חזרה להכסף שלי

האוטובוס שוב איחר? יש מה לעשות

נראה שייקח זמן רב עד שנזכה לתחבורה ציבורית יעילה ונגישה. עד אז, לא חייבים לסבול בשקט. כל הדרכים שבהן תוכלו לנקוט בדרך לצדק תחבורתי
מאת שירי עמית 02/02/16
האוטובוס שוב איחר? יש מה לעשות
מפיצוי ועד תביעה - יש הרבה מה לעשות כשהאוטובוס לא בא. צילום: Shutterstock

 

 

כמה פעמים קרה לכם שהמתנתם לאוטובוס והוא לא הגיע? למשה כבר קשה לספור. קו 244 של אגד מכיוון רמלה לרמת גן ובחזרה, שהחל לפעול ביולי 2015, אמור היה להיות בשורה משמחת עבורו, ועבור רבים שנדרשים לעשות את הדרך הזו מדי יום, לעבודה ובחזרה ממנה. האוטובוס אמור היה להגיע מדי חצי שעה, ולפעול משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעה 19:00. בפועל, מדי יום לפחות אחד הקווים לא יוצא לדרכו, ומשה, כמו שאר הנוסעים הממתינים בתחנה, נאלץ לאחר למקום עבודתו או לביתו.

 

משה פנה בכתב לפניות הציבור במשרד התחבורה, אבל לא זכה לתשובה הולמת. משכך, הוא ביקש עזרה מארגון אמון הציבור. "אני ממתין לאוטובוס בתחנת המוצא בקניון איילון, אך הוא לא מגיע", כתב לארגון. "בחודש נובמבר לבדו הקו לא הגיע 3 פעמים. באחת הפעמים הקו לא ייצא מתחנת המוצא בשעה 19:00, מה שעיכב את הגעתי הביתה בשעתיים".

 

עוד ציין משה במכתבו לאמון הציבור, כי "במשך חודשיים אני ועוד עשרות נוסעים נתונים לשירות מחפיר ומזלזל מצד חברת האוטובוסים. אנו אובדי עצות, והחברה אינה מספקת לא שירות ולא מענה ראויים".

 

הנוסע פוצה, ותלונתו הועברה למנהל התנועה

 

 לגברת עם סלים אין אוטובוס להיכנס אליו. צילום: Shutterstock

 

רק לאחר פניית ארגון אמון הציבור הגיע מכתב התגובה ממחלקת פניות הציבור של אגד, ובו נכתב כי הנושא הועבר לטיפול מנהל התנועה של החברה. "כידוע, אנו תלויים באופן מוחלט במצב התחבורה הציבורית בדרכים, והתקופה האחרונה די קשה באזור גוש דן עקב חסימות כבישים ועבודות הרכבת הקלה, מה שגורם לא פעם לאיחורים של נהגים להגעה לתחנות המוצא", השיבו באגד. "אנו עושים כל מאמץ לצמצם מקרים כאלה, אך לא תמיד עומדים רכבים או נהגים פנויים בו ברגע לרשות הסדרן".

 

באגד ציינו, כי פנו למנהל התנועה וביקשו שיבדוק את נסיעות הקו, והעניקו למשה שובר זיכוי לנסיעה בסך 55 שקלים, שווה ערך למחיר כרטיסיה בקו.

 

נושא התחבורה הציבורית בישראל בעייתי מזה שנים, ונראה כי למרות חשיבותו הרבה, אינו מטופל ביעילות ובתשומת הלב הנדרשת. העומס בכבישים, העדר מקומות חנייה בערים ופקקים בלתי נגמרים, היו נמנעים או לפחות מצטמצמים אם יותר אנשים היו משתמשים בשירותי התחבורה ציבורית, מגמה שכבר קיימת בערים גדולות בעולם.

 

גם הרשויות המקומיות אשמות

 

 ואז נוצר עומס מיותר. צילום: Shutterstock

 

אלא שבישראל הדרך לתחבורה ציבורית יעילה עדיין ארוכה. למרות שיפור במצב עדיין לא מעט אנשים סובלים מזמני נסיעה ארוכים ומאיחורים של קווים, ולא קלה היא הדרך לרכבת הקלה.  

 

לפי עמדת אמון הציבור, תחבורה ציבורית תלויה במידה רבה לא רק במפעיל, אלא גם ברשויות המקומיות ובתשתיות. "יש בעיות קשות עם תפקוד הרשויות, וקשה לדעת האם הכשל במקרה שלפנינו הוא של חברת אגד בלבד, או גם כתוצאה מתרומתן של הרשויות לנושא", אומרים בארגון. "מצד הרשויות יש לדאוג לצירים פנויים, לנתיבי תחבורה ציבורית ולפינוי מכוניות שעוצרות במפרצי אוטובוסים. ברגע שאלה יטופלו, יש להניח כי רמת האיחורים ואי הדיוקים יתמעטו משמעותית".

 

עד שזה יקרה, ריכזנו עבורכם 6 טיפים, שיסייעו לכם להתמודד במקרה של איחור בקו האוטובוס באופן קבוע, או במידה שתתקלו בשירות לקוי:

 

1. למרות שלא תמיד תקבלו מענה מהיר, כדאי לפנות בכתב אל חברת האוטובוסים הרלוונטית בסמוך לאירוע, ולפרט את כל הפרטים, כולל מספר הקו, זמן הנסיעה וכיו"ב. באתר משרד התחבורה תוכלו למצוא את הפרטים של כל חברות התחבורה הציבוריות. החברה מחויבת לאשר את פנייתכם תוך 7 ימים, ולהודיע לכם תוך 14 ימים על תוצאות הבדיקה.

 

2. אם לא זכיתם לתשובה הולמת ולא יאוחר מחודשיים לאחר המקרה, תוכלו לפנות למשרד התחבורה. בהגשת התלונה יש לתאר בקצרה את האירוע, ולציין פרטים מלאים של המתלונן, תאריך ושעה של האירוע, מיקומו, מיהי חברת האוטובוסים ומהו מספר הקו. במידה שיש לכם את מספר הרישוי של האוטובוס או את פרטי הנהג, ומסמכים רלוונטיים כגון כרטיס נסיעה או קבלות על הוצאות שנגרמו לכם, צרפו גם אותם.

 

3. אם התלונה למשרד התחבורה לא עזרה, תוכלו לפנות לארגוני צרכנים כמו אמון הציבור, שמטפלים בפניות של צרכנים בנושאים מגוונים.

 

4. במקביל, מומלץ לפנות לארגון "15 דקות" - ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל, שקם במטרה לשפר את השירות בתחבורה הציבורית, כך שתהווה אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי. באתר הארגון כותבים, כי במקביל לפנייה לגופים אחרים מומלץ לפנות גם אליהם כדי שיסייעו בתהליך, ועל מנת שיוכלו לזהות בעיות, ולפעול ברמה המערכתית מול הגורמים השונים.

 

5. קיימת אפשרות גם להגיש תביעה בבית המשפט לקבלת פיצוי. שורה של פסקי דין חייבו חברות אוטובוסים לשלם פיצויים לצרכנים על איחורים. כדאי להתייעץ בנוגע להגשת תביעה עם אחד מארגוני הצרכנים.

 

6. מי שברשותו סמארטפון יכול להתעדכן במיקום האוטובוסים בזמן אמת וגם באיחורים, באמצעות אחת האפליקציות שנותנות שירות בנושא. אחת כזו היא אפליקציית Bus realtime, המותאמת למכשירי אנדרואיד, ומאפשרת לראות מתי מגיע האוטובוס הבא לתחנה. הזמנים מבוססים על מיקום הג'י.פי.אס של האוטובוס בזמן אמת, ונלקחים ישירות מאתרי החברות ומנתוני משרד התחבורה.

 

למשתמשי אייפון ואנדרואיד קיימת גם אפליקציית "איפה בוס", שהיא מערכת ידע ותכנון נסיעה. בעזרת האפליקציה תוכלו לדעת מהם קווי האוטובוסים והרכבות העוברים לידכם, זמני הגעה מתוכננים לאורך כל שעות היממה ונתונים נוספים בזמן אמת.

 

 

 

עוד בפינת הצרכנות של מוטק'ה:

 

קל להתחבר, קשה להתנתק

8 טיפים לקניה חכמה ובטוחה ברשת

יש כרטיס מועדון? עושים סדר בארנק

הפעילה לחצן מצוקה, ואף אחד לא בא

המדריך המלא למתעכבים בשדה התעופה

כל הדרכים לעבור בין חברות הסלולר ביעילות

חתול בשק? כך תמנעו ממלכודות שיווקיות

חברות הסלולר גובות כסף מיותר? כך תלחמו

כך מתחמקות חברות הביטוח מתשלום

האותיות הקטנות של המבצעים הגדולים

 

10 הנחות שכל פנסיונר צריך להכיר 

אזרחים ותיקים? מגיעות לכם הטבות בבנקים

10 טיפים לניהול התקציב אחרי פרישה

הצטרפו לקהילת הצרכנות של מוטק'ה!

0  תגובות 0 אהבו


קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עוד בהכסף שלי

כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
לקריאת הכתבה
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר של...
לקריאת הכתבה
המדריך המלא לגמלאים: דעו את זכויותיכם
לחצו כאן לקהילתהמוקדלאזרחים ותיקים, פלטפורמה שבה יוכלו הגולשים וכל ותיקי ישראל להתייעץ ולהיעזר...
לקריאת הכתבה
למעלה
חזרה