ביקור בבית העלמין העתיק ביפו
השלט על דלת הברזל מסביר כי זה בית הקברות העתין של יהודי יפו.בית הקברות הקטן יחסית ממוקם בשכונת עג'מי ביפו. ברחוב מרגוזה פינת רחוב המיגדלור בית הקברות הוקם בשנת 1834 והחל לפעול החל משנת 1840 למי שנקלע לסביבה יקשה לזהות את בית הקברות הממוקם על גבעה ומוקף בחומת אבן גבוהה.. השלט מזמין את המבקרים לפנות לחברה קדישה בתל אביב על מנת לקבל מפתח כניסה למקום.. אני זוכר את ביקורי הראשון במקום. העזובה שלטה בכל בית הקברות . קשה היה לזהות את הקברים שכוסו במחתי עצי האשל. ניכר היה שבית הקברות מוזנח. בקושי מצאתי קברים של סבי ושל סבתא רבא ושל סבתא רבא רבא. שקבורים במקום. לאחרונה פקדתי את המקום שוב . ניכר היה שניקשו את העשבים ונעשו עבודות שיקום ע"י סטודנטים מתנדבים. רבים מהמצבות היו שבורות וניתן היה לחשוב שמדובר בבית קברות מלפני אלף שנה. אסור לשכוח שמדובר בראשוני המתישבים ביפו . יהודים שהתישבו ביפו עוד לפני תחילת המאה התשע עשרה..בשיחה עם האחראית על השיחזור נאמר לי כי עבודות השיקום יימשכו בעזרת סטודנטים מתנדבים שיעסקו גם במיפוי הקברים ביקרתי במקום במסגרת התעוד שאני עורך על שורשי המשפחה. ידעתי שבמקום קבור סבי שעלה ארצה בשנת 1876בגיל שנתיים לאחר שאמו נפטרה בלידתו הוא עלה יחד עם סבתו . מאוחר יותר נודע לי כי במקום קבורה גם סבתא רבא אמה של סבתי אם אבי.. במקרה זה הפרטים היו מעורפלים וידעתי מעט מאוד על הענף הזה של שורשי המשפחה. ידעתי שאביה של סבתי השתתף במשלחת בריטית בת 5 חברים שיצאה בשליחות האדמירליות הבריטית לסיני לשכנע את השבטים הבדואים שלא יתנו ידם למרד שהתחולל באותו זמן נגד הבריטים. המשלחת הייתה מורכבת מפרופסור מפורסם , 2 קצינים בריטיים , סבא רבא שלי וסורי נוצרי. . חברי המשלחת נרצחו ב-11.8.1882 ע"י מלוויהם הבדואים. . משלחת עונשין בריטית תפסה את הרוצחים שנשפטו וחלקם הוצא להורג. עצמות חברי המשלחת הובאו לאנגליה ונקברו בקבר אחים בכנסיה המפורסמת סנט פול .. רק לאחרונה נודע לי שאישתו של סבא רבא שנרצח קבורה בבית הקברות העתיק ביפו. לאחר חיפושים מצאתי את הקבר כשעלייו לוח שיש מנופץ שחלקו חסר..היה קושי במציאת הקבר מאחר ולא ידוע מי הביא אותה לקבורה. מדובר בתקופה העותומנית שבה גרשו התורכים את יהודי יפו במלחמת העולם הראשונה. סבתי יחד עם משפחתה ואבי בתוכם הובלו באנית מלחמה אמרקאית לאלכסנדריה שבמצרים ושם שהו עד לסיום המלחמה הם חזרו ארצה בשנת 1920..רק בחזרתה נודע לסבתי כי אמה נפטרה בשנת 1916 . עד היום לא ידוע מי טיפל בקבורתה. בחקירת שורשי המשפחה נתקלתי גם בקשיים לזיהוי קבריהם של הוריו של סבא רבא שלי. . ידוע שעלו ארצה מרודוס בתחילת המאה התשע עשרה. אולם לא ידוע מה שמותיהם. ישנם כמה קברים עם שם משפחה זהה אולם קשה להצביע מי הם הוריו של סבא רבא והאם יתר הקברים הם של בני משפחה. העלתי את הכתבה על מנת להמחיש איזו היסטוריה משפחתית נעלמה מאחר ולא נהגו לשמר על הכתב את שורשי המשפחה.
את אשר חיפשת.את שורשי המשפחה
ומקום קבורתם המדויק.
בהצלחה במסעך.
שבוע טוב.