עכשיו בקולנוע: התיאוריה של מרגריט סרט צרפתי מומלץ
התיאוריה של מרגריט
סרטה של אנה נוביון
Maeguerite´s Theorem
A film by Anna Novion
הבחירה הרשמית בפסטיבל קאן
זוכה פרס הסזאר , הלומייר ופרס הקולנוע השוויצרי לשחקנית המבטיחה אלה רומפף.
מרגריט היא סטודנטית למתמטיקה הלומדת באוניברסיטה היוקרתית ביותר בצרפת. נדמה שעתידה כבר סלול לפניה ועליה רק לפסוע בו בנינוחות. אך ביום שבו היא מציגה את התזה שלה בפני המרצים הבכירים מתגלה בה טעות גורלית שגורמת לה לתחושה שעולמה קרס. היא פורשת מהלימודים. דווקא ברחוב, לראשונה מחוץ למסגרת הלימודית, היא מתחילה להבין את ערך החיים ומוצאת כוחות לבנות משהו חדש ומלמדת אותנו הצופים כי לעיתים כישלון הוא התחלה של משהו נפלא אחר.
אם אהבתם את "נפלאות התבונה" ו"סיפורו של וויל האנטינג" , על אתגר של גאון ממודר חברתית בדרכו לפסגה, זה הסרט שיגע בלבכם.
צוות אמנותי
בימוי: אנה נוביון
תסריט: אנה נוביון, מתייה רובן, מארי – סטפן אימבר, אנייס פובר.
הפקה: מילינה פויולו , ג'יל סקטו
צילום: ז'אר ג'ירול
מוזיקה מקורית : פסקל בידו
שחקנים
מרגריט: אלה רומפף
לורן ורנר: ז'אן פייר דארוסן
סוזאן : קלוטילד קורו
לוקאס: ג'וליאן פריסון- מהקומדי פרנסז
נועה: סוניה בוני
https://www.youtube.com/watch?v=VNslifhmhKQ
צרפת 2023 , 112 דקות , צרפתית תרגום לעברית
החל מן ה 8 במאי בסינמטק תל אביב רשת מובילנד ובכל רחבי הארץ
הפצה בישראל רק קייפ
מתוך שיחה שיחה עם הבמאית אנה נוביון
ש: בית הספר המופיע הסרט הוא סביבה מאד מוזרה ומסתורית מאד למי שלא קשור אליו, מדוע בחרת בו בנקודת ההתחלה לסיפור שלך?.
ת: כשאני מתחילה לכתוב סרט אני תמיד מתחילה מתחושה, מאיזה שהוא דבר שהרגשתי, שהפעיל אותי ושאני רוצה לחקור. כשהייתי בערך בת 20 חליתי והייתי צריכה להיות בבידוד בערך חצי שנה. לאחר שהחלמתי הרגשתי שיש איזה שהוא פער ביני לבין בני גילי. לא הרגשתי שאני יכולה לחוש את תחושת החופש שלהם יותר. ניסיתי לחפש דרכים לבטא את תחושת חוסר החיבור הזה עם העולם ואם האחרים. חשבתי על כל בתי הספר הגבוהים הללו " בתי הספר הגדולים" כמו שזה נקרה. מוסדות חינוך בהם התלמידים לעיתים מנותקים מן העולם. מרוכזים לגמרי במסלול הלימודים שלהם. פתאום הנושא הזה של מתמטיקה נראה לי מתאים.
העולם הזה ובית הספר הזה כמעט ולא מוצג בקולנוע. ועוד פחות כשמדובר באישה מתמטיקאית שהיא גבורת הסרט.
המפגש שלי עם אריאן מזאר, אחת המתמטיקאיות הצרפתיות החשובות, היה מפגש מרגש הפכנו לחברות. התחשוה היתה שגילינו אחת את השנייה. וזה היה מאד מרגש. היא אדם ישר, כן, ומאד ישיר, היא אדם שמקרין המון כוח ויחד עם זאת מסתירה רגישות ופגיעות רבה. מאד מודעת לעצמה ויחד עם זאת תמיד מתנצלת על קיומה.
היא האדם הראשון שדיבר איתי על מתמטיקה בצורה אמנותית. כשהיא מערבת שירה, אסתטיקה ודמיון. כל הדברים שמעוררים אותך כיוצרת קולנוע. כשהיא סיפרה לי על התשוקה שלה היא בעצם דברה על התשוקה שלי . ביחד עם התסריטאים שלי יצרנו דמות המושפעת מדמותה של אריאן. ובמידה מסוימת מושפעת ממני. כשאתה במאי אתה חייב לא לשחרר, אני רואה את זה גם במרגריט, מידה מסוימת של אנוכיות. מראה לנפש. דבר משותף נוסף הוא מידת המחויבות והחוסן הנפשי שמפעילים אותנו . מתמטיקאים יכולים לבלות את כל חייהם בניסיון לפתור בעיה מתמטית שאין בכלל ערבות שיצליחו לפתור אותה בכלל. יוצרי קולנוע גם הם נמצאים כל הזמן בידיעה שהפרויקט שלהם יכול להתמוטט בכל רגע. להיות מתמטיקאי זה כמו להצטרף לכת דתית ובית הספר שמופיע בסרט נראה כמו מנזר בו נערכים סמינרים.
ש:כמו בכל סיפור התבגרות מרגריט פוגשת אנשים שונים ,במקרה הזה נועה ולוקאס ששינו את מהלך חייה ושלה תהייה השפעה עליהם.
ת: שתי הדמויות האלה מחוברות לחיים יותר מאשר מרגריט. נעה היא רקדנית המבטאת את עצמה באמצעות הגוף שלה והופכת אותו לאמנות, בעוד שמרגריט מעולם לא השגיחה על עצמה. נעה פורצת לחיי מרגריט כמו סופת טורנדו אבל יש להם דברים משותפים. שתיהן מלאות תשוקה לגבי העיסוק שלהן. אין להן דכות קדומות, הן מופתעות מן ההבדלים שביניהן. אבל כל אחת מקבלת את השנייה כמו שהיא. מרגריט מופתעת מן הפתיחות של נעה ומן החופשיות שלה כאישה.
לוקאס הוא חבורתי ופחות רציני ממרגריט. הוא לומד כדי להגיע להצלחה ולאיזה סוג של תהילה. הם מאוחדים בתשוקה שלהם למתמטיקה. מרגריט לא מאפשרת לעצמה לחלום בגדול היא גם חושבת שאם היא תתייחס לנשיות שלה זה יפגע בכישרון שלה. ממש כמו הבנים בבית הספר הזה שנאלצים להסתיר חולשה או רגישות.
לוקאס מנסה לשכנע את מרגריט שחשיפת רגשות לא תחליש אותה. אלא שעבור מרגריט רגשות הן משהו לא הגיוני שאתה לא יכול לשלוט בו. כמו בנוסחה מדעית.
ש: איך בחרת באלה רומפך
ת:לא עשיתי לה אודישן. נפגשנו ודברנו הרבה. הבטתי ורק הרגשתי שיכול להיות חיבור נהדר בינה לבין הדמות של מרגריט. היא הציגה את מידת הנחישות והאנושות אותה הייתי צריכה לסרט הזה. היה חשוב לנו להדגיש שמרגריט היא לא יצור משונה ולנקות על תיאור של דמות גרוטסקית. בילינו ארבעה חודשים של חזרות כדי לדייק את הדמות ואת המצבים. בנוסף לעבודה עם אריאן מזאר שהכניסה אותה לעולם המתמטיקה ולפילוסופיה של זה ולקליגרפיה. אלה עבדה גם על הפיזיות של הדמות על התנועה וההתנהלות שלה.
