1162פסטיבל ירון-תיאטרון אורנה פורת-מוזיאון תא

1162פסטיבל ירון-תיאטרון אורנה פורת-מוזיאון תא
צילומים-אלי ליאון
תיאטרון אורנה פורת קיים כבר 43שנה.
נכון להיום יש ברפרטואר שלו יותר מ40 הצגות המוצגות בכל הארץ.
במסגרת התיאטרון מתקיים כבר זמן רב פעמיים בשנה "פסטיבל ירון" ע'ש הצנחן ירון ירושלמי שנפל במלחמת ההתשה.
זהו פסטיבל של הצגות ילדים המתקיים באולמות מוזיאון תא וסוזן דלל.
השנה בסוכות במסגרת פסטיבל מס' 7 משך 3 ימים הוצגו 14 הצגות שונות.
חלק מההצגות ראיתי בהזדמנויות אחרות ובפסטיבל הפעם ראיתי שתיים נוספות.
אחת ההצגות היתה "אלדין ומנורת הקסמים"-אגדה מסיפורי אלף לילה ולילה. למרות שהסיפור ידוע הנה כמה מילים עליו.
אלדין פוגש שדון קטן-גיני בתוך מנורת קסמים. הוא מבטיח לו להגשים שלוש משאלות אך ג'אפר הרשע גונב לו את המנורה ומסבך את הענינים. בסופו של דבר הסוף טוב ואלדין מבין שלהיות מאושר טוב מלהיות עשיר. כאשר האדם יודע מה חשוב בחיים הוא לא זקוק לשדון שיעזור לו ויגשים את משאלותיו. טוב הלב של האדם הופך אותו לנסיך אמיתי.
ההפקה, ככל הצגות תיאטרון אורנה פורת, מושקעת.ניתנה תשומת לב לכל פרט ופרט.משתתפים בה 11 שחקנים ורקדנים. העיבוד להמחזה והבימוי הנהדר שהותאם לילדים בגילאי5-9 -משה בן שושן ורענן פררה, יכולים להנות ממנו גם גדולים מהם ומבוגרים. הכוריאוגרפיה-רוני ברנדשטטר טובה מאוד,עליזה,קיצבית.התפאורה היפה- בתיה ומיכאל פיק.התלבושות הששגווניות והיפות מאוד עיצבה בחן רב אלה קולסניק והמוסיקה -שי אלון.התאורה הצבעונית,הבהירה,העליזה והשמחה שהיתה נהדרת עיצבו אינה מלקין ומישה צ'רנייבסקי.
בהצגה תעלולים יפים כגון נחש המתרומם מכד בשמעו צלילי חליל, בובות מתנועעות, מוסיקה פסיבדו מזרחית, ריקודים נהדרים, צבעוניות רבה, ביצוע מצויין.
היא הופקה בשיתוף תיאטרון המחול ענבל.
זאת הפקה מוצלחת ביותר הגורמת להנאה רבה לכל אחד ללא הבדל אם הוא קטן או גדול, נער או מבוגר.
מלצה חמה מאוד.
ההצגה השניה שראיתי היתה"הנסיכה על העדשה".זאת הצגה מוסיקלית בהשראת סיפור מאת אנדרסן. למרות שהיא מיועדת לאותו טווח גילים היא שונה מאוד מההצגה אלדין.
זאת הצגה צנועה בהרבה מהקודמת.
התפאורה והתלבושות שעיצבה מאיה בר-ניב מורכבת מ20 מזרונים שמיקומם וסידורם ,שהם מלאכת מחשבת, משתנים מרגע לרגע ויש להם תפקיד רב בהצגה.גם היא עוסקת בנסיכה שהתרטבה מהגשם ומבקשת מקלט בארמון.
בגדיה מרופטים וכאשר היא מציגה את עצמה כנסיכה שהלכה לאיבוד, המלכה לא מאמינה לה אך הנסיך מתאהב בה. המלכה עורכת לה מבחן עם עדשה כדי לבדוק אם היא משקרת, אך כדי לא להעליב את מארחיה הנסיכה אומרת שישנה טוב למרות שעל פי המבחן היתה צריכה להגיד שלא ישנה טוב כשבעצם זאת היתה האמת.
הילדים מתרגשים ביותר ביודעם שהנסיכה תפסיד את אהבת הנסיך רק בגלל שלא אמרה את האמת וזאת כאמור מתוך רצון להיות עדינה ולא מעליבה.
זהו סיפור לילדים שחייב להיות לו סוף טוב.הילדים לומדים שלא צריך לקבוע מי הוא האדם לפי הבגדים שהוא לובש-"הקנקן" אלא מאופי האדם-"מה שיש בו".המוסיקה היפה חיבר דניאל סלומון ואת התאורה עיצב מאיר אלון.הכוריאוגרפיה שלא כללה הפעם ריקודים אלא תנועה מועטת בין המזרונים עיצבה נטע קנצ'וק והתנועה התיאטרלית-גנדי בבצקי.
ההפקה נעשתה בשיתוף עם בית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים.
עיבד את המחזה מהסיפור של אנדרסן גיל צרנוביץ,סיון הנדלסמן ביימה.
זאת הצגה שהיא יותר סיפור מבויים עם רעיונות יפים בהעמדת המזרונים והמשחק איתם.
לראות או לא לראות:הצגות יפות,שונות אחת מהשניה,מבוצעות היטב.
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה