חזרה להחיים הטובים

תור הזהב של ה"דה-שבו" חוזר

אחרי שפולקסווגן החליטה לייצר מחדש את החיפושית בעיצוב עדכני, ב.מ.ו הוציאה את המיני מחדש, ופיאט את דגם ה-500 הקלאסי - הוחליט גם בסיטרואן להתעדכן ולרענן את הלהיט הגדול שלה, הסיטרואן דה-שבו. האספנים כבר נרגשים
מערכת מוטק'ה 07/05/07
תור הזהב של ה"דה-שבו" חוזר
אחרי שפולקסווגן החליטה לייצר מחדש את החיפושית בעיצוב עדכני, ב.מ.ו הוציאה את המיני מחדש, ופיאט את דגם ה-500 הקלאסי - הוחליט גם בסיטרואן להתעדכן ולרענן את הלהיט הגדול שלה, דגם ה-2CV, הידוע יותר בכינויו "דה-שבו" (בצרפתית: שני סוסים, על שום הכוח שיוחס לה בצחוק). כך מוסר השבוע המגזין Auto Express. למרות כינויה המעליב, "מטרייה על גלגלים", הדה-שבו היתה להיט בישראל בשנות ה-60, כמו גם בצרפת ובעוד כמה ארצות. רבים מקציני צה"ל השתמשו במכונית הקומפקטית, שהילוכיה הידניים המוזרים היו ממוקמים ליד ההגה ולא על הריצפה. גמישותה הפכה אותה לרכב-שטח מיוחד במינו עבור הצבא, שאנשיו היו צריכים להתנייע בדרכים משובשות. הסיטרואן עמדה בהן בכבוד.
רכב להובלת ביצים שהפך לקלאסיקה
הסיבה לכך היתה (כך לפחות על פי האגדות) שיצרניה המציאו אותה כך שתשרת את הכפריים הצרפתיים, שנאלצו לנסוע בשדות החרושים בלי לשבור את הביצים. הכוונה לביצי המשק שהם הובילו לשווקים. לפיכך החליטה סיטרואן להיענות לדרישות האיכרים ולפתח את הכלי המוזר הזה בעל השם המוזר עוד יותר. מלחמת העולם השנייה דחתה את הייצור בכמה שנים (הצרפתים לא רצו שהגרמנים יגנבו מהם את הרעיון), והדגם המסחרי הראשון הושק ב-1948 והפך להצלחה. זה היה מין יצור מוזר - רכב בעל קפיצים חזקים ועמידים לטלטלות שנשאו שילדה מוזרה ומנוע קטן יחסית (602 סמ"ק) שהיה גם צנוע בצריכת הדלק (כ-17 ק"מ לליטר) - מותאם בדיוק לצרכיהם של האיכרים העניים. תאוצה לא היתה העניין העיקרי בהמצאה החדשה, אבל היא הצליחה למכור למעלה מ-3 מיליון מכוניות עד תום ייצורה ב-1990. מאז הוא נותר, על שום צורתו המוזרה, פריט נוסטלגי בלבבותיהם של רבים-רבים בעולם, סמל לתקופה יפה ותמימה יותר. היא הגיעה גם לארצות הברית, ואפילו ג'ורג' לוקאס אימץ אותה כחלק מניחוחות וסממני אותה תקופה בסרטו "אמריקן גראפיטי". ואכן, אספנים רבים אימצו את הדגם הזה לחיקם, ובעולם פעילים כיום מועדוני אספנים רבים. היו מטורפים שרכבו עליו במירוצי מדבריות וג'ונגלים.


גם בישראל פועל מועדון אספנים, הקונים ומוכרים כל דגם שמגיע לשוק. אספן אחד מחזיק לא פחות מחמישים דגמים שאותם הוא שיפץ בעצמו. ז'אק המל (63), צרפתי שכבר 32 שנה בארץ, מספר: "כבר כילד הערצתי את המכונית הזו וחלמתי שגם לי תהיה פעם דה-שבו". בסופו של דבר השיג דגם מודל 72', המשמש אותו - כמו גם את יתר חברי המועדון - לא רק לתצוגות של שבת, אלא לנסיעה יומיומית. כך, למשל, לא חששו חברי המועדון לעלות עם רכביהם בתנאי השטח ההולמים את הדגם - בדרך בורמה המשובשת. הדה-שבו סוחבת יפה בעליות, וכל חברי המועדון חורשים איתה את הארץ לאורכה ולרוחבה כאילו כלום. עכשיו - מדווח מגזין הרכב Auto Express - היא חוזרת בעיצוב מחודש, אבל עם אותו תא נוסעים קומפקטי. האם יזכה הדגם החדש לאותה הצלחה? - ימים יגידו. הדור הצעיר, שהתלבש על החיפושית העדכנית כסמל סטטוס, ודאי ימצא סמל סטטוס גם בדה-שבו החדשה, המורכבת על בסיס המכללים החדשים של מכוניות סיטרואן.
תגובות  0  אהבו 

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהחיים הטובים

מלון שומאכר בחיפה, או: איך בוחרים מלון בגיל 70?

הוזמנתי ללילה במלון שומאכר בחיפה, מלון בוטיק חמוד ומיוחד בעיצובו, למבוגרים בלבד (זה אומר שלא תמצאו כאן...

לקריאת הכתבה
השקט שנשאר: חווית בריאות והתחדשות במלון "בריאה" בגלבוע

הדבר הראשון ששמים לב אליו כשנכנסים למלון "בריאה" בגלבוע, מעבר לנוף המשגע, הוא השקט. שקט נעים, שעוטף אותך מכל...

לקריאת הכתבה
עציצים למתחילים: הצמחים שלא תצליחו להרוג

צמחים, כמו ילדים וכל אורגניזם חי אחר, זקוקים לטיפול מסור כדי שיגדלו. נעים לגור בבית עם עציצים, הם גם יפים...

לקריאת הכתבה
מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה