בראשית פרק י"ד

בבראשית פרק י"ד, מסופרים מספר סיפורים. 1 . מלחמת המלכים . ניצחונם של ארבעת מלכים מהצפון את חמשת המלכים . מלכי הערים שבכיכר הירדן  ואת שבייתו של לוט . 2 . אברם עושה ברית הגנה עם האמורים היושבים בחברון וסביבתה. 3 . אברם מגייס את אנשיו ואת בעלי בריתו ויוצא למרדף אחר ארבעת המלכים. 4. אברם האסטרטג מנצח את ארבעת המלכים , מחזיר את לוט ורכושו וכן את רכוש המלכים של כיכר הירדן. 5 . מלכיצדק מקבל את פני אברם בלחם ויין.  
בראשית פרק י

בראשית פרק י"ד.

יד,א וַיְהִי, בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ-שִׁנְעָר, אַרְיוֹךְ, מֶלֶךְ אֶלָּסָר; כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם.  יד,ב עָשׂוּ מִלְחָמָה, אֶת-בֶּרַע מֶלֶךְ סְדֹם, וְאֶת-בִּרְשַׁע, מֶלֶךְ עֲמֹרָה; שִׁנְאָב מֶלֶךְ אַדְמָה, וְשֶׁמְאֵבֶר מֶלֶךְ צְבֹיִים, וּמֶלֶךְ בֶּלַע, הִיא-צֹעַר.  יד,ג כָּל-אֵלֶּה, חָבְרוּ, אֶל-עֵמֶק, הַשִּׂדִּים:  הוּא, יָם הַמֶּלַח.  יד,ד שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה, עָבְדוּ אֶת-כְּדָרְלָעֹמֶר; וּשְׁלֹשׁ-עֶשְׂרֵה שָׁנָה, מָרָדוּ.  יד,ה וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בָּא כְדָרְלָעֹמֶר, וְהַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת-רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם, וְאֶת-הַזּוּזִים בְּהָם; וְאֵת, הָאֵימִים, בְּשָׁוֵה, קִרְיָתָיִם.  יד,ו וְאֶת-הַחֹרִי, בְּהַרְרָם שֵׂעִיר, עַד אֵיל פָּארָן, אֲשֶׁר עַל-הַמִּדְבָּר.  יד,ז וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל-עֵין מִשְׁפָּט, הִוא קָדֵשׁ, וַיַּכּוּ, אֶת-כָּל-שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי--וְגַם, אֶת-הָאֱמֹרִי, הַיֹּשֵׁב, בְּחַצְצֹן תָּמָר.  יד,ח וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם וּמֶלֶךְ עֲמֹרָה, וּמֶלֶךְ אַדְמָה וּמֶלֶךְ צְבֹיִים, וּמֶלֶךְ בֶּלַע, הִוא-צֹעַר; וַיַּעַרְכוּ אִתָּם מִלְחָמָה, בְּעֵמֶק הַשִּׂדִּים.  יד,ט אֵת כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם, וְאַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר, וְאַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר--אַרְבָּעָה מְלָכִים, אֶת-הַחֲמִשָּׁה.  יד,י וְעֵמֶק הַשִּׂדִּים, בֶּאֱרֹת בֶּאֱרֹת חֵמָר, וַיָּנֻסוּ מֶלֶךְ-סְדֹם וַעֲמֹרָה, וַיִּפְּלוּ-שָׁמָּה; וְהַנִּשְׁאָרִים, הֶרָה נָּסוּ.  יד,יא וַיִּקְחוּ אֶת-כָּל-רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה, וְאֶת-כָּל-אָכְלָם--וַיֵּלֵכוּ.  יד,יב וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם, וַיֵּלֵכוּ; וְהוּא יֹשֵׁב, בִּסְדֹם.  יד,יג וַיָּבֹא, הַפָּלִיט, וַיַּגֵּד, לְאַבְרָם הָעִבְרִי; וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי, אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר, וְהֵם, בַּעֲלֵי בְרִית-אַבְרָם.  יד,יד וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו; וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, וַיִּרְדֹּף, עַד-דָּן.  יד,טו וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו, וַיַּכֵּם; וַיִּרְדְּפֵם, עַד-חוֹבָה, אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל, לְדַמָּשֶׂק.  יד,טז וַיָּשֶׁב, אֵת כָּל-הָרְכֻשׁ; וְגַם אֶת-לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב, וְגַם אֶת-הַנָּשִׁים וְאֶת-הָעָם.  יד,יז וַיֵּצֵא מֶלֶךְ-סְדֹם, לִקְרָאתוֹ, אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת-כְּדָרְלָעֹמֶר, וְאֶת-הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ--אֶל-עֵמֶק שָׁוֵה, הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ.  יד,יח וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם, הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן; וְהוּא כֹהֵן, לְאֵל עֶלְיוֹן.  יד,יט וַיְבָרְכֵהוּ, וַיֹּאמַר:  בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.  יד,כ וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן, אֲשֶׁר-מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ; וַיִּתֶּן-לוֹ מַעֲשֵׂר, מִכֹּל.  יד,כא וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ-סְדֹם, אֶל-אַבְרָם:  תֶּן-לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח-לָךְ.  יד,כב וַיֹּאמֶר אַבְרָם, אֶל-מֶלֶךְ סְדֹם:  הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל-יְהוָה אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.  יד,כג אִם-מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ-נַעַל, וְאִם-אֶקַּח מִכָּל-אֲשֶׁר-לָךְ; וְלֹא תֹאמַר, אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת-אַבְרָם.  יד,כד בִּלְעָדַי, רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים, וְחֵלֶק הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתִּי:  עָנֵר אֶשְׁכֹּל וּמַמְרֵא, הֵם יִקְחוּ חֶלְקָם. 

בבראשית פרק י"ד, מסופרים מספר סיפורים.

1 . מלחמת המלכים . ניצחונם של ארבעת מלכים מהצפון את חמשת המלכים . מלכי הערים שבכיכר הירדן  ואת שבייתו של לוט . כאן אנו רואים בפעם הראשונה את השתייכותו של אברם לעם "העברי", זאת כשהפליט בא אליו ומספר לו על שבייתו של לוט. על פי הכתוב יד,יג "וַיָּבֹא, הַפָּלִיט, וַיַּגֵּד, לְ"אַבְרָם הָעִבְרִי". אז איך זיהה הפליט את אברם כ"עברי", זאת כנראה על פי לבושו שהיה שונה מלבושם של האמורים שחיו לידו. אנו יכולים לזכור עוד מקרה של זיהוי בין בני אדם. זאת כאשר משה זיהה איש עברי מכה איש עברי אחר מאחיו. כנראה שלבני העם "העברי", היו סימנים מובהקים בכדי לזהות איש את רעהו ולהבדיל אותם מיתר האוכלוסיה .

2 . אברם עושה ברית הגנה עם האמורים היושבים בחברון וסביבתה.

כשאדם עושה בריתות עם הסביבה בה הוא חי, הוא אינו זר. הוא חלק מהסביבה שמקבלת ממנו , בדיוק כפי שהוא תורם לה. לכן אברם עשה בריתות בכל מקום בו חנה עם כל רכושו הגדול. 

מאז ומעולם היו סיכסוכים בין רועי הצאן ל,פלחים". המעבדים את שדותיהם. כך שלעשות ברית עם רועה צאן, בעל עדרים גדולים, כנראה היה דבר שאינו שכיח. אבל מסתבר שאברם היה "טיפוס מיוחד" שבדרכו המיוחדת, הוא השפיע בחיוב על הסביבה. ואנו גם נראה זאת בעתיד בסיפור קניית מערת המכפלה.

3 . אברם מגייס את אנשיו ואת בעלי בריתו ויוצא למרדף אחר ארבעת המלכים.

אברם מצליח לגייס 318 איש מבני ביתו (עבדיו) ויוצא לרדוף אחר המלכים. בעוד שבני בריתו שומרים על רכושו הרב בעת העדרו. אברם רודף אחר המלכים שנסו מפניו עד "חובה" (חלב ?) אשר משמאל (מצפון) לדמשק. שם הוא אורב לצבא המלכים הנרדפים והוא ואנשיו הורגים אותם כנראה תוך שימוש בתחבולות.

4. אברם האסטרטג מנצח את ארבעת המלכים , מחזיר את לוט ורכושו וכן את רכוש המלכים של כיכר הירדן.

אברם שב על עקביו לחברון, ובדרך הוא עובר לעיר "שלם" (ירושלים) , לשם ברחו המלכים שמנוצחים. יש לזכור ששלם הייתה עיר מבוצרת שעמדה על ראש הר. ועמדה בדרכו מזרחה לעיר חברון. בהגיעו לעיר שלם, יוצאים לקראתו מלכיצדק מלך שלם שהיה גם כהן לאל בשם "עליון". ומלך סדום לצידו. מלכיצדק מקבל את אברם בכבוד בלחם ויין . מלכיצדק מברך את אברם בשם "אל עליון קונה שמים וארץ" ומלך סדום מבקש מאברם רק את השבויים ששיחרר. כי היה נהוג שהשובה לוקח את השבויים כעבדים. אבל אברם מסרב לקחת מכל אשר שיחרר באומרו שהוא נשבע ליהוה שהוא האל העליון קונה שמים וארץ. שלא יקח מהשלל "מחוט ועד שרוך נעל". כלומר, גם מהמעט אשר הוא רשאי לקחת לעצמו, אין לו צורך. אבל הוא מוכן לקחת רק את האוכל או דמי האוכל שאכלו אנשיו בזמן המרדף. וחלק מהשלל שהוא סיכם עם ענר ואשכול במידה וינצח את המלכים. לעצמו אין הוא צריך מאומה.

יש כאן ניואנס בנושא האמונה. בעוד שמלכיצדק מאמין באל בשם "עליון", אברם מדגיש שלגביו "יהוה", הוא האל עליון שלו. ולהאמין ב"יהוה" זה שמו של האל שלו. שהוא עליון על כל האלים האחרים. ועל כן הוא מחוייב ל"יהוה" בלבד.

 

מוגש ע"י שלום הלוי . "בית הלויים" . [email protected]

תגובות  5  אהבו 

1146

שבוע טוב שלום הלוי.



מרתק. תודה.


שלום לשלום

למרות ועל אף כל השמות הזרים והמוזרים( לי) בסופו של

יום, הצלחתי לצלוח את הרוביקון( הקישון)ולהגיע לסוף הסיפור שהסתיים

 בניצחון לדעתי, ניצחון של אברהם על ...

שלום לשלום



למרות ועל אף כל השמות הזרים והמוזרים( לי) בסופו של



יום, הצלחתי לצלוח את הרוביקון( הקישון)ולהגיע לסוף הסיפור שהסתיים



 בניצחון לדעתי, ניצחון של אברהם על המלכים המאניאקים וניצחון הרוח



על החומר וטוהר הנשק -אברהםמסרב לשלול שלל ולבוז בז



ברכוש ובנפש( לקחת לו שבויים לעבדים כנהוג בזמנו).



אברהם מתגלה לפעמים כאיש של חסד לא היה אף פעם איש של דין.



קשה לסלוח לו על סיפורי נכונותו לאפשרות עקדת יצחק, גרוש ישמעאל 



והגר והפקרתם לרעב וצמא במדבר, ולפני כן,הנכונות והבקשה שלו משרה



להקריב את עצמה,להתחזות כאחותו של אברהם ולשכב עם פרעה מלך מצריים  



 וזאת בעבור לא רק הצלת נפשו של אברהם (היפוטתית)אלא,גם בעבור 



 התגמול החומרי שפרעה גמל לו. גמול=אתנן.



 



אגב, מרבית השמות "החדשים"- עתיקים יכולים להוות מקור השראה למי שמחפש שמות חדשים



לתינוקות.כמו: בלע,צער,עילם,רפאים,ברע,ועוד.



( נדמה לי ש"ברע" היא מילה ערבית שמשמעותה=אטללע(?)



שלום וברכה



 


להלוי שלום,

ניפלאים הדברים שכתבת בעיקר מה שציינת בסוף.בקשר למלכיצדק מלך שלם.שקיבל את אברהם.בשובו מהקרב.

הבה אוסיף פרט קטן.מלך שלם,חושבים-ירושלים של אז.המספר,כך למדתי,רוצה להדגיש...

להלוי שלום,



ניפלאים הדברים שכתבת בעיקר מה שציינת בסוף.בקשר למלכיצדק מלך שלם.שקיבל את אברהם.בשובו מהקרב.



הבה אוסיף פרט קטן.מלך שלם,חושבים-ירושלים של אז.המספר,כך למדתי,רוצה להדגיש את קדושתה של ירושלים כבר מאותם הימים,ששלט בה כהן עליון לאל אחד,אלא שלאברהם יש כינוי פרטי לאותו האל האחד .הלא הוא השם.



עם נוסיף את זה לסיפור של עקדת יצחק,שהארוע מתרחש על הר המוריה,ושאברהם קנה את מערת המכפלה מארוונה היבוסי(יבוס-שמה הארכאי של ירושלים)הרי זה משלים את קדושתה של העיר מקדמת דנא.שם ניקנתה מערת המכפלה,שם ניצל יצחק מהעקדה ואברהם שם הוכיח את אמונתו הגדולה והעניין האחרון..



עניין אחר.בכתובים עתיקים חוץ ישראלים,מצאו(ואיני זוכרת היכן)מיסמכים,אולי לוחות,שהמלחמה המתוארת כאן היתה מלחמה ענקית,מעין מלחמת עולם של המזרח התיכון ומצאו שמות של מלכים שמזכירים את השמות שבפרק שלנו.אין הערותי ,שהן רק הערות שוליים לדבריך,גורעות מטיב הרשומה המצויינת שאתה העלת.


לעפיפונה היקרה.

קשה לי לדבר סרה באברהם אבינו ולו מסיבה אחת והיא שכל מה שעשה ונראה "שלילי" , כמו עקידת יצחק, גרוש ישמעאל , ובקשה משרה שתאמר שהיא אחותו, מאחר ולכל דבר בנפרד יש סיב...

לעפיפונה היקרה.



קשה לי לדבר סרה באברהם אבינו ולו מסיבה אחת והיא שכל מה שעשה ונראה "שלילי" , כמו עקידת יצחק, גרוש ישמעאל , ובקשה משרה שתאמר שהיא אחותו, מאחר ולכל דבר בנפרד יש סיבה "מוצדקת", בנוסף על האמונה ללא סייג ביהוה אלוהיו. לדוגמא:



עקידת יצחק נעשתה מתוך אמונה שלמה שיהוה אלוהיו לא יתן לו לשחוט את בנו. בעיקר לאחר שהבטיח לו שזרעו יהיה כחול אשר על שפת הים. זה נראה מאוד משונה שאחרי הבטחה של אלוהים, הוא יבקש להרוג את בנו.



באשר לגרוש הגר וישמעאל, גרוש בנו הבכור ואימו , היה קשה עליו מאוד. לכן הוא ניסה לשנות את רוע הגזרה של שרי. אבל... בגלל חוק הנישואין בו האישה הראשונה היא השלטת בכל נשותיו האחרות של הבעל, וכן קיומו של "חוק הייבום" האומר שרכושו הוא בעצם רכושה של שרי והיורש שלה הוא יצחק. כך שמבחינה "משפטית" , הוא לא יכל לעשות הרבה.



גם כאשר הוא ביקש משרי לומר בפני מלך מצריים ולאחר מכן בפני מלך פלישתים שהיא אחותו, הוא עשה זאת מסיבה עיקרית שהוא ה"יבם" שלה . ושרי היא אלמנתו העקרה של אחיו הרן ז"ל . ואשת אח, היא כאחות. כשם שאשת בן היא כבת להוריו (במקרה הטוב). כך שזה לא מקרה של שקר מובהק. אגב, פרעה גמל לו על שרי ונתן לו את הגר כשפחה. יחד עם כל המתנות האחרות.



 



בכבוד רב



שלום הלוי .



 


לטובה היקרה.

כשאברם הגיע לעיר שלם, העיר הייתה יבוסית. היבוסים היו אחד משבעת העמים הכנענים בארץ כנען.

ירושלים מעולם לא הייתה קדושה לעם ישראל , עד כיבושה ע"י דוד המלך שבנה בה...

לטובה היקרה.



כשאברם הגיע לעיר שלם, העיר הייתה יבוסית. היבוסים היו אחד משבעת העמים הכנענים בארץ כנען.



ירושלים מעולם לא הייתה קדושה לעם ישראל , עד כיבושה ע"י דוד המלך שבנה בה את ארמונו.



אם קראת היטב את סיפור "עקדת יצחק", אלוהים שלח את אברהם לארץ מוריה (מוריה = אלוהים מורה (מראה) את הדרך).  לא להר המוריה. כלומר, הוא ידע מראש שאת העקדה הוא לא יעשה בעיר שלם . כי ארץ המוריה היא במקום אחר ולא ידוע מאז ועד היום . הר הבית קיבל את הכינוי "הר המוריה" מאות שנים לאחר "סיפור העקידה" וגם כיום לא יודעים על איזה חבל ארץ מדובר. כב,ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה;     



באשר למערת המכפלה, אברם קנה אותה מעפרון החיתי. החיתים היו עוד עם מעמי הכנענים שישבו בחברון. (כנראה התבלבלת.)  דוד הקים מזבח ליהוה אלוהיו בגורן של ארנווה היבוסי בירושלים.



שמואל ב כד,יח וַיָּבֹא-גָד אֶל-דָּוִד, בַּיּוֹם הַהוּא; וַיֹּאמֶר לוֹ, עֲלֵה הָקֵם לַיהוָה מִזְבֵּחַ, בְּגֹרֶן, ארניה (אֲרַוְנָה) הַיְבֻסִי. 



ארון הקודש שכן ב"ציון", היא עיר דוד. ומשם העלה אותו שלמה ל"הר הבית" . השם "הר המוריה" כתוב ומוזכר לראשונה רק בספר "דברי הימים" .



מלכים א ח,א אָז יַקְהֵל שְׁלֹמֹה אֶת-זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-כָּל-רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת נְשִׂיאֵי הָאָבוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶל-הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה--יְרוּשָׁלִָם:  לְהַעֲלוֹת אֶת-אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה, מֵעִיר דָּוִד--הִיא צִיּוֹן. 



ספר דברי הימים נכתב בתקופה מאוחרת , כנראה בתקופת בית שני. הספר הוא בעצם קיצור של סיפרי התנ"ך או יותר נכון "דברי המאורעות" בתקופת התנ"ך , התקופה שקדמה לספר. כי בכל התנ"ך אין התייחסות ל"הר המוריה" אלא ל"ארץ המוריה" בספר בראשית. כך שעל פי העובדות, השם פשוט הודבק להר הבית.



 



בכבוד רב



שלום הלוי .


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

מה ההבדלים בין "היהדות כדת, לבין "תורת ישראל"
שמי שלום הלוי, אני עוסק בחקר תורת ישראל ומנהגי העם העברי בתקופת המקרא, מזה עשרות שנים. על פי מחקרי ועל...
לקריאת הפוסט
כשרות לפסח על פי "תורת ישראל".
לחברי היקרים.בכתבה האחרונהשכתבתי, דיברתי על חוקי הכשרות היהודיים שאינן מ"תורת ישראל".הפעם אעלה את נושא הכשרות לפסח.הרבנים היהודיים מתערבים במטבח האישי של כל אחד מאיתנו ע"י חותמת כשרות לפסח...
לקריאת הפוסט
חוקי הכשרות
לחברי היקרים. היום בערב , בתוכנית "המערכת" של מיקי חיימוביץ, תהיה תוכנית שנושאה "חוקי הכשרות ואיך הם משפיעים על יוקר המחייה" . כמוכם, עדיין לא ראיתי את התוכנית, אבל מאחר ואני עסקתי ועוסק בנושא,...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה