רפואה מרחוק: הפיתוחים האחרונים לעזרת החולה
הרופא יאבחן את הפציעה דרך הסלולרי, אינטל פיתחה מוצר העוקב מרחוק אחרי חולים כרוניים, הטלפון מציל רופאים מטעות בעזרת בקרה מרחוק
מערכת מוטק'ה
20/11/08

הרפואה מרחוק (Telemedicine) הולכת וצוברת תאוצה מחודש לחודש, ועוד מדכט קט לא תזדקקו עוד לבדיקת רופא במרפאה - די יהיה במעקב אחריכם מרחוק, באמצעות הטלפון הסלולרי, האינטרנט, או הטלפון הרגיל. החדשות האחרונות בנושא זה מהחודש האחרון:
[u]
ביה"ח שיבא: הרופא יאבחן את הפציעה דרך הסלולרי
[/u] הטכנולוגיה של הטלפונים הסלולריים, שנחשדת כמזיקה לבריאות, נכנסת כעת להליכי העבודה של רופאים כירורגים: במסגרת פרויקט מיוחד במרכז הרפואי שיבא, רופאים פלסטיקאים בכירים החלו לאבחן חתכים ופגיעות טראומה בעזרת צילומים שקיבלו ישירות אל הטלפון הנייד שלהם. מדווח nrg במסגרת הפרויקט, שנערך בשיתוף חברת "סלקום", ניתנו 14 מכשירי טלפון סלולרי לרופאים ולמתמחים במחלקה במחלקה לכירורגיה פלסטית. המכשירים מילאו תפקיד חשוב בשעות הערב, כאשר המתמחים נמצאים לבדם בחדר המיון או בחדר הניתוח: כל מתמחה יכול במקרה הצורך לשגר תמונות וצילומי וידאו למכשיר הנייד של הרופא הכונן, ולקבל ייעוץ רפואי בנוגע לטיפול המומלץ. את הפרויקט, השייך לתחום טיפולי הרפואה מרחוק (המכונה "טלמדיסין"), יזם מתמחה לכירורגיה פלסטית בשיבא ד"ר נמרוד פרבר, שהציע להשתמש בטכנולוגיה הסלולארית המתקדמת לאבחון פגיעות קשות. בשלב הראשון, בדקו יוזמי הפרויקט 58 מקרים של פגיעות שבעקבותיהן נערכה התייעצות עם רופא דרך הסלולרי, לאורך חמישה חודשים. בכמחצית מהמקרים (24 מהם) התקבל דרך הסלולרי מידע רפואי משמעותי, שקשה היה להעבירו בדרך אחרת. ב-14 מקרים נוספים, שיגור התמונה לרופא הכונן גרם להחלטה על שינוי בגישה הטיפולית. "מדובר בפריצת דרך", קובע פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא, במסיבת עיתונאים שנערכה היום. "הכנסת הטכנולוגיה הסלולרית יכולה לאפשר לרופאים לאבחן מחלות בשני מקומות בו זמנית. כשהמתמחה מתייעץ עם רופא בכיר בעזרת הצילומים, הבכיר יכול לקבל החלטות מרחוק". עמוס שפירא מנכ"ל סלקום הוסיף כי "הרשת מאפשרת כיום מעבר לאיכות תמונה גבוהה בווידאו, כך שהטלפון הנייד יכול לסייע לרופאים". הפרויקט צובר תאוצה חרף אזהרות של משרד הבריאות שפורסמו בשנה האחרונה מפני שימוש מרובה בטלפונים ניידים, בעיקר בילדים. "מדובר ביישום חדש שיכול להציל חיים, שאינו מבטל את אזהרת משרד הבריאות. זהו פן נוסף של הטלפונים הסלולאריים שנעשה על ידי אנשי מקצוע כחלק מהליך רפואי", מבהיר פרופ' רוטשטיין. "זימנו אלינו נציגים של יצרני טלפונים סלולריים, והצענו שיטות להקטנת קרינה סלולארית. אני מקווה שהדיאלוג בנושא יימשך".

[u]
אינטל פיתחה מוצר העוקב מרחוק אחרי חולים כרוניים
[/u] יצרנית השבבים הגדולה ביותר בעולם עשתה קפיצה לשוק הרפואי בעזרת טכנולוגיה המאפשרת לרופאים לערוך ביקורי בית לחולים מבלי שהם נאלצים לצאת ממשרדם. מדווחnews1 "מדריך הבריאות של אינטל" משתמש במכשירים מתוחכמים וברשת האינטרנט כדי לאפשר לצוות הרפואי לעקוב מרחוק אחר בריאותם של חולים כרוניים. על-פי אינטל, שבסיסה בקליפורניה, הרופאים והאחיות יוכלו לקבל נתונים על תפקוד הלב, רמות הסוכר בדם וגורמי בריאות אחרים של החולים בבית, ואז לטפל בהם מרחוק. מדריך הבריאות של אינטל הוא צעד נוסף לכיוון טיפול אישי ויעיל יותר בביתו של החולה הסובל ממצב בריאותי כרוני, כך לדברי סגן נשיא קבוצת Intel Digital Health, לואיס בורנס. "אינטל מקדישה שנים לחקר הצרכים הן של המטפלים והן של החולים והקבוצה מתקדמת כעת לפיתוח סדרת מוצרים שיעזרו להרחיב את הטיפול ולהעביר אותו מבתי החולים לבית", אמר. עוד הוסיף ואמר כי אינטל פועלת בשיתוף פעולה עם ספקי בריאות שונים, כדי לבחון את מדריך הבריאות ולתכנן סדרת מחקרים בארצות הברית שיתמקדו באנשים הסובלים ממחלות כמו מחלות לב, סוכרת ויתר לחץ דם. ספק שירותי הבריאות Advanced Warning Systems Inc ישתמש במערכת של אינטל כדי לעקוב אחר ספורטאים (בדימ.) ויוצאי צבא, הנחשבים בסיכון גבוה לבעיות של הלב וכלי הדם. המדריך הבריאותי מספק כלים לאיסוף סימנים חיוניים, לשמירה על תיעוד החולים, להנחיית החולים ולקיום ועידות וידאו. קבוצת אינטל פועלת בשיתוף עם מאיו קליניק ועם איגוד הלב האמריקני. חברת American Medical Alert Corporation, ספקית אמריקנית של מכשירי מעקב בשלט רחוק, תהיה השותפה האמריקנית הראשונה במדריך הבריאות של אינטל. [u]
הרפואה מרחוק חשפה: הטלפון מציל רופאים מטעות
[/u] ניסוי חדשני מוצלח גורם לדאגה באשר לאופן בו מתקבלות החלטות הטיפול בחולים הנמצאים בבתי החולים. במרכז הרפואי שיבא נחנך שירות יעוץ טלפוני של רופא בכיר (כונן) למתמחה התורן השוהה בבית החולים. באמצעות רשת סלולרית מהירה של סלקום בוצע בחודשים האחרונים ניסוי במחלקה הכירורגית. מדווח nfc מצלמה מובנית ברזולוציה של 5 מגה-פיקסל מאפשרת לנהל שיחות וידיאו לצורך התייעצות. עד כה, בוצעו כ-60 התייעצויות מולטימדיה בין תורני המחלקה לבין הכונן הבכיר, ובין הרופאים הבכירים במחלקה. מתוכן, כ-63% היו לגבי מקרים במיון, וכללו בעיקר פציעות מורכבות בפנים וטראומה לאזורים שונים בגוף, כוויות, פצעים וסיבוכים לאחר ניתוחים. משך הייעוץ היה 4.1 דקות בממוצע (חציון 3 דקות), וכלל ברוב המקרים העברה של תמונות דיגיטאליות ושיחה טלפונית לדיון. השימוש בשיחות וידיאו, או צילום קליפ וידאו ושליחתו כהודעת מולטימדיה, נעשה במספר מקרים כאשר עלה צורך להדגים תהליכים דינמיים (לדוגמה - מימיקה של פנים בחשד לפגיעה עצבית) או כאשר היה צורך בצילום היקפי שחורג משדה הצילום של מצלמת הסטילס. בעיבוד התוצאות נמצא שב-47% מהמקרים הרופא הבכיר תרם לשינוי כלשהוא בהתוויה הטיפולית, ובכמחצית ממקרים אלה הייתה זו תרומה משמעותית, שנגעה לצורך בהתערבות ניתוחית, אופי ההתערבות או הימנעות מפעולה כזו. ב-20% מהמקרים החליט הכונן, בעקבות יעוץ המולטימדיה, להגיע לבית-החולים בעצמו. במספר מקרים, מורכבים במיוחד, בוצע יעוץ בין מספר רופאים בכירים במחלקה, שקבלו את קבצי המולטימדיה ותיאורי המקרה, וכך התאפשר לגבש את דרך הפעולה הטובה ביותר על-סמך חוות דעת רחבה יותר. במקרה מסוים ומורכב אף בוצע יעוץ, במסגרתו הועברו תמונות בזמן אמת תוך כדי ניתוח אל מנהל המחלקה, אשר שהה באותה עת בביקור במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית-חולים בחו"ל, כך שהתאפשר לו להתייעץ עם הרופאים במקום ולהעביר את מסקנותיו ישירות לחדר הניתוח בארץ. בעקבות יעוץ המולטימדיה, הרופאים המתמחים דווחו על תרומה משמעותית ליכולתם לנהל בצורה עצמאית מקרים דומים בעתיד ב-86% מהמקרים. מדדי שביעות הרצון בקרב הרופאים, מומחים ומתמחים כאחד, היו גבוהים ביותר, ומסקנתם הברורה היא שראוי לאמץ שיטה זו כפורמט השגרתי לייעוצים בעתיד. אלא שעד אז בכל המקומות בהם לא מותקן שירות זה עולה כי גורל המטופלים מופקד בידי הרופאים המתמחים, שעלולים לקבל החלטות שירעו עם המטופל.

עוד על רפואה מרחוק:
[u]
השתלת דפיברילטורים למעקב מרחוק אחרי החולה
[/u]
[u]
טלרפואה משפרת סיכויי הישרדות לאחר התקף לב
[/u]
ביה"ח שיבא: הרופא יאבחן את הפציעה דרך הסלולרי
[/u] הטכנולוגיה של הטלפונים הסלולריים, שנחשדת כמזיקה לבריאות, נכנסת כעת להליכי העבודה של רופאים כירורגים: במסגרת פרויקט מיוחד במרכז הרפואי שיבא, רופאים פלסטיקאים בכירים החלו לאבחן חתכים ופגיעות טראומה בעזרת צילומים שקיבלו ישירות אל הטלפון הנייד שלהם. מדווח nrg במסגרת הפרויקט, שנערך בשיתוף חברת "סלקום", ניתנו 14 מכשירי טלפון סלולרי לרופאים ולמתמחים במחלקה במחלקה לכירורגיה פלסטית. המכשירים מילאו תפקיד חשוב בשעות הערב, כאשר המתמחים נמצאים לבדם בחדר המיון או בחדר הניתוח: כל מתמחה יכול במקרה הצורך לשגר תמונות וצילומי וידאו למכשיר הנייד של הרופא הכונן, ולקבל ייעוץ רפואי בנוגע לטיפול המומלץ. את הפרויקט, השייך לתחום טיפולי הרפואה מרחוק (המכונה "טלמדיסין"), יזם מתמחה לכירורגיה פלסטית בשיבא ד"ר נמרוד פרבר, שהציע להשתמש בטכנולוגיה הסלולארית המתקדמת לאבחון פגיעות קשות. בשלב הראשון, בדקו יוזמי הפרויקט 58 מקרים של פגיעות שבעקבותיהן נערכה התייעצות עם רופא דרך הסלולרי, לאורך חמישה חודשים. בכמחצית מהמקרים (24 מהם) התקבל דרך הסלולרי מידע רפואי משמעותי, שקשה היה להעבירו בדרך אחרת. ב-14 מקרים נוספים, שיגור התמונה לרופא הכונן גרם להחלטה על שינוי בגישה הטיפולית. "מדובר בפריצת דרך", קובע פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא, במסיבת עיתונאים שנערכה היום. "הכנסת הטכנולוגיה הסלולרית יכולה לאפשר לרופאים לאבחן מחלות בשני מקומות בו זמנית. כשהמתמחה מתייעץ עם רופא בכיר בעזרת הצילומים, הבכיר יכול לקבל החלטות מרחוק". עמוס שפירא מנכ"ל סלקום הוסיף כי "הרשת מאפשרת כיום מעבר לאיכות תמונה גבוהה בווידאו, כך שהטלפון הנייד יכול לסייע לרופאים". הפרויקט צובר תאוצה חרף אזהרות של משרד הבריאות שפורסמו בשנה האחרונה מפני שימוש מרובה בטלפונים ניידים, בעיקר בילדים. "מדובר ביישום חדש שיכול להציל חיים, שאינו מבטל את אזהרת משרד הבריאות. זהו פן נוסף של הטלפונים הסלולאריים שנעשה על ידי אנשי מקצוע כחלק מהליך רפואי", מבהיר פרופ' רוטשטיין. "זימנו אלינו נציגים של יצרני טלפונים סלולריים, והצענו שיטות להקטנת קרינה סלולארית. אני מקווה שהדיאלוג בנושא יימשך".

אינטל פיתחה מוצר העוקב מרחוק אחרי חולים כרוניים
[/u] יצרנית השבבים הגדולה ביותר בעולם עשתה קפיצה לשוק הרפואי בעזרת טכנולוגיה המאפשרת לרופאים לערוך ביקורי בית לחולים מבלי שהם נאלצים לצאת ממשרדם. מדווחnews1 "מדריך הבריאות של אינטל" משתמש במכשירים מתוחכמים וברשת האינטרנט כדי לאפשר לצוות הרפואי לעקוב מרחוק אחר בריאותם של חולים כרוניים. על-פי אינטל, שבסיסה בקליפורניה, הרופאים והאחיות יוכלו לקבל נתונים על תפקוד הלב, רמות הסוכר בדם וגורמי בריאות אחרים של החולים בבית, ואז לטפל בהם מרחוק. מדריך הבריאות של אינטל הוא צעד נוסף לכיוון טיפול אישי ויעיל יותר בביתו של החולה הסובל ממצב בריאותי כרוני, כך לדברי סגן נשיא קבוצת Intel Digital Health, לואיס בורנס. "אינטל מקדישה שנים לחקר הצרכים הן של המטפלים והן של החולים והקבוצה מתקדמת כעת לפיתוח סדרת מוצרים שיעזרו להרחיב את הטיפול ולהעביר אותו מבתי החולים לבית", אמר. עוד הוסיף ואמר כי אינטל פועלת בשיתוף פעולה עם ספקי בריאות שונים, כדי לבחון את מדריך הבריאות ולתכנן סדרת מחקרים בארצות הברית שיתמקדו באנשים הסובלים ממחלות כמו מחלות לב, סוכרת ויתר לחץ דם. ספק שירותי הבריאות Advanced Warning Systems Inc ישתמש במערכת של אינטל כדי לעקוב אחר ספורטאים (בדימ.) ויוצאי צבא, הנחשבים בסיכון גבוה לבעיות של הלב וכלי הדם. המדריך הבריאותי מספק כלים לאיסוף סימנים חיוניים, לשמירה על תיעוד החולים, להנחיית החולים ולקיום ועידות וידאו. קבוצת אינטל פועלת בשיתוף עם מאיו קליניק ועם איגוד הלב האמריקני. חברת American Medical Alert Corporation, ספקית אמריקנית של מכשירי מעקב בשלט רחוק, תהיה השותפה האמריקנית הראשונה במדריך הבריאות של אינטל. [u]
הרפואה מרחוק חשפה: הטלפון מציל רופאים מטעות
[/u] ניסוי חדשני מוצלח גורם לדאגה באשר לאופן בו מתקבלות החלטות הטיפול בחולים הנמצאים בבתי החולים. במרכז הרפואי שיבא נחנך שירות יעוץ טלפוני של רופא בכיר (כונן) למתמחה התורן השוהה בבית החולים. באמצעות רשת סלולרית מהירה של סלקום בוצע בחודשים האחרונים ניסוי במחלקה הכירורגית. מדווח nfc מצלמה מובנית ברזולוציה של 5 מגה-פיקסל מאפשרת לנהל שיחות וידיאו לצורך התייעצות. עד כה, בוצעו כ-60 התייעצויות מולטימדיה בין תורני המחלקה לבין הכונן הבכיר, ובין הרופאים הבכירים במחלקה. מתוכן, כ-63% היו לגבי מקרים במיון, וכללו בעיקר פציעות מורכבות בפנים וטראומה לאזורים שונים בגוף, כוויות, פצעים וסיבוכים לאחר ניתוחים. משך הייעוץ היה 4.1 דקות בממוצע (חציון 3 דקות), וכלל ברוב המקרים העברה של תמונות דיגיטאליות ושיחה טלפונית לדיון. השימוש בשיחות וידיאו, או צילום קליפ וידאו ושליחתו כהודעת מולטימדיה, נעשה במספר מקרים כאשר עלה צורך להדגים תהליכים דינמיים (לדוגמה - מימיקה של פנים בחשד לפגיעה עצבית) או כאשר היה צורך בצילום היקפי שחורג משדה הצילום של מצלמת הסטילס. בעיבוד התוצאות נמצא שב-47% מהמקרים הרופא הבכיר תרם לשינוי כלשהוא בהתוויה הטיפולית, ובכמחצית ממקרים אלה הייתה זו תרומה משמעותית, שנגעה לצורך בהתערבות ניתוחית, אופי ההתערבות או הימנעות מפעולה כזו. ב-20% מהמקרים החליט הכונן, בעקבות יעוץ המולטימדיה, להגיע לבית-החולים בעצמו. במספר מקרים, מורכבים במיוחד, בוצע יעוץ בין מספר רופאים בכירים במחלקה, שקבלו את קבצי המולטימדיה ותיאורי המקרה, וכך התאפשר לגבש את דרך הפעולה הטובה ביותר על-סמך חוות דעת רחבה יותר. במקרה מסוים ומורכב אף בוצע יעוץ, במסגרתו הועברו תמונות בזמן אמת תוך כדי ניתוח אל מנהל המחלקה, אשר שהה באותה עת בביקור במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית-חולים בחו"ל, כך שהתאפשר לו להתייעץ עם הרופאים במקום ולהעביר את מסקנותיו ישירות לחדר הניתוח בארץ. בעקבות יעוץ המולטימדיה, הרופאים המתמחים דווחו על תרומה משמעותית ליכולתם לנהל בצורה עצמאית מקרים דומים בעתיד ב-86% מהמקרים. מדדי שביעות הרצון בקרב הרופאים, מומחים ומתמחים כאחד, היו גבוהים ביותר, ומסקנתם הברורה היא שראוי לאמץ שיטה זו כפורמט השגרתי לייעוצים בעתיד. אלא שעד אז בכל המקומות בהם לא מותקן שירות זה עולה כי גורל המטופלים מופקד בידי הרופאים המתמחים, שעלולים לקבל החלטות שירעו עם המטופל.

עוד על רפואה מרחוק:
[u]
השתלת דפיברילטורים למעקב מרחוק אחרי החולה
[/u]
[u]
טלרפואה משפרת סיכויי הישרדות לאחר התקף לב
[/u]
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בבריאות טובה
משקפי מולטיפוקל – מדוע הם כל כך יקרים ומה אנחנו באמת מקבלים תמורת הכסף?
זה לא סוד שמשקפי מולטיפוקל הם לא עניין זול. אנחנו מבינים שאנחנו חייבים לשמור על העיניים...
השירות המהפכני שמשנה את עולם הבריאות בישראל
אין כמעט מי שלא התמודד עם ניסיון לקבוע תור לרופא מומחה עקב בעיה רפואית דחופה, וקיבל מקופת...
הפיתוח החדשני שמקל על מטופלים בצריכת קנאביס רפואי
בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בקנאביס רפואי בגיל השלישי במדינות מערביות רבות....
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות