חזרה להכסף שלי

מחפשים סלולרי חדש? המדריך לקניה חכמה

על מה חשוב לשים דגש לפני שקונים טלפון נייד, איפה משתלם יותר לקנות, ואיך תוכלו לקבל את כספכם חזרה אם התחרטתם, גם אחרי שהמכשיר הופעל? המדריך המלא
שירי עמית 31/05/16
מחפשים סלולרי חדש? המדריך לקניה חכמה
טלפון סלולרי לא כדאי לקנות באופן ספונטני, ומומלץ לחקור את השוק לפני כן. צילום: Shutterstock

 

 

קרה לכם שהתפתיתם לקנות מוצר שאתם לא באמת צריכים, ואחרי שהגעתם הביתה וחשבתם שוב על הרכישה, גיליתם שעשיתם טעות? נכון, במקרה שהמוצר סגור לא קרה כלום, שכן החוק מאפשר להחזירו עד 48 שעות לחנות ולקבל החזר כספי. אבל מה קורה אם האריזה נפתחה, או במקרה של מכשיר סלולרי - המוצר הופעל במעמד הקנייה?

 

הסוגיה הזאת הטרידה את גדי, שניגש לפני כחודשיים לדוכן של חברת הסלולר שבה הוא מנוי, על מנת שנציגי החברה יסייעו לו להעביר מספרי טלפון ממכשיר סלולר ישן למכשיר מתקדם יותר - אייפון דור 4. נציג המכירות האדיב בדוכן שאל את גדי לאיזו מטרה משמש הסלולרי הנוסף, וגדי הסביר לו כי בנו מתגורר בחו"ל, וכאשר הוא מגיע לביקור בארץ גדי נותן לו סלולרי עם קו ישראלי.

 

באותו רגע הציע הנציג לגדי לרכוש לבנו סמסונג מהדור החדש בעלות אפסית. גדי, שמיהר מאד באותם רגעים וזמנו היה קצר, חשב שזה רעיון לא רע והחליט לקחת את המכשיר בלי להבין לעומק את פרטי העסקה. באותו מעמד הנציג פתח את המכשיר החדש, הפעילו והעביר אליו את ספר הטלפונים של הבן. אך כאשר גדי חזר לביתו וחשב שוב על העניין, הוא הבין שדברי הנציג בלבלו אותו וכי המכשיר החדש שחשב שקיבל כמעט ללא עלות, יעלה לו לא מעט.

 

נציג המכירות הפעיל את המכשיר והתחרטתם על הקניה? החוק לצדכם

 

 אם הנציג הפעיל את הסלולרי ולא עדכן שלא תוכלו להחזירו - מדובר בהטעיה. צילום: Shutterstock

 

 

מבחינת גדי, בעבור שימוש של מספר פעמים בשנה אין הצדקה להוציא סכום שכזה. גדי חשב שבגלל שהמכשיר נפתח והנציג הכניס לתוכו את מספרי הטלפון, אין באפשרותו להחזירו ולכן החליט למכור אותו כיד שנייה. מה שגדי לא ידע הוא שבאפריל 2015 הוציאה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הנחיה, בכל הנוגע לביטול עסקה לאחר פתיחת האריזה. בהנחיה נכתב, כי אם נציג מכירות מפעיל את המכשיר במעמד הקנייה ולא מזהיר את הצרכן מראש כי ההדגמה, הסנכרון וכיו"ב יגרמו לכך שהלקוח לא יוכל לבטל את הקנייה, הרי שמדובר בהטעיה שתגרור אכיפה.

 

כך, ההנחיה דורשת לתדרך את נציגי המכירות לפני הדגמה או הפעלת מכשיר, ולהודיע לצרכן שאם יבוצעו פעולות אלה – הרי שלא יוכל להתחרט ולהחזיר את המכשיר.

 

ברשות להגנת הצרכן הסבירו כי הסיבה להנחיה היא העובדה שבמשרדי הרשות התקבלו תלונות רבות, בנוגע לאי ביטול עסקה ברכישת מכשירי טלפון נייד. "מהתלונות עולה, כי נציגי השירות של חברות הסלולר מחתימים את הצרכן בעת הרכישה על הסכם, ורק לאחר מכן - במעמד הרכישה ובעודו בחנות - חושפים אותו פיזית למוצר עם הוצאתו מהקופסא, ביצוע פעולות הדגמה והפעלתו, כגון הכנסת סים, העברת אנשי קשר וכיו"ב". לטענת הרשות, מהתלונות עולה כי במידה שהצרכן מבקש לבטל את העסקה לאחר ההדגמה – גם אם טרם עשה שימוש במכשיר - הוא נתקל בסירוב, בטענה כי האריזה נפתחה וכי נעשה שימוש במכשיר.

 

לגבי פתיחת האריזה, מציינים ברשות להגנת הצרכן, התקנות שקיימות כבר מ-2010 קובעות כי עד 14 יום אפשר להחזיר את המוצר, מאחר שפתיחת האריזה המקורית כשלעצמה אינה נחשבת לשימוש בו. אולם לגבי הפעלת המכשיר היה צורך בהנחיה חדשה שתמנע, או לכל הפחות תצמצם, מצבים כגון אלו בעתיד.

 

4 טיפים לרכישה חכמה של טלפון נייד

 

 המכשיר צריך להיות חדש מהאריזה, ולהגיע עם אחריות. צילום: Shutterstock 

 

 

קנייה ספונטנית של מכשיר סלולרי, עם ההנחיה החדשה או בלעדיה, אינה מומלצת בכל מקרה. הנה עוד מספר דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים מכשיר חדש:

 

1. השוואת מחירים יכולה לחסוך מאות שקלים. מכשיר סלולר אפשר כיום לרכוש במגוון דרכים. מלבד חברות הסלולר, יש חנויות פרטיות ורשתות גדולות שמחזיקות מכשירים, ואפשר לרכוש גם דרך האינטרנט. הפערים יכולים להגיע לעשרות אחוזים על אותו הדגם.

 

2. בררו לפני הרכישה פרטים על החנות. אם בחרתם לרכוש את הסלולרי שלכם באינטרנט, עדיף לא להתפתות למכיר הנמוך ביותר שאתם רואים באתרי השוואת מחירים, ולבדוק פרטים על החנות שבחרתם. כדאי לנסות ולקרוא חוות דעת של גולשים.

 

3. שימו לב שהסלולרי שבחרתם הוא חדש מהאריזה. במילים אחרות: הסלולרי צריך להיות ארוז וסגור עם הניילון. שאלו את המוכר במפורש האם המכשיר חדש או מחודש, ובדקו שיש עליו אחריות. בדקו לכמה זמן האחריות ומה היא כוללת.

 

4. רכשתם את המכשיר שלא מחברת הסלולר? אתם זכאים לאותן הטבות. חוק ניתוק זיקה מנובמבר 2009 נועד לאפשר שוויון מלא במתן ההטבות ללקוח, בין אם המכשיר נרכש ישירות מהחברה הסלולרית ובין אם באופן פרטי. בינואר 2013 נכנסה לתוקפה תקנה נוספת, לפיה גם אם רכשתם את המכשיר בחברת הסלולר, החברה מחויבת לציין בנפרד את מחירו הקבוע של המכשיר, ולצידו - את מחירה החודשי של חבילת הסלולר (ולא כמחיר של עסקה אחת, שקשה להבין ממנו מה עלות המכשיר עצמו). בדרך זו תוכלו להשוות מחירים ביתר קלות. 

 

 

 

 

עוד בצרכנות נבונה: 

 

קיבלתם הודעות זבל לסלולרי? תתבעו!

ביקש להתנתק מהשירות - וקיבל איומי תביעה

האותיות הקטנות של המבצעים הגדולים

יש כרטיס מועדון? עושים סדר בארנק

כל הדרכים לשלם פחות על חבילת התקשורת

8 טיפים לקנייה חכמה ובטוחה ברשת

קל להתחבר, קשה להתנתק

חברות הסלולר גובות כסף מיותר? כך תלחמו

 

הצטרפו לקהילת הצרכנות של מוטק'ה

תגובות  0  אהבו 

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי

איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?

עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...

לקריאת הכתבה
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים

רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...

לקריאת הכתבה
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל

בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...

לקריאת הכתבה
מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה