כמה באמת עולה לנו שירות 144 של בזק
וגם: על זכויות הלקוח בהתרת חוזה לקבלת שירותים רפואיים
צפריר בשן
02/09/09

הנה סיפור נהדר שמביאה המועצה לצרכנות, על לקוחה שידעה לעמוד על שלה מול ספק שירות:
אישה בת 75 חתמה בשנת 2005 על חוזה להתקנת כפתור מצוקה, התחייבה לשלוש שנים וחויבה באמצעות כרטיס האשראי. בעת החתימה על החוזה לא מסרה נציגת החברה ללקוחה את חוזה ההתקשרות והסתפקה בהקראת חלקים מסוימים ממנו בלבד. הנציגה לחצה על הלקוחה לחתום על העסקה ולא להמתין ולקרוא את החוזה בעצמה. הנציגה לא אמרה ללקוחה כי אם לא תרצה לחדש את החוזה, עליה להודיע על כך בכתב לפחות חודש מראש.
חמישה שבועות לפני סוף תקופת ההתחייבות יצרה לאה קשר עם החברה וביקשה לבטל את החוזה. החברה התחמקה מבקשתה וציינה שתשוב אליה, אך לא עשתה זאת. יומיים לפני סיום תקופת ההתחייבות שלחה הלקוחה הודעה בדואר רשום ובה בקשה חוזרת להתנתק מהשירות.
נציגי החברה ניסו לשכנע את הלקוחה להמשיך את חוזה ההתקשרות, וכשזו לא נעתרה היא ספגה מהם איומים. הלקוחה התעקשה להחזיר את הציוד. רק לאחר בקשה נוספת בכתב ענתה לה החברה והעלתה את הסעיף בחוזה המחייב להודיע על אי חידוש החוזה חודש מראש ובכתב. החברה טענה שכיוון שהלקוחה לא השיבה את הציוד, המנוי עדיין תקף. עו"ד של החברה שלח ללקוחה דרישה לתשלום חוב וכן התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים.
הלקוחה פנתה למועצה לצרכנות. זו הודיעה לחברה שבנוסף להטעיית הצרכנית ולסירובה לקבל את הבקשה ישנו חשש להפרה של הוראות חוק הגנת הצרכן:
? הפעלת השפעה בלתי הוגנת וניצול חולשתה של הצרכנית כדי להביא אותה להתקשר בעסקה.
? אי מתן הזדמנות סבירה לעיין בחוזה לפני חתימה עליו ואי מסירת עותק חתום לאחר החתימה.
? הפרת סעיף בחוק האוסר על חידוש אוטומטי של חוזה לתקופה קצובה.
? הפרת הוראות הנוגעות לגודל האותיות בחוזה אחיד.
המועצה לצרכנות דרשה מהחברה לבטל את חוזה ההתקשרות ולהחזיר לצרכנית כל מסמך השייך לה, וכן לבטל את כל הדרישות ממנה. בנוסף, לאור ריבוי תלונות דומות נגד אותה חברה, עלה החשש להתנהלות לא תקינה של החברה. לאור חומרת התלונות מעבירה המועצה לצרכנות למשרד התמ"ת את תלונותיהם של הצרכנים שנפגעו ומעוניינים להגיש תלונה על מנת שמשרד התמ"ת יפעיל את סמכותו ויפתח בחקירה פלילית בכל המקרים שבהם קיים חשש לעבירה על חוק הגנת הצרכן.
התוצאה: החברה ביטלה את הסכם ההתקשרות עם הלקוחה ואישרה שהציוד הוחזר.

כמה עולה שירות החיוג האוטומטי של בזק
נזק כספי של כ-20 מיליון שקל בשנה נגרם לצרכני שירות 144 של בזק המשתמשים בשירות החיוג האוטומטי המוצע על ידי החברה מבלי שיידעו מהו מחיר השירות. כך עולה מתחקיר שערכה המועצה לצרכנות. התחקיר בדק את מחיר השירות המוצע לצרכנים שפנו ל-144 בבקשה לאתר מספר טלפון, ולאחר האיתור הוצע להם להקיש כוכבית כדי לקבל את הנמען. מבדיקת המועצה מתברר כי בזק אינה מיידעת את הצרכנים מהו מחיר החיוג האוטומטי באף אחד מהמקומות שבהם היא מפרטת את מחירי השירותים לצרכנים. עבור קבלת השיחה באמצעות החיוג האוטומטי של בזק חויבו הצרכנים עד עתה בסכום של 61 אגורות שנוספו ל-1.81 שקל שנגבו עבור השימוש בשירות 144. לעומת זאת, עלות ההתקשרות הרגילה בטלפון של בזק, שבה הצרכן מחייג בעצמו, עמדה עד עתה על כ- 12 אגורות לדקה בשעות השיא (בין השעות 07.00 - 19.00), וכחמש אגורות בשעות השפל (בין השעות 19.00 - 07.00 ובשבתות וחגים). חישוב פשוט שערכה המועצה לצרכנות מעלה כי מחיר שירות החיוג האוטומטי של בזק הוא פי כמה וכמה ממחיר שיחה פנים ארצית של בזק בת דקה: פי 13 בשעות השפל, ופי 5.3 בשעות השיא. זהו תענוג יקר ומפוקפק עבור רוב הצרכנים תמורת החיסכון בצורך לחייג את המספר המבוקש.
עוד על צרכנות נבונה:
שירותים קבועים: על מה בדיוק אנחנו משלמים
כל מה שצריך לדעת על עיסקה לתקופה קצובה
הרפורמה בחשבונות המים: כך ניערך לשינויים
חברות האשראי יבטלו עסקה במקרה של מחלוקת
שידורים לפי דרישה - כמה זה עולה לנו
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות

כמה עולה שירות החיוג האוטומטי של בזק
נזק כספי של כ-20 מיליון שקל בשנה נגרם לצרכני שירות 144 של בזק המשתמשים בשירות החיוג האוטומטי המוצע על ידי החברה מבלי שיידעו מהו מחיר השירות. כך עולה מתחקיר שערכה המועצה לצרכנות. התחקיר בדק את מחיר השירות המוצע לצרכנים שפנו ל-144 בבקשה לאתר מספר טלפון, ולאחר האיתור הוצע להם להקיש כוכבית כדי לקבל את הנמען. מבדיקת המועצה מתברר כי בזק אינה מיידעת את הצרכנים מהו מחיר החיוג האוטומטי באף אחד מהמקומות שבהם היא מפרטת את מחירי השירותים לצרכנים. עבור קבלת השיחה באמצעות החיוג האוטומטי של בזק חויבו הצרכנים עד עתה בסכום של 61 אגורות שנוספו ל-1.81 שקל שנגבו עבור השימוש בשירות 144. לעומת זאת, עלות ההתקשרות הרגילה בטלפון של בזק, שבה הצרכן מחייג בעצמו, עמדה עד עתה על כ- 12 אגורות לדקה בשעות השיא (בין השעות 07.00 - 19.00), וכחמש אגורות בשעות השפל (בין השעות 19.00 - 07.00 ובשבתות וחגים). חישוב פשוט שערכה המועצה לצרכנות מעלה כי מחיר שירות החיוג האוטומטי של בזק הוא פי כמה וכמה ממחיר שיחה פנים ארצית של בזק בת דקה: פי 13 בשעות השפל, ופי 5.3 בשעות השיא. זהו תענוג יקר ומפוקפק עבור רוב הצרכנים תמורת החיסכון בצורך לחייג את המספר המבוקש.
עוד על צרכנות נבונה:
שירותים קבועים: על מה בדיוק אנחנו משלמים
כל מה שצריך לדעת על עיסקה לתקופה קצובה
הרפורמה בחשבונות המים: כך ניערך לשינויים
חברות האשראי יבטלו עסקה במקרה של מחלוקת
שידורים לפי דרישה - כמה זה עולה לנו
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות