פרשת כי תצא

פרשת שבוע שמזכיא את מה שמתרחש מאחורי הגבול, באמת לפעמים נראה לי שהמצוות האלו עברו את כל הגבולות למבוגרים בלבד!
פרשת כי תצא

 

 

 

 

 

 

 

 

שוב מצוות ומצוות ולא סתם אלא הכמות הגדולה ביותר ומקיפה ביותר של  מצוות.

 

 

 

 

האמת אותי המצוות האלו מקוממות! פשוט אני המום.

 

 

 

 

כך מתחילה הפרשה:

 

 

 

 

י כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ.  יא וְרָאִיתָ, בַּשִּׁבְיָה, אֵשֶׁת, יְפַת-תֹּאַר; וְחָשַׁקְתָּ בָהּ, וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה.  יב וַהֲבֵאתָהּ, אֶל-תּוֹךְ בֵּיתֶךָ; וְגִלְּחָה, אֶת-רֹאשָׁהּ, וְעָשְׂתָה, אֶת-צִפָּרְנֶיהָ.  יג וְהֵסִירָה אֶת-שִׂמְלַת שִׁבְיָהּ מֵעָלֶיהָ, וְיָשְׁבָה בְּבֵיתֶךָ, וּבָכְתָה אֶת-אָבִיהָ וְאֶת-אִמָּהּ, יֶרַח יָמִים; וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ, וּבְעַלְתָּהּ, וְהָיְתָה לְךָ, לְאִשָּׁה.  יד וְהָיָה אִם-לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ, וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ, וּמָכֹר לֹא-תִמְכְּרֶנָּה, בַּכָּסֶף; לֹא-תִתְעַמֵּר בָּהּ, תַּחַת אֲשֶׁר עִנִּיתָהּ. 

 

 

 

 

יש פרס ללוחמים, נלחמת מצאת לך שאפה, קח אותה! תרתי משמע, תביא אותה הביתה ( ללא קשר למצבך המשפחתי כמובן) שתתפשט ותבכה חודש ואחרי זה תחגוג עליה- וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ, וּבְעַלְתָּהּ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כג כִּי יִהְיֶה נַעֲרָ בְתוּלָה, מְאֹרָשָׂה לְאִישׁ; וּמְצָאָהּ אִישׁ בָּעִיר, וְשָׁכַב עִמָּהּ.  כד וְהוֹצֵאתֶם אֶת-שְׁנֵיהֶם אֶל-שַׁעַר הָעִיר הַהִוא, וּסְקַלְתֶּם אֹתָם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ--אֶת-הַנַּעֲרָ עַל-דְּבַר אֲשֶׁר לֹא-צָעֲקָה בָעִיר מה תורה באה לומר אם נאנסה הנערה אבל מההלם לא יכלה לצעוק אחת דינה להיסקל למוות.

 

 

 

 

זאת ועוד- אם אנס איש נערה לא מאורסת יתחתן עימה , כך יוכל לאנוס אותה לילה לילה כחוק!

 

 

 

 

כח כִּי-יִמְצָא אִישׁ, נַעֲרָ בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא-אֹרָשָׂה, וּתְפָשָׂהּ, וְשָׁכַב עִמָּהּ; וְנִמְצָאוּ.  כט וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ, לַאֲבִי הַנַּעֲרָ--חֲמִשִּׁים כָּסֶף; וְלוֹ-תִהְיֶה לְאִשָּׁה, תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ--לֹא-יוּכַל שַׁלְּחָהּ, כָּל-יָמָיו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הפרשה כמובן גם קדמה לימי הביניים בהם הרמב"ם אסר ריבוי נשים אבל דין תורה מרשה, הנה עובדה ראו: טו כִּי-תִהְיֶיןָ לְאִישׁ שְׁתֵּי נָשִׁים, הָאַחַת אֲהוּבָה וְהָאַחַת שְׂנוּאָה,

 

 

 

 

לא משנה על מה הדין אבל הנה מותר ריבוי נשים.

 

 

 

 

אז אם זה לא מקומם מעניין מה כן.

 

 

 

 

אולי עניין הבתולים האבודים או התרנגולת השחוטה:

 

 

 

 

יג כִּי-יִקַּח אִישׁ, אִשָּׁה; וּבָא אֵלֶיהָ, וּשְׂנֵאָהּ.  יד וְשָׂם לָהּ עֲלִילֹת דְּבָרִים, וְהוֹצִא עָלֶיהָ שֵׁם רָע; וְאָמַר, אֶת-הָאִשָּׁה הַזֹּאת לָקַחְתִּי, וָאֶקְרַב אֵלֶיהָ, וְלֹא-מָצָאתִי לָהּ בְּתוּלִים.  טו וְלָקַח אֲבִי הַנַּעֲרָ, וְאִמָּהּ; וְהוֹצִיאוּ אֶת-בְּתוּלֵי הַנַּעֲרָ, אֶל-זִקְנֵי הָעִיר--הַשָּׁעְרָה.  טז וְאָמַר אֲבִי הַנַּעֲרָ, אֶל-הַזְּקֵנִים:  אֶת-בִּתִּי, נָתַתִּי לָאִישׁ הַזֶּה לְאִשָּׁה--וַיִּשְׂנָאֶהָ.  יז וְהִנֵּה-הוּא שָׂם עֲלִילֹת דְּבָרִים לֵאמֹר, לֹא-מָצָאתִי לְבִתְּךָ בְּתוּלִים, וְאֵלֶּה, בְּתוּלֵי בִתִּי; וּפָרְשׂוּ, הַשִּׂמְלָה, לִפְנֵי, זִקְנֵי הָעִיר.  יח וְלָקְחוּ זִקְנֵי הָעִיר-הַהִוא, אֶת-הָאִישׁ; וְיִסְּרוּ, אֹתוֹ.  יט וְעָנְשׁוּ אֹתוֹ מֵאָה כֶסֶף, וְנָתְנוּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָה--כִּי הוֹצִיא שֵׁם רָע, עַל בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל; וְלוֹ-תִהְיֶה לְאִשָּׁה, לֹא-יוּכַל לְשַׁלְּחָהּ כָּל-יָמָיו. 

 

 

 

 

כ וְאִם-אֱמֶת הָיָה, הַדָּבָר הַזֶּה:  לֹא-נִמְצְאוּ בְתוּלִים, לַנַּעֲרָ.  כא וְהוֹצִיאוּ אֶת-הַנַּעֲרָ אֶל-פֶּתַח בֵּית-אָבִיהָ, וּסְקָלוּהָ אַנְשֵׁי עִירָהּ בָּאֲבָנִים וָמֵתָה--כִּי-עָשְׂתָה נְבָלָה בְּיִשְׂרָאֵל, לִזְנוֹת בֵּית אָבִיהָ; וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

התרנגולת לסקילה!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ואם תרצו יש אי שם איזון כאילו דא:

 

 

 

 

כב כִּי-יִמָּצֵא אִישׁ שֹׁכֵב עִם-אִשָּׁה בְעֻלַת-בַּעַל, וּמֵתוּ גַּם-שְׁנֵיהֶם--הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִם-הָאִשָּׁה, וְהָאִשָּׁה; וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִיִּשְׂרָאֵל. 

 

 

 

 

נו באמת אתם רוצים להמית מחצית מהאנושות?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טוב נרגעתי מהקטע  אולם כאילו לא די  התורה אומרת לנו שאם הילד היפראקטיבי ולא לקח ריטלין גם אותו צריך לחסל: יח כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ, בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה--אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ; וְיִסְּרוּ אֹתוֹ, וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם.  יט וְתָפְשׂוּ בוֹ, אָבִיו וְאִמּוֹ; וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל-זִקְנֵי עִירוֹ, וְאֶל-שַׁעַר מְקֹמוֹ.  כ וְאָמְרוּ אֶל-זִקְנֵי עִירוֹ, בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה--אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקֹלֵנוּ; זוֹלֵל, וְסֹבֵא.  כא וּרְגָמֻהוּ כָּל-אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים, וָמֵת, וּבִעַרְתָּ הָרָע, מִקִּרְבֶּךָ; וְכָל-יִשְׂרָאֵל, יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לרגע בא לי לסגור את החומש ממש ממש לא מצאתי קצת רחמים עד שהעין צדה ציפור בקן מה שלקח אותי למחוזות אחרים: ו כִּי יִקָּרֵא קַן-צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל-עֵץ אוֹ עַל-הָאָרֶץ, אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים, וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל-הָאֶפְרֹחִים, אוֹ עַל-הַבֵּיצִים--לֹא-תִקַּח הָאֵם, עַל-הַבָּנִים.  ז שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת-הָאֵם, וְאֶת-הַבָּנִים תִּקַּח-לָךְ, לְמַעַן יִיטַב לָךְ, וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים. 

 

 

 

 

כעת כבר הייתי בשיר של ביאליק זה שלמדנו בגן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קן לציפור

בין העצים,

ובקן לה,

שלוש ביצים.



ובכל ביצה -

הס, פן תעיר! -

ישן לו

אפרוח, אפרוח זעיר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

וגם אני מוצא שיש סוציאליזים בתורה וזה כבר עושה לי את היום

 

 

 

 

יד לֹא-תַעֲשֹׁק שָׂכִיר, עָנִי וְאֶבְיוֹן, מֵאַחֶיךָ, אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ.  טו בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא-תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ, כִּי עָנִי הוּא, וְאֵלָיו, הוּא נֹשֵׂא אֶת-נַפְשׁוֹ; וְלֹא-יִקְרָא עָלֶיךָ אֶל-יְהוָה, וְהָיָה בְךָ חֵטְא.

 

 

 

 

הנה האבן המייסדת להסתדרות.

 

 

 

 

רציתי לכתוב המון על תנועות ההתנגדות של הנשים לכל הכתוב לעיל ובכלל לעסוק קצת במאבק לשיווין אבל פחד שמישהי תפגע קשות בגלל שתפסה אותנו בביצים נמנעה מחשבה זו מלהתפתח הלאה. - וְקָרְבָה אֵשֶׁת הָאֶחָד, לְהַצִּיל אֶת-אִישָׁהּ מִיַּד מַכֵּהוּ; וְשָׁלְחָה יָדָהּ, וְהֶחֱזִיקָה בִּמְבֻשָׁיו.  יב וְקַצֹּתָה, אֶת-כַּפָּהּ:  לֹא תָחוֹס, עֵינֶךָ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שבת שלום

 

 

תגובות  4  אהבו 

913

לששת,

אתה שופט את המצבים והאיסורים על פי התפיסות והמצבים של ימינו.

אחדים מהחוקים  האלה באו להגן על האשה,ואפילו על שבויה .בימי קדם היו לוקחים שבויה אונסים אותה ואחר כך גם הו...

לששת,



אתה שופט את המצבים והאיסורים על פי התפיסות והמצבים של ימינו.



אחדים מהחוקים  האלה באו להגן על האשה,ואפילו על שבויה .בימי קדם היו לוקחים שבויה אונסים אותה ואחר כך גם הורגים.כאן החוק בא להגן על השבויה.לקחת שבויה.אל תגע בה.תהיה בן אדם.היא איבדה את משפחתה.ראתה בהרג הוריה .תן לה להתאבל.כדי שלא יהיה לך קשה ספרו אותה.אחרי כן תוכל להתיחס אליה בתור אשה.



נשים כאלה היו משרתות,עובדות בבית,ולפעמים הפילגש של הכובש.גם אז אם הוא לוקח אותה לאשה או פילגש,הוא חיב לדאוג לה.כאילו היתה אשתו.זה לא פרס.אלא זה היה המצב.את הגברים הרגו ואת הנשים שבו,עכשיו רק מזהירים את הכובש:אף כי אתה חזק,תהיה בן אדם.



החוקים שמחייבים את האונס להתחתן עם הנאנסת,כי אף אחד אחר כבר לא ירצה לשאת אותה לאשה,לפעמים גברים היו אונסים ,כביכול אשה כי רצו לשאת אותה.



ענייני הנואפים,הרי זו תקופה פרימיטיבית(ראשונית)וכך חשבו אז.קדושת המשפחה והילדים שיוולדו היו לא כמו היום שאפשר לעשות מבחן אבהות של מי הילד.



לכן רצו למנוע מצבים כאלה,על ידי הפחדה.כיום באיראן,ערב הסעודית,עדיין נוהגים כך.



באשר לילד סורר ומורה-מניחים שהורים לא ירצו סתם לפגוע בילד,אלא אם הוא מכה אותם,מגרש מהבית שלהם,סוחט אותם,לזה קוראים"סורר ומורה"אם כבר הורים מגיעים למצב שמגישים אותו למשפט,הייה בטוח שהוא כבר איום על חייהם.


            ששת שצ שבת מבורכת,,

פרשת השבוע מעניינת במיוחד ,,לא מובן לי עניין  רגימת אנשים טועים  באבנים עד צאת נשמתם,,

ע...

            ששת שצ שבת מבורכת,,

פרשת השבוע מעניינת במיוחד ,,לא מובן לי עניין  רגימת אנשים טועים  באבנים עד צאת נשמתם,,

עונש אכזר ,,ומאידך אילו עונש כזה היה בחוקי היהדות היום כי אז לא היו אנסים ,,

הכל מורכב ,,נהנתי מהרשומה ומההסברים ,,שבת שלום

29/08/15

          לששת שבוע טוב תלצד תורה עם קבוצת תלמידי חכמים והרב שלך.

         פירושיך   מביאים  את רצונך ללמוד וחסרים  לך  ח...

          לששת שבוע טוב תלצד תורה עם קבוצת תלמידי חכמים והרב שלך.

         פירושיך   מביאים  את רצונך ללמוד וחסרים  לך  חברותא .תוכל ללמוד.

        מכל מקום יש לך הסבר   מאלו שהגיבו.

         שכת את שאר המצוות כמו לא תלין שכיר שחיב אתה לתת שככרו,בזמן

         לפני שקמה ההסתדרות שלנו.

          

30/08/15

תודה על התגובות המושקעות

 טובה , כן  העלית  נקודות "איזון" לצחשבה, נכון אני בוחן ברוח ימינו אלו, ולמרות זאת  לפעמים קששה לי מנשוא העונשים והמעשים שאני קורא במקרא...

תודה על התגובות המושקעות

 טובה , כן  העלית  נקודות "איזון" לצחשבה, נכון אני בוחן ברוח ימינו אלו, ולמרות זאת  לפעמים קששה לי מנשוא העונשים והמעשים שאני קורא במקרא שלפעמים אני לא יכול שלא להסחף לסביבה הברברית שמאחורי הגדר..

ונכון אריקו שיש הרבה נושאים סוציאליים חברתיים, בהחלט

תודה מדלן בהחלט הרגימה זה נוראי

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

החיים על פי פנסיה
פנסיה והחיים המון אנשים מחכים לפנסיה , מתכננים את הטיולים והחופשים הבילויים והמסעדות כל מה שלא היה זמן...
לקריאת הפוסט
ט"ו בשבט גם לאצות:
ט"ו בשבט מתקרב ובמרכז 'מגלים' חוגגים לא רק את האילנות, אלא גם את האצות. במהלך חודש פברואר, לכבוד ט"ו בשבט,...
לקריאת הפוסט
כל יום הוא היום האחרון לשארית חיי
צַוָּאָה הָיִיתִי כּוֹתֵשׁ אֶת הַדְּמָעוֹת שֶׁלִּי עַד דֹּק לְאַבְקָה תַּמְצִית הַכְּאֵב. מִפַּעַם...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה