חזרה להחיים הטובים

מצה זו שאנו אוכלים

מה מסמלת המצה, עוני ושעבוד או גאולה וחירות? יישוב הסתירה באשר לסימבוליות של המצה נעוץ בהבנתנו את מושג הגאולה
רעיה הנרי 14/04/14
מצה זו שאנו אוכלים

צילום: Shutterstock

 

בחיפושי אחר הגאולה הגעתי גם לרב צעיר ונחמד, הרב חננאל רוזן, שהגיע לא מזמן מירושלים ומנהל את בית הכנסת יקר ואת המרכז הרוחני יקר בצפון הישן של תל אביב. לדברי הרב רוזן לא במקרה הגעתי עכשיו, שכן זמן האביב והפסח הוא זמן העיסוק בנושאי גאולה והתחדשות. לעתים מדגישים את הגאולה הפיזית-הלאומית, ולעתים את הגאולה הפנימית-תרבותית.

הרב רוזן התחיל משאלה אחרת: מדוע אוכלים מצה?

התשובה המקובלת היא שמצה היא "לחם עוני" - הלחם שאכלו אבותינו במצרים. כך גם אנו קוראים בהגדה: "הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים" (זה לחם עוני שאבותינו אכלו במצרים). ומשום מה, למרות שזוהי תשובה יפה, היא איננה באמת התשובה - לא בגמרא, לא בפסוקים בספר שמות ולמרבה הפלא, אף לא בהמשך ההגדה כאשר מזכירים את שלושת האלמנטים הבסיסיים של סיפור יציאת מצרים: פסח, מצה ומרור.

הספרי (מדרש הלכה) מציע שמצה נקראת לחם עוני "על שם עינוי שנתענו במצרים", כלומר המצה מסמלת את השעבוד (עוני מלשון עינוי) במצרים. הגמרא (פסחים דף קט"ז עמוד א) מציעה שהפירוש של "לחם עוני" הוא לחם של עני (עוני מלשון עני), כמו שעני רק לוקח ואוכל חתיכה קטנה, כך אנו אוכלים המצה. כך או כך, על פי הפירושים הללו מסמלת המצה דכדוך ושעבוד, ההפך המוחלט מהפסוקים בספר שמות, המספרים לנו על אפיית המצה "כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה" (שמות פרק י"ב פסוק ל"ט), וכך בהמשך ההגדה לקראת סוף הסדר: "מצה זו שאנו אוכלים על שום מה, על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ עד שנגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקב"ה וגאלם". כלומר, מצה איננה סמל של השעבוד, אלא סמל של הגאולה - של היציאה ממצרים. אם כן, מהי המצה באמת?

רוצים להתעדכן? הצטרפו למוטק'ה בפייסבוק

 

יישוב הסתירה באשר לסימבוליות של המצה נעוץ בהבנתנו את מושג הגאולה. גאולה איננה רק לצאת ממקום שעבוד, לצאת מהטראומה שהיינו שרויים בה ולהתחיל לעבור שינוי תודעתי. גאולה אמיתית זה לקחת את מה שכואב, להפסיק לברוח ממנו ולהשתמש בו, לשנות אותו, ולהכליל אותו בחזרה בחיינו.

 

בערב פסח המצה עוברת טרנספורמציה מלחם עוני - מהדבר שמסמל את החורבן ואת הצער, לבצק על שכמם של יוצאי מצרים - לדבר שמסמל את הרגע המרגש בחיינו, את החופש, את היציאה אל החלום. דווקא האלמנט של החושך הוא אותו אלמנט שמשתמשים בו לבטא את האור. גאולתנו היא ביכולת שלנו לקחת את אותה המצה - הלחם של העוני והעינוי, ולאכול אותה באופן אחר. זה מה שעושה אותנו בני חורין.

 

עוד לפסח:

שולחן חג מעוצב ואלגנטי

ממתיקה את הסדר

קרוסטיני מצה ושיפודי קניידלך

תגובות  0  אהבו 

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהחיים הטובים

מאבק מוזיקלי ופוליטי: כך תתמודד יובל רפאל בחצי גמר האירוויזיון בבאזל

אוטוטו תעלה יובל רפאל על במת האירוויזיון בבאזל, שוויץ, כחלק מחצי הגמר השני של התחרות. רפאל בת ה-24 מרעננה,...

לקריאת הכתבה
סקס של מבוגרים בפריים טיים. למה לא, בעצם?

 

- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"

- "מה?"

- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"

את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...

לקריאת הכתבה
חתונה ממבט ראשון: סוף סוף זוג מבוגר

במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...

לקריאת הכתבה
מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה