דברים שכדאי לדעת על ביטוח מפני נזקי חורף
הצפות בדירה ודוד שמש שקפא הם רק חלק מהצרות שפקדו אותנו השבוע. זה בדיוק הזמן להיזכר בסעיף נזקי החורף שמתחבא בפוליסת ביטוח הדירה - ולבדוק מה הוא כולל (ובעיקר מה לא)
מערכת מוטק'ה
31/01/08

1.
רק נזקים בשעת סערה
: "בפוליסה התקנית שהיקף הכיסוי המינימלי שלה נקבע על ידי המפקח על הביטוח", מסבירים עורכי הדין גיל מור ואלי דורון ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - "מצוין כי נזקי סערה לרבות גשם, שלג וברד שבאו בשעת סערה מכוסים, ועל חברת הביטוח לפצות את מבוטחיה עבור הנזקים. חשוב להדגיש כי חדירת מים מבעד לקירות או מבעד לתקרה וספיגתם בהם שלא בשעת סערה אינם מכוסים". 2.
בין 7 ל-9 בסולם בופור:
וכיצד מגדירים סערה? לצורך העניין מסתמכת חברת הביטוח על נתוני השירות המטארולוגי, על פיו משמשות ההגדרות "סערה" או "סופה" לתיאור עוצמת הרוחות על פי סולם בופור - כשדרגות 7 עד 9 מאפיינות מצבי סער שונים. לא רק שדרגה נמוכה יותר אינה נחשבת "סערה", לעניין המטאורולוגיה או הביטוח - גם דרגת בופור גבוהה יותר (10 ומעלה), הנחשבת נדירה ועלולה לגרום נזקים בהיקף רחב יותר (כמו עקירת עצים ופגיעה בבניינים), נחשבת "סופה" ואינו כלול בהגדרת הפוליסה. מודעה 3.
קרה או לא קרה
: דווקא אחד הנזקים הנפוצים יותר בגלל מזג האוויר - נזקי קרה כמו התפוצצות קולטים בדוודי השמש או התבקעות צנרת, הנגרמים בטמפרטורה נמוכה במיוחד - אינם עונים להגדרה הנדרשת לצורך פיצוי. "בגל הקרה האחרון היו עשרות מקרים כאלה בקרב המבוטחים", מספרת עו"ד גפן מברך-רדעי, מנהלת מחלקת התביעות בחברת הביטוח שומרה. "במקרה שלנו החלטנו לפצות את כולם, אבל עשינו זאת תוך הסתמכות על סעיפים שנוגעים לנזקי צנרת ולא לפגעי מזג האוויר. בכל מקרה, זה לא מובן מאליו וייתכנו בהחלט מחלוקות סביב הנושא".
עוד כתבות בנושאי זכויות הצרכן
היזהרו מהונאה טלפונית
לקוחות YES רשאים לדרוש את כספם
רשימת אתרים צרכניים מועילים
כמה עולה החיוג האוטומטי של בזק
גימלאים פטורים מאגרת הרדיו והטלוויזיה השנה
איך למצוא את המסלול הסלולרי הכדאי ביותר?
לפני שאתם חותמים על חוזה עם ספק שירותים
מה חשוב לדעת לפני שקונים באינטרנט
4.
לא כולל גדרות ושערים
: ביטוח הדירה הסטנדרטי, מזכירים מור ודורון, אינו כולל משום מה את הנזק הנגרם לגדרות ולשערים - על אף שדווקא הם עלולים פעמים רבות להינזק. 5.
הכול כלול בהרחבה
: על כל החסרים האלה יכולה לענות הרחבה של הפוליסה לכזו שתכלול כל נזק תאונתי (פתאומי ולא צפוי). "בפועל", אומר יוסי ויינשטוק, מנכ"ל חברת הביטוח שומרה, "מעטים מאוד האנשים שבוחרים לשלם יותר עבור הסעיפים הללו, אם בגלל מודעות נמוכה תדירותם ואם בגלל שהם נתפסים כסיכון נדיר ומאיים פחות - בניגוד לרעידות אדמה, למשל, בהן נתפס כיום האיום כרציני יותר ורבים המבקשים הרחבה מתאימה". 6.
עסק לא נחשב "דירה":
"כיסוי ביטוחי בגין נזקי סערה, סופה גשם ושלג אשר קיים בפוליסת דירה תקנית, אינו קיים בפוליסת עסק אלא רק במקרה בו נרכשה הרחבה מיוחדת לכך על ידי המבוטח", מדגיש עו"ד גלעד ברמן, מומחה בדיני נזיקין וביטוח. "לכן, מוצע לבעלי עסקים לדאוג כי בפוליסת העסק אכן כלולה הרחבה זו. יש לשים לב כי במקרים בהם חלק מהדירה משמש לעסק, פוליסת ביטוח דירה תקנית מחריגה כיסוי לנזק ליחידת העסק בדירה". 7.
גם העירייה אחראית
: עוד מציין ברמן כי במקרים רבים נגרמים הנזקים משילוב מנצח של מזג האוויר עם בעיות בדירות של שכנים, בבעיות בצנרת הבית המשותף או בתשתית לקויה של הרשות המקומית - כמו בשכונות מסוימות, בהן גורמת תשתית הביוב הרעועה להצפות קשות מדי חורף. במקרים כאלה קיימת עילה נזיקית כלפי הגורם המעוול - וניתן לתבוע את הפיצוי הראוי מאותו גורם נוסף. 8.
פעולה מיידית לצמצום נזקים
: עו"ד מור ודורון מדגישים כי על המבוטח חלה החובה לפעול באופן מיידי לאחרת קרות הנזק כדי להציל את הרכוש ולצמצם ככל הניתן את הנזק. חברת הביטוח אינה חייבת לשלם עבור נזק שניתן היה למנוע או להקטינו באמצעים סבירים: כך, למשל, מצופה מאדם שינתק את זרם החשמל בעת שריפה כדי להציל מכשירים חשמליים שעלולים להינזק - וכך גם בעת הצפה על המבוטח להרים חפצים מהרצפה על מנת להקטין את חשיפתם למים. מובן כי בריאותו של המבוטח קודמת לשלמות רכושו ועליו לפעול קודם לכן על מנת להבטיח זאת. 9.
תיעוד הנזק
: מור ודורון: "תיעוד הנזק מיד לאחר קרותו או בסמוך לכך יכול להיות כלי מצוין על מנת לנגח טענה של חברת ביטוח לגבי אופי וממדי הנזק. מוטב שיצוין התאריך של צילום התמונה, ותמונות אלו יצורפו לדיווח הכולל ציון מפורש ומדויק של הפריטים שניזוקו כדי למנוע ניסיונות התנגחות מצד החברה". 10.
שומה נגדית
: "לאחר שחברת הביטוח קיבלה את הדיווח, יישלח מטעמה שמאי להערכת אופי וגובה הנזק ובהתאם לכך יגבש שומת נזק", מוסיפים מור ודורון. "אם השומה אינה מדויקת, ניתן לשכור שמאי אשר יגבש שומה נגדית. לשם כך יש לדרוש מחברת הביטוח להעביר את השומה מהר ככל שניתן - ולדאוג כי ההתדיינות מולה תיעשה בכתב, כולל העברה של שומת הנזק (אחרת ניתן יהיה לטעון בבית משפט לחוסר תום מצדה)". (אפרת אהרוני - גלובס)
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום יעוץ משפטי כללי
רק נזקים בשעת סערה
: "בפוליסה התקנית שהיקף הכיסוי המינימלי שלה נקבע על ידי המפקח על הביטוח", מסבירים עורכי הדין גיל מור ואלי דורון ממשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - "מצוין כי נזקי סערה לרבות גשם, שלג וברד שבאו בשעת סערה מכוסים, ועל חברת הביטוח לפצות את מבוטחיה עבור הנזקים. חשוב להדגיש כי חדירת מים מבעד לקירות או מבעד לתקרה וספיגתם בהם שלא בשעת סערה אינם מכוסים". 2.
בין 7 ל-9 בסולם בופור:
וכיצד מגדירים סערה? לצורך העניין מסתמכת חברת הביטוח על נתוני השירות המטארולוגי, על פיו משמשות ההגדרות "סערה" או "סופה" לתיאור עוצמת הרוחות על פי סולם בופור - כשדרגות 7 עד 9 מאפיינות מצבי סער שונים. לא רק שדרגה נמוכה יותר אינה נחשבת "סערה", לעניין המטאורולוגיה או הביטוח - גם דרגת בופור גבוהה יותר (10 ומעלה), הנחשבת נדירה ועלולה לגרום נזקים בהיקף רחב יותר (כמו עקירת עצים ופגיעה בבניינים), נחשבת "סופה" ואינו כלול בהגדרת הפוליסה. מודעה 3.
קרה או לא קרה
: דווקא אחד הנזקים הנפוצים יותר בגלל מזג האוויר - נזקי קרה כמו התפוצצות קולטים בדוודי השמש או התבקעות צנרת, הנגרמים בטמפרטורה נמוכה במיוחד - אינם עונים להגדרה הנדרשת לצורך פיצוי. "בגל הקרה האחרון היו עשרות מקרים כאלה בקרב המבוטחים", מספרת עו"ד גפן מברך-רדעי, מנהלת מחלקת התביעות בחברת הביטוח שומרה. "במקרה שלנו החלטנו לפצות את כולם, אבל עשינו זאת תוך הסתמכות על סעיפים שנוגעים לנזקי צנרת ולא לפגעי מזג האוויר. בכל מקרה, זה לא מובן מאליו וייתכנו בהחלט מחלוקות סביב הנושא".
עוד כתבות בנושאי זכויות הצרכן
היזהרו מהונאה טלפונית
לקוחות YES רשאים לדרוש את כספם
רשימת אתרים צרכניים מועילים
כמה עולה החיוג האוטומטי של בזק
גימלאים פטורים מאגרת הרדיו והטלוויזיה השנה
איך למצוא את המסלול הסלולרי הכדאי ביותר?
לפני שאתם חותמים על חוזה עם ספק שירותים
מה חשוב לדעת לפני שקונים באינטרנט
4.
לא כולל גדרות ושערים
: ביטוח הדירה הסטנדרטי, מזכירים מור ודורון, אינו כולל משום מה את הנזק הנגרם לגדרות ולשערים - על אף שדווקא הם עלולים פעמים רבות להינזק. 5.
הכול כלול בהרחבה
: על כל החסרים האלה יכולה לענות הרחבה של הפוליסה לכזו שתכלול כל נזק תאונתי (פתאומי ולא צפוי). "בפועל", אומר יוסי ויינשטוק, מנכ"ל חברת הביטוח שומרה, "מעטים מאוד האנשים שבוחרים לשלם יותר עבור הסעיפים הללו, אם בגלל מודעות נמוכה תדירותם ואם בגלל שהם נתפסים כסיכון נדיר ומאיים פחות - בניגוד לרעידות אדמה, למשל, בהן נתפס כיום האיום כרציני יותר ורבים המבקשים הרחבה מתאימה". 6.
עסק לא נחשב "דירה":
"כיסוי ביטוחי בגין נזקי סערה, סופה גשם ושלג אשר קיים בפוליסת דירה תקנית, אינו קיים בפוליסת עסק אלא רק במקרה בו נרכשה הרחבה מיוחדת לכך על ידי המבוטח", מדגיש עו"ד גלעד ברמן, מומחה בדיני נזיקין וביטוח. "לכן, מוצע לבעלי עסקים לדאוג כי בפוליסת העסק אכן כלולה הרחבה זו. יש לשים לב כי במקרים בהם חלק מהדירה משמש לעסק, פוליסת ביטוח דירה תקנית מחריגה כיסוי לנזק ליחידת העסק בדירה". 7.
גם העירייה אחראית
: עוד מציין ברמן כי במקרים רבים נגרמים הנזקים משילוב מנצח של מזג האוויר עם בעיות בדירות של שכנים, בבעיות בצנרת הבית המשותף או בתשתית לקויה של הרשות המקומית - כמו בשכונות מסוימות, בהן גורמת תשתית הביוב הרעועה להצפות קשות מדי חורף. במקרים כאלה קיימת עילה נזיקית כלפי הגורם המעוול - וניתן לתבוע את הפיצוי הראוי מאותו גורם נוסף. 8.
פעולה מיידית לצמצום נזקים
: עו"ד מור ודורון מדגישים כי על המבוטח חלה החובה לפעול באופן מיידי לאחרת קרות הנזק כדי להציל את הרכוש ולצמצם ככל הניתן את הנזק. חברת הביטוח אינה חייבת לשלם עבור נזק שניתן היה למנוע או להקטינו באמצעים סבירים: כך, למשל, מצופה מאדם שינתק את זרם החשמל בעת שריפה כדי להציל מכשירים חשמליים שעלולים להינזק - וכך גם בעת הצפה על המבוטח להרים חפצים מהרצפה על מנת להקטין את חשיפתם למים. מובן כי בריאותו של המבוטח קודמת לשלמות רכושו ועליו לפעול קודם לכן על מנת להבטיח זאת. 9.
תיעוד הנזק
: מור ודורון: "תיעוד הנזק מיד לאחר קרותו או בסמוך לכך יכול להיות כלי מצוין על מנת לנגח טענה של חברת ביטוח לגבי אופי וממדי הנזק. מוטב שיצוין התאריך של צילום התמונה, ותמונות אלו יצורפו לדיווח הכולל ציון מפורש ומדויק של הפריטים שניזוקו כדי למנוע ניסיונות התנגחות מצד החברה". 10.
שומה נגדית
: "לאחר שחברת הביטוח קיבלה את הדיווח, יישלח מטעמה שמאי להערכת אופי וגובה הנזק ובהתאם לכך יגבש שומת נזק", מוסיפים מור ודורון. "אם השומה אינה מדויקת, ניתן לשכור שמאי אשר יגבש שומה נגדית. לשם כך יש לדרוש מחברת הביטוח להעביר את השומה מהר ככל שניתן - ולדאוג כי ההתדיינות מולה תיעשה בכתב, כולל העברה של שומת הנזק (אחרת ניתן יהיה לטעון בבית משפט לחוסר תום מצדה)". (אפרת אהרוני - גלובס)
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום יעוץ משפטי כללי
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בחדשות היום
כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית
בכל שנה מוגשות לבתי המשפט בישראל קצת פחות מ-2,000 תביעות בגין נזקים שנגרמו מרשלנות רפואית. לפי הנהלת בתי...
חייבים כסף? כל הדרכים להחזיר את החוב
אף אחד לא אוהב שחייבים לו כסף או להיות בצד החייב, אבל כולנו ודאי לקחנו בשלב כלשהו בחיים הלוואה מהבנק דוגמת...
חושדים שמרמים אתכם? כך תדעו
כולנו מכירים את סיפורי המרמה והונאה הנוגעים לכל תחומי החיים ומתפרסמים חדשות...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות