טורקיה: כיצד לבטל נופש שהוזמן
המועצה הישראלית לצרכנות פרסמה היום את המלצותיה בנוגע לזכויותיהם ולחובותיהם של צרכנים שהזמינו נסיעה לטורקיה ומבקשים לבטל את העסקה
צפריר בשן
07/06/10

בעקבות התראת המסע החמורה שהוציא משרד החוץ לישראלים הנוסעים או שוהים בטורקיה הגיעו פניות רבות של צרכנים למועצה לצרכנות בבקשה ליידע אותם בדבר זכויותיהם וחובותיהם במקרה של ביטול העסקה. המועצה הוציאה היום נייר בעניין זה.
על פי המועצה, האיום הפתאומי על בטחון הצרכנים הישראלים בטורקיה בעקבות האירועים האחרונים בצירוף התראת המסע החמורה והודעות הרשות ללוחמה בטרור הם נסיבות חדשות שהצרכנים שהתכוונו לטוס ולשהות בטורקיה לא ידעו ולא יכלו לדעת עליהן מראש. בנסיבות אלה לא ניתן לצפות מהצרכנים שיסכנו את עצמם ויקיימו את החוזים לטיסות ולשהות במדינה שבה נשקפת להם סכנת חיים. לכן קיום חוזה הנסיעה נהפך לבלתי אפשרי מבחינת הצרכן הישראלי, ויהיה זה בלתי צודק לנסות ולאכוף אותו עליו.
עם זאת, החוק אינו מחייב את סוכני הנסיעות, את חברות התעופה ואת ספקי השירותים להחזיר את כל הכסף לצרכנים במקרה של ביטול. החוק קובע כי במקרים שבהם לא ניתן לקיים את החוזה כתוצאה מאירוע מסכל, נתונה לבית המשפט הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה. בית המשפט נדרש להחליט תחילה האם הסיכון לחיי האדם בטורקיה הוא אכן אירוע מסכל, ואם כן, האם יש להשיב כסף, למי ובאיזה סכום.
במקרים שבהם צרכנים ביצעו את העסקה בדרך של מכר מרחוק לפני 14 יום או פחות והשירות אמור להינתן בעוד למעלה משבעה ימי עסקים קיימת זכות לפי חוק הגנת הצרכן לבטל את העסקה בעלות של 100 שקל או חמישה אחוזים מערך העסקה.

המלצות המועצה לצרכנות היא כי במקרים שבהם זכות הביטול על פי החוק לא קיימת, יפנו הצרכנים לסוכני הנסיעות ולספקי השירותים בבקשה לבטל או לשנות את העסקה. ניסיון העבר מלמד כי במקרים רבים ניתן להגיע להסכמות בדבר השבה חלקית או קבלת זיכוי לשימוש במועד מאוחר יותר גם מבלי לפנות לערכאות משפטיות.
בעסקאות שבוצעו דרך סוכני נסיעות, ובהם הכספים הועברו כבר לספקי השירותים בטורקיה, לא ניתן לחייב את סוכני הנסיעות להשיב את הכסף. אולם כל סוכן נסיעות הוא לקוח של חברות תעופה וספקי שירותים בחו"ל, והוא יכול להתמקח איתם כדי להשיג את ההחזר המקסימלי.
במקרים שבהם הכספים טרם הועברו לספקים יש בידי סוכני הנסיעות הכלים לצמצם את הנזק הנגרם לצרכנים, ולעמדת המועצה לצרכנות זאת היא גם חובתם החוקית. בנוסף, בשל גל הביטולים, ייתכן מאוד שטיסות רבות יבוטלו בהעדר ביקוש, ובכך יצומצם הנזק למארגני הטיסות והנופשים, ובהתאם יהיה עליהם לצמצם את הנזק לצרכנים.
עוד על צרכנות נבונה:
מונדיאל: מבצעים מיוחדים
טיפים לנוסעים לחו"ל בעונת הקיץ
השוואת מחירים: מסכי טלוויזיה
השוואת מחירים: חיבור לאינטרנט
השוואת מחירים: טלוויזיה בכבלים או בלוויין
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות

עוד על צרכנות נבונה:
מונדיאל: מבצעים מיוחדים
טיפים לנוסעים לחו"ל בעונת הקיץ
השוואת מחירים: מסכי טלוויזיה
השוואת מחירים: חיבור לאינטרנט
השוואת מחירים: טלוויזיה בכבלים או בלוויין
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות