חזרה לקריירה שנייה

הנשים שפצחו בקריירה שנייה כנהגות אוטובוס

לאה עמרני בת ה-55 היא מנהגות האוטובוס הוותיקות בארץ. בימים אלה חברת "אפיקים" מגייסת נהגות חדשות לחברה, וקוראת לנשים לשבור את הסטריאוטיפ. "נשים נוהגות טוב יותר מגברים"
מאת עדי כץ 12/04/16
הנשים שפצחו בקריירה שנייה כנהגות אוטובוס
רק עשרות נהגות אוטובוס בישראל מתוך מאות ואלפי נהגים גברים. צילום: באדיבות חברת אפיקים

 

 

כשלאה עמרני החלה לעבוד לפני 32 שנה כנהגת אוטובוס היא התקבלה בחשדנות, בעיקר על ידי המין הגברי. הנהגים הקולגות וגם לא מעט נוסעים מהמין החזק לא הסתפקו בהרמת גבה - את ההערות הסקסיסטיות והמעליבות שלהם, שנעו בין "לכי תגדלי את הילדים שלך" ל"באת לפה לתפוס גבר?" היא לא שוכחת.   

 

מאז עברו לא מעט שינויים בשוק העבודה, ועמרני בת ה-55 היא מנהגות האוטובוס הוותיקות בישראל. לדבריה, היחס לנשים בענף כיום שונה לחלוטין. "בחברות התחבורה הציבורית מחפשים היום נהגות", היא אומרת. "מסתכלים עליהן אחרת ומבינים שהן תורמות לתדמית של התחבורה הציבורית. הן יותר סובלניות לנוסעים, יותר זהירות בכביש וגם נראות טוב על ההגה".  

 

ועדיין, מספר הנשים המועסקות כנהגות בתחבורה הציבורית בישראל, קטן מאוד יחסית למספר הגברים. בחברת "אגד", למשל, עובדות 24 נהגות מתוך כ-6,000 נהגי החברה. ב"דן", ב"מטרופולין" וב"קווים" יש כ-10 נהגות (בכל אחת מהחברות) מתוך מאות נהגים גברים (נכון לתחילת שנת 2016).

 

בחברת התחבורה הציבורית "אפיקים" החליטו לפני חצי שנה לנסות ולשנות את המצב, על ידי גיוס 100 נהגות חדשות לחברה, תוך מתן הכשרה ותנאי העסקה מיוחדים לנהגות. עד כה הצטרפו לחברה 12 נהגות (מתוך 650 נהגי החברה), ו-10 נשים נוספות נמצאות בהליכי הכשרה.

 

"נשים נוהגות בפחות יהירות ומעורבות פחות בתאונות דרכים"

 

 "הנהגת מרגישה כמו מלכה בממלכה שלה". ראשונה מימין: לאה עמרני. צילום: באדיבות אפיקים

 

 

"מכיוון שיש מצוקת נהגים באופן כללי בחברות התחבורה בארץ, ומאחר שבאירופה רואים הרבה נשים שנוהגות אוטובוסים, החלטתי שאין סיבה שב-2016 לא נלך לכיוון הזה גם בישראל", אומרת עו"ד ליאור סלע, ראש האגף לקידום נשים בחברת אפיקים ויוזמת המהלך. "נכון שזה לא מתאים לכל אישה, אבל צריך לשבור את הסטריאוטיפ".

 

- הסטריאוטיפ שנשים נוהגות פחות טוב?

"כן, שהוא שגוי מיסודו. על פי הנתונים של עמותת 'אור ירוק', נהגות מעורבות פחות בתאונות דרכים, הן יותר זהירות, והן נוהגות בפחות יהירות. נהגות האוטובוס שלנו יודעות שעל ההגה לא נוגעים בטלפון הנייד, כי יש להן אחריות על עשרות נוסעים. הן מאוד שירותיות וחייכניות. אני זוכרת שכתלמידת תיכון, כשעליתי לאוטובוס עם נהגת, הרגשתי שאני עולה לאוטובוס של אימא".

 

- מה היתרונות במקצוע לאישה?

"יתרון גדול הוא הביטחון התעסוקתי, כי אנחנו מציעים חוזה העסקה ל-12 שנה. יתרון נוסף נעוץ בשעות הגמישות וביכולת לבחור את היקף המשרה. זה יכול להתאים לאם חד הורית שצריכה לפרנס ילדים, או לאישה בת 50 פלוס שמחפשת קריירה שנייה. השכר עומד כיום על 39 שקלים לשעה, לנשים ולגברים. גם תנאי ההעסקה והקריטריונים לאבחון, למיון ולקליטה שווים לכולם".

 

- יש לנשים יותר חששות מנהיגה ברכב גדול כל כך?

"גם אלה שחששו בהתחלה מהאוטובוס מתרגלות אליו בהדרגה, בהדרכה צמודה של נהג ותיק. באוטובוסים החדישים והמאובזרים של היום, הנהגת מרגישה כמו מלכה בממלכה שלה".

 

"לא הקלו עלי כאישה"

 

עמרני, גרושה, אם לשלוש בנות המתגוררת באריאל, התפרנסה בעבר כסייעת לגננת, עד שבשנת 1984 נתקלה במודעה של מל"ח (משק לשעת חירום), שהציעה לנשים להוציא רישיון נהיגה על אוטובוס, כדי להחליף נהגים שיצאו למילואים.

 

"מכיוון שלא הייתי בצבא, הרגשתי צורך לתרום איכשהו והחלטתי להתנדב", היא נזכרת. "תמיד אהבתי לנהוג, אני לא יודעת למה, זה בדם שלי. אני גם אוהבת את המרחבים, לא להיות במקום אחד. איך שעליתי לאוטובוס ידעתי שאני נשארת. הרגשתי נוח, בבית. אפילו הבוחן שלי אמר שזה מתלבש עלי כמו כפפה. את התיאוריה והטסט עברתי במכה ראשונה".

 

עם הרישיון החדש, החלה עמרני להתגייס למילואים כנהגת בצו 8 ובאזרחות, והפכה את הנהיגה למקצוע. היא התקבלה לעבודה בחברת "דן", ולפני שש שנים וחצי עברה לעבוד בקו אריאל-תל אביב בחברת "אפיקים".

 

"אני מאוד אוהבת את האוטובוס", היא אומרת. "נכון שעבודה עם קהל היא לא תמיד קלה, אבל מתגברים ומתרגלים להערות. בעיקר בשנים הראשונות היו מעירים ואומרים לי 'לכי תאפי עוגות'. היו גם קללות מדי פעם. לא הקלו עלי כאישה, לאנשים היה קשה לקבל את זה".

 

- היו גם הטרדות?

"יש לפעמים מחמאות מצד גברים, לא הטרדות".

 

"מברכת על כך שנשים נכנסות לתחומים גבריים"

 

- למה בעצם נהיגת אוטובוס נחשבה תמיד למקצוע גברי?

"כמו שהרבה מקצועות נחשבו פעם לגבריים, כך גם נהיגה. זה יותר שייך לעבר. אני מברכת על כך שנשים נכנסות לתחומים גבריים, ובעד שכל אחת תעשה מה שהיא אוהבת. לי כאימא לילדות צעירות זה מאוד התאים, כי היתה לי אפשרות לתמרן בין משמרות בוקר וערב. אני ממליצה על זה בחום לנשים. אפשר גם לעבוד רק פעמיים-שלוש בשבוע, כדי להשלים הכנסה". 

 

- כנהגת ביהודה ושומרון את לא פוחדת, במצב הביטחוני הנוכחי?

"בימים המתוחים האלה אכן יש חשש מסוים, ונתנו לי גז מדמיע להגנה עצמית. אני יכולה לקוות שפלסטינים לא יפגעו בתחבורה הציבורית, כי היא משרתת גם אותם, למרות שבמהלך שנותיי פה קיבלתי כמה אבנים לשמשה הקדמית. בעבר נהגתי בציר שכם-אריאל, והיו זמנים שהיינו נכנסים גם לשכם. מאז האינתיפאדה הראשונה אני לא נוסעת בקו הזה. גם בקו הנוכחי נוסעים יהודים ופלסטינים, ואין לי בעיה עם אף אחד".

 

לדברי סלע, לנהגות ניתנת האפשרות להימנע מהקווים העוברים בשטחים. "אם מדברים על שוויון תעסוקתי, אולי אין מקום ליחס מיוחד לנשים. בכל מקרה, יש כאלה שדווקא כן רוצות לנהוג את הקווים האלה. חלקן נושאות נשק או אמצעים אחרים להגנה עצמית".

 

משרות הנהיגה בחברה, לדברי סלע, פתוחות בפני נשים מגיל 21 ומעלה עם רישיון נהיגה בן שנתיים לפחות, אך מרבית הנשים שנענו לקריאה הן בנות 40-50. "הן מגיעות מקשת מאוד רחבה של עיסוקים קודמים", אומרת סלע. "יש שהגיעו מתחום הסיעוד, יש לנו קונדיטורית שעמדה שעות על הרגליים וטענה שהמשכורת לא הצדיקה את זה, וגם שפית שעבדה בפנימיות. הפתיע אותי לראות כמה נשים מחליטות לעשות סוויץ' בקריירה בגיל לא צעיר.

 

"לשם גיוס הנהגות אנחנו עובדים מול לשכות התעסוקה, מעבירים הדרכות למתעניינות ומנסים ליצור קשר עם עמותות למען נשים. זו מהפכה בענף התחבורה הציבורית. אני אישית עושה את זה באושר רב וכסוג של שליחות". 

 

נהגת המונית שעושה לנהגים בית ספר

7 מיזמים שיעזרו לכם לחזור לשוק העבודה

האישה שהפכה מעובדת סוציאלית לשחקנית וסופרת

להגשים חלום: האישה שיצאה למסע מלכת המדבר

להגשים חלום: פיצריה משפחתית בגיל 77

להגשים חלום: תרמילאית בת 64

האישה שעזבה הכל והפכה מורה ליוגה

טורפות את החיים: קהילת נשים מעל 50 

הסטנדאפיסטיות המבוגרות שורפות את הבמה

"מאמינה שאני יכולה להגיע לכל מקום שארצה"

להגשים חלום: בנות ה-70 שהפכו לשחקניות

8 טיפים למציאת עבודה בגיל 50 פלוס

 

מעל גיל 50 ומחפשים עבודה?

הצטרפו לקהילת "הצעות עבודה" של מוטק'ה ואולי תמצאו!

1 תגובות 0 אהבו


התמונה של תגונה
הדר מילר 05/11/16
כנסו כאן להדרכות חינם שיראו לכם מה זה להיות סוחר מצליח באיביי ותבדקו שזה מתאים לכם. https://goo.gl/Kt7dd0
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עוד בקריירה שנייה

היוזמה במשטרה שדואגת לגמלאים
כשניצב משנה מירית מזרחי, ראש מחלקת תכנון, פיתוח ומשאבי אנוש במשטרת ישראל מדברת על הפנסיונרים של המשטרה,...
לקריאת הכתבה
בגיל 60 להפוך לדיילות קרקע
אנחנו אוהבים להגיד את המשפט "גיל זה רק מספר", אבל האמת היא שעבור לא מעט מקומות עבודה 50 פלוס הוא מספר...
לקריאת הכתבה
מוצאים עבודה בגיל השלישי
יש לכם כישורים, השכלה מקצועית, ידע רב, ניסיון, יחסי אנוש מצוינים, אבל רק בעיה אחת - סעיף הגיל בתעודת...
לקריאת הכתבה
למעלה
חזרה