הנבל, אשתו והמאהבת, והעסקה המפוקפקת

כבר לפני אי אילו שנים וסרטים עשה ריצ'רד גיר סוג של הסבה מגילום דמויות גיבורים חיוביים במהותם גם אם לא מושלמים ("קצין וג'נטלמן", "אישה יפה") לגילום דמויות של נבלים במידה זו או אחרת, במקרים רבים נבלים בעל כורחם או לפי מקצועם, סימפתיים למדי ("בוגדת"). בדרמת המתח החדשה "עסקה מגונה" גיר משכלל את דמות הנבל המקסים ולוקח אותה עד הקצה: רוברט מילר, איל ההון בעל בית ההשקעות נוסח מיידוף שהוא מגלם, הוא לא איש נחמד בהגדרה מהרגע הראשון שהוא מבליח על המסך כמרואיין שרמנטי וטוב (מאוד) למראה בכתבת טלוויזיה כלשהי. ברור שמאחורי החזות הידידותית לכאורה ניצב איש עסקים חזק מאוד, נחרץ מאוד, עשיר מאוד, מלוטש ומחושב עד דק. ובכל זאת, מהרגע הראשון אי אפשר שלא להישבות בקסמו של גיר-מילר.
הליהוק-שיחוק הזה מעצים את כוחו של הסרט, שטמון בעלילה מורכבת, תפורה היטב, שמסתחררת, מסתבכת ונפתרת במחוזות לא צפויים, מפתיעים ומעוררי מחשבה (ומועקה), מאוד לא בנאליים ורחוקים מאוד מאזורי הנוחות של ההפי-אנד ההוליוודי המקובל. ניקולס ג'רקי כתב את התסריט וגם ביים, ויצר סרט שהוא בדיה נטועה במציאות, מותחן קצבי שלופת ואינו מרפה, דרמה על אנשים השבויים בתדמיות חייהם. לצד גיר, השולט במסך (ומאכלס כמעט כל סצנה) בקלות כובשת, מגלמת סוזן סרנדון את אשתו, אלן מילר, אישה שנוצקה בתבנית נשותיהם הוותיקות והעשירות של אילי הון: אם ילדיו, המארחת, בת הזוג, הפרטנרית האולטימטיבית לשימור הדימוי הנחוץ-רצוי (כולל הפילנתרופיה המתבקשת והעמדות הפנים החברתיות-משפחתיות), שמבליגה מטעמיה (כסף, מעמד) על החיים הכפולים שמנהל בעלה בידיעתה-הסכמתה השתוקה.
סרנדון וגיר, שניהם כבר בצד השני של גיל 60, רוקדים היטיב את טנגו האימים בין בני הזוג מילר, כשעל כף המאזניים מוטל כבר מההתחלה עתידם הכלכלי, שכן מילר חייב להשלים עסקה מפוקפקת גדולה למכירת בית ההשקעות שלו לפני שייחשף היקף נוכלויותיו. יש לזוג בן שהוא בעיקר נאה ושאיש אינו לוקח ברצינות שום כישורים אחרים שלו, ובת מדגם איוונקה טראמפ, שעובדת בחברה של אבא וגם - איך לא - מעריצה אותו, ומה קשה לה להתמודד עם האמת שמתגלה לה במקרה. ברית מרלין מגלמת אותה בפלסטיקיות הראויה והמתבקשת, שנסדקת ונאטמת כהלכה לפי הצורך. טים רות', שנראה אצלנו לאחרונה בסדרת הטלוויזיה "שקר לי", מבליח כאן חמוש במבטא ניו יורקי ברוקליני (מלאכותי) כבלש משטרה שצודק בחשדותיו אבל מועד וכושל בגלל התלהבות יתר.
אפרופו מבטאים, האחת שבאמת מעצבנת במבטאה הכבד והמכביד, ובמשחק די עצי בכלל, היא לטישיה קסטה, המגלמת את ג'ולי, הגלריסטית-מאהבת הצרפתייה של מילר. קסטה אמנם מפגינה בסרט עצבנות זוויתית ובולעת טקסטים באנגלית חצצית, אבל עם כל הכבוד לג'רקי ולסטריאוטיפ האמריקני של מאהבות צרפתיות סקסיות - זה לא ממש זה. אבל מידת החן - או היעדרו - של קסטה-ג'ולי שולית, כי ג'ולי כשלעצמה חשובה הרבה פחות מסדרת האירועים שנוכחותה מחוללת. מילר, שכאמור מלהטט עסקה של מאות מיליונים שנועדה לחלץ אותו - ביותר ממובן אחד - מהחברה שלו, מתמרן גם בין חגיגות יום ההולדת ה-60 שלו בחיק משפחתו לבין תביעותיה של המאהבת לתשומת לבו.
"עסקה מגונה". צילומים: יחסי ציבור
הוא מתזז - בהצלחה - בין כאן לשם, בין פגישות עסקים שכל אחת היא דו-קרב מוחות לבין מחויבויות חברתיות, בין האישה לבת ולפילגש. אבל, כידוע, אנרגיה היא דבר מוגבל, גם אצל אנשים רבי אנרגיה, וכך קורה שבאישון לילה, כשמילר נוהג במכוניתה של ג'ולי שלצדו, בדרך לליל פיוס גנוב בבית קיט מרוחק, הוא נרדם לרגע על ההגה והמכונית מתהפכת ומתנגשת בגדר בטיחות. שניות אפופות עשן ודממת מוות חולפות בכביש הנטוש עד שמילר מתעשת ומבין מה אירע, מבין שהוא חי וג'ולי מתה. ברגע הראשון הוא מחייג לעזרה בטלפון הנייד, אבל אין קליטה במכשיר. ובאותו הרגע ברור לו שזה לא הפתרון הנכון בעבורו. והתסבוכת הולכת ומסתבכת.
ג'רקי מפתל את העלילה ומסבך אותה היטב, ובכל פעם שנדמה כי מילר מגיע לעוד נקודת אל-חזור, הוא מצליח להתחמק, למצוא מוצא, לתמרן, לקדם, להתקדם. האישה חושדת, הבת מגלה במקרה אי סדרים בחברה, בלש המשטרה דולק בעקבותיו חדור תחושת שליחות להפיל את הנוכלים העשירים אחת ולתמיד, המשקיעים נושפים בעורפו, הקונים מתמהמהים ואין לו רגע או מקום להביע ולהטביע בו את צערו על המאהבת שגרם למותה.
ג'רקי מציג כאן לא רק את דמות היחיד המניפולטיבי, הקר והנכלולי, אלא גם את השיטה והסביבה החברתית-תרבותית שמילר הוא אולי ההתגלמות המוקצנת ביותר שלה. חברה גבוהה בהגדרה, סביבה חברתית-תרבותית שבה כסף, כוח ואינטרסים הם המניע והתחליף כמעט לכל, שבה ריקנות מוחלטת מוסווית בהעמדת פנים של משפחה, פילנתרופיה ומעשים טובים.
יש כאן ביקורת נוקבת על הצד הזה של החיים בחברה האמריקנית, הצד שלמרבה האירוניה כה רבים שואפים להשתייך אליו, להיות חלק ממנו. ג'רקי מציג בבירור מלוטש ומסוגנן את הכיעור והניכור שבסגנון החיים שטוף הכסף והכוח הזה, ומוביל את גיבוריו לסוף - שלא נגלה - מעורר מחשבה על שכר ועונש, על בדידות וקרבה, על ערכים ומשמעות, על הדברים הקטנים והגדולים בחיים. ומההתחלה עד הסוף אי אפשר שלא להישבות בקסם של גיר, הנבל המנוול הכי שרמנטי בסביבה.
שורה תחתונה: דרמת מתח מהנה ומעוררת מחשבה, ובונוס שרמנטי: ריצ'רד גיר.
"עסקה מגונה", דרמת מתח אמריקנית. תסריט ובימוי: ניקולס ג'רקי; צילום: יורק לה סאוקס; עריכה: דגלאס קרייז; מוזיקה מקורית: קליף מרטינז; הפקה: לורה ביקפורד. משתתפים: ריצ'רד גיר, סוזן סרנדון, ברית מרלין, טים רות', נייט פרקר, סטיוארט מרגולין, לטישיה קסטה ואחרים. אורך הסרט: 106 דקות
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...
5.5.19 - את התאריך הזה עמית פדר ומשפחתה לא ישכחו לעולם. זה היה היום שבו הזמן עבורה עצר מלכת, ואביה האהוב משה...