מדוע אין מספיק נשים בלימודי הפיזיקה?

נבחרת הנוער הישראלית הבינלאומיתלפיזיקה התקמה השנה בתל אביב, זכתה ב-2 מדליות זהב 2 כסף ו-2 ארד, 5 נערים מוכשרים לא היו נערות בנבחרת, ב-2017 היתה נערה אחת, מתברר שנערות אינן בוחרות במקצוע הפיזיקה, השאלה היא מדוע? תשובה חלקית מספקת פרופסור קים טולי מאוניברסיטת נוטרדאם שבקליפורניה, חקרה לימודי מדעים של בנות בגיל 12-18 גילתה שהסיבות הן רבות, בהן התפישה שלנשים קשה יותר להיכנס למעגלים המקצועיים והחברתיים של המדענים., שרובם גברים.
אפליה סמויה שנשים חשות במציאת מנטורים במקצוע, בקידום מקצועי ובגישה למחקר, והשתייכות מגיל צעיר לחברה המדגישה שמדעים הוא תחום לבנים.
נשיא אוניברסיטת הארווארד בנאומו בינואר 2005 ניסה להסביר מדוע יש כל כך מעט נשים בדרגים בכירים במקצועות כמו מדעי המחשב ופיזיקה, הוא טען שלנשים פשוט אין את היכולות המנטליות הנדרשים ללימודים אלה.
כמובן שהוא היטעה ההוכחה היא שבעבר הלא רחוק בנות בחרו דווקא ללמוד פיזיקה, מסוף המאהה-18 ועד אמצע המאהה-19בנות למדו מדעים כולל פיזיקה ומתמטיקה יות ר מבנים ואף הצטיינו בכ ך באותה תקופה יותר בנים מבנות למדו לימודים קלאסיים כמו ספרות עתיקה בלטינית וביוונית, ההצטיינות בהם היתה תנאי הכרחי לכניסה לקולג' ולאוניברסיטה.
לא רק פיזיקה נחשבה ללימודים של בנות גם אסטרונומיה כללו7 גם מתמטיקה מתקדמת, סאקס פסיכעולוג ורופא ילדים, החוקר את ההבדלים בין המינים ערך ביקורת ביותר מ-400 בתי ספר, וגילה שהאופן בה מלמדים פיזיקה היום מתאים יותר לחשיבה גברית.
בתיכון לבנות בקורוואה במךבורן שבאוסטרליה, שם ביקר מתברר שיותר מחצי מבבנות לוקחות קורסים מתקדמים בפיזיקה, הן מוקסמות מפלאי הפיזיקה, במאה ה-19 בתקופהנ ההיא לימוד הפיזיקה נחשב כדרך להבין את נפלאות הבריאה, אופן הפעולה של היקום, עדות לקיומה של אינטלגנציה גבוהה שתכננה ומכוונת את היקום.
הסיבה הנוספת האופן בו מלמדים בשיעור למתמטיקה בנים תמיד מתענינים בתיאוריות מופשטות של מספרים, בגיל צעיר , יותר מאשר בנות בגיל מאוחר, בקולג' ההבדלים האלה הולכים ונעלמים בין המגדרים.
סאקס טוען שההוראה היום מתעלמת היום מהבדלי החשיבה בין המינים, החוקרים מציעים להפחית בתחרותיות,ולשים יותר דגש על הבנה עמוקה כדי למשוך בנות ללימודי הפיזיקה.