מוטקה > כל הקבוצות > כתיבת שירה > במקום תגובה לשירו של צביאל - " רע לתפארת", קטעים שעוסקים במשחק ומציאות:
במקום תגובה לשירו של צביאל - " רע לתפארת", קטעים שעוסקים במשחק ומציאות:
23/03/20
** הפח הטמון לכל שחקן תיאטרון : אתה מדבר על אהבה ואתה לא אוהב. אתה מדבר על נקמה ואתה לא נוקם,
אתה מכה ולא פוגע. ולאט לאט אתה לא יכול לסבול עוד את הסוף המדומה...
אתה משחק בבית הקפה, ברחוב, במיטה, אתה נעשה אדם בזוי . { מתוך הספר "כפפות" מאת דן צלקה } .
** לילה אחד, באולם התיאטרוןן הריק, אחרי ההצגה האחרונה, כשהוא תולש את הפיאה ואת הגבות הנוכריות ומוחה את האיפור,
הוא מגלה שצמר הגפן הספוג באלכוהול מוחק את תווי פניו האמיתיים והיחידים, ומאחוריהם נשאר לו רק משטח סגלגל חיוור,
חלק וריק... { מתוך "אשרי האיש" מאת אנטוניו מוניוס מולינה }
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
מיוחס לאריסטו המשפט זה: "מיטב השיר כזבו". האומנות, אמר אריסטו במקום אחר, היא תיאור החיים כמו שצריכים להיות, בעוד שההיסטוריה הינה המציאות כפי שהיא. מה עדיף?
אפלטון אמר על המציאות שהיא חיקוי של האידיאות, של האמת הרוחנית הגבוהה ביותר, ולכן האומנות שהיא חיקוי המציאות הינה בעצם "חיקוי של החיקוי" ולכן בזויה לגמרי. מכאן המסיכה היא שיא הזיוף והשקר. מולינה כמובן בכלל לא מסכים עם זה. מבחינתו על פי הקטע במצוטט כאן, המסיכה היא הדבר עצמו [ לעצמו, קאנט], בהיעדרה נעלם האדם. במלים אחרות, על מנת לתווך את נפשו, נשמתו שהיא האידיאה האנושית הגבוהה ביותר, הוא זקוק לאומנות. בלעדיה הוא אין, מתאיין.
המסקנה הזו קצת מזכירה את שייקספיר ואת המשפט הידוע "כל העולם במה", משפט אריסטוטלי מאוד, אגב.
אם אנחנו חושבים אריסטו, הרי המסיכה הינה המציאות כפי שצריכה להיות, המצב הנעלה של חיינו, ממנו צריך ללמוד על החיים. ואין זה פלא שהקדיש ספר אחד גדול ושלם לאומנות הטרגדיה, הפואטיקה. בו הסביר איך האמנות הינה הפדגוגיה הכי טובה בעולם. כך גם המסיכה.בניגוד לאפלטון, אריסטו האומנות אינה מאיינת את המציאות, ואינה בזויה כלל ועיקר. כמו אצל מולינה.
צלקה במובן הזה אריסטוטלי לגמרי בעוד שמולינה אפלטוני לגמרי :-)
אני מקווה שתהיינה עוד תגובות ברוח זאת.
תודה לאריק.