לקראת שידור: לקוח מספר 9
"לקוח מספר 9: עלייתו ונפילתו של אליוט ספיצר" הוא סרט דוקומנטרי שנפרש כעלילת מותחן קונספירציה שמערבת כוח, פוליטיקה, שחיתות, הון, שלטון וסקס. סיפור התרסקותו של אליוט ספיצר, לשעבר מושל מדינת ניו יורק
אורית הראל
10/07/11

לפני שנים ספורות היה אליוט ספיצר הקלף המנצח של המפלגה הדמוקרטית: בנו של איל נדל"ן, בוגר פרינסטון והרווארד - שם הכיר את אשתו לעתיד סילדה - משפטן מבריק שגדל בבית שבו נערכו דיונים אקדמיים סביב שולחן ארוחת הערב, שרצה לנצל את יתרונותיו כדי לשפר את העולם; אדם שבנה קריירה מרשימה ומסעירה בשמונה שנות כהונתו כתובע הכללי של העיר ניו יורק ונודע כ"שריף של ניו יורק" ו"מר צדק", לוחם שרדף עד חורמה את ברוני וול סטריט ומפעלי ענק מזהמי סביבה, שביקש לא רק לאכוף את החוק, אלא לשנות את פני החברה; האיש שנבחר כמושל מדינת ניו יורק ברוב גורף של 62 אחוז מהקולות ונראה כמי שידלג בקלילות לעבר המרוץ לנשיאות.
אלא שאז, כשהוא בראש המקפצה לבית הלבן, במקום לזנק מעלה, הוא התרסק בצורה מחפירה במעמקי בריכה ריקה ומצא עצמו מתפלש בשלולית רפש מצחינה בקרקעיתה: האיש הישר כמו סרגל, איש המשפחה למופת עם האישה המושלמת, התובע שבקריירה שלו רדף לא אחת גם אחרי רשתות ליווי וזנות, נחשף כמי שהשתמש בחשאי בשירותיה של סוכנות ליווי יקרה. אביר המוסר והצדק השתמש בשירותי זונות כאחרון הגברים הרמאים, ונתפס, כמאמר הביטוי, עם המכנסיים למטה. ב-2008, אחרי שהפרשה התפוצצה בתקשורת, הוא התפטר בבושת פנים ממשרת המושל. תמונתו של מי שהטיל אימה על שליטי עולם הכסף קורא את הודעת ההתפטרות שלו ולופת את ידה של אשתו המרומה נצרבה לנצח בדברי ימי הפוליטיקה האמריקנית.
המעמד המביך-מביש פומבי-פרטי הזה שימש גם השראה ליוצרי סדרת הטלוויזיה המצליחה "האישה הטובה", שבמרכזה עומדת משפטנית מצוינת ששנים ניגנה כינור שני לטובת הקריירה הציבורית-פוליטית של בעלה הכריזמטי, עד למפלתו בשל שערוריית מין (ועוד חשדות והאשמות). סצנת הפתיחה של הסדרה היא וריאציה על מעמד ההתפטרות של ספיצר. החיים אמנם אינם סדרת טלוויזיה, אבל בוודאי במקרה של ספיצר, הם לא פחות מסעירים, מפותלים, מפתיעים ומרתקים.
אלכס גיבני, יוצר הסרט הדוקומנטרי "לקוח מס' 9: עלייתו ונפילתו של אליוט ספיצר" שיוקרן ביום ב' (18.7) בערוץ יס דוקו בלוויין (במסגרת שבוע דוקו-נומיקס), מציג את סיפורו של ספיצר כמותחן קונספירציה שבנוי מחלקים הנפרשים ומשתלבים כמו פאזל מרתק-מאיים של עדויות, שחזורים, ראיונות וקטעי ארכיון, שמציב יותר סימני שאלה ממה שאפשר היה להעלות על הדעת בתחילה וחושף לא מעט מאחורי הקלעים המכוערים, הכוחניים והדורסניים של המכונה הפוליטית האמריקנית ושל קשרי ההון-שלטון שמאחוריה.
הסרט מתאר מציאות שמתכתבת עם סרטי קולנוע וטלוויזיה בדיוניים כמו "וול סטריט: הכסף מדבר", ואינו נופל מהם בעוצמה דרמטית וביכולת לרתק (והוא ארוך יותר מחלקם, שעה ו-52 דקות). כל מי שמתעניין בפוליטיקה אמריקנית ובכלל ביחסי הון ושלטון ותקשורת, שלא לדבר על חובבי תיאוריות קונספירציה למיניהן, יישאב בקלות אל תוך הסרט הזה. המרואיין המרכזי הוא גיבור העלילה ספיצר, המישיר מבט למצלמה ועונה על כל שאלה (כמעט, אחת הוא קצת הודף).

הוא אינו מנסה לשכנע את הצופים שמעשיו הוצאו מהקשרם, שטפלו עליו עלילה או שלא קיים יחסי מין עם האישה ההיא, כפי שטען קלינטון לאחר שנתפס בקלקלתו ולמרות זאת סיים בשלום את כהונתו ואהוד היום לא פחות, אם לא יותר, מאשר לפני התפוצצות הפרשה. ספיצר מודה במעשיו, בטיפשותם, ביוהרה שהניעה אותו ובעובדה הבסיסית שבמו מעשיו גרם למפלתו.
גיבני אינו מסתפק בכך. הוא מתאר ומפרט את הקריירה של ספיצר, את מאבקיו הציבוריים והמשפטיים, בעיקר נגד עברייני צווארון לבן מוול סטריט, שנועדו לא רק לעשות צדק, אלא גם לשים קץ לשיטת עבודתם החמדנית עד בלי די (שאכן בהמשך הביאה למפלה הגדולה בוול סטריט); הוא מונה את הישגיו ואת האויבים שהקים לעצמו ספיצר - שניים במיוחד, עשירים מאוד, כוחניים מאוד ומרים מאוד; הוא חושף תככים, לחצים ושימוש בתחבולות שונות ומשונות להשגת מידע ומניפולציה של גורמים שונים, ומשרטט את מערך הכוחות שנוצר נגד ספיצר.
במקביל הוא משרטט קווים לדמותן של נערות הליווי בסוכנויות הצמרת, שאחת מהן, שהוזמנה להעניק משירותיה לספיצר פעם אחת במלון וושינגטוני, הביאה בסופו של דבר לחשיפתו ולנפילתו. למרבה האירוניה מתברר כי העלמה האמורה, שמיהרה לעשות קריירה על חשבון זו המתרסקת של ספיצר (שוב, ע"ע "האישה הטובה"), הייתה באמת רק סטוץ ללילה אחד בלבד, בעוד שנערת הליווי המועדפת עליו, שאיתה נפגש אי אילו פעמים ואשר הייתה זו שזיהתה אותו אך שמרה על סודו, התרחקה אז ועכשיו מהתקשורת, וגם בסרט ממלאת שחקנית את תפקידה (לפי תמלול עדותה) בשם בדוי.
גיבני מעלה בסרט ברמיזות עבות את האפשרות שהחקירה הפדרלית שנפתחה נגד ספיצר והביאה להתפטרותו לא נפתחה ממש בתום לב או במקרה, לא קודמה כך ולא כוונה כך ולא הגיעה כך לתקשורת. ולמרות שאין בשום מקום בסרט האשמות ישירות, הניסוחים, ההקשרים וסימני השאלה המוצבים יותר מאשר מרמזים על אפשרות של קונספירציה שרקחו אויבים כדי להרחיק יריב מר וחזק מהזירה. לא בטוח שזה לגמרי משכנע, אבל זה לבטח מצג בצורה מסקרנת ומוגש כסרט מתח רב תהפוכות ותפניות.
"לקוח מס' 9: עלייתו ונפילתו של אליוט ספיצר", ערוץ יס דוקו בלוויין, יום ב', 18.7, 22:00. תסריט, בימוי והפקה: אלכס גיבני. מפיקים: גג'ד ווילדר, טוד וויילדר. אורך הסרט: שעה ו-52 דקות עוד על תרבות ובידור:
קלאסי: פסטיבל קול המוזיקה בגליל העליון
ביקורת תיאטרון: מונוגמיה
ביקורת ספר: הבת האפלה
ביקורת תיאטרון: שיץ
ביקורת ספר: שחור וכחול

"לקוח מס' 9: עלייתו ונפילתו של אליוט ספיצר", ערוץ יס דוקו בלוויין, יום ב', 18.7, 22:00. תסריט, בימוי והפקה: אלכס גיבני. מפיקים: גג'ד ווילדר, טוד וויילדר. אורך הסרט: שעה ו-52 דקות עוד על תרבות ובידור:
קלאסי: פסטיבל קול המוזיקה בגליל העליון
ביקורת תיאטרון: מונוגמיה
ביקורת ספר: הבת האפלה
ביקורת תיאטרון: שיץ
ביקורת ספר: שחור וכחול
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהחיים הטובים
סקס של מבוגרים בפריים טיים. למה לא, בעצם?
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
חתונה ממבט ראשון: סוף סוף זוג מבוגר
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...
"רציתי שיזכרו את אבא דרך הציורים שלו"
5.5.19 - את התאריך הזה עמית פדר ומשפחתה לא ישכחו לעולם. זה היה היום שבו הזמן עבורה עצר מלכת, ואביה האהוב משה...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות