התפרצות הר הגעש: מדריך לצרכן
התפרצות הר הגעש באיסלנד היא אמנם כוח עליון, אך לצרכנים שנפגעו ממנה בכל זאת יש כמה זכויות
צפריר בשן
22/04/10

אירועי השבוע החולף בשמי אירופה, ובעיקר בשדות התעופה הפקוקים שלה, כמו גם ריבוי ביטולי הטיסות מישראל לאירופה וליעדים אחרים - והכול בעקבות הפעילות הוולקנית באיסלנד - העמידו צרכנים רבים על רגליהם, אך צריך להודות שגם ספקי השירותים השונים שהיו (ועודם) בלב ההתרחשות, סובלים עד מאוד מאותו כוח עליון שפועל כעת.
למרות שרובן המכריע של חברות התעופה שבו כבר לפעילות רגילה, נוסעים רבים עדיין לא הגיעו ליעדיהם בעקבות שבוע ההשבתה באירופה, ולפיכך שדות תעופה רבים באירופה ובעולם כולו עודם כורעים תחת נטל הנוסעים הרבים המבקשים להגיע ליעדם.
חשוב לציין, כי האירוע כולו נופל תחת ההגדרה "כוח עליון", שמאפשרת לחברות הביטוח לשלול את אחריותן לאירועים מרובים. הדברים הנכתבים כאן נשענים ברובם על מידע שסופק על ידי המועצה הישראלית לצרכנות וארגון הצרכנות אמון הציבור.
? ביטול טיסות:
אירוע הביטול נובע כאמור מכוח עליון. עם זאת, כיוון שמדובר משפטית בסיכול של אירוע, מרבית הגופים הרלוונטיים נוטלים עליו אחריות בימים אלה, ובראש וראשונה חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות.

מרבית הגופים כבר הודיעו כי ישיבו לנוסעים שטיסותיהם בוטלו את כספם, ללא תשלום דמי ביטול. זכרו גם שאם אתם "חייבים" לשוב הביתה או לטוס ליעד אחר, חובתה של חברת התעופה לנסות לספק לכם טיסה דרך מסלול אחר אם טיסתכם עודה מעוכבת.
? פיצוי למי ש"נתקע" בחו"ל:
חברות התעופה אינן מפצות את הנוסעים במקרה של כוח עליון, ולכן על הנוסעים לשאת בהוצאות הנוספות בעצמם. עם זאת, חברות תעופה וסוכנויות נסיעות רבות פעלו ועודן פועלות לסייע לצרכנים להסתדר בחו"ל ולאפשר להם פתרונות יעילים וזולים. חברות תעופה אחדות אף הגדילו לעשות והן נושאות במימון של הימים הראשונים של השהות הנוספת בבית המלון.
? שכרתם רכב בחו"ל אך לא הצלחתם לטוס:
איזון האינטרסים בין הצרכן לספק השירותים גוזר על חברות השכרת הרכב וסוכנויות הנסיעות לספוג את הביטול ולא לגבות מכם דמי ביטול.
? בסוכנות הנסיעות מספרים לכם כי מדובר ב"כוח עליון":
אם רכשתם כרטיס טיסה או חבילת נופש ("דיל") או שכרתם רכב באמצעות סוכנות נסיעות, הרי שחובתה להציע לכם פתרונות למצב, לקשר ביניכם לבין גורמים אחרים בעסקה ולפעול עבורכם מול כל גורם שיידרש. בוודאי ובוודאי נכונים הדברים במקרים שבהם חויבתם מראש בגין עסקה וספק השירות מסרב להשיב לכם את כספכם. חובתם של סוכני הנסיעות לפנות בשמכם לספקים בחו"ל ולסייע לכם לקבל החזר כספי. חשוב שתתעדו בכתב הודעות ביטול או הבטחות של החברות וכל מה שקשור לכך. זכרו שאם אין לכם סימוכין להסכמות שאליהן הגעתם עם ספקי השירות השונים, הרי כאילו לא הגעתם להסכמות הללו מעולם.
עוד על צרכנות נבונה:
מדריך: כיצד לקנות בזול תרופות שאינן בסל
דמי ניהול: כך נחסוך הרבה כסף
יום הצרכן: כוחם האמיתי של הצרכנים
שיווק מרחוק: גם לצרכן יש זכויות
השוואת מחירים: לעשות את זה נכון
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
? ביטול טיסות:
אירוע הביטול נובע כאמור מכוח עליון. עם זאת, כיוון שמדובר משפטית בסיכול של אירוע, מרבית הגופים הרלוונטיים נוטלים עליו אחריות בימים אלה, ובראש וראשונה חברות התעופה וסוכנויות הנסיעות.

? פיצוי למי ש"נתקע" בחו"ל:
חברות התעופה אינן מפצות את הנוסעים במקרה של כוח עליון, ולכן על הנוסעים לשאת בהוצאות הנוספות בעצמם. עם זאת, חברות תעופה וסוכנויות נסיעות רבות פעלו ועודן פועלות לסייע לצרכנים להסתדר בחו"ל ולאפשר להם פתרונות יעילים וזולים. חברות תעופה אחדות אף הגדילו לעשות והן נושאות במימון של הימים הראשונים של השהות הנוספת בבית המלון.
? שכרתם רכב בחו"ל אך לא הצלחתם לטוס:
איזון האינטרסים בין הצרכן לספק השירותים גוזר על חברות השכרת הרכב וסוכנויות הנסיעות לספוג את הביטול ולא לגבות מכם דמי ביטול.
? בסוכנות הנסיעות מספרים לכם כי מדובר ב"כוח עליון":
אם רכשתם כרטיס טיסה או חבילת נופש ("דיל") או שכרתם רכב באמצעות סוכנות נסיעות, הרי שחובתה להציע לכם פתרונות למצב, לקשר ביניכם לבין גורמים אחרים בעסקה ולפעול עבורכם מול כל גורם שיידרש. בוודאי ובוודאי נכונים הדברים במקרים שבהם חויבתם מראש בגין עסקה וספק השירות מסרב להשיב לכם את כספכם. חובתם של סוכני הנסיעות לפנות בשמכם לספקים בחו"ל ולסייע לכם לקבל החזר כספי. חשוב שתתעדו בכתב הודעות ביטול או הבטחות של החברות וכל מה שקשור לכך. זכרו שאם אין לכם סימוכין להסכמות שאליהן הגעתם עם ספקי השירות השונים, הרי כאילו לא הגעתם להסכמות הללו מעולם.
עוד על צרכנות נבונה:
מדריך: כיצד לקנות בזול תרופות שאינן בסל
דמי ניהול: כך נחסוך הרבה כסף
יום הצרכן: כוחם האמיתי של הצרכנים
שיווק מרחוק: גם לצרכן יש זכויות
השוואת מחירים: לעשות את זה נכון
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות