משחקים בקונה ומוכר לפרשת בהר

אני רוצה להתחיל הפעם מסיפור שלצערנו קורה(לא מעט) שאנשים מגיעים לחנות לא בשביל לקנות אלא בשביל להינות ממשחק של קונה ומוכר כשמראש מתכננים לא לקנות.
בפרשתנו אנחנו רואים עד כמה חז"ל נלחמו נגד תופעות כאלו ודומות להן. הפסוק אומר:" ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלוקיך" (במדבר כה 17)המדרש משוה בין אונאת ממון כלומר שמישהו מצליח למכור במחיר גבוה מהמקובל תוך כדי ביצוע הונאה, לבין מישהוא שעושה הונאת דברים לחברו.
המדרש אומר שדווקא כשאדם מהתל או עובד על חברו זה פשע יותר חמור מלגרום לחבר להפסיד כסף כיוון שיש כאן צער יותר גדול. ישנה כאן אמירה שלהפסיד כסף זה נורא אבל אין כאן פגיעה אישית אלא החבר שהונא פשוט רצה להרוויח על חשבון חברו, לעומת זה כאשר חבר "עובד" על חברו או משקר אז החבר נפגע באופן אישי, כי הפגיעה הייתה על מנת לצער אותו, ללא רווח(ממוני) חוץ מההנאה של לראות אדם שמתייסר מכך שפגעו בו, ולכן דווקא בהונאת דברים נאמרה התוספת "ויראת מאלוקיך" שנדע שזו עבירה יותר חמורה מלהרוויח כסף על חשבון מישהוא.(המדרש מבבא מציעא נח ב)
אשמח לשמוע תגובות
אמיתי בן אהרון
בוגר תואר שני בתלמוד בר אילן
מרצה לסיפורי חז"ל
ליצירת קשר: 054-9077912
מוכר מקצועי מזהה מיד נודניק שבא ללא כוונות קנייה ומצליח בסופו של דבר למכור לו דבר מה שבכלל לא התכוון לקנות...
אמיתי שלומות וצפרא ניפלאה
נהנית מאד ליקרוא אותך
תודות על ההתמדה והעיקביות
ברשותך 2 הנחות בבסיס היתייחסותי
הראשונה מיסתפקת בספר הראשון
ללא המפרשים שקמו לנו אחריי
והשנייה מאמינה שהמשל של סוחר
הינו לצרכיי הדיון על יחסיי-אנוש
אז מה שיש לי לאמר על :
עויינות - איבה - ומשטמה
הנוצרים בין בניי-אדם , נוצרים
מהולכת-שולל איש את רעהו
ללא קשר לכספים , אלא ,
לדיבור ! המילים חשובות כחרבות !
כל-טוב ולהישתמע בפוסט הבא