מה אומר לך המושג "סוציאליזם"

מה אומר לך המושג "סוציאליזם"? (משאל רחוב בקיבוץ גזית לכבוד האחד במאי)
ישנם חברים, מרכסיסטים מוצהרים בעברם, שאמרו לי שהמילה הזו כבר לא אומרת להם דבר – "סתם איזה מושג עמום חסר משמעות ומעורפל מן העבר הרחוק". ממיעוט התשובות שקיבלתי בשאלוןמ שערכתי, אני מסיק שיש מבוכה לגבי מושג זה. בכל זאת היו כמה אמיצים שהרימו "את הכפפה".
טלי ג.ס: אם הייתי נשאלת מה אומר לי המושג סוצאליזם לפני מספר שנים, יש לשער שהייתי נוטה להעמיק בענין התיאורטי-היסטורי שלו. אך כיום, מהמקום בו החברה שלי נמצאת, אני נוטה לומר שעבורי המושג סוציאליזם מהווה מרקם של יחסים. בירור סביב המושג הזה מביא אותי לבחון את מהות היחסים הקיימים בין האנשים החיים באותו מקום בו אני חיה, במקום בו גדלתי, חוויתי, שמחתי וכאבתי. מה באמת נמצא במערכת היחסים בין אנשים החיים בחברה אותה הם מגדירים, או לפחות הגדירו כ"סוציאליסטית". עד כמה באמת איכפת לנו אחד מהשני, חשוב לנו מה קורה מעבר לפתח דלתנו? ועד כמה אנחנו כאן כדי להיות אחד עם השני?
אין בכוונתי לתת כאן את התשובות שמסתובבות אצלי בראש, הן גם מבוססות על תחושות בלבד, ללא כל בדיקה מסודרת.
כל מה שהייתי רוצה כיום הוא שתהיה אפשרות לבדוק את השאלות האלו. ואולי רצון זה גם הוא אין לו על מה להתבסס כי אנחנו חברה כל כך מגוונת, נמצאים כאן מטעמים כל כך שונים, שבאופן מובנה קשה מאוד ליצור את האינטימיות הדרושה לברור מהותי שכזה.
ולסיכום: עבורי המושג סוציאליזם טומן מהות מיוחדת של קשרים בין-אישיים של מי שבחר לחיות תחת או ליד המושג הזה.
צביה וקס: לאחר מחשבה, אני רוצה לשתף אותך בכך שאני לא מתחברת למילה, אלא למה שיש מאחורי המילה, לכל המושגים החשובים באמת. אני בטוחה שאף אחד ממיליוני בני האדם שחיים על כדור הארץ, לא רוצה להיות מנוצל בשום צורה. הרבה אומרים שסוציאליזם הוא דבר שעבר מהעולם.
אני חושבת שהרעיון המופלא שאנשים שווים בזכות היותם בני אדם, ולא בזכות מה שהם מציגים כלפי חוץ, הוא סוציאליזם. מעמד, קריירה, לבוש, הופעה, הם דברים שהחברה "מוכרת" לנו כדי לשמור על הסטאטוס קוו. אני בטוחה שהרבה מאיתנו חלמו על חיים יותר טובים, בשבילנו ומשפחתנו.
אחרי מחשבה נוספת אני יכולה לסכם שסוציאליזם עבורי הוא אי ניצול מוחלט. ואני רוצה להגיע למצב שאף אדם לא יחיה מתוך ניצול, כי זה לא רק מדכא את המנוצל, אלא גם משחית את המנצל.
איתן קליש: "סוציאליזם עבורי זה צדק, וככל שאנו קרובים אליו, אנו חיים בחברה צודקת יותר. השאלה החשובה בעיני היא "האם עודנו סוציאליסטים"? לדעתי, כל עוד אנו נותנים חינוך חינם, בריאות חינם, מספקים את המינימום הכלכלי גם למובטלים ביננו, שומרים על פער קטן יחסית במשכורות, אנחנו סוציאליסטים. ברור שכל הדברים האלו נעשים מתוך מחשבה סוציאליסטית. אם כל הדברים האלו יעלמו, ונגיע לקוטב של "ישוב קהילתי", נחדל מלהיות סוציאליסטים.
ישנם חברים, מרכסיסטים מוצהרים בעברם, שאמרו לי שהמילה הזו כבר לא אומרת להם דבר – "סתם איזה מושג עמום חסר משמעות ומעורפל מן העבר הרחוק". ממיעוט התשובות שקיבלתי בשאלוןמ שערכתי, אני מסיק שיש מבוכה לגבי מושג זה. בכל זאת היו כמה אמיצים שהרימו "את הכפפה".
טלי ג.ס: אם הייתי נשאלת מה אומר לי המושג סוצאליזם לפני מספר שנים, יש לשער שהייתי נוטה להעמיק בענין התיאורטי-היסטורי שלו. אך כיום, מהמקום בו החברה שלי נמצאת, אני נוטה לומר שעבורי המושג סוציאליזם מהווה מרקם של יחסים. בירור סביב המושג הזה מביא אותי לבחון את מהות היחסים הקיימים בין האנשים החיים באותו מקום בו אני חיה, במקום בו גדלתי, חוויתי, שמחתי וכאבתי. מה באמת נמצא במערכת היחסים בין אנשים החיים בחברה אותה הם מגדירים, או לפחות הגדירו כ"סוציאליסטית". עד כמה באמת איכפת לנו אחד מהשני, חשוב לנו מה קורה מעבר לפתח דלתנו? ועד כמה אנחנו כאן כדי להיות אחד עם השני?
אין בכוונתי לתת כאן את התשובות שמסתובבות אצלי בראש, הן גם מבוססות על תחושות בלבד, ללא כל בדיקה מסודרת.
כל מה שהייתי רוצה כיום הוא שתהיה אפשרות לבדוק את השאלות האלו. ואולי רצון זה גם הוא אין לו על מה להתבסס כי אנחנו חברה כל כך מגוונת, נמצאים כאן מטעמים כל כך שונים, שבאופן מובנה קשה מאוד ליצור את האינטימיות הדרושה לברור מהותי שכזה.
ולסיכום: עבורי המושג סוציאליזם טומן מהות מיוחדת של קשרים בין-אישיים של מי שבחר לחיות תחת או ליד המושג הזה.
צביה וקס: לאחר מחשבה, אני רוצה לשתף אותך בכך שאני לא מתחברת למילה, אלא למה שיש מאחורי המילה, לכל המושגים החשובים באמת. אני בטוחה שאף אחד ממיליוני בני האדם שחיים על כדור הארץ, לא רוצה להיות מנוצל בשום צורה. הרבה אומרים שסוציאליזם הוא דבר שעבר מהעולם.
אני חושבת שהרעיון המופלא שאנשים שווים בזכות היותם בני אדם, ולא בזכות מה שהם מציגים כלפי חוץ, הוא סוציאליזם. מעמד, קריירה, לבוש, הופעה, הם דברים שהחברה "מוכרת" לנו כדי לשמור על הסטאטוס קוו. אני בטוחה שהרבה מאיתנו חלמו על חיים יותר טובים, בשבילנו ומשפחתנו.
אחרי מחשבה נוספת אני יכולה לסכם שסוציאליזם עבורי הוא אי ניצול מוחלט. ואני רוצה להגיע למצב שאף אדם לא יחיה מתוך ניצול, כי זה לא רק מדכא את המנוצל, אלא גם משחית את המנצל.
איתן קליש: "סוציאליזם עבורי זה צדק, וככל שאנו קרובים אליו, אנו חיים בחברה צודקת יותר. השאלה החשובה בעיני היא "האם עודנו סוציאליסטים"? לדעתי, כל עוד אנו נותנים חינוך חינם, בריאות חינם, מספקים את המינימום הכלכלי גם למובטלים ביננו, שומרים על פער קטן יחסית במשכורות, אנחנו סוציאליסטים. ברור שכל הדברים האלו נעשים מתוך מחשבה סוציאליסטית. אם כל הדברים האלו יעלמו, ונגיע לקוטב של "ישוב קהילתי", נחדל מלהיות סוציאליסטים.
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
סוציאליזם - תכונה או מעלה, (איך שנקרא לה), הטבועה בפלח גדול של בני אדם שנולדו איתה.
הפלח הזה, מתאמץ למשוך את העגלה הזו בעליה. (בדרך כלל ללא הצלחה, כיוון רוב אוכלוסיית העולם, לא נושאים הגן הזה המכונה "סציאליזם").
למרות חשיבותו של הסוציאליזם לחתור לקיים חברה (בארץ, וכנ"ל שאר מדינות העולם) שוויונית, קשה ליישמו. הראיה - שינוי פניה של החברה הקיבוצית, וההתיישבות העובדת בכללה, שלא הצליחה וחדלה למשוך את העגלה בעליה. (מגמת ההפרטה)...
מזה אנו למדים, לא כל 'חבר' קיבוץ הינו סוציאליסט באופיו, ובמהותו.
אולם למרות הכל, החתירה לסוציליזם ממשיך, וימשיך להדהד על פני הגלובוס, כל עוד יש מעמדות של עשירים ועניים...
המשך כתיבה מהנה. איתן ידידי.
האידיאל הסוציאליסטי של צדק חברתי, שיוויון יחסי, אחריות החברה לרווחת הפרט לא ייעלם אף פעם. בחברה הישראלית המובילה בעוני במדינות הOCED' עם הפערים הענקיים, עם הניצול הנוראי (ראה עובדי הקבלן) האחד במאי והסוציאליזם רלוונטיים מתמיד.
שבוע טוב
ריגש אותי שהמרואיינות שלך שמו דגש על המילה
ד י כ ו י
ואת ההגדרות שלהן בנו סביב שלילת או אף
ה י ת נ ג ד ו ת ל ד י כ ו י
גם אני מכלה את ימיי ושעותיי בחיי בניסיונות
ליפתוח לאנשים את הראש בנוגע
ל ע ר י צ ו ת ה ד י כ ו י
בדקתי שוב ומצאתי שאף אחת מהמרואיינות לא השתמשה במילה "דיכוי", לעומת זאת אחת מהן השתמשה במילה "ניצול" כמה פעמים. למה את מתכוונת ב"דיכוי"?
שבוע טוב
בעזרת כלי הדיכוי משאירים אוכלוסיות חלשות ושקופות! הדיכוי הוא מה שחוסם מליראות את העוולות! האליטות שולטות באמצעות הדיכוי!
הבנייה מדכאת לאורך שנים מעוורת ומעוולת!
במו עיני נוכחתי ועל בשרי נוכחתי בקיבוץ
מה פירוש: דיכוי. ניצול. התנשאות מתוך ריקנות.
המושג דמוקרטיה מת מזמן.ואני תוהה
מתי היה.
הקיבוץ טרום ואחר ההפרטה הפך.
לעניות דעתי לקואופראיב הנשלט ע"י שררה.
הדמוקרטיה, הערבות ההדדית האמיתית
מתו מזמן.
ואת הואקום שנוצר מילאו רוחות רעות.
והסוציאליזם צנח לו ז"ל ז"ל.
היה ניצול בייחוד של החלשים והמיעוטים:
שכירים יהודים, דרוזים ונשים.
ושכירים ותיקים ונאמנים ,למשל בקיבות אילון
(מהכפר עראב אל ערמשה השכן למשל) פוטרו ללא פיצויים
באופן פתאומי מסיבות כלכליות וללא סנטימנטים.
בנות בדואיות,שהועסקו באילון במפעל המגעיל שף הגפילטע פיש המגעיל.
הן שבתו -עד שהורשו לאכול עם החברים בחדר האוכל עם חברי הקיבוץ.
(כפי שהיה נהוג לפני כן).היסתתי אותן לעשות שביתה ו..איזה פלא זה עבד.
כי הקיבוץ היה זקוק להן ולא היה להן תחליף.
והצביעות הנבזית של הרב היעני דומם בקיבוץ.
בכל מקרה שהאינטרס האישי של החברים
הכתיב להם לשתוק ולהוריד פרופיל.
כי זה " לא ענייני"-P(
"והקיבוץ-מי זה האלוקים המכונה קיבוץ"?)
תכונת הנצלנות התבטאה גם בין החברים לבין עצמם בקיבוץ
אחר בו חייתי כאשת חבר נטולת זכויות כשכל זכויותיי
היו בגין אישי. שגם אותו דפקו ודופקים ומנצלים והטמבל
לא רואה תרתיי משמע. כי בחר גם לחיות כבת יענה עלאק,
כאילו אין לו ברירה.
ואי אפשר להתווכח עם רגשות ודיעות קדומות.
והעולם ימשיך, כמנהגו נוהג. שבוע טוב.
2..מה זה אומר סוציאליזם
3.היש בארץ סוציאליזם
4.האם אתה בעד הקו הזה.
5.האם המגמה הסוציאליסטית היכן שהיתה-האם הצליחה.6.האם יכול להתקיים סוציאליזם בטהרתו.
אנסה להתיחס לחלק מהשאלות.הסוציאליזם כמודעות חברתית,ששמה את האדם בתוך החברה במרכז,היה לנו כבר במיקרא.למשל שחרור העבד בשנה השביעית,לקט,שכחה ופאה.ועוד חוקים כאלה.הנביאים יוצאים נגד אי קיום החוקים האלה.
בעיקר עמוס,יוצא נגד פרות הבשן,העושקות דלים,רוצצות אביונים האומרות לבעליהן הביאה ונישתה ועל בגדים חבולים יטו אצל כל מזבח.בגדים שלקחו כערבון מהעני הלווה שיש לו רק בגד אחד.
אז כאן יש לנו העשירים,(עדיין לא קאפיטליסטים)מול העניים.חברת קצוות.
המהפכה הצרפתית,החלה ואחר כך החרו והחזיקו אחריהם מרקס ואנגלס שעודדו מהפכה"כי לעבד אין מה להפסיד מלבד את הכבלים"ברית המועצות עלתה על זה.מול החברה הקאפיטליסטית,שעגל הזהב שלה היה לקדוש.אבל גם הכוונות הטובות מובילות לפעמים לגיהינום.ידוע לנו על סטלין ,לנין ואפילו טרוצקי היהודי,שגרמו למותם של עשרות אלפי אנשים בשם האידאל הזה,הגליות לסיביר,רצח הצארים,לא בסדר זה.
אי אפשר לומר שהאנשים ברוסיה נעשו מאושרים יותר עקב המהפכה הזו.
כאן בארץ,אנשים ראו בברית המועצות והמהפכה שלה כביכול להעביר את אמצעי הייצור לפועל,ממש סגדו לרוסיה.מה שחיזק עוד יותר את דעותיהם כשברית המועצות הצביעה בעד הקמת המדינה בהצבעה באו"מ.אבל אז נוצרה ההתפכחות.אכזבה מרה.הטעות של הקיבוצים,לדעתי,היתה שהם באמת ניסו לחלק הכל שווה בשווה,אבל לא כולם זקוקים לאותו הדבר ולאותה הכמות.לדעתי היו צריכים לחלק לכל אדם על פי צרכיו(ואז הצרכים לא היו כמו בימינו.והרי בקיבוץ חיו אנשים עם מודעות של החברה)
שנית,האדם באשר הוא עיניו גדולות,וגם הם רצו ללמוד,להתלבש יפה,לנסוע לחוץ לארץ והיתה עם זה בעיה.צריך היה לקבל רשות,והתחילה הפרוטקציה.
הקיבוץ דאג יחסית לאנשיו כל זמן שהם במיסגרתו,אבל לא חשב מה יהיה אם מישהו יאלץ או ירצה לעזוב את המיסגרת החברתית הזו.
עם הזמן השיוויון בקיבוץ נגוז.קראתי את דברי עפיפונה על ניצול,כלומר נטה לכיוון הקאפיטליזם.
כבר כתבתי הרבה מדי.בסיכום:הרעיון ניפלא,אבל אוטופי.
הערה אינפורמיבית:המהפכה הצרפתית פרצה ב1789
המניפסט הקומוניסטי של מרקס ואנגלס יצא לאור ב1848
כמה טוב ומעשיר שהדיון ממשיך ומיתרחב ואף מעמיק
מעל ומעבר לציפיות. תודות איתן שהעלית.
כל ״׳איזם״׳ מפעיל את חלק מאיתנו את הרצון להגיב ולהיתייחס.
איני חסידה כלל של אף ״׳איזם״׳ כי תמיד נילווה אל זה רדיקאליות ולזה מיתלווה הרס וחורבן.
מאמינה בתהליכים ובשלבים.
הליכה בצעדים מתונים ושקולים.
מאמינה בהמון חשיבה ליפני ביצוע כל פעולה.
(((ממילא שינויים ותמורות נופלות עליינו בהכרח)))
לא אני המצאתי זאת !
ב 1 במאי נשלפו בכל מקום הדגלים האדומים.
בעיני הם ייצגו נהרות דם שנשפכו בעקבות "המהפכה" הסוציאליסטית.
את "הסוציאליזם" של סטאלין מיותר להזכיר.
גם שמה המלא של המפלגה הנאצית היה "המפלגה הנאציונאלסוציליסטית"
כל אלה: רוממות "הסוציאליזם" בפיהם ודם הקורבנות על ידיהם.
כן, אני מתייחס לשימוש הציני שעשו במאה ה20 במילה "סוציאליזם".
מברית המועצות מדינה סוציאליסטית . בפוסט עיניינו אותי מאוד תגובות של אנשים. על אך שהם מבינים סוציאליזם.
יחסים בין אנשים , אחריות קולקטיבית על פרט וגולת הכותרת שוויון. אידאולוגיה סוציאליסטית ומציאות במדינה סוציאליסטית אפילו לא נפגשות. נכון השכלה ורפואה היו בחינם אלא שבפועל כדי להגיע לרופא טוב היה צריך לשלם ולהתחיל ללמוד במוסד אקדמי טוב גם לא היה " ממש בחינם . " אז אידאולוגיה לחוד ומציאות לחוד . האם זה טבע של בני אנוש תמיד לחפש את הרווח אישי ?