בלי פערי תיווך: פירות וירקות זולים

צילומים: Shutterstock
הכול התחיל בפלפל. יותר נכון במגדלי פלפלים ממושב פארן שבערבה, שהחליטו לצאת נגד פערי התיווך הגדולים שנגזרים על מחירי הפירות והירקות שנמכרים ברשתות השיווק. "לא ננוח ולא נשקוט עד שהכבוד יחזור לחקלאים והצרכנים יוכלו לקנות ירקות בצורה שפויה", אמרו המגדלים.
בשל אותם פערי תיווך, שגורמים לכך שהמגדלים מוכרים, למשל, קילו פלפל בשני שקלים לרשתות השיווק, ואלה מוכרים אותם במחירים הגבוהים במאות אחוזים ויכולים להגיע גם עד 11 שקל לקילו, מוכרים החקלאים את גידוליהם במחירי הפסד, ומצד שני הצרכנים משלמים הרבה מאוד כסף ובעצם נאלצים לממן את רשתות השיווק. בטח גם אתם שמתם לב שבשנים האחרונות הפכו הפירות והירקות, מוצרי צריכה בסיסיים, לנטל כבד בסל הקניות שלכם.
אותם חקלאים החליטו לא לשתוק יותר ויצאו במאבק חברתי נגד מחירי הירקות הגבוהים. היוזמה החלה את דרכה באתר אינטרנט בשם "חקלאות חברתית ישירה" שארגנה מכירות של ירקות ישירות מהחקלאי לצרכן ושבימים אלה הופכת לארגון ללא מטרות רווח. בהמשך הצטרפו אגודות סטודנטים ברחבי הרץ, שאימצו את היוזמה ופתחו שווקים בקמפוסים השונים, בהם נמכרו ירקות במחירים הנמוכים בעד חמישים אחוז מהמחירים ברשתות השיווק.
לאחרונה נוסדו מספר שוקי איכרים בארץ. אבל בניגוד לשווקים המעוצבים שממוקמים בדרך כלל בנמלים ובאתרי תיירות ושבהם אתם נהנים לטייל, ואולי גם לצלם את התוצרת, אבל לא לקנות מפאת המחירים הגבוהים, בשוקי האיכרים הללו הדגש הוא על המחיר הנמוך.
לחצו
לדף הפייסבוק "חקלאות חברתית ישירה": לחצו
ט"ו בשבט הגיע: 3 מתכונים עם פירות יבשים
עוד על צרכנות נבונה:
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...