בדרך הבשמים - מעבדת למכתש רמון (חלק א')
אין דבר המצית יותר את הדמיון משיירת סוחרים ונוודים רכובים על גבי גמלים, נושאים שקים של מור ולבונה, עושים את דרכם במרחבי חולות המדבר הצהובים. "דרך הבשמים" שבה נטייל היא אקזוטיקה המשמשת מקור השראה למשוררים, מוזיקאים וסופרים רבים
טיולי קק"ל
15/11/07

נטייל ב"דרך הבשמים" ונבקר במערכות התומכות שניבנו לאורך הדרך: מצודות להגברת הביטחון ומערך חאן הדרכים ללינת לילה. דרך הבשמים בעולם הקדום יצרה קשרי תרבות בין אנשי המדבר לאגן הים התיכון ובהווה מהווה "גשר לשלום" בין שני מסופי הגבול - הירדני והישראלי. אנו נחלק את המלצתנו למסלול טיול "בדרך הבשמים" לשני חלקים שיבואו ברצף: בנתיב מעבדת למכתש רמון (חלק א') ובנתיב ממכתש רמון לערבה (חלק ב').
דרך הבשמים הנבטית
אורכה של דרך הבשמים מתימן ועד לחוף עזה הינה כ-2,400 ק"מ, והיא גישרה בין שני קצותיו של מדבר אדיר, המשתרע מהאוקיינוס ההודי ועד לים התיכון. חלקה האחרון עבר אצלנו, בישראל, חצה את הנגב, ממואה שבערבה דרך עבדת וחלוצה, אל הים התיכון. אורכה של "דרך הבשמים" הנבטית בתחום ישראל כ-160 ק"מ. משך הליכת השיירה בקטע זה הוא כ-5 ימים, וזאת מתוך כ-3 חודשי מסע של שיירות מדרום תימן לעזה. המונופול על הדרך ועל הובלת השיירות היה ברשותם של הנבטים, שבזכות כישרונם הרב ידעו את סודות המידבר ואת מקומם של מקורות המים. הנבטים נחנו בכושר הישרדות לאורך מסע ארוך, שנמשך לפחות 65 ימים לכל כיוון. הנבטים ניסו למנוע את השתלטות האימפריה הרומית על הסחר, אולם הניסיון לא צלח בידם. בתחילת המאה השנייה לספירה סיפחו הרומאים את הממלכה לאימפריה שלהם והשתלטו על סחר הלבונה. הרומאים המשיכו להשתמש בדרך הנבטית ואף שיפרו קטעים ממנה. הם סידרו אבני שפה בצדי הדרך והעמידו אבני מיל לאורכה.
עוד טיולי קק"ל
אל מצפה רן ושביל החידות בהרי נפתלי
מצפים לחלמוניות ביער ביריה
בדרך דיפנבייקר ביער יצחק רבין
ישן וטוב: מטיילים בחורבת יארדה ומשמר הירדן
רוכבים על אופניים ביערות חוף הכרמל
אל שירתם המתחדשת של העגורים באגמון החולה
לאורך הדרך ניבנו שתי מערכות תומכות: מערכת ביטחונית ? המצודות, שניבנו בנקודות תורפה שבהן השיירות היו נתונות לסכנת התקפות, ומערכת ההלנה וההסעדה ? החאנים, שמוקמו במרחקים של כ-35 ק"מ זה מזה ? מרחק יום הליכה, ובהם אמצעי כלכלה, מנוחה ומרגוע. תוואי הדרך השתנה מעת לעת, בהתאם לנסיבות הפוליטיות והכלכליות. נקודת המוצא העיקרית הייתה העיר פטרה, שהייתה בירת הממלכה הנבטית, דרך הערבה, אל ממשית, באר שבע ועזה. שיירות הבשמים נדרשו לשלם מיסים כבדים לבעלי החזקה על הדרכים שבהן נעו. ציר התנועה כיום מהווה "גשר לשלום" בין ישראל לירדן. ציר התיור בין שני מסופי הגבול הינו עמוד שידרה לפיתוח תיירות המדבר. "דרך הבשמים" הוכרזה בחודש מרץ 2007 על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, ועל כך נאמר: "דרך הבשמים וערי המדבר מעידות לא רק על חשיבות הכלכלית תרבותית העצומה של הבשמים בעולם ההלניסטי-רומי, אלא גם על אנשים ורעיונות". שרידיהם המוחשיים נמצאים בקטע הנגב שבו שכנו הערים המשגשגות. בנוסף, "דרך הבשמים" מייצגת תרבות פורחת שצמחה בסביבה מדברית עוינת ומהווה תופעה ייחודית-עולמית.

כיצד מגיעים?
נצא מבאר שבע דרומה בכביש מס' 40, לכיוון מצפה רמון. לאחר מדרשת בן גוריון בשדה בוקר נפנה שמאלה לכיוון נחל צין, אל חורבות עבדת הקדומה. משם נתחיל את הטיול בנתיב "דרך הבשמים". בסמוך לכניסה לעבדת, סמוך לגדר, יש דרך עפר שפונה שמאלה ומקיפה את האתר לכיוון מזרח. משם נתחיל את מסלולנו. אל חניון בארות מגיעים מכביש באר שבע - מצפה רמון (כביש 40). נוסעים עד המכתש. במפגש בין נחל רימונים עם הערוצים המגיעים מגבעת געש פונים מזרחה לאל ביאר, שהינו חניון הבארות - חניון מרכזי של המטיילים במכתש רמון.
המסלול
"דרך הבשמים" הינה דרך קדומה, מהמאה ה- 6 לפהנ"ס, בהרי הנגב והערבה, קטע מהנתיב המדברי הארוך שראשיתו בדרום תימן שבחצי האי ערב וסופו בעיר עזה שלחוף הים התיכון. לאורך נתיב זה, שאורכו כ- 2,400 ק"מ, הוליכו הנבטים מור ולבונה ומוצרים אקזוטיים אחרים, שיוצאו מנמל עזה למצרים ולאירופה. המור והלבונה הם שרפים שבתקופה הנבטית הופקו מחומרי רפואה וקטורת לצרכים פולחניים. הבשמים הפכו לאחד ממוצרי הצריכה היותר מבוקשים בתרבויות העתיקות של רומא ויוון. הלבונה הופקה מעצי הבוסווליה (BOSWELLIA). מעצי הבלזמאודנדרון (COMMIPHORA) הפיקו את הבושם ושמן המור. מנהלת פיתוח התיירות בנגב, הרשות לפיתוח הנגב, הקרן הקימת לישראל, המחלקה להתיישבות בסוכנות היהודית, המועצות האזוריות: ערבה תיכונה, רמת הנגב ואשכול, ומכון פרס לשלום חברו יחדיו לפיתוח מסלול תיירות הבא לשחזר את מסעותיהם של סוחרים ונוודים, שהובילו שיירות גמלים עמוסות סחורות, שעשו דרכן מחצר המוות שבתימן, דרך מדבריות ערב, בואכה פטרה, עבדת, עזה, ומשם בספינות ליוון ורומי. המקום הנוח ביותר לביקור בדרך הבשמים בקו שבין פטרה לעזה (ברכב פרטי) הוא הקטע החוצה את מכתש רמון. מי שמעוניין לחוות את החוויה בצורה מעמיקה יותר, מן הראוי שיסייר לאורכה בג'יפים או על גבי גמלים. אנו נחלק את המלצתנו למסלול המשפחתי ברכב פרטי וברגל לשני חלקים: בנתיב "דרך הבשמים" מעבדת למכתש רמון (חלק א') וממכתש רמון לערבה (חלק ב'). אנו נצא כאמור מהעיר באר שבע, ניסע דרומה בכביש מס' 40, לכיוון מצפה רמון. לאחר מדרשת בן גוריון בשדה בוקר נפנה שמאלה לכיוון נחל צין, אל חורבות עבדת הקדומה. משם נתחיל את הטיול. משני צדי הדרך העיר הנבטית וחוות הניסיונות של פרופסור אבן ארי, המתחקה אחר החקלאות הנבטית. אפשר להבחין באבנים המסמנות את שולי הדרך. עבדת הייתה אחת משש הערים הנבטיות ששרדו בהרי הנגב. ראשיתה כתחנת דרכים על "דרך הבשמים" הנבטית, ושמה נקרא על שם אחד ממלכיה - עבדת הראשון שמלך בין השנים 86-96/92 לפני הספירה. המלך מת כנראה בנגב, לאחר שניצח בקרב הגדול שנערך בין הנבטים ואלכסנדר ינאי החשמונאי. על פי ההיסטוריון הביזנטי אורניוס, נקבר המלך בעיר עבדת. במקום התגלו שרידים של מערות קבורה, בית יוצר לכלי חרס, בתי מגורים, רחובות, כנסיות, גתות, מצודה ובתי מרחץ. העיר הנבטית-רומית-ביזנטית עבדת התקיימה במשך למעלה מאלף שנה. היא שימשה כתחנה ראשית לאחת מדרכי הבשמים, דרך שבאה מפטרה, חצתה את מכתש רמון, עלתה במעלה מחמל והמשיכה לעבדת, לחלוצה ולעזה (הביקור בגן הלאומי עבדת ועין עבדת כרוך בתשלום). מעבדת ניסע בדרך עפר לכיוון דרום-מזרח, אל רמת נפחה. ברמת נפחה מתפצלת "דרך הבשמים" לשני נתיבים מקבילים. שניהם מסוקלים ומסומנים באבני שפה. ניסע בקטע זה שהיא "דרך הבשמים" הנבטית, ובנסיעה לאורכה נראה את שרידיה ואת אבני המיל המוטלות בצדה. מקור השם מיל, אגב, הוא מ"מילה פסום", שפירושה אלף צעדים. חייל רומי ממוצע ביצע צעד באורך של כ- 80 מ"מ, ואם מדדו 1,000 צעדים כפולים, הרי שהגיעו ל- 1,600 מטר (כיום 1609 מטר). מכיוון שכל חייל פסע פסיעה שונה מחברו הרי שלעיתים קרובות אורך המיל היה בקירוב. עם הדרך נגיע לאחר כ-12 ק"מ אל ערוצו של נחל עקב. ניסע כ-800 מטר במורד הנחל עד לנקודה שבה מסתעף ממנו שביל למזרח. נרד מהרכב (הנהג ימשיך עד לפתחו של נחל חוה שם ימתין למטיילים!) ונלך ברגל בנחל עקב, מהלך של כ-5 ק"מ ? עד לאפיק נחל חווה. אנו נתקדם מזרחה בשביל רחב, שהוא התוואי המקורי של "דרך הבשמים" הנבטית, ונגיע לאחר כ-2 ק"מ אל מצד גרפון - מגדל נבטי החולש על נקודת תורפה בדרך הקדומה. ממצד גרפון נמשיך בשביל מזרחה, במורד נחל גרפון, ולאחר כ-1.5 ק"מ נחזור אל אפיק נחל חוה. כאן חוצה "דרך הנפט" את נחל חוה וכאן גם ימתין לנו הרכב. מכאן נמשיך מזרחה בהליכה למורד נחל חוה ונגיע עד לקניון, נעלה ממנו ונחזור אל הרכב. בקניון מסתתר גב מים גדול, המכיל מים כל ימות השנה. לאחר שנים גשומות הוא הופך לבריכה גדולה ועמוקה. כ-1.5 ק"מ מהקניון, במורד הנחל, ישנו מפל בגובה של כ-40 מטר, שמתקרתו מטפטפים מים ונקווים לשוקת קטנה, זהו עין חוה ומימיו מתוקים. נשוב אל הרכב ונמשיך בנסיעה למעלה מחמל. זהו קטע מ"דרך הבשמים", העולה מקרקעית מכתש רמון אל שפת המכתש. הנתיב נחצב ונסלל למעבר גמלים וקישר בין מכתש רמון לרמת עבדת. כאן נרד שוב מהרכב, שיפגוש אותנו בסמוך למעלה נוח, ונבקר במעלה מחמל. נמשיך ברגל אל מצד מחמל. המצד הינו שריד מבנה נבטי, שאבטח את שיירות הגמלים שעברו בו. מהמצד יש תצפית מרהיבה אל המכתש ואל הר ארדון (713 מטר מעל פני הים). אנו נרד מהמצד בנתיב הנבטי של מעלה מחמל עד לתחתית, משם נתחבר אל "דרך הנפט" ונפגוש את הרכב שמחכה לנו. לאורך כל הדרך נבחין באבני מיל רומיות משני צדי הדרך שסימנו את שולי הדרך. נשוב אל כביש מס' 40 (באר שבע-מצפה רמון) אל חניון בארות הסמוך לחאן שער רמון. לאחר נסיעה של כ-10 ק"מ, נרד מהכביש באזור הכניסה הצפונית של מכתש רמון, על פי השילוט, נפנה שמאלה (מזרחה) אל דרך עפר, כ-5 ק"מ נוספים עד לרחבת החנייה שם גם ננוח ונסיים את החלק הראשון של מסלול הטיול ב"דרך הבשמים". בחניון סככות צל המתאימות ללינה. יש שולחנות לפיקניק, מתקני מנגל, שירותים ברזיות מים ומאהל בדווי שמציע גם טיולי גמלים. השהייה באתר ללא תשלום, אך האירוח באוהל הבדווי בתשלום.

פרטים נוספים
מתאים ל: למשפחות ולמטיבי לכת. רצוי ברכבי שטח (4X4) אבל ניתן גם ברכב פרטי. עונה מומלצת: כל השנה. בעונת החורף יש להתעדכן בנושא של שיטפונות בערוצי הנחלים. אורך המסלול: נקודת מוצא מעבדת, דרך מכתש רמון, אל חניון בארות. משולב בנסיעה ברכב והליכה ברגל כ-30 ק"מ. משך הסיור: יום טיול שלם. דמי כניסה: גן לאומי עבדת ועין עבדת בתשלום (ניתן לרכוש כרטיס משולב לגן הלאומי עבדת ולעין עבדת). טלפונים חשובים: גן לאומי עבדת: 08/6586391, לתיאום לינה בחניון בארות. חניוני נופש: * חניון הרועה בכניסה לשדה בוקר שבתחילת המסלול: שולחנות לפיקניק וברזי מים, * חניון עבדת - חאן שיירות: 08/6545777. * חניון בארות: באוהלים בדווים על גבי מזרונים, או בסככות. יש במקום שירותים וברזי מים, אך אין מקלחות. לינה בתשלום: 08/6588691. התאמה למוגבלים בתנועה: חניון בארות ? מותאם לנכים. חניון הרועה - מותאם לנכים. ספרות עזר: על הנבטים (אתר באינטרנט), פרופ' אברהם נגב; הנבטים - החידה הגדולה, יגאל גרנות בשיתוף מדרשת שדה בוקר, מאמר שפורסם במגזין "טבע הדברים" 2007. מפת עזר: מפת "דרך הבשמים" בהוצאת המגזין "ארץ וטבע" (1:125,000). מפות טיולים וסימון שבילים: מס' 17- הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב, מס' 18 - רכס נפחה, מערב מכתש רמון, נחל נקרות, הר עריף, מס' 19 - מישורי פארן והנחלים הגדולים. אתרים נוספים בסביבה: דרך השלום בערבה, טיילת מצפה רמון, פארק תמנע, פארק הצפרות באילת, פארק ספיר, ציר המעיינות בערבה, פארק הולנד באילת.
למאמר השני: בדרך הבשמים - ממכתש רמון לערבה -
לחצו
-------------------------------------
כתיבה: חוה בראון. צילומים: ארכיון צילומי קק"ל.
דרך הבשמים הנבטית
אורכה של דרך הבשמים מתימן ועד לחוף עזה הינה כ-2,400 ק"מ, והיא גישרה בין שני קצותיו של מדבר אדיר, המשתרע מהאוקיינוס ההודי ועד לים התיכון. חלקה האחרון עבר אצלנו, בישראל, חצה את הנגב, ממואה שבערבה דרך עבדת וחלוצה, אל הים התיכון. אורכה של "דרך הבשמים" הנבטית בתחום ישראל כ-160 ק"מ. משך הליכת השיירה בקטע זה הוא כ-5 ימים, וזאת מתוך כ-3 חודשי מסע של שיירות מדרום תימן לעזה. המונופול על הדרך ועל הובלת השיירות היה ברשותם של הנבטים, שבזכות כישרונם הרב ידעו את סודות המידבר ואת מקומם של מקורות המים. הנבטים נחנו בכושר הישרדות לאורך מסע ארוך, שנמשך לפחות 65 ימים לכל כיוון. הנבטים ניסו למנוע את השתלטות האימפריה הרומית על הסחר, אולם הניסיון לא צלח בידם. בתחילת המאה השנייה לספירה סיפחו הרומאים את הממלכה לאימפריה שלהם והשתלטו על סחר הלבונה. הרומאים המשיכו להשתמש בדרך הנבטית ואף שיפרו קטעים ממנה. הם סידרו אבני שפה בצדי הדרך והעמידו אבני מיל לאורכה.
עוד טיולי קק"ל
אל מצפה רן ושביל החידות בהרי נפתלי
מצפים לחלמוניות ביער ביריה
בדרך דיפנבייקר ביער יצחק רבין
ישן וטוב: מטיילים בחורבת יארדה ומשמר הירדן
רוכבים על אופניים ביערות חוף הכרמל
אל שירתם המתחדשת של העגורים באגמון החולה
לאורך הדרך ניבנו שתי מערכות תומכות: מערכת ביטחונית ? המצודות, שניבנו בנקודות תורפה שבהן השיירות היו נתונות לסכנת התקפות, ומערכת ההלנה וההסעדה ? החאנים, שמוקמו במרחקים של כ-35 ק"מ זה מזה ? מרחק יום הליכה, ובהם אמצעי כלכלה, מנוחה ומרגוע. תוואי הדרך השתנה מעת לעת, בהתאם לנסיבות הפוליטיות והכלכליות. נקודת המוצא העיקרית הייתה העיר פטרה, שהייתה בירת הממלכה הנבטית, דרך הערבה, אל ממשית, באר שבע ועזה. שיירות הבשמים נדרשו לשלם מיסים כבדים לבעלי החזקה על הדרכים שבהן נעו. ציר התנועה כיום מהווה "גשר לשלום" בין ישראל לירדן. ציר התיור בין שני מסופי הגבול הינו עמוד שידרה לפיתוח תיירות המדבר. "דרך הבשמים" הוכרזה בחודש מרץ 2007 על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, ועל כך נאמר: "דרך הבשמים וערי המדבר מעידות לא רק על חשיבות הכלכלית תרבותית העצומה של הבשמים בעולם ההלניסטי-רומי, אלא גם על אנשים ורעיונות". שרידיהם המוחשיים נמצאים בקטע הנגב שבו שכנו הערים המשגשגות. בנוסף, "דרך הבשמים" מייצגת תרבות פורחת שצמחה בסביבה מדברית עוינת ומהווה תופעה ייחודית-עולמית.

כיצד מגיעים?
נצא מבאר שבע דרומה בכביש מס' 40, לכיוון מצפה רמון. לאחר מדרשת בן גוריון בשדה בוקר נפנה שמאלה לכיוון נחל צין, אל חורבות עבדת הקדומה. משם נתחיל את הטיול בנתיב "דרך הבשמים". בסמוך לכניסה לעבדת, סמוך לגדר, יש דרך עפר שפונה שמאלה ומקיפה את האתר לכיוון מזרח. משם נתחיל את מסלולנו. אל חניון בארות מגיעים מכביש באר שבע - מצפה רמון (כביש 40). נוסעים עד המכתש. במפגש בין נחל רימונים עם הערוצים המגיעים מגבעת געש פונים מזרחה לאל ביאר, שהינו חניון הבארות - חניון מרכזי של המטיילים במכתש רמון.
המסלול
"דרך הבשמים" הינה דרך קדומה, מהמאה ה- 6 לפהנ"ס, בהרי הנגב והערבה, קטע מהנתיב המדברי הארוך שראשיתו בדרום תימן שבחצי האי ערב וסופו בעיר עזה שלחוף הים התיכון. לאורך נתיב זה, שאורכו כ- 2,400 ק"מ, הוליכו הנבטים מור ולבונה ומוצרים אקזוטיים אחרים, שיוצאו מנמל עזה למצרים ולאירופה. המור והלבונה הם שרפים שבתקופה הנבטית הופקו מחומרי רפואה וקטורת לצרכים פולחניים. הבשמים הפכו לאחד ממוצרי הצריכה היותר מבוקשים בתרבויות העתיקות של רומא ויוון. הלבונה הופקה מעצי הבוסווליה (BOSWELLIA). מעצי הבלזמאודנדרון (COMMIPHORA) הפיקו את הבושם ושמן המור. מנהלת פיתוח התיירות בנגב, הרשות לפיתוח הנגב, הקרן הקימת לישראל, המחלקה להתיישבות בסוכנות היהודית, המועצות האזוריות: ערבה תיכונה, רמת הנגב ואשכול, ומכון פרס לשלום חברו יחדיו לפיתוח מסלול תיירות הבא לשחזר את מסעותיהם של סוחרים ונוודים, שהובילו שיירות גמלים עמוסות סחורות, שעשו דרכן מחצר המוות שבתימן, דרך מדבריות ערב, בואכה פטרה, עבדת, עזה, ומשם בספינות ליוון ורומי. המקום הנוח ביותר לביקור בדרך הבשמים בקו שבין פטרה לעזה (ברכב פרטי) הוא הקטע החוצה את מכתש רמון. מי שמעוניין לחוות את החוויה בצורה מעמיקה יותר, מן הראוי שיסייר לאורכה בג'יפים או על גבי גמלים. אנו נחלק את המלצתנו למסלול המשפחתי ברכב פרטי וברגל לשני חלקים: בנתיב "דרך הבשמים" מעבדת למכתש רמון (חלק א') וממכתש רמון לערבה (חלק ב'). אנו נצא כאמור מהעיר באר שבע, ניסע דרומה בכביש מס' 40, לכיוון מצפה רמון. לאחר מדרשת בן גוריון בשדה בוקר נפנה שמאלה לכיוון נחל צין, אל חורבות עבדת הקדומה. משם נתחיל את הטיול. משני צדי הדרך העיר הנבטית וחוות הניסיונות של פרופסור אבן ארי, המתחקה אחר החקלאות הנבטית. אפשר להבחין באבנים המסמנות את שולי הדרך. עבדת הייתה אחת משש הערים הנבטיות ששרדו בהרי הנגב. ראשיתה כתחנת דרכים על "דרך הבשמים" הנבטית, ושמה נקרא על שם אחד ממלכיה - עבדת הראשון שמלך בין השנים 86-96/92 לפני הספירה. המלך מת כנראה בנגב, לאחר שניצח בקרב הגדול שנערך בין הנבטים ואלכסנדר ינאי החשמונאי. על פי ההיסטוריון הביזנטי אורניוס, נקבר המלך בעיר עבדת. במקום התגלו שרידים של מערות קבורה, בית יוצר לכלי חרס, בתי מגורים, רחובות, כנסיות, גתות, מצודה ובתי מרחץ. העיר הנבטית-רומית-ביזנטית עבדת התקיימה במשך למעלה מאלף שנה. היא שימשה כתחנה ראשית לאחת מדרכי הבשמים, דרך שבאה מפטרה, חצתה את מכתש רמון, עלתה במעלה מחמל והמשיכה לעבדת, לחלוצה ולעזה (הביקור בגן הלאומי עבדת ועין עבדת כרוך בתשלום). מעבדת ניסע בדרך עפר לכיוון דרום-מזרח, אל רמת נפחה. ברמת נפחה מתפצלת "דרך הבשמים" לשני נתיבים מקבילים. שניהם מסוקלים ומסומנים באבני שפה. ניסע בקטע זה שהיא "דרך הבשמים" הנבטית, ובנסיעה לאורכה נראה את שרידיה ואת אבני המיל המוטלות בצדה. מקור השם מיל, אגב, הוא מ"מילה פסום", שפירושה אלף צעדים. חייל רומי ממוצע ביצע צעד באורך של כ- 80 מ"מ, ואם מדדו 1,000 צעדים כפולים, הרי שהגיעו ל- 1,600 מטר (כיום 1609 מטר). מכיוון שכל חייל פסע פסיעה שונה מחברו הרי שלעיתים קרובות אורך המיל היה בקירוב. עם הדרך נגיע לאחר כ-12 ק"מ אל ערוצו של נחל עקב. ניסע כ-800 מטר במורד הנחל עד לנקודה שבה מסתעף ממנו שביל למזרח. נרד מהרכב (הנהג ימשיך עד לפתחו של נחל חוה שם ימתין למטיילים!) ונלך ברגל בנחל עקב, מהלך של כ-5 ק"מ ? עד לאפיק נחל חווה. אנו נתקדם מזרחה בשביל רחב, שהוא התוואי המקורי של "דרך הבשמים" הנבטית, ונגיע לאחר כ-2 ק"מ אל מצד גרפון - מגדל נבטי החולש על נקודת תורפה בדרך הקדומה. ממצד גרפון נמשיך בשביל מזרחה, במורד נחל גרפון, ולאחר כ-1.5 ק"מ נחזור אל אפיק נחל חוה. כאן חוצה "דרך הנפט" את נחל חוה וכאן גם ימתין לנו הרכב. מכאן נמשיך מזרחה בהליכה למורד נחל חוה ונגיע עד לקניון, נעלה ממנו ונחזור אל הרכב. בקניון מסתתר גב מים גדול, המכיל מים כל ימות השנה. לאחר שנים גשומות הוא הופך לבריכה גדולה ועמוקה. כ-1.5 ק"מ מהקניון, במורד הנחל, ישנו מפל בגובה של כ-40 מטר, שמתקרתו מטפטפים מים ונקווים לשוקת קטנה, זהו עין חוה ומימיו מתוקים. נשוב אל הרכב ונמשיך בנסיעה למעלה מחמל. זהו קטע מ"דרך הבשמים", העולה מקרקעית מכתש רמון אל שפת המכתש. הנתיב נחצב ונסלל למעבר גמלים וקישר בין מכתש רמון לרמת עבדת. כאן נרד שוב מהרכב, שיפגוש אותנו בסמוך למעלה נוח, ונבקר במעלה מחמל. נמשיך ברגל אל מצד מחמל. המצד הינו שריד מבנה נבטי, שאבטח את שיירות הגמלים שעברו בו. מהמצד יש תצפית מרהיבה אל המכתש ואל הר ארדון (713 מטר מעל פני הים). אנו נרד מהמצד בנתיב הנבטי של מעלה מחמל עד לתחתית, משם נתחבר אל "דרך הנפט" ונפגוש את הרכב שמחכה לנו. לאורך כל הדרך נבחין באבני מיל רומיות משני צדי הדרך שסימנו את שולי הדרך. נשוב אל כביש מס' 40 (באר שבע-מצפה רמון) אל חניון בארות הסמוך לחאן שער רמון. לאחר נסיעה של כ-10 ק"מ, נרד מהכביש באזור הכניסה הצפונית של מכתש רמון, על פי השילוט, נפנה שמאלה (מזרחה) אל דרך עפר, כ-5 ק"מ נוספים עד לרחבת החנייה שם גם ננוח ונסיים את החלק הראשון של מסלול הטיול ב"דרך הבשמים". בחניון סככות צל המתאימות ללינה. יש שולחנות לפיקניק, מתקני מנגל, שירותים ברזיות מים ומאהל בדווי שמציע גם טיולי גמלים. השהייה באתר ללא תשלום, אך האירוח באוהל הבדווי בתשלום.

פרטים נוספים
מתאים ל: למשפחות ולמטיבי לכת. רצוי ברכבי שטח (4X4) אבל ניתן גם ברכב פרטי. עונה מומלצת: כל השנה. בעונת החורף יש להתעדכן בנושא של שיטפונות בערוצי הנחלים. אורך המסלול: נקודת מוצא מעבדת, דרך מכתש רמון, אל חניון בארות. משולב בנסיעה ברכב והליכה ברגל כ-30 ק"מ. משך הסיור: יום טיול שלם. דמי כניסה: גן לאומי עבדת ועין עבדת בתשלום (ניתן לרכוש כרטיס משולב לגן הלאומי עבדת ולעין עבדת). טלפונים חשובים: גן לאומי עבדת: 08/6586391, לתיאום לינה בחניון בארות. חניוני נופש: * חניון הרועה בכניסה לשדה בוקר שבתחילת המסלול: שולחנות לפיקניק וברזי מים, * חניון עבדת - חאן שיירות: 08/6545777. * חניון בארות: באוהלים בדווים על גבי מזרונים, או בסככות. יש במקום שירותים וברזי מים, אך אין מקלחות. לינה בתשלום: 08/6588691. התאמה למוגבלים בתנועה: חניון בארות ? מותאם לנכים. חניון הרועה - מותאם לנכים. ספרות עזר: על הנבטים (אתר באינטרנט), פרופ' אברהם נגב; הנבטים - החידה הגדולה, יגאל גרנות בשיתוף מדרשת שדה בוקר, מאמר שפורסם במגזין "טבע הדברים" 2007. מפת עזר: מפת "דרך הבשמים" בהוצאת המגזין "ארץ וטבע" (1:125,000). מפות טיולים וסימון שבילים: מס' 17- הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב, מס' 18 - רכס נפחה, מערב מכתש רמון, נחל נקרות, הר עריף, מס' 19 - מישורי פארן והנחלים הגדולים. אתרים נוספים בסביבה: דרך השלום בערבה, טיילת מצפה רמון, פארק תמנע, פארק הצפרות באילת, פארק ספיר, ציר המעיינות בערבה, פארק הולנד באילת.
למאמר השני: בדרך הבשמים - ממכתש רמון לערבה -
לחצו
-------------------------------------
כתיבה: חוה בראון. צילומים: ארכיון צילומי קק"ל.
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהחיים הטובים
טיפים להתנהלות נכונה לקראת גיל 65+
ניתן לחלק את החיים שלנו בחלוקה גסה מאוד לשני חלקים מרכזיים. המחצית הראשונה - מלידה עד גיל 65. על פי רוב, זו...
שפה שלמה: כל המשמעויות שמאחורי הפרחים
מי לא אוהב פרחים? זר פרחים יפה הוא מתנה שכיף לתת ולקבל, ולא רק בחגים או באירוע מיוחד. כשאנחנו רוכשים זר,...
רק 15 שקלים כניסה: הבילוי המושלם עם הנכדים בפסח הקרוב
מחפשים מה לעשות עם הנכדים בפסח? הנה הצעה לפעילות מיוחדת, שיש בה גם גאווה ישראית וגם...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות