מוטקה > בלוגים > הבלוג של אלישבע > סיפור פיתויו של יוסף לאור הפרשנות המודרנית

סיפור פיתויו של יוסף לאור הפרשנות המודרנית

סיפור פיתויו של יוסף  לאור הפרשנות המודרנית

להלן הפרשנות שלי להרצאה ששמעתי:

סיפורי יוסף מתאפיינים בעליות וירידות רבות בחייו: לאחר שהושלך לבור, עלה לגדולה בבית-פוטיפר, שם נדרש ממנו לעלות גם על אשת אדוניו וכתוצאה מכך הושלך לבית הכלא, ולבסוף עלה שוב לגדולה בבית פרעה.

הכל החל בגלל יופיו של יוסף, מכאן מסתבר שלא רצוי שגברים יהיו יפי-תואר, כי זה גורם להם "לסלסל בשערם" {רש"י]} ומי יודע לאילו סלסולים עוד יגיעו...

מצב הענינים בתחילת הסיפור הוא כזה: אשת פוטיפר משועממת, בעלה רואה רק " את הלחם אשר הוא אוכל" ויוסף הוא יפה-תואר. מסקנה: אכילת לחם מרובת מטמטמת את האדם עד שאינו רואה את המתרחש בביתו.

הגבירה הנישאה "נושאת עיניה" אל יוסף ופוקדת עליו לשכב איתה. וכאן מתחיל משא ומתן שבמהלכו מתגלות לעינינו דרכי-אהבים שונות שהיו נהוגות בתקופת המקרא :

א. ביצוע כתוצאה מפקודה.

ב. "לשכב אצלה" ככל הנראה ביצוע של צד אל צד.

ג."לצחק עם" בהשוואה עם הפסוק " וישב העם לאכול ויקומו לצחק" משמע ש"לצחק" אפשר גם בעמידה.

ד. מן ההשוואה עם הפסוק " הביא ל נ ו איש עברי לצחק ב נ ו" נראה שהענין ניתן לביצוע קבוצתי.

לאחר שמיצינו בהנאה רבה את מגוון אפשרויות הביצוע, נחזור לסיפורנו :למרות שהגברת מוכנה להתפשר ממצב אפקי למצב אנכי ויוסף עדיין אינו נרמז, היא מחליטה לעבור מדיבורים למעשים, בראותה כי "אין איש בבית", בבוא יוסף "לעשות את מלאכתו ותתפשנו בבגדו" כאן באה לידי ביטוי עדינותו של המספר המקראי האומר "ותתפשהו בבגדו" ובכך נותן לנו להבין היכן באמת תפשה אותו. יוסף נדהם מחיבוקה ולאחר שבנוסף לכך הרימה את קולה, נאלץ יוסף להתעלם מבגדו וישא רגליו ויברח.

כאן חל מפנה דרמטי בעלילה: כל מה שקרה קודם התרחש בחדרי-חדרים, אבל מהרגע שבו נמלט יוסף יפה-התואר החוצה ובגדו אין עליו, נעשה הענין גלוי וידוע ואף מזדקר לאור היום. אשת פוטיפר צריכה עכשיו לצאת מהבוץ ולכן היא תופסת את בעלה במצב עדין ואומרת לו "כדברים האלה עשה לי יוסף" פוטיפר נפגע מאד, מה גם שנאמר על יוסף " אין גדול בבית הזה ממנו " ללמדכם כי יוסף היה מצויד במידות גדולות. בהשוואה הזאת לא יכל פוטיפר לעמוד, שנאמר " ויחר אפו " וכדי לחסל את מתחרהו השליכו לכלא.

בעוד ההרצאה מתנהלת על מים סוערים, עלו במוחי הנלוז הרהורי עבירה שונים, אך אלה נגוזו באיבם נוכח הבעיה : איפה מוצאים היום עבד יפה תואר ויפה מראה שנשלף מבגדיו בקלות ? אז חזרתי הביתה ואשב ואכתוב את השטויות האלה, ויתר הדברים הלא הם כתובים בספר "דברי-הימים של הסקס " וניתן להשיג עותקים ממנו בכל קיוסק המכבד את עצמו.

:

תגובות  7  אהבו 

804
23/11/13
קראתי בשקיקה..והנה נגמר.
רוצים עוד מהנקטר הזה שאת מבשלת..please
23/11/13
יוסף עלם חמודות, נקרא גם - יוסף בעל החלומות - בקיצור אסטרונאוט בימים ההם... עד שאשת פוטיפר פוקחת את עיניו. (חיוך) ומושלך לכלא... סיפור פיקנטי הגורם עד היום, על הנשים היפות שלנו, לחלום חלומות נעימים....
יוסף עלם חמודות, נקרא גם - יוסף בעל החלומות - בקיצור אסטרונאוט בימים ההם... עד שאשת פוטיפר פוקחת את עיניו. (חיוך) ומושלך לכלא... סיפור פיקנטי הגורם עד היום, על הנשים היפות שלנו, לחלום חלומות נעימים.
ובעוד יוסף פותר חלומות, על 7 פרות הבשן, בריאות הבשר, העולות מן היאור, ונאכלות על ידי 7 פרות רזות,
הכותבת שלנו מאזינה להרצאה אודות יוסף וכל לבושו כתונת פסים, הרצאה המתנהלת על מים סוערים, ובמוחה הצעיר והרומנטי, עולים הרהורי עבירה, חושבת: איפה מוצאים היום עבד יפה תואר ויפה מראה שנשלף מבגדיו? בקלות ?
ואני החולם על ברג'יט ברדו, צעירה ומפתה, עד היום. מוצא נחמה, שאינני בודד, וכיף לי שמפליגים יחד בים בחלומות....
אלישבע יקירתי. אהבתי "פ?יתו?י?ו של יוסף", (חיוך) נדב.
בתור פיליטון זה נחמד
זהירות, אתה מתרכך ! בכמקום מברק כתבת שלוש {!} שורות! תודה על תגובתך, אני שמחה שהבאתי למישהו קצת צחוק בשבת. בעצם אני כותבת רק את השירים הקטנים שלי עכשיו, פיליטונים נכתבו בזמן שהייתי מורה , מוקפת בהר...
זהירות, אתה מתרכך ! בכמקום מברק כתבת שלוש {!} שורות!
תודה על תגובתך, אני שמחה שהבאתי למישהו קצת צחוק בשבת.
בעצם אני כותבת רק את השירים הקטנים שלי עכשיו, פיליטונים נכתבו בזמן שהייתי מורה , מוקפת בהרבה אנשים והתרחשויות. עכשיו אני לבד. בכל זאת אשתדל למצוא עוד למענך.
אלישבע
תמיד רומנטיקן, אין דבר, זה טוב לחלום,
אבל קח בחשבון שבריג'יט ברדו צריכה להיות עכשיו כמעט בת שמונים, אז אתה צריך למצוא לך מישהי אחרת לחלום עליה.
שבת טובה, אלישבע
יוסף הוא הסמל של הישראלי היפה שבצניעותו לא רץ לספר לחברים אלא עושה את הדברים מתוך כורח חייו, ןאלה שהקנאה בבחור היפה והמצליח הזה אוכלת אותם - מה עוד יעשו אם לא ינקמו? אגב, (סתם רעיון פרוע) פרשנות מ...
יוסף הוא הסמל של הישראלי היפה שבצניעותו לא רץ לספר לחברים אלא עושה את הדברים מתוך כורח חייו, ןאלה שהקנאה בבחור היפה והמצליח הזה אוכלת אותם - מה עוד יעשו אם לא ינקמו?

אגב, (סתם רעיון פרוע) פרשנות מודרנית כזאת אילו היתה מושמעת לבני נוער בתלמוד תורה או בישיבה - רבים היו פותחים פיהם ושואלים שאלות ומענה אין.
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

אתגר סיפור ילדות - המסע שנסע בלעדיי
ילדים קטנים יושבים ברכבת, לא יודעים למה, נוסעים - לא יודעים לאן. ואני ביניהם,מוחים עיניהם הזולגות בשרוול חולצתם ומביטים בתמיהה במטפלות המלוות אותם ובחבריהם למסע,שגם אפיהם אדומים מבכי. הורים...
לקריאת הפוסט
השדים שלו והשדים שלה
השדים שלו פגשו את השדים שלה, נלפתו גוף אל גוף ושפה אל שפה בחיבוק עז אוהב - חונק כמו מתגוששים בזירה מרופדת סדיני משי וכריות קטיפה. לשונות אש נשלפו ליחכו כל חלקה ולא מצאושפה...
לקריאת הפוסט
יונים
יונים הומיות כמו בשירים מחרבנות לי על הכביסה אני מגרשת אותן במטאטא, אין לי זמן לשירים עכשיו...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה