24/12/17
הקאמרטה מארחת את החצוצרן הגרמני רַינְהוֹלְד פרידריך ואת זמרת הסופרן היווניה אֶבְמוֹרְפִייָה מֶטָקְסָקִי
הקונצרט השלישי בסדרת כלים וקולות של הקאמרטה הישראלית מביא מיצירותיהם של באך, הנדל והומל. בקונצרט, בניצוחו של אבנר בירון, ישתתפו החצוצרן הגרמני ריינהולד פרידריך, זמרת הסופרן היווניה אבמורפייה מטקסאקי והקונצרטמייסטר של התזמורת, הכנר מתן דגן. בתכנית: קונצ'רטו ברנדנבורגי מס' 2, קונצ'רטו לכינור מס' 2 והקנטטה "הריעו לאל בכל האומות!" מאת י. ס. באך, גלוריה ("תהילה לאל במרומים") לסופרן, לכלי קשת ולקונטינואו של הנדל וקונצ'רטו לחצוצרה במי מז'ור מאת הוּמֶל. זה מקרה נדיר בו חצוצרן נאות לנגן 3 יצירות סולו בקונצרט אחד – עוד הוכחה לגדולתו של הסולן.
אבמורפייה מטקסקי למדה במוֹצַרְטֵאוּם של זלצבורג לימודי אופרה ומוסיקה לתיאטרון והשלימה תואר שני בהצטיינות יתרה. בשנת 2004 קיבלה את עיטור לילי לֵהְמָן, הפרס הנכסף ביותר של קרן מוצרט הבינלאומית. אחר-כך השתתפה בכיתות אמן והופיעה בלַנְדֶסְתֵיאָטֶר, משכן אמנויות הבמה של זלצבורג והופיעה גם בפסטיבל זלצבורג 2006. מסיום לימודיה ועד 2010 הייתה אבמורפייה מטקסקי חלק מצוות האופרה של תֵיאָטֶר מַגְדֶבּוּרְג שבגרמניה. ב-2013 הצטרפה מטקסקי לאופרת לִיבֶּק, שם גילמה תפקידים רבים.
קריירת השירה שלה כוללת גם הופעות מעל בימות הקונצרטים ברחבי אירופה.
השם ריינהולד פרידריך מתנוסס זה שנים ברשימת טובי החצוצרנים הקלאסיים בעולם. במקביל, הוא מכהן כפרופסור למוסיקה ולחצוצרה בְּקולג' העיר קַרְלְסְרוּהֶה שבגרמניה, כפרופסור אורח באוניברסיטה למוסיקה ע"ש המלכה אליזבת בהירושימה שביפן ובאקדמיות המלכותיות למוסיקה של לונדון ושל אַרְהוּס, בדנמרק. כמו כן הוא מעביר כיתות אמן ברחבי תבל. פרידריך, זוכה פרס תחרות החצוצרנים של ARD, מופיע באולמי קונצרטים יוקרתיים במולדתו ובעולם. הוא משמש כחצוצרן הראשי של תזמורת פסטיבל המוסיקה של לוצרן וכמנהל האמנותי של אנסמבל כלי הנשיפה שלו מאז ייסוד הפסטיבל ב-2003. הוא ניגן בין היתר עם תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית באמסטרדם, סימפונית ה-BBC בלונדון, פילהרמונית בית השידור הצרפתי בפריס, "הסימפונית הגרמנית" בברלין, האנסמבלים "סולני הבארוק" בברלין ו"לָה סְטָג'וֹנֶה" בפרנקפורט, התזמורות הקאמריות של וינה, באזל ופריס ורבות חשובות אחרות. בין המנצחים שפרידריך ניגן תחת שרביטיהם: קלאודיו אבדו, פטר אֶטְוֶש, סֶמְיוֹן בִּיצְ'קוֹב, ריינהרד גֶּבֶל, כריסטופר הוֹגְווּד, סר נוויל מרינר וסר אנדרש שיף.
מתן דגן הוא כנר ראשון בתזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים זו העונה החמישית. במהלך שירותו בצה"ל היה מוסיקאי מצטיין, ולאחריו נסע ללמוד בבית הספר הגבוה לאמנויות בברלין. את לימודיו לקראת התואר הראשון, שבמהלכם זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, השלים בהצטיינות. בעשור שבין 2012-2002 שימש מתן דגן כנר מוביל בתזמורת ה- Kammerakademie Potsdam ובאנסמבל אוריול בברלין, עמן הופיע אף כסולן. בעת שהותו בגרמניה הופיע דגן כנגן אורח עם הפילהרמונית הקאמרית הגרמנית בברמן ועם אנסמבל רזוננס בהמבורג והקליט מוסיקה קאמרית לטלוויזיה ולרדיו. מתן דגן מופיע גם כנגן כינור בארוק. בין השאר שימש ככנר אורח באנסמבל סולני באך ובאנסמבל הבארוק האיטלקי .Il Pomo d'Oro בשנים האחרונות החזיר מתן דגן את מרכז הכובד של פעילותו לישראל.
הקונצ'רטו הברנדנבורגי מס' 2 בפה מז'ור רי"ב 1047 מאת יוהאן סבסטיאן באך הוקדש על ידי המלחין למרקיז ברנדנבורג כמו גם כל חמשת הקונצ'רטי הברנדנבורגים האחרים, אך הוא כנראה לא הביא אותם כלל לידי ביצוע.
רק בעידן תחיית באך, באמצע המאה ה-19, במסגרת המצוד הקדחתני אחר כתבי ידו האבודים, נתגלו הפרטיטורות בארכיון מדינת ברנדנבורג ונדפסו לראשונה. כל אחד מששת הקונצ'רטי זכה לתזמור נועז וייחודי משלו, והקורפוס כולו מנצל את שילובי כל 17 הכלים שעמדו לרשות באך בתזמורת נסיכות אַנְהָלְט-קֶטֶן, שם הלחינם. בביצוע בקונצרט זה, לצד ריינהולד פרידריך, יהיו הסולנים מיכאל מלצר בחלילית ונגני התזמורת נטשה שר בכינור ומוקי זוהר באבוב.
באך / קונצ'רטו לכינור מס' 2 (רי"ב 1042) במי מז'ור
שלושה קונצ'רטי לכינור בלבד שרדו בעזבונו של באך, והקונצ'רטו במי מז'ור הוא אחד מן השלושה. החוקרים בטוחים כי באך הלחין עוד קונצ'רטי לכינור, ואלה אבדו. לא ידוע מתי הולחן הקונצ'רטו הזה. מה שידוע הוא שהקונצ'רטו הולחן אי-שם בין סוף העשור השני לבין השלישי של המאה ה-18, בהיות באך כבן שלושים עד ארבעים.
באך / קנטטה "הריעו לאל בכל האומות!" רי"ב 51
ב-17 בספטמבר 1730, ביום הראשון ה-15 לאחר חג השילוש הקדוש, הושמעה הקנטטה בכנסיית תומס בלייפציג.
אין יודעים מי חיבר את הטקסט שבחר באך למען יצירתו. מן התוכן ברור שהכותב ביקש השראה מספרי פאולוס ומַתֵי בברית החדשה וספרי תהילים ואיכה בברית הישנה. הכוראל, שאף בו השפעת תהילים ניכרת, הוא פרי עטו של הרפורמטור הלותרני יוהאן גְרָ(אוּ)מָן, בן המאה ה-16. לזיווג של השימוש בקול הנשי הגבוה ובחצוצרה הבארוקית גבוהת-הצליל אין אח ורע בקנטטות הכנסייתיות האחרות של באך.
הנדל / גלוריה לסופרן, לכלי קשת ולקונטינואו
באביב 2001 התקיימה הבכורה של גלוריה, הן בפסטיבל הנדל אנגלי, בעיירה הנטינגדון שבמחוז קיימברידג', והן בפסטיבל הנדל הוותיק בגטינגן שבגרמניה. זמן קצר קודם לכן הוכח, כי פרק "גלוריה" עתיק שלא היה ברור מי הלחינו, שייך בסבירות גבוהה לקורפוס יצירותיו של הנדל. הפרטיטורה הצליחה להסתתר מן העין בגין העובדה שאין היא בכתב ידו של הנדל ואין היא נושאת את חתימתו. פרופסור גרמני בשם מרקס מְצָאָהּ כרוכה באוגדן שהשתייך לפנים לוויליאם סווג', מלחין, עוּגָבָר וזמר ששר תחת שרביטו של הנדל, ואחרי גלגולים נמסר ב-1837 לספרייה שבה נתגלה. כשעבר מרקס על אוגדנו של סווג', מצא את הדוקומנט צרור בין אריות הנדל.
את הקונצ'רטו לחצוצרה שלו במי מז'ור כתב יאן הומל בשנת 1803 עבור החצוצרן הוינאי הנחשב אנטון וַיידִינְגֶר בזמן שקיבל עליו את תפקיד הקפלמייסטר של הרוזן אסטרהאזי במקומו של היידן. ויידינגר הוא זה שביקש מהומל לכתוב עבורו את הקונצ'רטו, זאת לאחר ששבע שנים קודם לכן הקדיש לו גם ידידו הטוב היידן קונצ'רטו משל עצמו שזכה להצלחה גדולה. הבכורה הייתה ב-1 בינואר 1804 וכמו הקונצ'רטו לחצוצרה של היידן, זכה גם הוא להצלחה מיידית. את שני הקונצ'רטי, של היידן ושל הומל, מרבים להזכיר בנשימה אחת, כי הולחנו למען אותו אדם.
מועדי הקונצרטים הם:
ירושלים: תיאטרון ירושלים
יום ג', 9.1.18 בשעה 20:00
כרטיסים גם בתיאטרון ירושלים: 02-5605755
סביון: בית התרבות
יום ד', 10.1.18 בשעה 20:30
כרטיסים בבית התרבות 8234*
תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות
יום ו', 12.1.18 בשעה 13:00
מוצ"ש, 13.1.18 בשעה 20:00
יום א', 14.1.18 בשעה 20:00
(אנא לא לציין את הטלפון של מוזיאון תל אביב)
כרטיסים ניתן לרכוש במשרדי התזמורת: 1-700-55-2000 ובאתר http://www.jcamerata.com
מחיר כרטיס בירושלים ותל אביב: 155-185 ₪.
לצעירים עד גיל 35 (רק במקומות ישיבה מוזלים בירושלים ובת"א): 50₪.
לפרטים נוספים, תמונות והזמנות: מרים גרין - 02-5020503
Cantata
הקונצרט השלישי בסדרת כלים וקולות של הקאמרטה הישראלית מביא מיצירותיהם של באך, הנדל והומל. בקונצרט, בניצוחו של אבנר בירון, ישתתפו החצוצרן הגרמני ריינהולד פרידריך, זמרת הסופרן היווניה אבמורפייה מטקסאקי והקונצרטמייסטר של התזמורת, הכנר מתן דגן. בתכנית: קונצ'רטו ברנדנבורגי מס' 2, קונצ'רטו לכינור מס' 2 והקנטטה "הריעו לאל בכל האומות!" מאת י. ס. באך, גלוריה ("תהילה לאל במרומים") לסופרן, לכלי קשת ולקונטינואו של הנדל וקונצ'רטו לחצוצרה במי מז'ור מאת הוּמֶל. זה מקרה נדיר בו חצוצרן נאות לנגן 3 יצירות סולו בקונצרט אחד – עוד הוכחה לגדולתו של הסולן.
אבמורפייה מטקסקי למדה במוֹצַרְטֵאוּם של זלצבורג לימודי אופרה ומוסיקה לתיאטרון והשלימה תואר שני בהצטיינות יתרה. בשנת 2004 קיבלה את עיטור לילי לֵהְמָן, הפרס הנכסף ביותר של קרן מוצרט הבינלאומית. אחר-כך השתתפה בכיתות אמן והופיעה בלַנְדֶסְתֵיאָטֶר, משכן אמנויות הבמה של זלצבורג והופיעה גם בפסטיבל זלצבורג 2006. מסיום לימודיה ועד 2010 הייתה אבמורפייה מטקסקי חלק מצוות האופרה של תֵיאָטֶר מַגְדֶבּוּרְג שבגרמניה. ב-2013 הצטרפה מטקסקי לאופרת לִיבֶּק, שם גילמה תפקידים רבים.
קריירת השירה שלה כוללת גם הופעות מעל בימות הקונצרטים ברחבי אירופה.
השם ריינהולד פרידריך מתנוסס זה שנים ברשימת טובי החצוצרנים הקלאסיים בעולם. במקביל, הוא מכהן כפרופסור למוסיקה ולחצוצרה בְּקולג' העיר קַרְלְסְרוּהֶה שבגרמניה, כפרופסור אורח באוניברסיטה למוסיקה ע"ש המלכה אליזבת בהירושימה שביפן ובאקדמיות המלכותיות למוסיקה של לונדון ושל אַרְהוּס, בדנמרק. כמו כן הוא מעביר כיתות אמן ברחבי תבל. פרידריך, זוכה פרס תחרות החצוצרנים של ARD, מופיע באולמי קונצרטים יוקרתיים במולדתו ובעולם. הוא משמש כחצוצרן הראשי של תזמורת פסטיבל המוסיקה של לוצרן וכמנהל האמנותי של אנסמבל כלי הנשיפה שלו מאז ייסוד הפסטיבל ב-2003. הוא ניגן בין היתר עם תזמורת הקונצרטחבאו המלכותית באמסטרדם, סימפונית ה-BBC בלונדון, פילהרמונית בית השידור הצרפתי בפריס, "הסימפונית הגרמנית" בברלין, האנסמבלים "סולני הבארוק" בברלין ו"לָה סְטָג'וֹנֶה" בפרנקפורט, התזמורות הקאמריות של וינה, באזל ופריס ורבות חשובות אחרות. בין המנצחים שפרידריך ניגן תחת שרביטיהם: קלאודיו אבדו, פטר אֶטְוֶש, סֶמְיוֹן בִּיצְ'קוֹב, ריינהרד גֶּבֶל, כריסטופר הוֹגְווּד, סר נוויל מרינר וסר אנדרש שיף.
מתן דגן הוא כנר ראשון בתזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים זו העונה החמישית. במהלך שירותו בצה"ל היה מוסיקאי מצטיין, ולאחריו נסע ללמוד בבית הספר הגבוה לאמנויות בברלין. את לימודיו לקראת התואר הראשון, שבמהלכם זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, השלים בהצטיינות. בעשור שבין 2012-2002 שימש מתן דגן כנר מוביל בתזמורת ה- Kammerakademie Potsdam ובאנסמבל אוריול בברלין, עמן הופיע אף כסולן. בעת שהותו בגרמניה הופיע דגן כנגן אורח עם הפילהרמונית הקאמרית הגרמנית בברמן ועם אנסמבל רזוננס בהמבורג והקליט מוסיקה קאמרית לטלוויזיה ולרדיו. מתן דגן מופיע גם כנגן כינור בארוק. בין השאר שימש ככנר אורח באנסמבל סולני באך ובאנסמבל הבארוק האיטלקי .Il Pomo d'Oro בשנים האחרונות החזיר מתן דגן את מרכז הכובד של פעילותו לישראל.
הקונצ'רטו הברנדנבורגי מס' 2 בפה מז'ור רי"ב 1047 מאת יוהאן סבסטיאן באך הוקדש על ידי המלחין למרקיז ברנדנבורג כמו גם כל חמשת הקונצ'רטי הברנדנבורגים האחרים, אך הוא כנראה לא הביא אותם כלל לידי ביצוע.
רק בעידן תחיית באך, באמצע המאה ה-19, במסגרת המצוד הקדחתני אחר כתבי ידו האבודים, נתגלו הפרטיטורות בארכיון מדינת ברנדנבורג ונדפסו לראשונה. כל אחד מששת הקונצ'רטי זכה לתזמור נועז וייחודי משלו, והקורפוס כולו מנצל את שילובי כל 17 הכלים שעמדו לרשות באך בתזמורת נסיכות אַנְהָלְט-קֶטֶן, שם הלחינם. בביצוע בקונצרט זה, לצד ריינהולד פרידריך, יהיו הסולנים מיכאל מלצר בחלילית ונגני התזמורת נטשה שר בכינור ומוקי זוהר באבוב.
באך / קונצ'רטו לכינור מס' 2 (רי"ב 1042) במי מז'ור
שלושה קונצ'רטי לכינור בלבד שרדו בעזבונו של באך, והקונצ'רטו במי מז'ור הוא אחד מן השלושה. החוקרים בטוחים כי באך הלחין עוד קונצ'רטי לכינור, ואלה אבדו. לא ידוע מתי הולחן הקונצ'רטו הזה. מה שידוע הוא שהקונצ'רטו הולחן אי-שם בין סוף העשור השני לבין השלישי של המאה ה-18, בהיות באך כבן שלושים עד ארבעים.
באך / קנטטה "הריעו לאל בכל האומות!" רי"ב 51
ב-17 בספטמבר 1730, ביום הראשון ה-15 לאחר חג השילוש הקדוש, הושמעה הקנטטה בכנסיית תומס בלייפציג.
אין יודעים מי חיבר את הטקסט שבחר באך למען יצירתו. מן התוכן ברור שהכותב ביקש השראה מספרי פאולוס ומַתֵי בברית החדשה וספרי תהילים ואיכה בברית הישנה. הכוראל, שאף בו השפעת תהילים ניכרת, הוא פרי עטו של הרפורמטור הלותרני יוהאן גְרָ(אוּ)מָן, בן המאה ה-16. לזיווג של השימוש בקול הנשי הגבוה ובחצוצרה הבארוקית גבוהת-הצליל אין אח ורע בקנטטות הכנסייתיות האחרות של באך.
הנדל / גלוריה לסופרן, לכלי קשת ולקונטינואו
באביב 2001 התקיימה הבכורה של גלוריה, הן בפסטיבל הנדל אנגלי, בעיירה הנטינגדון שבמחוז קיימברידג', והן בפסטיבל הנדל הוותיק בגטינגן שבגרמניה. זמן קצר קודם לכן הוכח, כי פרק "גלוריה" עתיק שלא היה ברור מי הלחינו, שייך בסבירות גבוהה לקורפוס יצירותיו של הנדל. הפרטיטורה הצליחה להסתתר מן העין בגין העובדה שאין היא בכתב ידו של הנדל ואין היא נושאת את חתימתו. פרופסור גרמני בשם מרקס מְצָאָהּ כרוכה באוגדן שהשתייך לפנים לוויליאם סווג', מלחין, עוּגָבָר וזמר ששר תחת שרביטו של הנדל, ואחרי גלגולים נמסר ב-1837 לספרייה שבה נתגלה. כשעבר מרקס על אוגדנו של סווג', מצא את הדוקומנט צרור בין אריות הנדל.
את הקונצ'רטו לחצוצרה שלו במי מז'ור כתב יאן הומל בשנת 1803 עבור החצוצרן הוינאי הנחשב אנטון וַיידִינְגֶר בזמן שקיבל עליו את תפקיד הקפלמייסטר של הרוזן אסטרהאזי במקומו של היידן. ויידינגר הוא זה שביקש מהומל לכתוב עבורו את הקונצ'רטו, זאת לאחר ששבע שנים קודם לכן הקדיש לו גם ידידו הטוב היידן קונצ'רטו משל עצמו שזכה להצלחה גדולה. הבכורה הייתה ב-1 בינואר 1804 וכמו הקונצ'רטו לחצוצרה של היידן, זכה גם הוא להצלחה מיידית. את שני הקונצ'רטי, של היידן ושל הומל, מרבים להזכיר בנשימה אחת, כי הולחנו למען אותו אדם.
מועדי הקונצרטים הם:
ירושלים: תיאטרון ירושלים
יום ג', 9.1.18 בשעה 20:00
כרטיסים גם בתיאטרון ירושלים: 02-5605755
סביון: בית התרבות
יום ד', 10.1.18 בשעה 20:30
כרטיסים בבית התרבות 8234*
תל אביב: מוזיאון תל אביב לאמנות
יום ו', 12.1.18 בשעה 13:00
מוצ"ש, 13.1.18 בשעה 20:00
יום א', 14.1.18 בשעה 20:00
(אנא לא לציין את הטלפון של מוזיאון תל אביב)
כרטיסים ניתן לרכוש במשרדי התזמורת: 1-700-55-2000 ובאתר http://www.jcamerata.com
מחיר כרטיס בירושלים ותל אביב: 155-185 ₪.
לצעירים עד גיל 35 (רק במקומות ישיבה מוזלים בירושלים ובת"א): 50₪.
לפרטים נוספים, תמונות והזמנות: מרים גרין - 02-5020503
Cantata
תגובות
0
אהבו
0
לקבוצה
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות