חזרה להכסף שלי

ועדת קדמי: ההמלצות

ועדת קדמי לבדיקת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה פרסמה הבוקר את המלצותיה, שעיקריהן שורה של פעולות להגברת התחרותיות ולהעברת הכוח מהספקים אל הצרכנים
צפריר בשן 04/06/12
ועדת קדמי: ההמלצות

(צילום: Shutterstock)

 

ועדת קדמי שמינתה הממשלה על מנת לבדוק את רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה פרסמה הבוקר את עיקרי המלצותיה בנושא הרגולציה והתחרותיות. הוועדה ממליצה לקדם את התחרות בשיווק הקמעונאי, להגביל את נתח השוק של קמעונאיים דומיננטיים, לטפל בקשרים שבין ספקים לקמעונאים, לעודד הפעלה של מותגים פרטיים, לעודד סוגים חדשים של קמעונאי מזון וליצור שקיפות מחירים.

הצוות השווה את רמת המחירים בישראל ביחס למדינות נוספות, והעלה, בין היתר, כי מחירי המזון בישראל ב-2005 היו נמוכים ב-10%-20% מהמחירים הממוצעים במדינות OECD, בעוד ב-2008 ו-2010 הם היו גבוהים ב-10%-20% מהממוצע. קצב התייקרות המחירים בישראל גבוה מאוד: מספטמבר 2005 ועד יוני 2011 עלו מחירי המזון בישראל ב-5% לעומת 3.2% ב- OECD.

הסיבות לעלייה המהירה במחירים: ריכוזיות במקטעי האספקה והקמעונאות, קשרי ספקים-קמעונאים בעייתיים וחוסר בשקיפות מחירי המוצרים לצרכן. הוועדה גם בדקה את הריכוזיות ב-22 קטגוריות מזון שונות, וגילתה כי לעומת OECD, בשנת 2010 ישראל הייתה הריכוזית ביותר ב-11 קטגוריות ושנייה בחמש קטגוריות נוספות.

התוצאה היא ריבוי אוליגפולים במשק (תחרות מועטה בין מעט שחקנים) שמפחיתה את הלחץ להפחתת מחירים, והעברת עליית מחירי התשומות במלואה לצרכנים. מנגד, כשירדו מחירי התשומות, הצרכנים לא נהנו מכך כלל.


רוצים להתעדכן? הצטרפו למוטק'ה בפייסבוק


על פי ועדת קדמי, הפתרון מסובך. בשוק מורכב, עתיר שחקנים, קטגוריות וחוליות אספקה נפרדות אין פתרון קסם יחיד שיוריד את המחירים ברגע, כותבים אנשי הצוות, לכן יש צורך בשורה של פעולות, להגברת הלחץ התחרותי והעברת הכוח מהספקים אל הצרכנים.

הוועדה המליצה בין היתר על:

· עידוד עסקים קטנים בתחום המזון.

• הקלת התנאים לייבוא מקביל, הסרת חסמי סחר, מכסיים ושאינם מכסיים.

• הפחתת חסמי כניסה לכניסת שחקנים נוספים למקטע הקמעונאי.

• הגדלת מגוון המוצרים והגמשת ביקוש הצרכנים: פרסום מידע בנוגע לאיכות מוצרי מותגים 
פרטיים.

• המלצה לרשות להגבלים עסקיים לבחון האם ספקים דומיננטיים שרכשו יצרני מזון קטנים גרמו לשינוי לרעה בתחרות בענף.

• איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת.

• איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים.

• איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות.

• איסור על אפליית קמעונאים בתמריצים הניתנים על ידי הספקים.

• איסור על הסדרים המקבעים נתח שוק של ספק.

• איסור על הסדרים הקובעים מחיר מינימום.

• איסור על הסדרים הקובעים בלעדיות במבצעים (לרשת או למוצר של ספק מסוים).

• הפחתת חסמים רגולטוריים לפתיחת חנויות חדשות של מתחרים חדשים באזורים בעלי ריכוזיות גבוהה.

• הגבלת הגידול בנתח השוק של קמעונאים דומיננטיים ברמה המקומית: איסור על הרחבת שטחי המסחר.

• מניעת הסדרים כובלים המגבילים כניסת מתחרים: אכיפה וביקורת על הסכמים נדל"ניים הנוגעים לשטחי מסחר.

• עידוד סוגים נוספים של קמעונאות מזון (עידוד קמעונאים שאינם מתחום המזון להיכנס לתחום, עידוד קמעונאים מקוונים, עידוד שווקים מקומיים למזון).

• יצירת כלי השוואת מחירים שקוף ונגיש עבור הצרכן.

• עריכת סקרי מחירים.


לפורום כלכלה, שוק ההון, יעוץ, פנסיה וגמל לחצו

תגובות  0  אהבו 

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי

איך אפשר לשמור על רמת החיים בגיל השלישי וגם לעזור כלכלית לילדים?

בשיתוף עו"ד יקי כהן

כשאומרים "משכנתא", האסוציאציה הראשונית היא הלוואה לצורך קניית דירה, שלרוב מלווה...

לקריאת הכתבה
השקעות בשוק ההון: כך תיצרו את תיק ההשקעות הנכון עבורכם

בשיתוף VIDEA

בגיל הבוגר לרבים מאיתנו יש סוג כזה או אחר של חיסכון - בין אם מדובר בחיסכון של שנים, ובין אם...

לקריאת הכתבה
נדל"ן מול שוק ההון: איפה משתלם יותר להשקיע?

 

בשיתוף וידאה

 

עם הפרישה ממקום העבודה, רבים מוצאים את עצמם עם סכום כסף לא מבוטל ביד: יש מי שמחליטים...

לקריאת הכתבה
מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה