טיפים צרכניים חשובים
לרגל יום הקשיש פרסמה המועצה הישראלית לצרכנות שורה של הנחיות, המלצות וטיפים צרכניים שיסייעו לנו בהתמודדות עם ספקי שירותים ומוצרים
צפריר בשן
06/10/09

על פי המועצה הישראלית לצרכנות, הקשישים, כמו גם צעירים, תיירים, עובדים זרים ועולים חדשים, מהווים טרף קל לעוסקים המטעים ומנצלים אותם כדי למכור להם מוצרים או שירותים ללא צורך או במחיר העולה על המחיר הרגיל או המקובל.
מרבית התלונות שהגיעו למועצה לצרכנות על פגיעה בקשישים הן בתחומי שיווק מוצרים ברוכלות (בבית הצרכן) כגון מטהרי מים, לחצני מצוקה, ותלונות נגד בעלי מלאכה כמו שרברבים וטכנאים (תלונות על מחיר מופרז, תיקון תקלה שלא הייתה, ועוד).
כמו כן מתקבלות תלונות רבות בתחום עסקאות מכר מרחוק שנעשות בטלפון או באינטרנט בנושא מנויים להימורים ולהגרלות, מוצרי קוסמטיקה ומוצרים שונים בתשלום דמי משלוח "בלבד". מתקבלות באורח קבוע גם תלונות בנושא עסקאות שבוצעו בעקבות הבטחת מתנה יקרת ערך, כשהתברר בדיעבד כי העסקה בלתי כדאית כלל.
ניצול והטעיית צרכנים הם תופעות רווחות בחיי המסחר, אך הן חמורות במיוחד כשמדובר בקשישים ובאוכלוסיות חסרות אמצעים. להלן עצות המועצה לצרכנים מבוגרים בבואם לבצע עסקאות:
? להימנע ככל האפשר (ועדיף להימנע לחלוטין!) מעסקאות עם רוכלים, ובמיוחד כשמדובר במשווקים בלתי מוכרים המתדפקים על הדלת או מציעים את מרכולתם באמצעות פנייה טלפונית. אין להתבייש לסרב לפתוח את הדלת או להכניסם הביתה. זכרו שאם אתם מעוניינים במוצר או בשירות, אתם יכולים ליזום פנייה ולרכוש אותם מאוחר יותר. ביטול עסקה שמתבררת כלא כדאית קשה הרבה יותר.
? לנקוט זהירות מיוחדת בעסקה טלפונית ובעסקאות לטווח ארוך.
? בשום אופן לא למסור את פרטי כרטיס האשראי לפני ההחלטה לביצוע העסקה. גם לאחר ההחלטה לבצע את העסקה חשוב לוודא את פרטי העסקה המפורטים במסמך שעליו מתבקש הצרכן לחתום.
? להימנע מכל עסקה שבה מתבקש הצרכן לרכוש, לשלם או להתחייב באופן מיידי, גם כשמדובר בעסקה הנראית כדאית, או בסכום קטן. כדאי להיוועץ עם קרוב או עם גורם מקצועי לפני שחותמים על הזמנה או על חוזה.

? בשום אופן לא להתפתות להבטחות בעל פה או בפרוספקטים, צילומים ושאר אמצעים שאינם מעוגנים במסמך ההתקשרות שעליו נדרש הצרכן לחתום.
? במסגרת פיתוי הצרכנים עושים משווקים לפעמים שימוש בשמם של מכרים, משרדים ממשלתיים או ארגונים. אין לחתום על הסכם לפני שמוודאים עם אותו גורם כי הוא אכן עומד מאחורי העסקה המוצעת.
? לא להתפתות למבצעים ולהנחות מפליגות גם אם המשווק טוען כי הן מותנות בחתימה מיידית. אין מתנות חינם. לחץ לחתימה מיידית ולהבטחות מופרזות חייבים להדליק נורה אדומה ולהוביל לבדיקה יסודית יותר של העסקה.
? לדרוש עותק מכל הסכם או מסמך אחר שחותמים עליו. סירוב למסור מסמך שכזה הוא בבחינת תמרור אזהרה. חשוב גם לדרוש לקבל חשבונית עם שם העסק ופרטים כמו טלפון, כתובת ופקס ולשמור על המסמכים הללו. כמו כן יש לוודא קיומה של תעודת אחריות אם העסקה כוללת אחריות, ולקרוא היטב מה כוללת אחריות היצרן/משווק.
? לעולם לא לחתום על הסכם בשפה לא מובנת או כאשר לא מצליחים לקרוא את האותיות הקטנות.
? בעסקאות מול טכנאי, שרברב, חשמלאי וכד' מוטב לבקש הצעות מחיר מכמה בעלי מקצוע. כמו כן חשוב ביותר לקבוע את המחיר לפני תחילת העבודה, ולא אחריה.
עוד על צרכנות נבונה:
שירותים קבועים: על מה בדיוק אנחנו משלמים
כל מה שצריך לדעת על עיסקה לתקופה קצובה
חברות האשראי יבטלו עסקה במקרה של מחלוקת
יום הצרכן הבינלאומי: הגנו על זכויותיכם
על מבצעים ועל חוויית קנייה
להתייעצות עם מומחי מטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות

עוד על צרכנות נבונה:
שירותים קבועים: על מה בדיוק אנחנו משלמים
כל מה שצריך לדעת על עיסקה לתקופה קצובה
חברות האשראי יבטלו עסקה במקרה של מחלוקת
יום הצרכן הבינלאומי: הגנו על זכויותיכם
על מבצעים ועל חוויית קנייה
להתייעצות עם מומחי מטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות