כל מה שצריך לדעת על עיסקה לתקופה קצובה
בפעם הבאה שחברת הסלולר/אינטרנט/טלוויזיה ממשיכה לחייב אתכם - תדעו לעמוד על שלכם
אמון הציבור
24/02/09
חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 22, הוספת סעיף 13א) ? עיסקה לתקופה קצובה, נכנס לתוקף ב-10 בינואר 2009.
הבעיה שהתיקון נועד לפתור:
התיקון נועד לטפל באחת הבעיות הקשות ביותר שעלתה במוקד התלונות של ארגון אמון הציבור בעניין שירותים מתמשכים (סלולרי, ספקי אינטרנט, טלוויזיה רב ערוצית, עיתון, חדר כושר וכו'): צרכן מתפתה לעשות עיסקה למספר חודשים במבצע במחיר מאוד אטרקטיבי. הוא לא ער לכך שבתום התקופה ממשיכים לחייב אותו בגין השירות ב"מחיר מחירון", שהוא גבוה בהרבה מהמחיר ההתחלתי. לעתים מחתימים אותו על מסמך בכתב שתנאי זה רשום בו מבלי שהוא ער לכך, ולעתים אף זאת לא. צרכנים רבים לומדים על החיוב הגבוה חודשים ולפעמים גם שנים לאחר מכן.
על מי חל התיקון:
על ספקי שירותים מתמשכים - ספקי אינטרנט, טלוויזיה רב ערוצית, עיתון, חדר כושר, סלולרי (חלקי), וכו' - כאשר תקופת העיסקה או חלק ממנה נקבעה לתקופה מוגדרת (עיסקה קצובה).
עיקרי החוק:
החוק מטיל מגבלות על עסק המבקש לשנות תנאים של עיסקה קצובה וקובע כי אסור לעסק להחליט בהסכם עם הצרכן כי ההתקשרות ביניהם תימשך גם אחרי שהעיסקה (שהייתה במחיר אטרקטיבי) מסתיימת. האיסור חל גם אם המחיר נשאר אותו מחיר, ומובן שהאיסור חל גם ביחס למחיר גבוה יותר. כאמור, צרכנים רבים אינם ערים למועד סיום ההתחייבות שלהם כלפי העסק, ולכן במקרה שהחיוב של הצרכן בגין העיסקה הוא בהוראת קבע (בבנק או באמצעות כרטיס האשראי), העסק גם חייב לשלוח לצרכן הודעה בכתב על מועד סיום העיסקה בתקופה שבין 60 יום ל-30 יום לפני מועד סיום העיסקה. הודעה על מועד סיום העיסקה יש לשלוח גם בחשבונית/ קבלה/ הודעת תשלום הנשלחת החל משלושה חודשים ממועד סיום העסקה.

בתקופה הנ"ל העסק רשאי להציע לצרכן להאריך את העיסקה לתקופה נוספת, כאשר עליו החובה להוכיח כי הצרכן הסכים להארכת העסקה. ב-30 הימים הראשונים להארכת העיסקה אסור לעסק להעלות את המחיר או להרע את תנאי העסקה, ובכל מקרה במהלך 30 הימים הראשונים של התקופה המוארכת רשאי הצרכן לבטל את העסקה.
חריגים:
אין תוקף להארכת העיסקה ללא הסכמת הצרכן במקרים הבאים: ? אם בתחילת העיסקה נקבעו באופן ברור ומפורט התשלומים שעל הצרכן יהיה לשלם לאחר מועד סיום התקופה הקצובה שבה הוא מחויב וניתנה לו הודעה בכתב (בין 60 ל-30 יום קודם למועד סיום ההסכם) כי התקופה הקצובה עומדת להסתיים, ניתן להמשיך את העיסקה לפי התנאים שנקבעו מראש. חובת מתן ההודעה אינה חלה אם התקופה הקצובה של העיסקה (התקופה של המבצע) היא עד ארבעה חודשים ממועד ההתקשרות, ובלבד שבהמשך העסקה הצרכן רשאי להפסיק את השירות ללא קנס. התיקון לחוק לא חל על שירותי גז ועל שירותי טלפון בסיסיים (קווי או סלולרי) ובלבד שבמקרים אלו נמסרה לצרכן הודעה בכתב (בין 60 ל-30 יום קודם למועד סיום ההסכם) כי נגמרה התקופה שבה הוא מחויב בשירות וכי הוא רשאי להפסיק את העיסקה וכן כי אם לא יבטל את העיסקה היא תימשך. כמו כן, החל מיום 10 בינואר 2009 נכנס לתוקף חריג נוסף המתייחס לשירותי רפואה (כולל שירותי תמיכה רפואית, הסעה באמבולנס, ייעוץ/ ביקור רופא, שירות מוקד לחצני מצוקה וכו') המאפשר לקבוע בחוזה כאמור מנגנון של הארכה בכל פעם לתקופה קצובה שלא תעלה על חצי שנה ובלבד שבהארכת העיסקה לא ישונו תנאי העסקה, לרבות מחירה. בכל מקרה העסק מחויב במתן הודעה לצרכן כקבוע בחוק. ? חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 24, סעיף 13ב) - חובת משלוח פירוט תשלומים חצי-שנתי בעיסקה לתקופה קצובה נכנס לתוקף ב-10 בינואר 2009.
הבעיה שהתיקון נועד לפתור:
התיקון נועד להתמודד עם הקשיים שמערימות חברות רבות על צרכנים במעקב אחר חשבונותיהם המשולמים באמצעות הוראות קבע בבנק או הוראות קבע לחיוב כרטיס האשראי. מתלונות רבות המתקבלות במוקד התלונות של אמון הציבור עולה כי צרכנים רבים מתקשים לעקוב אחר חיוביהם החודשיים, וכן כי שיעור גדול של צרכנים מגלה לעתים רק בחלוף חודשים כי חויב ביתר על ידי החברות שעמן התקשר. מטרת החוק להקל על הצרכנים לעקוב אחר חיוביהם ולרכז בעבורם בחשבון אחד את כל חיוביהם בחצי השנה האחרונה.
על מי חל התיקון:
חברות אינטרנט, כבלים, לויין, עיתונים וכו', בנוגע לעסקאות שנחתמו החל מתאריך 10.01.09. חברה המחייבת צרכנים בתשלום באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק או הוראות קבע לחיוב כרטיס האשראי מחויבת לשלוח לצרכנים אחת לחצי שנה (לכתובת הרשומה אצל החברה או בדוא"ל - אם הצרכנים הסכימו לכך באופן מפורש מראש) את פירוט התשלומים ששילמו בחצי השנה שחלפה או העתק מהחשבוניות המתייחסות לחיובי הצרכנים בחצי השנה האחרונה (בהנחה שחשבוניות אלו לא נשלחו קודם לכן לביתו). חריג: חובה זו לא תחול על עסקאות שבהן התשלום של הצרכנים קבוע ואחיד ולא תלוי בהיקף הצריכה או השימוש בשרות.
עוד על צרכנות נבונה:
המדריך להגנת הצרכן הנבון מפני העסק הקורס
כשאתם מתנגדים לחידוש אוטומטי של הביטוח
מסירת פרטי אשראי לעיסקה - האם אתם בטוחים?
חוק התנתקות משירותים ממושכים
טיפים לרכישה בטוחה באינטרנט
להתייעצות עם פורום הצרכנות של מוטק'ה בשיתוף אמון הציבור -
הבעיה שהתיקון נועד לפתור:
התיקון נועד לטפל באחת הבעיות הקשות ביותר שעלתה במוקד התלונות של ארגון אמון הציבור בעניין שירותים מתמשכים (סלולרי, ספקי אינטרנט, טלוויזיה רב ערוצית, עיתון, חדר כושר וכו'): צרכן מתפתה לעשות עיסקה למספר חודשים במבצע במחיר מאוד אטרקטיבי. הוא לא ער לכך שבתום התקופה ממשיכים לחייב אותו בגין השירות ב"מחיר מחירון", שהוא גבוה בהרבה מהמחיר ההתחלתי. לעתים מחתימים אותו על מסמך בכתב שתנאי זה רשום בו מבלי שהוא ער לכך, ולעתים אף זאת לא. צרכנים רבים לומדים על החיוב הגבוה חודשים ולפעמים גם שנים לאחר מכן.
על מי חל התיקון:
על ספקי שירותים מתמשכים - ספקי אינטרנט, טלוויזיה רב ערוצית, עיתון, חדר כושר, סלולרי (חלקי), וכו' - כאשר תקופת העיסקה או חלק ממנה נקבעה לתקופה מוגדרת (עיסקה קצובה).
עיקרי החוק:
החוק מטיל מגבלות על עסק המבקש לשנות תנאים של עיסקה קצובה וקובע כי אסור לעסק להחליט בהסכם עם הצרכן כי ההתקשרות ביניהם תימשך גם אחרי שהעיסקה (שהייתה במחיר אטרקטיבי) מסתיימת. האיסור חל גם אם המחיר נשאר אותו מחיר, ומובן שהאיסור חל גם ביחס למחיר גבוה יותר. כאמור, צרכנים רבים אינם ערים למועד סיום ההתחייבות שלהם כלפי העסק, ולכן במקרה שהחיוב של הצרכן בגין העיסקה הוא בהוראת קבע (בבנק או באמצעות כרטיס האשראי), העסק גם חייב לשלוח לצרכן הודעה בכתב על מועד סיום העיסקה בתקופה שבין 60 יום ל-30 יום לפני מועד סיום העיסקה. הודעה על מועד סיום העיסקה יש לשלוח גם בחשבונית/ קבלה/ הודעת תשלום הנשלחת החל משלושה חודשים ממועד סיום העסקה.

חריגים:
אין תוקף להארכת העיסקה ללא הסכמת הצרכן במקרים הבאים: ? אם בתחילת העיסקה נקבעו באופן ברור ומפורט התשלומים שעל הצרכן יהיה לשלם לאחר מועד סיום התקופה הקצובה שבה הוא מחויב וניתנה לו הודעה בכתב (בין 60 ל-30 יום קודם למועד סיום ההסכם) כי התקופה הקצובה עומדת להסתיים, ניתן להמשיך את העיסקה לפי התנאים שנקבעו מראש. חובת מתן ההודעה אינה חלה אם התקופה הקצובה של העיסקה (התקופה של המבצע) היא עד ארבעה חודשים ממועד ההתקשרות, ובלבד שבהמשך העסקה הצרכן רשאי להפסיק את השירות ללא קנס. התיקון לחוק לא חל על שירותי גז ועל שירותי טלפון בסיסיים (קווי או סלולרי) ובלבד שבמקרים אלו נמסרה לצרכן הודעה בכתב (בין 60 ל-30 יום קודם למועד סיום ההסכם) כי נגמרה התקופה שבה הוא מחויב בשירות וכי הוא רשאי להפסיק את העיסקה וכן כי אם לא יבטל את העיסקה היא תימשך. כמו כן, החל מיום 10 בינואר 2009 נכנס לתוקף חריג נוסף המתייחס לשירותי רפואה (כולל שירותי תמיכה רפואית, הסעה באמבולנס, ייעוץ/ ביקור רופא, שירות מוקד לחצני מצוקה וכו') המאפשר לקבוע בחוזה כאמור מנגנון של הארכה בכל פעם לתקופה קצובה שלא תעלה על חצי שנה ובלבד שבהארכת העיסקה לא ישונו תנאי העסקה, לרבות מחירה. בכל מקרה העסק מחויב במתן הודעה לצרכן כקבוע בחוק. ? חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 24, סעיף 13ב) - חובת משלוח פירוט תשלומים חצי-שנתי בעיסקה לתקופה קצובה נכנס לתוקף ב-10 בינואר 2009.
הבעיה שהתיקון נועד לפתור:
התיקון נועד להתמודד עם הקשיים שמערימות חברות רבות על צרכנים במעקב אחר חשבונותיהם המשולמים באמצעות הוראות קבע בבנק או הוראות קבע לחיוב כרטיס האשראי. מתלונות רבות המתקבלות במוקד התלונות של אמון הציבור עולה כי צרכנים רבים מתקשים לעקוב אחר חיוביהם החודשיים, וכן כי שיעור גדול של צרכנים מגלה לעתים רק בחלוף חודשים כי חויב ביתר על ידי החברות שעמן התקשר. מטרת החוק להקל על הצרכנים לעקוב אחר חיוביהם ולרכז בעבורם בחשבון אחד את כל חיוביהם בחצי השנה האחרונה.
על מי חל התיקון:
חברות אינטרנט, כבלים, לויין, עיתונים וכו', בנוגע לעסקאות שנחתמו החל מתאריך 10.01.09. חברה המחייבת צרכנים בתשלום באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק או הוראות קבע לחיוב כרטיס האשראי מחויבת לשלוח לצרכנים אחת לחצי שנה (לכתובת הרשומה אצל החברה או בדוא"ל - אם הצרכנים הסכימו לכך באופן מפורש מראש) את פירוט התשלומים ששילמו בחצי השנה שחלפה או העתק מהחשבוניות המתייחסות לחיובי הצרכנים בחצי השנה האחרונה (בהנחה שחשבוניות אלו לא נשלחו קודם לכן לביתו). חריג: חובה זו לא תחול על עסקאות שבהן התשלום של הצרכנים קבוע ואחיד ולא תלוי בהיקף הצריכה או השימוש בשרות.
עוד על צרכנות נבונה:
המדריך להגנת הצרכן הנבון מפני העסק הקורס
כשאתם מתנגדים לחידוש אוטומטי של הביטוח
מסירת פרטי אשראי לעיסקה - האם אתם בטוחים?
חוק התנתקות משירותים ממושכים
טיפים לרכישה בטוחה באינטרנט
להתייעצות עם פורום הצרכנות של מוטק'ה בשיתוף אמון הציבור -
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות