האישה שגילתה כוכבים
|
מריון דוהרטי, "המלהקת". צילומים באדיבות יס דוקו
בעברית קוראים למקצוע "ליהוק". באנגלית, כך מתברר במהלך סרט התעודה "המלהקת" שיוקרן בערוץ יס דוקו בלוויין ביום ב', 19.8, הייתה אישה אחת, מלהקת אגדית ושמה מריון דוהרטי, שבמשך חמישים שנות קריירה לא זו בלבד שהפכה את הליהוק למקצוע של ממש (ולא אגף זניח באולפנים) ושמה אותו על מפת הקרדיטים של יוצרי סרטים וסדרות טלוויזיה, אלא שבזכות הישגיה והמעמד שאליו הגיעה אף נהפכה לסמל המאבק של בעלי המקצוע לקבל הכרה לא רק כ"מלהקים", אלא כ"מנהלי ליהוק" - casting director במקור, תואר שאיגוד הבמאים האמריקני התנגד ומתנגד לו נחרצות במאבק על טריטוריות וכבוד בתעשייה.
בלי קשר למאבק הזה, שהוא רק נקודה אחת המועלית בסרט בהקשר למקצוע שהתפתח יחד עם הקריירה שלה, דוהרטי - שהלכה לעולמה בגיל 88 בשנת 2011 (שנה לפני שהסרט יצא באמריקה) - נחשבה לענקית ששלפה במשך השנים הרבה שמות מים השחקנים האלמונים והמתחילים, ליהקה אותם לתפקידים שהזניקו אותם לכוכבות ופתחה להם דלת להיכל התהילה של הקולנוע והטלוויזיה.
הרבה שמות ופנים מוכרים משתתפים בסרט, מעידים על פועלה של דוהרטי, ובתוך כך בעצם על מהות תפקידו ועבודתו של מלהק. אל פצ'ינו, ג'ון וויט, גלן קלוז, ג'ון לית'גו, רוברט דובאל ועוד רבים אחרים ומפורסמים, כולם חבים לה את ההתחלה, כמו גם בימאים רבים וחשובים, שחלק מהם מתראיינים אף הם בסרט, שאיתם עבדה בקביעות ופעמים רבות השפיעה עליהם ללהק לתפקיד שחקנים שכלל לא התכוונו לקחת, שלא היו בחירתם הראשונה ולא התאימו לדעתם, או לא היו ממושמעים דים.
כך למשל כשג'יימס דין המנוח, אותו ליהקה לסרט טלוויזיה, איחר לצילומים והבמאי ביקש להחליפו, היא לקחה את דין לשיחת חינוך, ובמקביל שידלה את הבמאי לתת לו הזדמנות נוספת. כשעבדה על "הבוגר", הבמאי מייק ניקולס רצה לתפקיד הראשי שחקן יפה, ובין הנבחנים היה רוברט רדפורד. דוהרטי הייתה זו ששכנעה את ניקולס לבחור בדסטין הופמן, הרחוק מיפה. היא גם התעקשה על ליהוקו של ג'ון וויט - שפישל בשורה של אודישנים ולמרות זאת קלטה את הפוטנציאל שבו - לצד הופמן הלא מוכר עדיין בעצמו ("הבוגר" טרם יצא) ל"קאובוי של חצות". וכן הלאה וכן הלאה.
רוצים להתעדכן? הצטרפו למוטק'ה בפייסבוק
היא הבינה טווח משחק של שחקנים, ליהקה בניגוד לטיפוס וגם לפי כימיה בין שחקנים, מעידים עליה בסרט. והיא מספרת על הכרטיסיות שהיו לה על כל שחקן שהזמינה לאודישן (ואף מראה אותן), שעליהן רשמה אסוציאציות שעלו בראשה בזמן השיחה איתו.
בראשית שנות השישים ליהקה סדרות משטרה טלוויזיוניות נחשבות, ובסוף אותו עשור הייתה זו שהביאה למפיק נורמן ליר את קרול אוקונור וג'ין סטייפלטון לגלם את אר'צי ואדית בנקר בפיילוט ל"הכול נשאר במשפחה" - והשאר היסטוריה. כששיטת האולפנים קרסה בהוליווד בסוף שנות החמישים וראשית השישים, ידעה לנצל את ההזדמנות כדי למנף את המקצוע. היא ליהקה את "העוקץ" ונתנה לבט מידלר האלמונית תפקיד זעיר בסרט "הוואי", שאפשר למידלר, כעדותה, להגיע לניו יורק ולהזניק קריירה. את אל פצ'ינו וג'ין הקמן מצאה באוף-ברודוויי, את גלן קלוז הצעירה בהצגה בברודוויי, ממנה לקחה אותה לתפקיד הקולנועי הראשון שלה (למרות אודישן לא טוב) ב"העולם על פי גארפ". גם הרעיון ללהק בסרט את ג'ון לית'גו (לתפקיד רוברטה) היה שלה.
זה מצעד כוכבים אינסופי ומרשים, שמלווה במצעד במאים ידועים שעבדו איתה ושורה של מלהקות שטיפחה, לימדה וגידלה, והיום הן מהאנשים החזקים בתעשייה. ובין כל אלה משולבים קטעי הראיון עם דוהרטי שנעשה לסרט, ובו היא מדברת בצורה מפוכחת ועניינית, בלי נוסטלגיה מזויפת או התחנחנות, על עבודתה ועל המקצוע. זה פרק מעניין בהיסטוריה, מלא שמות מוכרים של כוכבים, יוצרים, סדרות וסרטים שנהפכו לחלק מהתפריט התרבותי שלנו.
"המלהקת", ערוץ יס דוקו בלוויין, יום ב', 19.9, 22:00. בימוי: טום דונוהיו; צילום: פיטר בולטי; עריכה: ג'יל שוויצר; מוזיקה מקורית: לי רוברטס; הפקה: קייט לייסי, ג'ואנה קולברט, אילן ארבולדר. אורך הסרט: שעה ו-28 דקות |
אוטוטו תעלה יובל רפאל על במת האירוויזיון בבאזל, שוויץ, כחלק מחצי הגמר השני של התחרות. רפאל בת ה-24 מרעננה,...
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...