ועכשיו הקורס: עיון בתנ"ך ב'דרך הסמל'

בספטמבר יחל קורס שנתי, אחת לשבוע, של גישת 'דרך הסמל' לעיון בתנ"ך דרך הסמלים שבו.
הפרטים בהמשך הם לגבי הקורס בירושלים, ב'בית יהודית' עמק רפאים 12 (מרכז תרבות עמים).
הכוונה לפתוח קורס נוסף באזור המרכז, במידה ויהיו מספיק נרשמים.
והנה כל הפרטים והפירוט, כולל משובים ממשתתפי הקורס שהתקיים השנה:
התנ"ך השפיע בצורה עמוקה ביותר על העולם המוכר לנו. בקורס נתמקד בעובדה כי התנ"ך מדבר אלינו גם באמצעות הסמלים שבו, הקוראים לנו באופן חי ומתחדש - לשים לב.
ניווכח כי יש שיטתיות בדרך הצגת הסמלים, שבסיסה הוא בהופעתם כצמד של ניגודים. כשנחשוף את השיטתיות יהיה בידינו כלי נוסף לעיון בתנ"ך. נגלה גם, כי בלב כל סיפור יש נקודה, שבה התנ"ך עצמו אומר: עזבו את הסמל, אל תחזיקו בו, הוא אינו העיקר. העיקר שדרכו הבנתם משהו, על החיים, על עצמכם...
נעגן את הדברים בהגותם של אנשי רוח, שעסקו במקומו ובתפקידו של הסמל בתרבות: פילון; ק. יונג; א. קסירר; ק. לוי-שטראוס; רש"ר הירש, ועוד.
ניגע גם בשאלות רחבות יותר, ובתהליכים שעברו על היהדות מאז ימי התנ"ך ועד היום.
מקום: ירושלים
מתכונת: מפגש שבועי בן שעתיים ורבע, עם הפסקת קפה.
שני מועדים: יום א' 10.00
יום ד' 18.00
קורס שנתי, ספטמבר – יוני.
מחיר: 1500 ₪ לקורס. 2400 ₪ לנרשמים כזוג.
ניתן להתחרט לאחר שני מפגשים, עם החזר כספי מלא.
קהל יעד: אוהבי תנ"ך, לא נדרש ידע
דרישת סף: ראש פתוח
נושאי הלימוד:
1. נקודות המפנה בתהליך ההעצמה האישי של יעקב: מעוקב ובורח – למנהיג ומוביל, תהליך המגולם בפסוק "במקלי עברתי... ועתה הייתי".
2. משה רבנו. קווים לתכונותיו ולהתפתחותו של מנהיג:
מעמד המינוי. השאלה המוזרה "מה זה בידך?" המנוסה של משה ממטהו שלו, וההתגברות.
10 המכות, 'מטה' מול 'יד': הסתמכות על אמצעים חיצוניים מול הכוח הפנימי.
3. דוד וגולית מול בלעם ואתונו: כח אמוני מול רצון למימוש שאיפות אישיות.
4. פרשת ציצית: תהליך ההתפתחות הרוחנית המוצע לאדם, והמכשולים שבפניו.
5. המלח. תפקידו הייחודי בתנ"ך כמכיל זוגות ניגודים בו עצמו.
6: נושאים פתוחים, ע"פ בחירת המשתתפים, לאור הנלמד עד כה.
אחרי הכרות עם העקרונות והכלים של 'דרך הסמל', ויישומם בסמלי תנ"ך– ניתן לפתוח את הדיון לסמל שייבחר ע"י המשתתפים. למשל: שופר ויובל; סוכה; ה'ריצה'; היונה; המספר עשר בתנ"ך; מחזוריות השבע.
7. השבת. האם היא סמל? ואם כן, האם נבין יותר לעומק – מהי שבת?
8. "הקשת בענן".
9. הנשר והנחש – כלים להתמודדות עם מצבי קונפליקט
10. התפקיד של החיות כסמלים מורי דרך לאדם.
11. התנינים הגדולים בפרק א' בבראשית. מיהם, ולשם מה הם שם?
12. על משמעות העיקרון "שנים מקרא ואחד תרגום". וכן, עיון מחודש ומרתק בבראשית פרק א'.
תועלת: הנושאים שיעלו בקורס יעשירו את המבט על החיים בכלל.
מנחה: מאיר חרמון מרצה וותיק לקהלים מגוונים, מנחה חוגי תנ"ך, מחבר הספר 'סמלים בתנ"ך, עיון בתנ"ך בדרך הסמל'. ראובני,2012. M.A. במחשבת ישראל ומדע הדתות באוניברסיטה העברית, למד גם בהרווארד, היה שליח חינוכי של הסוכנות היהודית ועוסק גם בנגרות.
במהלך השנה נארח גם מרצים אורחים.
המלצות: יוני 2016
1. בשנה האחרונה השתתפתי בקורס בשם "תנ"ך על פי תורת הסמלים" שהועבר במסגרת תוכנית לימודי בוקר "אל גיל" בבית יהודית - מינהל קהילתי "גינות העיר".
חומר הקורס הביא אצלי לראיית הטכסט התנכי מנקודות מבט חדשות, וההרצאות שניתנו תוך שיתוף ועידוד הלומדים, תרמו למעורבותם ולהגברת העניין בחומר הלימוד, ולהבנה עמוקה יותר. תמר
2. נהניתי מאוד מהשיעורים והצטערתי כל פעם כשלא יכולתי להגיע.
השיעורים היו מעניינים מאוד ותרמו לי רבות. הם העמיקו את ההבנה שלי והוסיפו לי נקודת מבט שלא הייתה לי לפני כן. נוסף לי רובד נוסף, גבוה יותר ומעמיק יותר להבנת התנ"ך. נראה לי שאני רואה כעת בעיניים "חכמות יותר".
נחשפתי לדרך הסמל ולשיטתיות בהן פועלים הסמלים. והמסר של מה שמתהווה בין הניגודיות שבין שני הסמלים. הניגודים שכל אחד עומד בפני עצמו אבל יש חשיבות לאינטראקציה ביניהם, וקיום האחד תלוי בשני, וכל אחד מהם עוזר להבין את השני. והחשוב הוא שזה נותן לנו תובנות לגבי החיים שלנו. ומאיר הדגיש את החיבור שאנחנו יכולים לעשות מהתובנות האלו לחיים שלנו. וזו נקודה ראייה שאני בהחלט אקח איתי בהמשך.
אהבתי את הדרך שבה מאיר העביר את השיעורים, את השיח שהתפתח בשיעור והחשיבה המשותפת כשכל אחד הוסיף מעצמו.
זה בהחלט קורס אחר שונה ומיוחד במינו. ואני ממליצה עליו בכל פה.
אביבה
3. כאשר נרשמתי לקורס "תנ"ך עפ"י תורת הסמלים" הכרתי כבר סמל מקראי. שנים רבות עבדתי בבית הספר לרפואה והכרתי את הנחש המתלפף על הלפיד הצמוד לאות א של האוניברסיטה וכן מהווה את סימלם של הרוקחים. היה לי גם מפגש יומיומי עם הנחש הצמוד לימינו של ספר, שכן זהו סימלה של הספריה הרפואית שבה עבדתי. חשבתי שהקורס יעסוק בנחש ובסמלים דומים לו.
אבל כשהגעתי לשיעור התברר לי שתורת הסמלים היא מבט חדש ובלתי מוכר לי של התנ"ך. זוית ראייה מיוחדת במינה על צמדים של סמלים, ניגודים שיש בהם מתח ולאחר שהם ממלאים את יעודם הם נעלמים. ראינו דוגמאות רבות לכך בכיתה.
קראתי את ספרך "עיון בתנ"ך בדרך הסמל" - על המקל והמטה. נהניתי מהדרך שבה אתה מציג את הרעיון לאורך המקרא. וכן גם את ההשוואות הרוחביות (בין יעקב ודוד, בלעם ודוד, יעקב משה ואהרון)
אני מקווה שתמשיך להוציא ספרים על סמלים נוספים.
עדנה
אף אני,שהנני ב.א בתנ"ך וספרות קראתי את ספרך הנ"ל.הייתי בטוחה שכבר אין מה לחדש לי הרבה בנושא זה כי למדתי גם אצל ד"ר נחמה ליבוביץ',ד"ר אופנהיימר כולל פרשנים עתיקים וחדשים באנגלית ובגרמנית.והופתעתי כמה שמשמח אותי הספר הזה ומחדש לי שלא נדבר על מימזיס של אורבך,והמחדשים בימינו,הופתעתי לטובה,,כי הוא גם משלב בין שני המיקצועות האלה שלי,וגם מעמיק ראות נושאים שלמרות שעדיין אני קוראת במיקרא מדי כמה ימים ויודעת פרקים שלמים בעל פה,הכל כמעט היה חדש לי.לכן אני מצפה בכיליון עיניים לקורס אם יערך באזור תל אביב,בבקר.
המחיר קצת ,איך נאמר,אינו נמוך.ואולי יקשה על חברי הגימלאים לעמוד במחיר כזה,וזאת גם זאת כי אין תעודה של הסמכה בסוף הקורס שתועיל לנו ,חוץ מעצם העניין בנושאים עצמם.
תודה על דבריך היפים. גם אני מרגיש שנפלה לידי זכות בזה שמצאתי דרך רעננה לעיין בתנ"ך.
לדבריך יש משנה תוקף בעיני, שכן ביליתי אמש בקריאת שיריך בספרך ששלחת לי, וגיליתי בך אדם מלא ועשיר.
הקבוצה באזור המרכז תצא לדרך, ואני מקבל את דבריך בענין העלות, ואולי תהיה הנחה לחברי מוטק'ה. בכל מקרה, שמת לב שמי שמגיע עום מישהו נוסף, חבר או מכר, יש לו כבר הנחה משמעותית.
תודה ושבת שלום, מאיר