הצעת תיקון חוק: ביטול עסקות שירות
ועדת הכלכלה אישרה הצעה של משרד התמ"ת שלפיה יוכלו צרכנים לבטל עסקות שירות שסוכמו בטלפון בתוך שבועיים
צפריר בשן
24/10/09

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הצעה של משרד התמ"ת להכניס תיקון בחוק הגנת הצרכן. על פי התיקון לחוק יוכלו הצרכנים לבטל עסקות שירות שסוכמו בטלפון במשך השבועיים שלאחר ביצוע העסקה או במשך שבועיים מיום קבלת מסמך כתוב המאשר את קיום העסקה.
משרד התמ"ת מציע, על פי פרסומים, כי בביטול של עסקות יחויב הצרכן בחמישה אחוזים מגובה העסקה או ב-100 שקל. ספקיות שירותי התקשורת השונים מתנגדות להצעה בטענה כי היא נמוכה מדי. צריך מאוד לקוות שחברי הכנסת המייצגים את הציבור יתנגדו אף הם להצעה, וידרשו להפחית את עלות הביטול. חבל שגם בביצוע של מהלך חיובי של משרד התמ"ת, יש עדיין במשרד מי שסבורים ש-100 שקלים הם סכום פעוט. אולי הגיעה הזמן שבמשרדי הממשלה יעריכו מחדש את יכולותיו הכספיות של הציבור.
בדיון עצמו טענו כמובן נציגי חברות התקשורת כי ברגע שהתקינו בבית הצרכן את התשתית לשירותי אינטרנט או כבלים, על הצרכן לשלם דמי ביטול בעבור ההתקנה, הכוללות גם הוצאות עבור שעת טכנאי. סגנית שר התמ"ת הממונה על תחום הצרכנות במשרד, חברת הכנסת אורית נוקד, ציינה, כי היא "מתכוונת לדאוג שדמי הביטול שייגבו מהצרכן יהיו הוגנים וריאליים". אני מבטיח לבדוק ולעדכן האם עמדה בדברה.
לגופו של תיקון, נכון להיום מחויב לקוח המבקש לבטל עסקה בשירותי התקשורת השונים (אינטרנט, טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית), במלוא דמי היציאה, היות שהחברה שעמה סוכמה העסקה החלה במתן השירות. מדובר בסכומים לא מבוטלים שעלולים להגיע אפילו לאלפי שקלים. נוקד העירה בדיון, כי "אין כל סיבה שניתן יהיה להחזיר מוצר עד 14 יום מקנייתו ולקבל את הכסף בחזרה, וזכות זו תימנע מהצרכן בעסקאות שירות. לפיכך, אנו מבקשים להסדיר בתיקון זה נהלים ברורים ושקופים שיחליפו את הבלבול, המבוכה והבזבוז של צרכנים שפעמים רבות תלויים בחסדים ובמדיניות של החברות השונות, מדיניות שמשתנה מחברה לחברה".

התיקון לחוק אמור לתת לצרכנים פרק זמן של שבועיים ימים שבו יוכלו לבחון את השירות המוצע להם, ותינתן להם זכות ביטול במידה שלא ירצו להמשיך בהתקשרות עם החברה.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, אמר בסיום הדיון כי "הצעת התיקון לחוק הגנת הצרכן באה לפתור כשל שוק ולהגן על הצרכנים. זכות ביטול העסקה כפי שאושרה היום בוועדה הינה צעד חשוב ביותר לחיזוק זכויות הצרכן בישראל".
למרות השיפור המובהק של הצעת החוק במתכונתה הנוכחית לעומת המציאות הקיימת, דומה ששמחתו של אקוניס מוקדמת מעט. תפקיד הוועדה לוודא שגם הקנס המופחת שיידרש מהצרכן המבטל יהיה מידתי. אם הוועדה תצליח לעמוד בלחצים ולהפחית למינימום את הקנס (שיכונה כמובן "דמי ביטול"), הרי שמדובר יהיה בהישג חשוב לצרכנים בישראל.
בנוסף דנה הוועדה בדרישת התאחדות בתי המלון להאריך את הזמן הנדרש לביטול הזמנת שהות בבית מלון מיומיים לשבעה ימים. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, הוועדה לא נכנעה לדרישה, וביקשה מהמלונאים נתונים של ממש על תופעת ביטול העסקות. הנושא יידון מחדש בעתיד, ומוטב שאז גם יוסר לחלוטין מסדר היום.
עוד על הגנת הצרכן:
שתי תביעות ייצוגיות נגד בנקים
תיאום עמלות הבנקים: מהו הנזק ללקוח
טיפים צרכניים חשובים
שירותים קבועים: על מה בדיוק אנחנו משלמים
חברות האשראי יבטלו עסקה במקרה של מחלוקת
יום הצרכן הבינלאומי: הגנו על זכויותיכם
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות

עוד על הגנת הצרכן:
שתי תביעות ייצוגיות נגד בנקים
תיאום עמלות הבנקים: מהו הנזק ללקוח
טיפים צרכניים חשובים
שירותים קבועים: על מה בדיוק אנחנו משלמים
חברות האשראי יבטלו עסקה במקרה של מחלוקת
יום הצרכן הבינלאומי: הגנו על זכויותיכם
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות