הפוך לדף הבית | הוסף למועדפים | יום שישי 10.09.10
גיל הזהב
בריאות  
החיים הטובים
חדשות בריאות
יחסים ומשפחה
פנאי  
תרבות ובידור
טיולים ותחביבים
אוכל ובישול
כלכלה  
כסף ופיננסים
צרכנות נבונה
חוק ומשפט
שלום אורח, כניסה | הרשמה | תפריט אישי
  רשת חברתית
 
  סקר דעת קהל
 
  פורומים
 
  הכרויות
 
  אלבומי תמונות
 
  מתכונים
 
  משחקים
 
  משחקים און ליין
 
  חידות
 
  צ'אט
 
  בלוגים
 
  וידאו
 
  מבצעים והנחות
 
  קהילות
 
  עבודה והתנדבות
 
  אינדקס גיל הזהב
 
  שימושון
 
  מגזין אלקטרוני
 
 
 
שינוי גודל הכתב א א א
 
 
 
 
מטמון מוטק'ה
 
חפשו את המטמון וזכו בפרס 
 
 
תחרות צילום
 
תחרות וינטאג'
בואו להצביע וזכו בפרס
 
 
 
 
סקר מוטק'ה
איך תאחלו חג שמח לחברים ולמשפחה?




 
 
 
 
אינדקס גיל הזהב
כל השירותים לגיל המבוגר במאגר של אשל- הג'וינט
כניסה לאינדקס
 
 
לימודי מחשב ואינטרנט
הקש חפש למקומות לימוד ללא תשלום הקש לימוד עצמי להדרכה עצמית
לימוד עצמי
 
 
פורומים
גרעין הראל
כאב
כתיבה יוצרת, שירה ופרוזה
מוזיקה ישראלית
מפקד 48' - חוויות מהקמת המדינה
מתנדבים למען הקהילה
 
 
07.02.10

תזונה ים תיכונית מונעת תסמונת מטבולית

כירוגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מבית "אסיא מדיקל"
מחקר חדש מראה כי תזונה ים תיכונית, המבוססת על דגים, שמן זית, פירות, ירקות, קטניות ויין, יכולה להפחית את הסיכוי ללקות בתסמונת מטבולית, במחלות כלי דם, בלחץ דם גבוה ובסוכרת מסוג 2
במשך שבע שנים בדקה קבוצת חוקרים מבוסטון את הקשר בין דיאטה ים תיכונית לבין התפתחות מאפיינים של תסמונת מטבולית.

מהי תסמונת מטבולית

תסמונת מטבולית הינה מצב שבו חלים לפחות שלושה מתוך התסמינים הבאים:

• השמנה של אזור הבטן - היקף מותניים גדול מ-102 ס"מ לגברים, וגדול מ-89 ס"מ לנשים.
• רמות טריגליצרידים גבוהות - מעל 150 מ"ג.
• רמת הכולסטרול הטוב HDL נמוכה - פחות מ-40 אצל גברים, ופחות מ-50 אצל נשים.
• רמות סוכר גבוהות בבדיקת דם בצום - מעל 110 מ"ג.
• לחץ דם גבוה - מעל 130/85.

השמנה וחוסר בפעילות גופנית הם הסיבה המרכזית ללקות בתסמונת המטבולית. אורח חיים בריא, המאמץ הרגלי תזונה נכונה ופעילות גופנית, יכול למנוע או לטפל במחלה בשלבים המוקדמים. בשלב שבו התסמונת מתפרצת ופוגעת בתפקוד אברים חיוניים בגופנו ניתן להיעזר בטיפול תרופתי. כך, למשל, בסיבוכים מתקדמים כמו הופעת סוכרת, מחלות לב וכלי דם, כולל אירועי לב ומוח חריפים.

הקשר בין תזונה ים תיכונית לתסמונת מטבולית

תזונה ים תיכונית, המבוססת על דגים, שמן זית, פירות, ירקות, קטניות ויין, יכולה להפחית את הסיכוי ללקות בתסמונת מטבולית, במחלות כלי דם, בלחץ דם גבוה ובסוכרת מסוג 2, כך עולה מהמחקר החדש, שפורסם במגזין דצמבר 2009 שלAmerican Journal of Clinical Nutrition.

המחקר בדק את הקשר בין תזונה ים תיכונית להתפתחות תסמונת מטבולית בקרב 2,730 נבדקים של מחקר פרמיננגהם עם מעקב ממוצע של שבע שנים. הגיל הממוצע היה 54 שנים, 55 אחוז מהנחקרים היו נשים, וכולם היו בתחילת המחקר ללא סימנים לסוכרת מסוג 2.

נבדקה שכיחות הופעת התסמונת המטבולית בקרב 1,918 נבדקים שלא סבלו מתסמונת זו בתחילת המחקר, ביחס לתזונה שלהם על פי מדד שקבע את מידת ההתאמה לתזונה ים תיכונית.

 
תזונה ים תיכונית מונעת תסמונת מטבולית


תוצאות המחקר הראו בצורה מובהקת כי במשתתפים בעלי דפוס מתאים יותר לאורח חיים מבוסס דיאטה ים תיכונית תועדו ערכים נמוכים יותר של תסמיני הסינדרום המטבולי: ערכי הסוכר בדם בצום היו נמוכים יותר, היקף מותניים עמד בערכי הנורמה וערכי הטריגליצרידים היו נמוכים. בנוסף, ערכי הכולסטרול הטוב HDL היו גבוהים יותר, ולא נרשמו שינויים בלחץ הדם.

המסקנה היא כי הקפדה על תזונה ים תיכונית בהחלט מסייעת במניעת התפתחות התסמונת המטבולית.

אז מהי תזונה ים תיכונית?

בעוד העולם מגלה בשנים האחרונות את התזונה הים תיכונית ומתפעל מהיכולות הבריאותיות הצפונות בה, אנו, בישראל, שחיים במציאות ים תיכונית ומכירים את מרבית המאכלים מבית, לא תמיד מעריכים נכונה את מה שיש לנו ממש מתחת לאף.

מחקרים שונים הראו כי תזונה מבוססת מאכלים מזירת הים התיכון עשירים בנוגדני חמצון, בוויטמין C, באבץ ובבטא-קרוטן ויעילים במניעת מחלות רבות, בין היתר: יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד וסוגי סרטן שונים כמו סרטן השד וסרטן הערמונית. כמו כן היא מונעת השמנה, מעכבת התפרצות אלצהיימר, משפרת את הראייה ועוד.

להלן מרכיבים עיקריים בתזונה הים תיכונית:
• שמן זית
• קטניות
• ירקות ופירות
• אגוזים ושקדים
• דגנים מלאים
• יותר דגים, מעט עוף והודו ופחות בשר אדום
• יותר גבינות עיזים, מעט יוגורט ופחות חלב פרה
• ביצים - 5 בשבוע למבוגר
• יין - כוס ביום

עם זאת, תזונה היא לא הכול כשמדובר בבריאות, ויש לקחת בחשבון כי אנשים המקפידים על תזונה, לרוב שומרים גם על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, דבר המסייע ביותר למנוע תסמונת מטבולית ושאר מחלות. במחקר הנוכחי לא נבדק הקשר הזה, ואין להסיק כי תזונה בלבד היא זו שתמנע את התפרצות הסינדרום.

עוד על תזונה נכונה:
רוצים לרדת במשקל? תתחילו לאכול
תזונה נכונה בגיל המעבר
טיפים לתזונה בימות החורף
עשרה מאכלים שיעשו לכם מצב רוח טוב
המלצות לתזונה בעלת ערך גליקמי נמוך

להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום סוכרת, אנדוקרינולוגיה
פורום יתר לחץ דם, לחץ דם גבוה
שלח לחבר הדפס כתבה הוסף תגובה
שנה חדשה - תזונה חדשה
דגים לחג: כללי זהירות
 
דירוג גולשים
 
תנו ציון לכתבה וצפו בתוצאות
 
5 4 3 2 1
 
תגובות הגולשים - 1
 
תגיות
 
  חיפוש עבודה והתנדבות
 
 
 
 
חיפוש מתקדם
 
  הכרויות במוטק'ה
 
 
 
 
 
חיפוש מתקדם
 
חזה אווז עם פירה אפונים במנטה ורוטב פורטו חזה אווז עם פירה אפונים במנטה ורוטב פורטו
חזה אווז עם פירה אפונים במנטה ורוטב פורטו
מערכת BeOK
 
 
מומלצי מוטק'ה
  צ'אט תוסס - שיחות אונליין צ'אט תוסס - שיחות אונליין  
  צ'אט תוסס - שיחות אונליין  
 
  מבחר מתכונים מומלצים, הכניסה לרעבים בלבד מבחר מתכונים מומלצים, הכניסה לרעבים בלבד  
  מבחר מתכונים מומלצים, הכניסה לרעבים בלבד  
 
  קהילת תמיכה טכנית וגלישה במוטק'ה קהילת תמיכה טכנית וגלישה במוטק'ה  
  קהילת תמיכה טכנית וגלישה במוטק'ה