מצה זו שאנו אוכלים

צילום: Shutterstock
בחיפושי אחר הגאולה הגעתי גם לרב צעיר ונחמד, הרב חננאל רוזן, שהגיע לא מזמן מירושלים ומנהל את בית הכנסת יקר ואת המרכז הרוחני יקר בצפון הישן של תל אביב. לדברי הרב רוזן לא במקרה הגעתי עכשיו, שכן זמן האביב והפסח הוא זמן העיסוק בנושאי גאולה והתחדשות. לעתים מדגישים את הגאולה הפיזית-הלאומית, ולעתים את הגאולה הפנימית-תרבותית.
יישוב הסתירה באשר לסימבוליות של המצה נעוץ בהבנתנו את מושג הגאולה. גאולה איננה רק לצאת ממקום שעבוד, לצאת מהטראומה שהיינו שרויים בה ולהתחיל לעבור שינוי תודעתי. גאולה אמיתית זה לקחת את מה שכואב, להפסיק לברוח ממנו ולהשתמש בו, לשנות אותו, ולהכליל אותו בחזרה בחיינו.
בערב פסח המצה עוברת טרנספורמציה מלחם עוני - מהדבר שמסמל את החורבן ואת הצער, לבצק על שכמם של יוצאי מצרים - לדבר שמסמל את הרגע המרגש בחיינו, את החופש, את היציאה אל החלום. דווקא האלמנט של החושך הוא אותו אלמנט שמשתמשים בו לבטא את האור. גאולתנו היא ביכולת שלנו לקחת את אותה המצה - הלחם של העוני והעינוי, ולאכול אותה באופן אחר. זה מה שעושה אותנו בני חורין.
עוד לפסח: |
אוטוטו תעלה יובל רפאל על במת האירוויזיון בבאזל, שוויץ, כחלק מחצי הגמר השני של התחרות. רפאל בת ה-24 מרעננה,...
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...