ים של דמעות.

פעם כתבתי
ים של דמעות.

"ים של דמעות", שר הזמר זוהר ארגוב, במקלט הרדיו במכוניתי.
אני מאזין לשיר המתנגן ולשדרן המדבר בקולו הרדיופוני, מזכיר למאזינים, שחלפו שלושים וארבע שנים מאז מותו של הזמר.
"לפני שלושים וארבע שנים, איפה הייתי?", אני מנסה לזכור.
"כן. זוכר. חייל מילואים בתעסוקה מבצעית. ממלא 4 שעות שמירה, על גג בניין כלא אָנְסָר' בכפר דָהָרִיָה, בדרך לחברון, חמוש בנשק מהלך הלוך ושוב על גג הבניין.
רשת מתכת, פרושה על גג חצר הכלא משמשת תקרה, דרכה אני צוֹפֶה באסירים המסתובבים למטה בחצר. 
פוסע בשולי הגג, מאזין לחדשות באוזנית הרדיו טרנזיסטור הצָפוּן בכיס מעילי,  טרנזיזטור זעיר המלווה אותי תדיר בצאתי לשרות מילואים.
מאזין תוך כדי צעידה על גג בניין הכלא, לקריאן המודיע על מותו של זוהר ארגוב. 

מים רבים זרמו בירדן מאז אותו יום שנת שמונים ושבע, על גג כלא אנסר. 
סתווים דוממים יותר מאביבים זוהרים חלפו ואיתן המלחמות ומלחמות ההתשה הממושכות שפקדו את הארץ.
אני חושב גם על אותן שנים ארוכות מאחורי שעריו של המפעל -  מפעל שביסס את חיי.
כלוא מאחוריהם מבוקר עד ערב, וכשנפתחו השערים חצינו אותם בהקלה גדולה.
עתה אחרי שלושים וארבע שנים מאז שהקרייאן סיפר על מותו של זוהר, אני מהרהר, אילו ניתנו לי לחזור שלושים וארבע שנים חזרה, האם הייתי מסכים לקחת אותן?
וחשבתי על הילד שעלה לארץ, בשנות החמישים, עם 'עלית הנוער', וגדל בקיבוץ הטוב והצנוע שעיצב את אישיותו וצייד אותו בחוסן לצלוח את מהמורות החיים שנקרו בתחנות חייו, האם בעת הזו בסתו ימיי המוארים, שנֵטֶל החיים הִרְפָה ממני, וחדווה ענוגה מחבקת עתותיי, לגעת בפניה היפות של היצירה המנחמת, האם הייתי לוקח את השנים הללו בחזרה?  לא. לא הייתי לוקח.

(ערכתי שנית).

תגובות  10  אהבו 

405
לנדב שלום, שני דברים ריגשו אותי בפוסט שלך: הסיפור על בית כלא אנסאר. לפי מיטב זכרוני, מחנה אנסאר שהיה קיים הרחק בדרום הארץ קרוב לגבול המצרי, הכיל מספר אלפים של אסירים פלשתינים ואני כאיש מילואים (לאחר מ...
לנדב שלום, שני דברים ריגשו אותי בפוסט שלך: הסיפור על בית כלא אנסאר. לפי מיטב זכרוני, מחנה אנסאר שהיה קיים הרחק בדרום הארץ קרוב לגבול המצרי, הכיל מספר אלפים של אסירים פלשתינים ואני כאיש מילואים (לאחר מעבר מצנחנים , דווקא לחיל האוויר - שמירות) שומר על אחד המגדלים ביום ובלילה. העובדה שעלית לארץ היישר לחברת נוער בקיבוץ, הזכירה לי את חברת הנוער בכפר רופין, קיבוץ הולדתי, אליה צורפו נערות ונערים מעליית הנוער וממשפחות "קשות". אשמח לתגובתך. עודד הון הוניגווקס
14/10/21
ים של דמעות. עודד. (שם יפה, 'עודד'). ("ממלא 4 שעות שמירה, על גג בניין כלא אָנְסָר בדהריה"), מסתבר השם "אנסר" משותף לכל בתי הכלא שקמו בימים ההם. (זוכר במלחמת לבנון הובלנו אסירים לכלא "אנסר" בתוך לבנו...
ים של דמעות. עודד. (שם יפה, 'עודד').
("ממלא 4 שעות שמירה, על גג בניין כלא אָנְסָר בדהריה"), מסתבר השם "אנסר" משותף לכל
בתי הכלא שקמו בימים ההם. (זוכר במלחמת לבנון הובלנו אסירים לכלא "אנסר" בתוך לבנון).
כן זוכר, חניך בחברת נוער (קיבוץ גבעת חיים בעמק חפר, תקופה יפה).
תודה עודד שמח שהגבת.
בריאות ונועם, עודד היקר. (חיוך).
נדב יקר של כולנו..כמה נוגעת ומרגשת כתיבתך ..את מחשבותיך מחזיר 27 שנים אחורה מאז מותו של "זוהר ארגוב" לא פשוט ללכת הלוך ושוב 4 שעות רצופות על גג של כלא. ולא פשוט היה במלחמות ,ומלחמות ההתשה . כ...
נדב יקר של כולנו..כמה נוגעת ומרגשת כתיבתך ..את מחשבותיך מחזיר
27 שנים אחורה מאז מותו של "זוהר ארגוב"
לא פשוט ללכת הלוך ושוב 4 שעות רצופות על גג של כלא.
ולא פשוט היה במלחמות ,ומלחמות ההתשה .
כאשר היום ,בסתיו ימך המוארים ..וחדווה ענוגה מחבקת עתותיך
מבינה למה אינך רוצה לחזור לשם. תודה נדב ..בוקר טוב ושמח .
14/10/21
ים של דמעות. מדלן. כן מדלן, גם את עברת אותה הדרך, העלייה לארץ בלי ההורים, (מוסד 'בן שמן') אכן דרך ארוכה עשינו מאז. שמח שצלחנו את מהמורות החיים והגענו עד הלום. שמחה בריאות ונועם מדלן היקרה. (פרח)....
ים של דמעות. מדלן.
כן מדלן, גם את עברת אותה הדרך, העלייה לארץ בלי ההורים, (מוסד 'בן שמן')
אכן דרך ארוכה עשינו מאז. שמח שצלחנו את מהמורות החיים והגענו עד הלום.
שמחה בריאות ונועם מדלן היקרה. (פרח).
זוהר ארגוב מת לפני 34 שנים
14/10/21
נכון אריאל, 34 שנים חלפו מאז. את הסיפור כתבתי לפני שנים רבות,(27 שנים למותו של הזמר),
כתבתי אותו כלשונו אז.
בריאות ושמחה. אריאל, (חיוך).
הרי כתבת "ערכתי שנית"?... אגב- שמי אריאל מיום הוולדי...(התנצלות)
14/10/21
ים של דמעות. אריאל. בימים אלה שחגגתי 80, רצוי לתקן מ27, ל34 שנים למותו של זוהר ארגוב, (פרט שלא ייחסתי לו חשיבות בעריכה הייתי אז בן 46, עדיין משרת בשרות מילואים,(עד גיל 51 באותה יחידה). תודה על תשומת...
ים של דמעות. אריאל.
בימים אלה שחגגתי 80, רצוי לתקן מ27, ל34 שנים למותו של זוהר ארגוב, (פרט שלא ייחסתי לו חשיבות בעריכה הייתי אז בן 46, עדיין משרת בשרות מילואים,(עד גיל 51 באותה יחידה).
תודה על תשומת הלב. בריאות ונועם.
13/10/21
נכון
14/10/21
ים של דמעות. אבי.
תודה אבי, קראת והגבת. (חיוך).
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

לב אישה אוהבת
זיקפי גווך אהובה כי לא נָס לחייך הָלִיכָתֶך בָת מֶלֶך תִצְעָדִי. לעת ערב, אסיראדרתך להזין יפה...
לקריאת הפוסט
לבד.
העזר כנדי נפטרה. אין עוד מלצפות (נפטרה לפני שבוע)
לקריאת הפוסט
עדיין כאן
הגשמיות אוכלת בכל פה. יותר מדיי אפור, אךלא אתןלגשמיות לקלקל לי את אווירת החג,שהרי ראשהשנהתשפ'דהיום, מעבר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה