חוק העיצומים הכספיים: יותר כוח לצרכנים
אם הצעת החוק המתגבשת תעבור את הליך החקיקה לחברות התקשורת תהיה סיבה טובה לתת לנו שירות טוב יותר
צפריר בשן
17/08/11

בקרוב, כך נראה, התלונות שלנו על חברות התקשורת יצמיחו שיניים של ממש. אם הצעת החוק שמתבשלת במשרד התקשורת אכן תעבור את תהליך החקיקה המלא בכנסת, לחברות התקשורת תהיה סיבה טובה מאוד לטפל בתלונות שלנו, שאם לא כן, הן עשויות להיקנס על כל תלונה מוצדקת במהירות ובמחיר גבוה.
ראוי לציין עוד, שהצעות חוק דומות עלולות להיתקל בלובי חזק מאוד של חברות התקשורת, שמטרתו לעקר אותן, אולם בסביבה הפוליטית של ישראל היום, לחברי הכנסת ברור שמי שייצא נגד הציבור ובעד בעלי ההון והתאגידים ישלם מחיר כואב במיוחד בקלפי. לכן קיימת סבירות של ממש שהצעת החוק אכן תעבור כלשונה.
מטרתו של חוק העיצומים הכספיים היא להכאיב לחברות התקשורת בגין עבירות שהן מבצעות בפעילותן השוטפת (עבירות שהן הפרות של הרישיון שנתנו להן משרד התקשורת או המדינה). מתברר שהחברות מבצעות מאות עבירות כאלה, אולם כיום הליך הענישה שלהן ארוך, מייגע ולא יעיל - ובסופו מוטלות סנקציות שאינן מספקות.
על פי הצעת החוק יוטלו על חברות שהפרו את תנאי הרישיון קנסות מהירים, החל ב-25 אלף שקל ועד למדרגה הגבוהה של 800 אלף שקל. זה עלול להישמע מעט, אבל שימו לב: משרד התקשורת מקבל מאות - לעתים אלפי - תלונות של צרכנים נגד חברות התקשורת, על חשבונית שלא הגיעה, על קנס שהושת שלא במקום, על סירוב לתת שירות בהתאם להסכם בין החברה ללקוח, על סירוב לנייד לקוח לחברה אחרת. לפי הכללים החדשים, המשרד יוכל לקנוס את החברות בעד 100 אלף שקל בגין כל עבירה כזו.
תעשו חשבון: 100 תלונות צרכנים (לא הרבה) וקנסות ממוצעים של 50 אלף שקל משמעם קנסות מצטברים של חמישה מיליון שקל. זה כבר הרבה כסף, אפילו עבור חברות התקשורת.
קנסות גדולים בהרבה יושתו על חברות תקשורת שביצעו עברות מהותיות יותר, החל באי הגבלה של שיחות ארוטיות או אי מינויו של אחראי לתלונות הציבור ועד לעבירות קשות של פגיעה בתחרות והעברת מידע מסחרי סודי. הקנסות במדרגות הללו יחלו ב-200 אלף שקלים ויגיעו עד 800 אלף שקלים.
המשמעות, בסופו של דבר, היא יותר כוח לנו כצרכנים: כשכל תלונה שנגיש על חברת הסלולר או הכבלים שלנו עלולה להסתיים בקנס של עשרות ומאות אלפי שקלים בתוך תקופה קצרה, יש סיכוי סביר שהשירות שנקבל יהיה טוב בהרבה.
עוד על צרכנות נבונה:
איבדתם את המזוודה? יש מה לעשות
זהירות: וירוסים במחשב
מזגנים: הטיפול הנכון
סל הקניות: לשלם פחות
איך לדבר עם חברות הסלולר
להתיעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
עוד על צרכנות נבונה:
איבדתם את המזוודה? יש מה לעשות
זהירות: וירוסים במחשב
מזגנים: הטיפול הנכון
סל הקניות: לשלם פחות
איך לדבר עם חברות הסלולר
להתיעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות