כשהבועה מתפוצצת בפנים

"יסמין הכחולה". הצילומים באדיבות קולנוע לב
מאחורי "יסמין הכחולה", התרגום העברי המילולי לשם סרטו החדש של וודי אלן, מסתתרת אישה באמצע החיים בשם ג'סמין (בשמה האמריקני), שב?ו?עת חייה העשירים והמנותקים התפוצצה לה בפנים, ועכשיו היא מנסה להתחיל מחדש אצל ג'ינג'ר, אחותה הגרושה. ג'ינג'ר חיה במקום הכי רחוק מג'סמין לא רק פיזית - בצד השני של ארצות הברית - היא גם חיה בעולם אחר לגמרי (עובדת בסופרמרקט, אם לשניים, חבר מכונאי רכב). הצבע הכחול בשם הסרט מרמז על כמה דברים שמאפיינים את ג'סמין: אסוציאציה לשיר "שלה" ושל מי שהיה בעלה, Blue Moon, ועוד יותר מכך, לגוון חייה המלנכולי של האישה האבודה הזו.
ג'סמין זו, שבפתח הסרט חופרת בלי הפוגה לשכנתה לשורה במחלקת עסקים בטיסה מניו יורק לסן פרנסיסקו, היא בעצם, מתחת לבגדי המעצבים שהיא לובשת להפליא, מתחת לגינונים ולפוזה - שנסדקת, נשברת ומתפוררת לאורך הסרט - ג'נט ששינתה את שמה, כדי שיתאים לחיים שאימצה לעצמה בבגרותה.
ג'נט ואחותה ג'ינג'ר אומצו שתיהן (מהורים שונים), והתבגרותן בבית אחד רק הדגישה את ההבדלים ביניהן. כפי שג'ינג'ר מסבירה, את ג'נט-ג'סמין ה"מוצלחת" אמן המאמצת אהבה, בעוד שג'ינג'ר עזבה את הבית בגיל 16. ג'סמין בעלת היופי האלגנטי-קריר נישאה להאל, בנקאי השקעות נוסח מיידוף, וחיה חיי עושר - ואושר לפי קוד האלפיון האמור - עד שיום אחד האל נעצר, תרמיותיו נחשפו והוא הורשע בבית משפט. הרכוש, הכסף והמעמד נמוגו בן לילה, וכך נאלצת ג'סמין להתחיל מחדש.
היא מגיעה לדירתה של ג'ינג'ר אחרי שנים של נתק ביניהן, בעיקר על רקע העובדה שבין הכספים הרבים שהאל הפסיד היה גם כל כספם של ג'ינג'ר ומי שהיה אז בעלה. עכשיו יש לג'ינג'ר חבר וולגרי, רכושן וקנאי בשם צ'ילי, וג'סמין לא מסתירה מהרגע הראשון את סלידתה ממנו. די מהר מתחוור לה כי הכישרון להיראות נהדר בבגדים יפים איננו מספיק לצורכי פרנסה, ולמרות רתיעתה האיומה, היא מתחילה לעבוד כמזכירה במרפאתו של רופא שיניים ואף ללמוד שיעורי ערב במחשבים, כדי שתוכל בהמשך ללמוד עיצוב פנים ברשת, תחום ומקצוע שהיא משוכנעת כי יתאים לה מכל הבחינות.
בהדרגה ובפלאשבקים מתברר סיפור חייה של ג'סמין, ומאחורי חזות האישה המפונקת מתגלה אישה אבודה ושבורה, שעשתה לאורך חייה בחירות אומללות, שגויות וגם מקוממות; אישה שאין לה בעצם איש או דבר בעולם שיעגן אותה ויחזק אותה. לאישה שיודעת לזהות מקילומטרים גברים עשירים ובגדי מעצבים, אין שמץ של מושג על יחסי אנוש, על חברות ואינטימיות, ואם תרצו - על אהבה. אין פלא שהיא מדברת אל עצמה ומתמוטטת, בין אם בממדי אשפוז או בקטנה, בתוך בקבוק אלכוהול, בסלון הקטן של אחותה.
רוצים להתעדכן? הצטרפו למוטק'ה בפייסבוק
סאלי הוקינס כאחות ג'ינג'ר נהדרת בעליבותה, צובטת בלב ומעלה חיוכים בבגדים הנוראיים, בחלומות שחוזרים ומתנפצים, בנשמה הטובה ובחוכמת החיים. בובי קנאבאלי כצ'ילי, החבר הקנאי וחמום המוח שלה, שובה לב כגברתן צר האופקים שבוכה מרוב אהבה, ולואי סי.קיי כמאהב שג'ינג'ר חושבת למחזר, עושה תפקיד לגמרי סטרייט, ומוכיח שהוא שחקן אמיתי, לא רק הסטנדאפיסט והמבצע הכי טוב של התסריטים של עצמו.
גם שאר השחקנים מצוינים אחד-אחד, והתוצאה היא סרט אנושי להפליא, מלנכולי במובן הלא מעיק של המונח, מלא הומור עצוב ועצב מחויך והברקות קטנות. זהו ודאי אחד מסרטיו הטובים ביותר של אלן, שמוכיח - שוב - שהוא יודע גם ליצור דרמות שנוגעות בחיים, סיפורים לגמרי אנושיים מלאי הומור, אבל ממש לא מהזן המטורף, עם גיבורים שנמצאים על הקצה הנפשי, אבל אף אחד מהם איננו בן דמותו - אינטלקטואל ניו יורקי נוירוטי.
שורה תחתונה: שוקולד מריר משובח - סרט מקסים בעגמומיותו המצחיקה ומשוחק נהדר.
עוד על קולנוע: |

אוטוטו תעלה יובל רפאל על במת האירוויזיון בבאזל, שוויץ, כחלק מחצי הגמר השני של התחרות. רפאל בת ה-24 מרעננה,...
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...