שינויים בחוק הגנת הצרכן
הכנסת אישרה לאחרונה כמה שינויים בחוק הגנת הצרכן. השינויים משפרים באופן משמעותי את מעמד הצרכן בעסקות שנעשות ברוכלות ובמכר מרחוק, וכן מאפשרים לבטל עסקות שנעשו תוך הטעיה או ניצול מצוקה
צפריר בשן
06/04/10

המועצה הישראלית לצרכנות פרסמה במהלך החג נייר המגולל במדויק את כלל השינויים לחוק להגנת הצרכן כפי שאושרו בחודש שעבר על ידי הכנסת. חלק מן הנושאים אמנם טופלו כאן, אולם יש טעם בציון כלל השינויים.
התיקון החשוב ביותר לחוק הגנת הצרכן הוא זה המאפשר לבטל עסקה לרכישת שירותים מתמשכים שנעשתה במכר מרחוק וברוכלות, זאת גם כאשר הצרכן התחיל לקבל שירות. התיקון משפר באופן משמעותי את מעמד הצרכן בעסקאות שנעשות ברוכלות (בבית הלקוח או בכל מקום שאינו מקום בית העסק) ובמכר מרחוק (באינטרנט או בטלפון). סעיף נוסף מאפשר לבטל גם עסקות לרכישת שירות שנעשו עקב הטעיה או ניצול מצוקה.
המועצה אף מפרטת את התלונות האופייניות בתחום זה המגיעות לפתחה, ומציינת כי מדו"ח התלונות לשנת 2009 עלה כי למעלה משליש מהתלונות עניינן הטעיית סוכן מכירות.
אינטרנט:
בעקבות פרסום מבצע, צרכן ביקש להתחבר לספק אינטרנט אחר וביצע עסקה טלפונית. בטלפון לא נאמר לו דבר על תקופת התחייבות ועל קנסות יציאה. לאחר החיבור התברר לו כי הוא לא יכול לגלוש באתר מסוים דרך ספק זה, וחצי שעה אחרי החיבור הוא ביקש להתנתק. נציג השירות סירב לנתק אותו בטענה כי הצרכן התחייב לתקופה של שנה, וכי בכל מקרה הוא חייב לשלם את דמי המנוי עד תום השנה. הצרכן טוען כי הוא הוטעה הן לגבי השירות והן לגבי תקופת ההתחייבות. בנוסף, לא נמסר לו טופס גילוי המתחייב על פי חוק הגנת הצרכן במקרה של מכר מרחוק.
סלולר:
צרכן שוכנע לנייד את המספר שלו לחברת סלולר אחרת. הוא רכש מכשיר נייד ותוכנית תעריפים בעקבות הבטחת הסוכן כי החברה תשלם עבורו את קנסות היציאה. העסקה נעשתה בבית, והצרכן חתם על החוזה בהסתמך על הבטחות הסוכן. בדיעבד התברר שתנאי החוזה שונים ממה שהובטח בעל פה.
כבלים:
סוכן החברה פנה לצרכן טלפונית והציע מבצע שבו הטבות שונות, אולם בדיעבד התברר שלא הכול חינם ושיש התחייבות וקנס יציאה שלא גולו לצרכן בעת ביצוע העסקה.

זכות ביטול עסקה לרכישת שירות מתמשך ברוכלות או במכר מרחוק:
על פי התיקון, ניתן יהיה לבטל עסקה לרכישת שירות מתמשך - לדוגמה שירותי תקשורת, שירותי רפואה דחופה, מנוי למכון כושר - שנעשתה במכר מרחוק או ברוכלות גם לאחר שהתחלתם לקבל את השירות, זאת תוך מועד של 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי בכתב. לדוגמה, אם צרכן רכש מנוי לאינטרנט בעסקה טלפונית, הוא יוכל לבטל את העסקה ללא כל סיבה, בתנאי שישלח הודעה בכתב בתוך 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי בכתב, לפי המאוחר מביניהם.
האם החברה רשאית לדרוש תשלום עבור השירות שסופק, דמי ביטול, דמי התקנה על פי התיקון?
תשלום בגין השירות שסופק:
אם החברה התחילה לספק את השירות, על הצרכן לשלם בעד השירות שניתן לו עד למסירת ההודעה על הביטול.
דמי ביטול:
בעסקה ברוכלות הספק לא רשאי לדרוש תשלום דמי ביטול. במכר מרחוק הספק רשאי לדרוש תשלום דמי ביטול בשיעור 5% או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם. אולם אם הביטול נעשה בעקבות אי התאמה או הטעיה, הצרכן פטור מתשלום דמי ביטול.
דמי התקנה:
אם הותקן ציוד בבית הלקוח לצורך הספקת השירות, הספק רשאי לדרוש תשלום דמי התקנה, שהוגבלו ל-100 שקל. זכות הביטול בשל הטעיה וניצול מצוקה אף הורחבה לעסקות לרכישת שירות. לפני התיקון החוק אפשר ביטול עסקה לרכישת נכס במקרה של הטעיה וניצול מצוקה, אולם לא אפשר ביטול כאשר מדובר היה ברכישת שירות. התיקון מרחיב את זכות הביטול לרכישת שירות, והמועד לא מוגבל ל-14 יום אלא לזמן סביר מהיום שבו נודע לצרכן על ההטעיה או על ניצול המצוקה. לגבי עסקות לרכישת שירות מתמשך, על הצרכן לשלם בעד השירות שניתן לו עד למסירת ההודעה על הביטול. לסיום, תיקון נוסף לחוק הגנת הצרכן מסמיך את שר התמ"ת להסדיר את נושא גודל האותיות בפרסום ובכל מידע אחר המיועד לצרכן (בעיתונים, בחוברות, בעלונים ובשלטי חוצות), במטרה למנוע הטעיה בפרסום.
עוד על צרכנות נבונה:
תקופת ההתחייבות לחברות הטלוויזיה תקוצר
שיווק מרחוק: גם לצרכן יש זכויות
משרד התקשורת נגד קנסות היציאה
כיצד להתנהל מול ספק האינטרנט
איך מתנתקים מחברת שירותים
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
אינטרנט:
בעקבות פרסום מבצע, צרכן ביקש להתחבר לספק אינטרנט אחר וביצע עסקה טלפונית. בטלפון לא נאמר לו דבר על תקופת התחייבות ועל קנסות יציאה. לאחר החיבור התברר לו כי הוא לא יכול לגלוש באתר מסוים דרך ספק זה, וחצי שעה אחרי החיבור הוא ביקש להתנתק. נציג השירות סירב לנתק אותו בטענה כי הצרכן התחייב לתקופה של שנה, וכי בכל מקרה הוא חייב לשלם את דמי המנוי עד תום השנה. הצרכן טוען כי הוא הוטעה הן לגבי השירות והן לגבי תקופת ההתחייבות. בנוסף, לא נמסר לו טופס גילוי המתחייב על פי חוק הגנת הצרכן במקרה של מכר מרחוק.
סלולר:
צרכן שוכנע לנייד את המספר שלו לחברת סלולר אחרת. הוא רכש מכשיר נייד ותוכנית תעריפים בעקבות הבטחת הסוכן כי החברה תשלם עבורו את קנסות היציאה. העסקה נעשתה בבית, והצרכן חתם על החוזה בהסתמך על הבטחות הסוכן. בדיעבד התברר שתנאי החוזה שונים ממה שהובטח בעל פה.
כבלים:
סוכן החברה פנה לצרכן טלפונית והציע מבצע שבו הטבות שונות, אולם בדיעבד התברר שלא הכול חינם ושיש התחייבות וקנס יציאה שלא גולו לצרכן בעת ביצוע העסקה.

זכות ביטול עסקה לרכישת שירות מתמשך ברוכלות או במכר מרחוק:
על פי התיקון, ניתן יהיה לבטל עסקה לרכישת שירות מתמשך - לדוגמה שירותי תקשורת, שירותי רפואה דחופה, מנוי למכון כושר - שנעשתה במכר מרחוק או ברוכלות גם לאחר שהתחלתם לקבל את השירות, זאת תוך מועד של 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי בכתב. לדוגמה, אם צרכן רכש מנוי לאינטרנט בעסקה טלפונית, הוא יוכל לבטל את העסקה ללא כל סיבה, בתנאי שישלח הודעה בכתב בתוך 14 יום מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת טופס גילוי בכתב, לפי המאוחר מביניהם.
האם החברה רשאית לדרוש תשלום עבור השירות שסופק, דמי ביטול, דמי התקנה על פי התיקון?
תשלום בגין השירות שסופק:
אם החברה התחילה לספק את השירות, על הצרכן לשלם בעד השירות שניתן לו עד למסירת ההודעה על הביטול.
דמי ביטול:
בעסקה ברוכלות הספק לא רשאי לדרוש תשלום דמי ביטול. במכר מרחוק הספק רשאי לדרוש תשלום דמי ביטול בשיעור 5% או 100 שקל, לפי הנמוך מביניהם. אולם אם הביטול נעשה בעקבות אי התאמה או הטעיה, הצרכן פטור מתשלום דמי ביטול.
דמי התקנה:
אם הותקן ציוד בבית הלקוח לצורך הספקת השירות, הספק רשאי לדרוש תשלום דמי התקנה, שהוגבלו ל-100 שקל. זכות הביטול בשל הטעיה וניצול מצוקה אף הורחבה לעסקות לרכישת שירות. לפני התיקון החוק אפשר ביטול עסקה לרכישת נכס במקרה של הטעיה וניצול מצוקה, אולם לא אפשר ביטול כאשר מדובר היה ברכישת שירות. התיקון מרחיב את זכות הביטול לרכישת שירות, והמועד לא מוגבל ל-14 יום אלא לזמן סביר מהיום שבו נודע לצרכן על ההטעיה או על ניצול המצוקה. לגבי עסקות לרכישת שירות מתמשך, על הצרכן לשלם בעד השירות שניתן לו עד למסירת ההודעה על הביטול. לסיום, תיקון נוסף לחוק הגנת הצרכן מסמיך את שר התמ"ת להסדיר את נושא גודל האותיות בפרסום ובכל מידע אחר המיועד לצרכן (בעיתונים, בחוברות, בעלונים ובשלטי חוצות), במטרה למנוע הטעיה בפרסום.
עוד על צרכנות נבונה:
תקופת ההתחייבות לחברות הטלוויזיה תקוצר
שיווק מרחוק: גם לצרכן יש זכויות
משרד התקשורת נגד קנסות היציאה
כיצד להתנהל מול ספק האינטרנט
איך מתנתקים מחברת שירותים
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות