ביקורת קולנוע: סולט
אוולין סולט היא הגיבורה והתעלומה במותחן הפעולה "סולט", שבגללה אנג'לינה ג'ולי לא מפסיקה לירות, להשמיד, לקפוץ, לכסח ולהתרוצץ כל הסרט
אורית הראל
29/07/10

אין ספק שהקיץ בעיצומו, עומס החום מעיק יותר ויותר ואיתו מתרכך המוח. זה בהחלט עיתוי הולם לעלייתו של מותחן הפעולה "סולט" בכיכובה של אנג'לינה ג'ולי, סרט שעלילתו המופרכת בסגנון עדות הסרטים המצוירים מובילה למסקנה שמדובר בסוג של התחשבות במועקת הקיץ ועול חומו. ומרגע שלא מחפשים עלילה הגיונית, שלא לומר מתוחכמת, מידת ההנאה תלויה במידת ההתלהבות של הצופה הפוטנציאלי מג'ולי. אוהדיה ודאי ישמחו.
ג'ולי מגלמת את אוולין סולט, סוכנת סי.איי.איי אמריקנית הנקראת לסייע בחקירת עריק רוסי המתייצב לפתע במשרדי הסוכנות (המסתווים כחברה כלשהי, אבל הסוכן הרוסי כמובן יודע מהו מה). הלה מזהיר מפני מבצע חיסול קרב שייעשה על אדמת ארצות הברית של נשיא רוסיה המבקר, לא פחות, ויגרור את המעצמות למלחמת גוג ומגוג. על הדרך הוא גם מכריז כי אוולין הנאווה היא בכלל סוכנת רוסייה רדומה, תוצר של תוכנית ליצירת סוכנים מושלמים מגיל ילדות, שהושתלה שנים קודם לכן בארצות הברית על מנת לחדור לצמרת הסוכנות ולהיות מופעלת ברגע הנכון.
שנייה אחרי ההוראה לעכב את סולט עד לבירור ההאשמה, היא כמובן נמלטת בתושייה, שלא לדבר על כושר גופני ואינסטינקט רצחני מרשימים ביותר, ולא מפסיקה לרוץ, לקפוץ, לחסל, לירות, לכסח במכות ועל הדרך לצבוע שיער, לקשקש קצת ברוסית ולעטות תחפושות שונות עד לסוף הסרט. לפרטים לא ניכנס גם כדי לא לקלקל למי שילכו וגם כי, כאמור, היגיון מוצק או תחכום אין כאן. מה שיש ובשפע זה ג'ולי בפעולה, בנוסח לארה קרופט שגילמה והייתה כזכור גם דמות במשחק מחשב.
ג'ולי נראית בסרט קצת כמו גיבורה מפלסטיק - רזה ביותר ומחוטבת בסגנון בובות ברבי, פניה חלקות כמסכה ובהתאם חסרות טווח הבעה, שפתיה מנופחות לממדים כאלה שנדמה כי הן כמעט נוגעות בקצה אפה המסותת, ועל ראשה מתנפנפות מחלפות בלונד שנצבע בהמשך לשחור עורב, וכך או כך נראות כפאות.
ג'ולי, למי שזוכר אותה כשעוד הייתה שחקנית ולא סתם פעלולנית צמרת (מיד נגיע לכך) בסרט "נערה בהפרעה" (שעליו זכתה באוסקר משנה), הייתה כבר אז אישה יפה וחושנית, מה שמעורר את השאלה לשם מה היא צריכה את כל הסיתות/ליטוש המלאכותיים הללו. לאלוהי הוליווד כנראה הפתרונים.

ג'ולי, כך דווח, ביצעה חלק ניכר מהפעלולים שבסרט בעצמה ואף התאמנה קשות לקראתו. כל זה יפה מאוד, גם בניכוי עזרים טקטיים שהיו שם, למשל בסצנה שבה היא מדלגת בעצמה מגג משאית אחת לשנייה, אך קשורה ומחוברת בכבלים וברתמות, שנמחקו מהסרט לאחר הצילום כמובן. אבל בשורה התחתונה, זה כל מה שזה: סדרת פעלולים ותו לא. סרט מצויר כבר אמרנו?
כי רק במציאות מופרכת של סרט מצויר יכולה מישהי בעובי של ג'ולי להיחבט ולהיזרק מגובה רב, על פני מרחק, במכונית שמזנקת מכביש אחד לשני (ולתוך מכונית אחרת) ולא להתפרק או להישבר לרסיסים, אלא רק לספוג שריטונת קטנה. רק במציאות כזו סוכנת צמרת מסוגלת לטפס על קירות חיצוניים של בניין בגובה רב בחצאית עיפרון כשעל גבה תרמיל (ובו כלב) מבלי ליפול, ולהתרוצץ בשטח כששערה הארוך והפזור לא זו בלבד שמתבדר בחן ולא נהפך לפקעת קשרים, אלא גם לא נתפס בכלום, לא מפריע ואפילו לא נכנס לפה או לעיניים.
רק במציאות כזו כל הרעים הם אפסים במכות ובקרבות, וכל קליעה של הטובים היא קליעה בול. רק במציאות כזו סוכנת שרועה על רצפה חשופה בכלא צפון קוריאני חוטפת מכות בסט של חזייה ותחתונים שנראים כאילו הרגע נלקחו ממדף ב"ויקטוריה'ס סיקרט" ומישהו טפטף עליהם רק טיפונת צבע אדום בשביל האפקט. רק במציאות כזו סוכנת עשויה ללא חת מסוגלת לקפוץ ממסוק באמצע ליל דצמבר מושלג לנהר הפוטומק ולא לקפוא. וכן הלאה וכן הלאה ביצועים מופלאים שלעומתם ג'יימס בונד נראה כחדל אישים ואיטי.
ואשר לגוף העלילה עצמה - זו מקושקשת למדי מן ההתחלה, אי שם בכלא צפון קוריאני, ועד הסוף שלא נגלה, ופה ושם גם מהדהדת, באופן פחות מוצלח ממקורות ההשראה, רעיונות ממותחנים מוכרים ממקומות אחרים. למשל, כיוון שמדובר בסוכנים רוסים רדומים באמריקה, יש כאן שוב אזכור לתיאוריית הקונספירציה סביב לי הארווי אוסוולד, רוצחו של הנשיא קנדי, תיאוריה שפרחה ופותחה גם לכיוון של סוכן רדום כיוון שאוסוולד, שהיה במקור אמריקני, ערק לברית המועצות וכעבור שנתיים שב לארצות הברית וביצע את הרצח.
הרעיון המועלה בסרט של ילדים ש"מאולפים" מגיל צעיר ועוברים שטיפת מוח מקיפה כדי להישתל באמריקה מהדהד - אם כי באופן הרבה פחות משכנע או מפחיד מהמקור - את "הנערים מברזיל" של איירה לוין, מותחן שהיה באמת מצמרר (ונהפך לסרט פחות מוצלח). אפילו הרעיון של גיבורת פעולה אינו חדש (ע"ע "ניקיטה", למשל) וגם לא של ליהוקה של ג'ולי לתפקיד (לארה קרופט, אמרנו?), אם כי, כאמור, היא כנראה מגיעה כאן (לא השוויתי) לפסגות פעלולים חדשות. ולחשוב שכל זה קרה לה כמעט במקרה, שכן התפקיד נכתב במקורו לדמות גברית וטום קרוז אף לוהק לו, אך משלא התפנה לפרויקט שוכתב התסריט לדמות נשית ולג'ולי.
שורה תחתונה:
לחובבי אקשן מופרך בנוסח סרטים מצוירים ואנג'לינה ג'ולי.
"סולט", מותחן פעולה אמריקני. תסריט: קורט ווימר, בריאן הלגלנד; בימוי: פיליפ נויס. משתתפים: אנג'לינה ג'ולי, ליב שרייבר, צ'יווטל אג'ייפור, אוגוסט דייהל ואחרים. 100 דקות עוד על תרבות ובידור:
אל תיגע בזמיר: 50 שנה לספר
ביקורת תיאטרון: ולנטינו
מוזיאון ישראל המחודש: הצצה ראשונה
ביקורת ספר: רוסאורה בשעה עשר
ביקורת קולנוע: כמו יום ולילה

שורה תחתונה:
לחובבי אקשן מופרך בנוסח סרטים מצוירים ואנג'לינה ג'ולי.
"סולט", מותחן פעולה אמריקני. תסריט: קורט ווימר, בריאן הלגלנד; בימוי: פיליפ נויס. משתתפים: אנג'לינה ג'ולי, ליב שרייבר, צ'יווטל אג'ייפור, אוגוסט דייהל ואחרים. 100 דקות עוד על תרבות ובידור:
אל תיגע בזמיר: 50 שנה לספר
ביקורת תיאטרון: ולנטינו
מוזיאון ישראל המחודש: הצצה ראשונה
ביקורת ספר: רוסאורה בשעה עשר
ביקורת קולנוע: כמו יום ולילה
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהחיים הטובים
סקס של מבוגרים בפריים טיים. למה לא, בעצם?
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
חתונה ממבט ראשון: סוף סוף זוג מבוגר
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...
"רציתי שיזכרו את אבא דרך הציורים שלו"
5.5.19 - את התאריך הזה עמית פדר ומשפחתה לא ישכחו לעולם. זה היה היום שבו הזמן עבורה עצר מלכת, ואביה האהוב משה...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות