10 עובדות שאתם חייבים לדעת על מוחכם המזדקן
מחקרים עדכניים הוכיחו כי בניגוד למה שנהוג היה לחשוב על המוח בעבר, הרי שהוא בהחלט מסוגל להשתנות פיזית ולייצר מעברים וקשרים עצביים חדשים בתגובה ללימוד או לגירוי חדש. השינויים המוחיים האלה עשויים להתרחש בכל גיל, והם הולכים יד ביד עם שינויים תפקודיים. צריך רק לאמן את המוח
מערכת מוטק'ה
06/03/07

גמישות המוח היא כוח טבעי ורב עוצמה כדי להניע שינויים רבי ערך במוח. ככל שהקהילה המדעית משפרת את הבנתה בנוגע לנושאים נוירולוגיים מסויימים, אנו לומדים ליצור גם פעילויות אימון המיועדות לרתום את גמישות המוח כדי לייצר ולחזק מעברים עצביים במוח לצורך השגת מטרות מיוחדות. במילים אחרות, אנו חוקרים דרך טיפול חדשה לגמרי של מצבים שאנו מקווים כי יום אחד יכללו גם מחלות כגון אלצהיימר, פרקינסון, סכיזופרניה, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית וכאב כרוני. תוכניות המבוססות על גמישות המוח משתמשות במנגנון הלימוד הטבעי של המוח, וכך אינן דורשות תהליכים חודרניים או תרופות.
מה הקשר בין גמישות המוח והזדקנות בריאה של המוח?
למרות שהתדרדרות קוגניטיבית היא חלק בלתי נפרד מההזדקנות, מספר מחקרים הראו כי אנשים הנשארים פעילים מבחינה מנטלית סובלים פחות מהתדרדרות קוגניטיבית. תוכניות מתמחות מגרות רמה גבוהה של פעילות מנטלית כדי לכוון, לרתום ולהפעיל את הגמישות המוחית.
כיצד נוכל להפעיל את הגמישות המוחית?
ניתן להשתמש בגמישות הטבעית של המוח ? יכולתו להשתנות בתגובה לגירוי ? אם מציגים לו את הגירוי הנכון, בסדר הנכון ובתזמון הנכון. תוכניות "כושר מוחי" חייבות להיות אינטנסיביות, חוזרות ומאתגרות בהדרגה. רק על ידי דחיפת המוח ללמוד כישורים חדשים הוא יבנה וישכלל מעברים עצביים בתוכו.
מהי התדרדרות קוגניטיבית?
המדובר בהיחלשות הדרגתית של ההבנה, החשיבה והזיכרון ? חלק טבעי וצפוי בתהליך ההזדקנות. עובדה זו קיבלה אישור במחקרים אחדים שנערכו בנושא הזיכרון, זמן התגובה, הערנות, היכולת לדבר ולהבין מה שאחרים אומרים, וגם האיי-קיו. כולנו נחווה ירידה הדרגתית בחדות המנטלית שלנו עם ההזדקנות. סוג ההתדרדרות הזה אינו דומה לאלצהיימר, שהוא מצב פתולוגי.
מי חווה שינוי קוגניטיבי כתוצאה מהגיל?
רוב האנשים חווים ירידה משמעותית ביכולות הקוגניטיביות ככל שהם מזדקנים. זהו חלק טבעי של ההזדקנות. הביטוי של התדרדרות כזו עשוי להתחיל עם שכחנות אקראית בשנות ה-30 שלנו, כאשר קצב ההתדרדרות מואץ באופן מובהק לאחר גיל 50. התדרדרות קוגניטיבית צפויה זו, הנובעת מהגיל, מתבטאת בבעיות מתקדמות בזיכרון, בתקשורת וביכולות קוגניטיביות אחרות.
מדוע אנשים סובלים מהתדרדרות קוגניטיבית כשהם מזדקנים?
ההתדרדרות הזו נובעת ממספר שינויים שלהם השפעות גומלין ואשר יחד גורמים בהדרגה ובאופן ברור לירידה בתפקוד המוח. שלושה שינויים עיקריים במוח הגורמים להתדרדרות הזו: ? ירידה במהירות העיבוד של המוח. ? היחלשות האותות המגיעים למוח מהחושים. ? ירידה בייצור כימיקלים חשובים במוח (נוירומודולטורים).
מדוע פעולת המוח מואטת עם הגיל?
כמו כל מכונה שכבר עשתה את שלה, גם המוח עובר החמרה במצבו הפיזי. המצב מחמיר גם עקב שימוש פחות מאסיבי במוח. בתחילת החיים קצב הלמידה הגבוה יוצר שינויים מתמשכים וחזקים במנגנוני המוח. עם זאת, כשאנו מזדקנים, אנו נעשים דומים לכנרים בתזמורת שהפסיקו להתאמן. כשהם נחים על זרי הדפנה, הם עדיין מסוגלים להפיק מוסיקה יפה למדי, אבל אוזן מיומנת יכולה לשמוע שיכולות העבר שלהם מתדרדרות בהדרגה.
מה המשמעות של היחלשות האותות מחושינו?
כמה שינויים המתרחשים בגופנו הופכים לקשה יותר את היכולת המוחית לתרגם ולייצג את מה שאנו שומעים ורואים במדוייק כשם שעשינו כשהיינו צעירים יותר. שמיעה וראייה משביחות עם הגיל רק לעיתים רחוקות. בנוסף להתדרדרות הידועה בתפקוד האוזן והעין, יש התדרדרות גם בתפקוד מערכות המוח המתמודדות עם כל החושים. כשמערכת זו מתחילה לזייף, המוח מתקשה ליצור הדמיות חדות של הקולות והנסיונות שאנו חווים ואשר מגיעים מהחושים. ככל שייצוגים אלה יהיו מטושטשים יותר, כך יתקשה יותר המוח להקליט ולאחסן אותם. לכן גם נתקשה יותר למצוא אותם, לשחזר אותם ולשלוט בהם.
כיצד מתדרדר יצור הנוירומודולטורים, ולמה זה משנה?
עם ההזדקנות, יצור הנוירומודולטורים במוח (אותם כימיקלים שעוזרים לנו בלמידה ובזכירה) יורד באופן חד. לדוגמא, מחקרים מעלים כי אחרי גיל 40, עם כל עשור שחולף, אנשים מייצרים 13% פחות מהדופמין הנוירומודולטורי ביחס לעשור הקודם. נוירומודולטורים ? במיוחד דופמין, אצטילכולין, נורפינפרין וסרוטונין ? הם מרכיבים חיוניים ביכולת המוח ללמוד ולזכור. הם משוחררים כאשר קורה דבר-מה חשוב, שמאותת למוח כי הארוע צריך להיות מאוחסן וזכיר, ולא להימחק ולהישכח.
מה אפקט השרשרת של שינויים אלה?
ככל שיכולתו של המוח לקודד את הדברים שאנו שומעים ורואים יורדת בהדרגה, כך המוח מתאים עצמו לתהליך על ידי האטה בקצב הפעולה שלו. דמיינו שאתם בשעת בין-ערביים, מנסים להבין מה אתם רואים במרחק. תיאלצו להתבונן בנוף זמן רב יותר מאשר באור יום מלא. באותה דרך, המוח מתאים את זמן ההקלטה של המידע המגיע ? הוא הופך ארוך יותר ויותר. לוקח לו זמן רב יותר לקלוט מה הוא ראה ושמע. התוצאה ? המוח מתקשה לעמוד בקצב. לדוגמא, יש פעמים בהן הוא יתקשה לעקוב אחר שיחות מהירות, מה שגורם לנו לאבד קשר עם המשוחחים ולבקש מהם לחזור על דבריהם. המוח ינסה לקלוט עדיין את ההברות הראשונות במשפט, בעוד המשוחח נמצא כבר דרך ארוכה קדימה. איחסון מידע לא ברור, מטושטש וחלקי זה מוחלש עוד יותר בגלל יצור נמוך של נוירומודולטורים. כתוצאה מכך, כאשר המוח מנסה לזכור את השיחה מאוחר יותר, הוא מתקשה לעשות זאת. זה, אם כך, הזמן להתחיל בתרגולי מוח. [u]במאמר הבא[/u]:
חמישה מיתוסים על תפקוד המוח
מה הקשר בין גמישות המוח והזדקנות בריאה של המוח?
למרות שהתדרדרות קוגניטיבית היא חלק בלתי נפרד מההזדקנות, מספר מחקרים הראו כי אנשים הנשארים פעילים מבחינה מנטלית סובלים פחות מהתדרדרות קוגניטיבית. תוכניות מתמחות מגרות רמה גבוהה של פעילות מנטלית כדי לכוון, לרתום ולהפעיל את הגמישות המוחית.
כיצד נוכל להפעיל את הגמישות המוחית?
ניתן להשתמש בגמישות הטבעית של המוח ? יכולתו להשתנות בתגובה לגירוי ? אם מציגים לו את הגירוי הנכון, בסדר הנכון ובתזמון הנכון. תוכניות "כושר מוחי" חייבות להיות אינטנסיביות, חוזרות ומאתגרות בהדרגה. רק על ידי דחיפת המוח ללמוד כישורים חדשים הוא יבנה וישכלל מעברים עצביים בתוכו.
מהי התדרדרות קוגניטיבית?
המדובר בהיחלשות הדרגתית של ההבנה, החשיבה והזיכרון ? חלק טבעי וצפוי בתהליך ההזדקנות. עובדה זו קיבלה אישור במחקרים אחדים שנערכו בנושא הזיכרון, זמן התגובה, הערנות, היכולת לדבר ולהבין מה שאחרים אומרים, וגם האיי-קיו. כולנו נחווה ירידה הדרגתית בחדות המנטלית שלנו עם ההזדקנות. סוג ההתדרדרות הזה אינו דומה לאלצהיימר, שהוא מצב פתולוגי.
מי חווה שינוי קוגניטיבי כתוצאה מהגיל?
רוב האנשים חווים ירידה משמעותית ביכולות הקוגניטיביות ככל שהם מזדקנים. זהו חלק טבעי של ההזדקנות. הביטוי של התדרדרות כזו עשוי להתחיל עם שכחנות אקראית בשנות ה-30 שלנו, כאשר קצב ההתדרדרות מואץ באופן מובהק לאחר גיל 50. התדרדרות קוגניטיבית צפויה זו, הנובעת מהגיל, מתבטאת בבעיות מתקדמות בזיכרון, בתקשורת וביכולות קוגניטיביות אחרות.
מדוע אנשים סובלים מהתדרדרות קוגניטיבית כשהם מזדקנים?
ההתדרדרות הזו נובעת ממספר שינויים שלהם השפעות גומלין ואשר יחד גורמים בהדרגה ובאופן ברור לירידה בתפקוד המוח. שלושה שינויים עיקריים במוח הגורמים להתדרדרות הזו: ? ירידה במהירות העיבוד של המוח. ? היחלשות האותות המגיעים למוח מהחושים. ? ירידה בייצור כימיקלים חשובים במוח (נוירומודולטורים).
מדוע פעולת המוח מואטת עם הגיל?
כמו כל מכונה שכבר עשתה את שלה, גם המוח עובר החמרה במצבו הפיזי. המצב מחמיר גם עקב שימוש פחות מאסיבי במוח. בתחילת החיים קצב הלמידה הגבוה יוצר שינויים מתמשכים וחזקים במנגנוני המוח. עם זאת, כשאנו מזדקנים, אנו נעשים דומים לכנרים בתזמורת שהפסיקו להתאמן. כשהם נחים על זרי הדפנה, הם עדיין מסוגלים להפיק מוסיקה יפה למדי, אבל אוזן מיומנת יכולה לשמוע שיכולות העבר שלהם מתדרדרות בהדרגה.
מה המשמעות של היחלשות האותות מחושינו?
כמה שינויים המתרחשים בגופנו הופכים לקשה יותר את היכולת המוחית לתרגם ולייצג את מה שאנו שומעים ורואים במדוייק כשם שעשינו כשהיינו צעירים יותר. שמיעה וראייה משביחות עם הגיל רק לעיתים רחוקות. בנוסף להתדרדרות הידועה בתפקוד האוזן והעין, יש התדרדרות גם בתפקוד מערכות המוח המתמודדות עם כל החושים. כשמערכת זו מתחילה לזייף, המוח מתקשה ליצור הדמיות חדות של הקולות והנסיונות שאנו חווים ואשר מגיעים מהחושים. ככל שייצוגים אלה יהיו מטושטשים יותר, כך יתקשה יותר המוח להקליט ולאחסן אותם. לכן גם נתקשה יותר למצוא אותם, לשחזר אותם ולשלוט בהם.
כיצד מתדרדר יצור הנוירומודולטורים, ולמה זה משנה?
עם ההזדקנות, יצור הנוירומודולטורים במוח (אותם כימיקלים שעוזרים לנו בלמידה ובזכירה) יורד באופן חד. לדוגמא, מחקרים מעלים כי אחרי גיל 40, עם כל עשור שחולף, אנשים מייצרים 13% פחות מהדופמין הנוירומודולטורי ביחס לעשור הקודם. נוירומודולטורים ? במיוחד דופמין, אצטילכולין, נורפינפרין וסרוטונין ? הם מרכיבים חיוניים ביכולת המוח ללמוד ולזכור. הם משוחררים כאשר קורה דבר-מה חשוב, שמאותת למוח כי הארוע צריך להיות מאוחסן וזכיר, ולא להימחק ולהישכח.
מה אפקט השרשרת של שינויים אלה?
ככל שיכולתו של המוח לקודד את הדברים שאנו שומעים ורואים יורדת בהדרגה, כך המוח מתאים עצמו לתהליך על ידי האטה בקצב הפעולה שלו. דמיינו שאתם בשעת בין-ערביים, מנסים להבין מה אתם רואים במרחק. תיאלצו להתבונן בנוף זמן רב יותר מאשר באור יום מלא. באותה דרך, המוח מתאים את זמן ההקלטה של המידע המגיע ? הוא הופך ארוך יותר ויותר. לוקח לו זמן רב יותר לקלוט מה הוא ראה ושמע. התוצאה ? המוח מתקשה לעמוד בקצב. לדוגמא, יש פעמים בהן הוא יתקשה לעקוב אחר שיחות מהירות, מה שגורם לנו לאבד קשר עם המשוחחים ולבקש מהם לחזור על דבריהם. המוח ינסה לקלוט עדיין את ההברות הראשונות במשפט, בעוד המשוחח נמצא כבר דרך ארוכה קדימה. איחסון מידע לא ברור, מטושטש וחלקי זה מוחלש עוד יותר בגלל יצור נמוך של נוירומודולטורים. כתוצאה מכך, כאשר המוח מנסה לזכור את השיחה מאוחר יותר, הוא מתקשה לעשות זאת. זה, אם כך, הזמן להתחיל בתרגולי מוח. [u]במאמר הבא[/u]:
חמישה מיתוסים על תפקוד המוח
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בבריאות טובה
משקפי מולטיפוקל – מדוע הם כל כך יקרים ומה אנחנו באמת מקבלים תמורת הכסף?
זה לא סוד שמשקפי מולטיפוקל הם לא עניין זול. אנחנו מבינים שאנחנו חייבים לשמור על העיניים...
השירות המהפכני שמשנה את עולם הבריאות בישראל
אין כמעט מי שלא התמודד עם ניסיון לקבוע תור לרופא מומחה עקב בעיה רפואית דחופה, וקיבל מקופת...
הפיתוח החדשני שמקל על מטופלים בצריכת קנאביס רפואי
בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בקנאביס רפואי בגיל השלישי במדינות מערביות רבות....
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות