חזרה להכסף שלי

מבוגרים וקשישים: קהלי מטרה להונאות אשראי

המבוגרים פגיעים במיוחד להונאות בכלל, ולהונאות כספיות והונאות אשראי בפרט. עכשיו מתברר גם כי יש לכך בסיס מדעי, שבעיקרו נוגע לבעיית הזיכרון. עם תכנון בסיסי ומחשבה מראש תוכלו להילחם בהונאות, בין היתר שימוש בפרטי הכרטיס שלכם. דוגמא אחת לדרך שבה מתבצעת הונאת מבוגרים בטלפון
מערכת מוטק'ה 14/03/07
מבוגרים וקשישים: קהלי מטרה להונאות אשראי
המבוגרים פגיעים במיוחד להונאות בכלל, ולהונאות כספיות והונאות אשראי בפרט. עם תכנון בסיסי ומחשבה מראש תוכלו להילחם בהונאות, בין היתר שימוש בפרטי הכרטיס שלכם.
בדקו את דוחות כרטיסי האשראי
אחת הדרכים הטובות ביותר להגן על עצמכם מגניבת פרטיכם היא להקפיד לבדוק את דוחות כרטיסי האשראי שלכם. ההונאות כוללות כניסה לחשבון הבנק שלכם, אם דרך מספרו, או דרך כרטיס האשראי, או אפילו לקחת הלוואה בשמכם לפני שהצלחתם לומר בנק הפועלים (או דיסקונט, או לאומי). שימו לב לכל פעולה לא רגילה שבוצעה בכרטיס שלכם, חיובים שבוצעו באמצעותם על פעולות שאינכם מכירים, או אפילו סתם טעויות של בתי עסק שבהם כן קניתם, או שירותים שקיבלתם. כן, גם הבנקים טועים. הסימן הראשון לעיתים להונאה הן הפעולות התמימות האלה שלא ברורות לכם. לעיתים אלה פעולות חיוב כפולות, לעיתים אלה חוסר התאמות בין הכרטיסים השייכים לאותו חשבון. הקפידו לבדוק את הדוחות של כל כרטיסי האשראי שברשותכם, בתכיפות גבוהה ככל האפשר. מעבר לכך,
בדיקה שוטפת של החשבונות טובה לצורך
: ? מדוע המבוגרים חשופים יותר להונאות?
מחקרים שונים העלו מספר סיבות, ביניהן בעיית זיכרון. מחקר של איגוד הפסיכולוגים האמריקני העלה כי קשישים נוטים לזכור מידע שגוי פי עשרה מאשר צעירים, ומה שחשוב יותר ? גם להאמין בו. הבדיקות העלו כי הנבדקים הקשישים גם לא זכרו בצורה נכונה ומדוייקת את המידע שניתן להם בזמן הבדיקה ולא ידעו כי תשובותיהם בבדיקה אינן נכונות. במחקר, שפורסם בכתב-העת לפסיכולוגיה ניסויית בארה"ב, נבדקו 24 איש בני 75 ומעלה, לצד 24 מבוגרים בממוצע גיל 19. שתי הקבוצות קיבלו סדרת מבדקי זיכרון שנועדו לחקות מצב של הונאה: 1. שתי הקבוצות קיבלו שורת צמדי מילים (למשל: "פיקת הברך"). 2. לאחר מכן שתי הקבוצות קיבלו עוד קבוצת צמדי מילים. חלק מהצמדים ברשימה האחרונה היו זהים לצמדים בקבוצה הראשונה, חלקם ? שונים לגמרי, וחלקם כלל רק מלה אחת מהשתיים המקוריות, למרות שהשילוב החדש של שתי המילים היה הגיוני גם הוא (למשל, "כיפוף ברך"). 3. המבוגרים שבין הנבדקים נטו פי עשרה לדווח כי צמד המילים הלא נכון מהרשימה השנייה היה זהה לצמד הנכון שברשימה הראשונה. וכך זה עלול להיראות בהונאה אמיתית: איש מכירות המתכנן הונאה יכול לתת ללקוח המבוגר מחיר נמוך בהתחלה, להעלות את המחיר במהלך המו"מ, ואז הלקוח עלול "לזכור" ולהאמין כי שני המחירים היו זהים. 4. במהלך הבדיקה, המבוגרים שבין הנבדקים זכרו באופן עקיב את הרשימות בצורה לא נכונה, גם כשקיבלו יותר זמן כדי ללמוד את הרשימות. 5. כשניתנה להם האפשרות לוותר על שאלה שלא היו בטוחים בנוגע אליה, המבוגרים יותר ניצלו את ההזדמנות הזו רק לעיתים רחוקות, מה שהוריד כמובן את הדיוק של תשובותיהם. השילוב הלא-מנצח של זיכרון לא מוצלח וחוסר המוכנות להודות בכך שיש בעיה עלול להפוך את המבוגרים יותר פגיעים במיוחד לאמני הונאה.
אז מה עושים בקשר לכך?
ראשית, כתבו הכל. אבל ? הכל. החוקרים דיווחו על שונות גבוהה בין הנבדקים המבוגרים יותר שנטלו חלק בניסוי, כולל הבדלים בבעיות הזכירה. התברר כי מבוגרים עם בעיות זיכרון חריפות יותר הם גם המועדים יותר לפורענות בכל הנוגע להונאות. מסיבה זו חשוב מאוד לרשום כל דבר ולא לסמוך על הזיכרון. כך, לדוגמא, כשאתם מקבלים הצעת מחיר לתיקון של מכשיר ביתי כלשהו, אל תסתפקו בהצעה מילולית ? כתבו אותה, או שתבקשו אותה מהמציע בכתב, כולל עלויות של שעות עבודה וחלקים. ולאחר שהעבודה בוצעה ? שימרו על כל הקבלות והאישורים (כולל רשימת חלפים ועבודות שבוצעו) בתיק מיוחד, למקרה שתיתקלו בבעיה מאוחר יותר. חשוב לא פחות לשמור בכתב תיעוד של כל הוצאותיכם והנתונים הפיננסיים, כמו מספרי חשבונות הבנק שלכם והקודים לכספות שברשותשכם. תנו אותם לבן משפחה (או לחבר) שאתם סומכים עליו, למקרה שתחלו או תיפצעו.
5 דרכים להימנע מהונאות
אין גבול ליצירתיות של אמני הונאה, ומבוגרים בעלי הכנסה נמוכה מהווים אחת מהמטרות היותר נוחות להונאה. יש צעדים שניתן לנקוט כדי להגן על עצמכם. 1. דוגמא להונאה טלפונית שהתגלגלה בארצות-הברית לאחרונה
נציג של חברת ויזה או מאסטרקארד מתקשר ומציג עצמו כאיש מחלקת הביטחון של החברה. הוא מוסר גם את מספרו הסידורי כדי ליצור תחושת אמינות אצל הקורבן. לדבריו, בכרטיס יש פעולות חריגות שברצונו לוודא אותן. "האם ביצעתם בתאריך זה-וזה רכישה של מוצר זה-וזה תמורת 497.99 דולר מחברה באריזונה?" - הוא שואל. אם הקורבן עונה בשלילה, ה"נציג" ממשיך: "אם כך, נזכה את חשבון הבנק שלך בסכום שמופיע ברישום. אנחנו מכירים את החברה הזאת ועוקבים אחריה מזה זמן. האם לשלוח את הזיכוי לחשבון מס' === (כאן הוא מציין את פרטי החשבון שלכם)?" הקורבן עונה בחיוב, והמטלפן ממשיך: "אנחנו מתכוונים להתחיל בחקירת הונאה. אם יש לך שאלה כלשהי, תוכל להפנות אותה למספר === (כאן הוא מספק מספר בן 6 ספרות, לכאורה מוקד הביטחון של חברת כרטיסי האשראי - מספר שיכול להיות אמיתי, כמובן). "עכשיו," ממשיך המטלפן, "עלי לוודא שאת/ה בעל/ת כרטיס האשראי הזה ושהוא ברשותך ושלא נגנב. הפכו את הכרטיס והקריאו לי את סדרת הספרות שמאחור וכן את שלוש הספרות הבודדות". הקורבן התמים מקריא את הספרות, והמטלפן "מאשר" כי אכן זה הכרטיס. רק ערנות של קורבן, שפנה מייד למחלקת הביטחון של ויזה, העלתה כי זוהי שיטת הונאה מוכרת לחברת כרטיסי האשראי. ואכן, בבדיקה שנערכה התברר כי חשבונו של הקורבן חוייב באמצעות כרטיס האשראי שפרטיו ניתנו בטלפון בסכום שאותו ציין המטלפן, מייד לאחר אותה שיחה.
תגובות  0  אהבו 

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי

איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?

עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...

לקריאת הכתבה
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים

רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...

לקריאת הכתבה
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל

בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...

לקריאת הכתבה
מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה