1566תז קאמרטה ירושלים-משפחת באך המורחבת

1566הקאמרטה הישראלית ירושלים-משפחת באך המורחבת-מוזיאון תאצילומים-אלי ליאוןהיום בצהריים שמעתי קונצרט של הקאמרטה הישראלית ירושלים ובו 5 יצירות מאת באך.אמנם שמענו את באך אך אלו היו יצירות שלמרות השם באך נכתבו כל יצירה על ידימלחין אחר.במשפחת באך היו 53 אנשים שעסקו בצורות שונות במוסיקה.המפורסמים מבין כולם היו רק כמה ביניהם יוהן סבסטיאן באך המפורסם ביותר שהיה האבא של עוד שניםמפורסמים יוהן כריסטיאן וקרל פיליפ עמנואל.אלה שלושת המלחינים מהמשפחה המנוגנים והמפורסמים ביותר מכל המשפחה.פה ושם לעתיםדי רחוקות מנוגנים גם מלחינים אחרים מהמשפחה המורחבת.היום בנוסף לשלושת המפורסמים שמענו גם את וילהלם פרידמן באך1784-1710שמענו את הסינפוניה ברה מז'ור.הסינפוניה היתה מלודית מאוד. מוסיקה די עליזה כאשר כלי הנשיפה היו החטיבה הבולטת ביותר ביצירה הקטע בו מנגנים שני חלילי צד היה מאוד יפה ונוגן נהדר על ידי שני החלילנים שלהתזמורת.הסינפוניה נקראת סינפוניה כי זה מונח שהיה מקובל בזמנו לציון פתיחה כלית ליצירה מושרת.יש הוכחות שהיא שימשה כפתיחה לקנטטה שהושמעה בכנסיה.המלחין השני ששמענו היה יוהן סבסטיאן המפורסם מכל המשפחה .שמענו את הקונצ'רטוהברנדנבורי מס 3 כאשר התזמורת היתה מצומצמת וכללה 11 נגנים בלבד.היא ניגנה בעמידהכפי שהיה נהוג בתקופת הבארוק וכללה כלי קשת כולל נגן צ'מבלו.הקונצרטו מורכב משלושה פרקים כאשר הפרק השני נמשך 15 שניות בלבד ומנוגן על ידיהצמבלו.לא התרשמתי במיוחד מהיצירה .היצירה השלישית והארוכה ביותר שנוגנה הפעם, היתה מאת יוהאן כריסטוף פרידריךהכינוי שלו היה "הבאך של ביקבורג'' כי עבד בחצרו של הרוזן ביקבורג.היתה זוקנטטה לבס ותזמורת בשם פיגמליון.לסולן הבאס בריטון הגרמני רימונד נולטה ששר ביושבו על כיסא מוגבה קול יפה וערבלאוזן אך היצירה ששר לא היתה מענינת .היא מלודרמה על פיגמליון שהיה מלך קפריסין ופסל וגם כהן גדול.היצירה מספרת על פסל אישה שפיסל וכאשר נישק אותוהחיה את הפסל והתחתן איתה.היצירה מושרת על ידי הזמר שמספר את העלילה בלווי התזמורת. .בחלק השני של הקונצרט אחרי ההפסקה שמענו שתי סימפוניות אחת מאת יוהן כריסטיאן והשניה מאת קרלפיליפ עמנואל שהם הבנים המפורסמים ביותר כמלחינים של אביהם-סבסטיאן והמנוגניםביותר היום.כריסטיאן היה הבן הצעיר ביותר של סבסטיאן ונקרא גם הבאך של מילנו כי היה נגןהעוגב בקתדרלת מילנו או הבאך של לונדון כי עבר להתגורר בה.מוצרט בן ה8 פגש בו בתקופה שהסימפוניה ששמענו חוברה ב1764 ויש הטוענים שביצירותשל מוצרט יש אלמנטים ששאב מכריסטיאן.בסיום הסימפוניה היתה מבוכה בקהל כי היתה לו הרגשה שהסימפוניה נגמרה באמצעולא הבין שהיא נגמרה.זאת סימפוניה עם מוסיקה יפה מלאת ניגודים בקצב ובעוצמה.לסיום שמענו את הסימפוניה ברה מז'ור מאת קרל פילים עמנואל.היצירה יפה וערבה מאודלאוזןניצח על הקונצרט רינהרד גבל מגרמניה.הוא היה נמרץ בניצוח,גבוה שויתר עלהפודיום ועשה בגופו תנועות משמאל לימין בניצוח מדוייק.התזמורת ניגנה כהרגלה מצויין..היה זה קונצרט שנתן לקהל אפשרות להכיר חמישה מלחינים ממשפחת באך ולהכיר אתסיגנונו של כל אחד ואחד מהם לפחות על פי היצירה שניבחרה ליצגו בקונצרט זה.בתום הקונצרט המנצח החליט לנגן הדרן יצירה של באך בקצב איטי ביותר כדי להראות לקהל את ההבדל..קצב שלו היה מנוגן כך כל הקונצרט צריך היה בסופו לעמול קשה להעיר את הקהל.לראות או לא לראות;רעיון יפה,קונצרט יפה.מומלץ לשמוע.נכתב על ידי elybikoret , 17/2/2017 16:05אלי ליאון[email protected]www.elybikoret.022.co.il03-68567860542493488עיתונאי-מבקר אמנותתיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאיחבר אגודת העתונאים של תל אביבותא המבקרים שליד האגודהמנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקהמבקר תרבות בדעתון,עסקים,הפורטל שלנו,פרשן,WORD PRESS