חזרה לניו אייג'

מדיטציית חיבוקים תשפר את יומכם

מדיטציית החיבוקים מתחברת למחשבה שלמגע פיזי יש תועלת בריאותית ופסיכולוגית. אז קחו הפסקה וחבקו אדם אהוב
מאת אתר מהות החיים 26/08/15
מדיטציית חיבוקים תשפר את יומכם
מדיטציית החיבוקים מאפשרת לנו להגיע למקום קרוב ולהעניק חיוביות.צילום: Shutterstock

 

ב-1986 ייסד צעיר אמריקאי בשם קווין זבורני חג מיוחד במינו – יום החיבוקים הלאומי. מדי שנה ב-21 בינואר אזרחי ארה”ב ומדינות נוספות בעולם מפגינים חיבה יתרה כלפי חברים, משפחה ולפעמים גם כלפי זרים. מה יש בחיבוק שכל כך מרגש, מנחם ומקרב בין בני האדם?מחקרים מצאו כי לחיבוקים יש תועלת בריאותית ופסיכולוגית משמעותית. הם משחררים אוקסיטוצין, “הורמון האהבה”, מסייעים להתפתחות מנטלית תקינה של ילדים ועוד. אבל יש חיבוק – ויש חיבוק.

 

הכירו את טיך נהאט האן, זן מאסטר מוייטנאם שהמציא בשנות ה-60 את מדיטציית החיבוקים. מריה פופובה, כותבת הבלוג  Brain Pickings מביאה כמה קטעים מספרו  How to Love העוסק בחיבור משמעותי בין אנשים. היא מתמקדת בקטעים שנוגעים למדיטציית החיבוקים ומגוללת את סיפורה של הטכניקה המיוחדת הזאת

 

 

לקריאה נוספת אתם מוזמנים לאתר מהות החיים

 

.


האם מותר בכלל לחבק נזיר בודהיסטי?

 

 

האנרגיה של האכפתיות שלכם תחדור למחובק. צילום: shutterstock

 

 

כמו הרבה דברים טובים, הכל התחיל במקרה, כשהאן נפרד באופן שגרתי מידידה לפני טיסה. “ב-1966 חברה לקחה אותי לשדה התעופה באטלנטה. כשאמרנו להתראות היא שאלה אם זה בסדר לחבק נזיר בודהיסטי?... אמרתי למה לא? והיא חיבקה אותי אבל הייתי די נוקשה. כשהייתי על המטוס החלטתי שאם אני רוצה לעבוד עם חברים במערב, יהיה עליי ללמוד את תרבות המערב”.

 

כך נבט במוחו הרעיון של מדיטציית החיבוקים. האן מסביר כי למעשה התרגול הוא גרסה של מיינדפולנס – חיבוק מודע, אם תרצו. הטכניקה כוללת שילוב של נשימה בזמן החיבוק, ומחשבה על האדם שמחבקים. התוצאה של חיבוק משמעותי ומודע, לדבריו, היא ש”האנרגיה של האכפתיות וההערכה שלכם תחדור לאדם הזה [שאתם מחבקים] והוא יוזן ויפרח”.

 

איך מחבקים בצורה מודעת? משלבים נשימות

 

היו מודעים לכך שאתם חיים, חשבו כמה זה טוב. צילום: shutterstock

 

בדיוק כמו במדיטציית מיינדפולנס, העומק והמשמעות של החיבוק מגיעים מהריכוז ברגע ובתחושות הפיזיות והרגשיות שלנו. האן מסביר כי כשאנו מחבקים את האדם שמולנו עלינו להפוך אותו לאמיתי על ידי הענקת תשומת לב מיוחדת למגע הפיזי, לאופן שאנו מרגישים אותו בין זרועותינו. החיבוק צריך לבוא מכל הגוף, הנפש והלב - והתרגול אף מלווה בנשימות. האן ממליץ לשלב את המחשבה המודעות בין הנשימות: “כשאני שואף פנימה, אני יודע שיקירת לבי נמצאת בזרועותיי, חיה. אני נושף החוצה, [אני חושב כי] היא כל כך יקרה עבורי”.

 

האן מפרט את הטכניקה: טרום החיבוק מומלץ לעמוד פנים מול פנים ולנשום, וזאת כדי לבסס את הנוכחות שלנו בזמן ובמקום. לאחר מכן יש לפתוח את הידיים ולחבק. בזמן המחזור הראשון של שאיפה-נשיפה היו מודעים לכך שאתם ואהובכם חיים. במחזור השני של שאיפה-נשיפה ממליץ האן לבצע תרגול מחשבתי קטן. "חשבו היכן אתם ואהובכם תהיו בעוד 300 שנים מעכשיו”, ובמחזור הנשימה השלישי חשבו כמה טוב זה ששניכם חיים.

 


יתרונותיה של מדיטציית חיבוקים

 

חיבוק מודע מסייע להשכין שלום עם קרובי משפחה וחברים. צילום: shutterstock

 

“כשאנו מתחבקים, הלבבות שלנו מתחברים ואנו יודעים שאנו לא ישויות נפרדות", אומר האן. לחיבור האינטימי הזה יש, לדבריו, השלכות חיוביות. חיבוק מתוך ריכוז ברגע, נשימה ומודעות יכול לעודד פיוס, ריפוי, הבנה ואושר. חלק מההיבטים האלו, כאמור, נתמכים גם במחקרים מדעיים, והאן מחזק אותם ומספר שתרגול של חיבוק מודע סייע לרבים להשכין שלום עם קרובי משפחה וחברים.

 

בשונה מתרגולי מדיטציה אחרים, אין צורך בהדרכה מיוחדת או השתתפות בשיעורים וסדנאות כדי ליישם את מדיטציית החיבוקים. כל שנדרש הוא אדם קרוב ומעט תשומת לב - וכל תחילת מפגש או סיומו יכולים להוות תרגול.

 

מגע אנושי הוא צורך בסיסי שקיים אצלנו מרגע שאנו מגיחים לאוויר העולם. חיבוק אמיתי ומשמעותי הוא אחד מהביטויים החזקים של הצורך הזה, ומסתבר שיש בכוחו לעורר בנו תגובות חיוביות מגוונות. חיבוק הוא הזדמנות נהדרת לבסס קשרים חברתיים ולהפעיל בתוכנו מנגנונים פיזיולוגיים ומנטליים - אמצו אותו בזרועות פתוחות.

 

לכתבה המלאה באתר מהות החיים לחצו כאן

בזכות סרטן השד יצאתי לחיים חדשים

זה מדעי: רגשות שליליים תורמים לבריאות

4 אפליקציות שיעזרו לכם להירגע

לחשוב חיובי: טריק קטן לשיפור היום

הוכח מחקרית: מראות יפים תורמים לחיזוק המערכת החיסונית

שחררו כעסים: המדריך להתמודדות עם כעס

 

0  תגובות  אהבו

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בניו אייג'

"הקורונה נתנה לנו לגיטימציה להיות בחוסר מעש"

יש לא מעט אנשים שעוסקים במקצועות הטיפול ההוליסטי ועובדים בחדר טיפולי בביתם. שמחה ניניו (66) מתל מונד לקחה...

לקריאת הכתבה
ימי קורונה: טיפים של מומחים להתמודדות עם המשבר

טיפים להתמודדות עם פחד וניצול נכון של הזמן:

הטיפים של איילת שחר עזר, מאמנת ומרצה בגישת NLP:

1. עודף...

לקריאת הכתבה
מחקר: מוזיקה עצובה משפרת מצב רוח

 

רגע של כנות: לכל אחד מאיתנו יש כמה שירים ומנגינות שיכולים לגרום לו להזיל דמעה כרעם ביום בהיר. מוזיקה...

לקריאת הכתבה
למעלה
חזרה