פרשת ואתחנן

כאן משה אומר דברים שיחרטו לנו לכל החיים ובתפילות
פרשת ואתחנן

 

 

פרשה זו היא המשך של סיכומו של משה, מעין שיכתוב של ההיסטוריה ואזכור המצוות והחוקים

וגם מבט מסוים אל העתיד. משה אם תרצו או לא הוא גדול הנביאים והוא עומד על פתח הכניסה לארץ ישראל המובטחת וכבר רואה את העתיד של העם, אבל הקב"ה אוחז בו ומונע ממנו מלהיכנס, ומשה מתחנן.

 

כג ואתחנן, אל-יהוה, בעת ההיא, לאמור.  כד אדוניי יהוה, אתה החילות להראות את-עבדך, את-גודלך, ואת-ידך החזקה--אשר מי-אל בשמיים ובארץ, אשר-יעשה כמעשיך וכגבורותיך.  כה אעברה-נא, ואראה את-הארץ הטובה, אשר, בעבר הירדן:  ההר הטוב הזה, והלבנון.  כו ויתעבר יהוה בי למענכם, ולא שמע אליי

 

כך מתחילה פרשת  השבוע בספר דברים פרק ג' פסוק כג.

אבל הקב"ה כבר נמאס לו ממשה, קודם היסס, לא האמין לסנה הבוער, כושר המנהיגות שלו לווה כל הזמן בבעיות והעם שהנהיג ממש לא התנהג כראוי, עד כי הפליא משה בפרשת מי המריבה ולקח על עצמו ואהרון את הנס, עובדה שאנו שרים: ומשה היכה על סלע ויצאו ממנו מים.."

וכאשר לאלוהים נמאס ממישהו  הוא מקבל ג'ננה:

ויאמר יהוה אליי, רב-לך--אל-תוסף דבר אליי עוד, בדבר הזה

נמאסת דיי אומר לו אלוהים ומוסיף

.  כז עלה ראש הפסגה, ושא עיניך ימה וצפונה ותימנה ומזרחה--וראה בעיניך:  כי-לא תעבור, את-הירדן הזה.  כח וצו את-יהושוע, וחזקהו ואמצהו:  כי-הוא יעבור, לפני העם הזה, והוא ינחיל אותם, את-הארץ אשר תראה.

 

לך טפס על הר גבוה וראה את הארץ וכשתרד  תביט בעיניים לזה שינהיג את העם במקומך.

 

הבה נבחן מיהו משה בעזרתו של פרופסור יצחק לוין

http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/veethcha/levin.html

משה האיש המכונה הנה בסוף ספר דברים בפרשת וזאת הברכה נאמר:

א וזאת הברכה, אשר בירך משה איש האלוהים--את-בני ישראל:  לפני, מותו.

משה הוא האדם שויתר על התואר נסיך מצרים ובראותו את סבל העבדים עם ישראל עושה מעשה

לא כל אחד יוותר על נסיכות למען עם שלא מכיר אותו ולא מכיר בו.

שאיפתו לצדק ממשיכה בדרכו כאשר הוא פוגש בבנות מדיין ומסייע בידן לעמוד על זכויותיהן.

אהבתו את הזולת ללא חישובים אישיים. תכונה זאת נראית כמה פעמים. כאשר חטאו בני ישראל (חטא העגל), והקדוש-ברוך-הוא מתכוון להשמיד את בני ישראל, ומציע למשה "ואעשה אותך

לגוי גדול")(שמ' לב י); וכן בחטא המרגלים "ואעשה אתך לגוי גדול ועצום ממנו" (במ' יד יב); משה עומד ומתחנן לפני ה' לסלוח לבני ישראל, אף שמשמעות הדבר היא דחיית הצעתו של ה' אליו.

משה כאמור מוותר על טובות הנאה לעצמו למען הכלל ודואג אך ורק לעם ישראל ולמשימה שהוטלה עליו להביא את עם ישראל לארץ המובטחת.

הסבר לנושא כבר ניתן לנו לא פעם לדוגמא: ג וְהָאִישׁ מֹשֶׁה, עָנָו מְאֹד--מִכֹּל, הָאָדָם, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.(מ במדבר יב,ג)

נותרה רק השאלה אם משה כל כך ענו הכיצד זה הוא שנכשל בפרשת מי המריבה?

להזכירכם: יב וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי, לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--לָכֵן, לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם.  יג הֵמָּה מֵי מְרִיבָה, אֲשֶׁר-רָבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-יְהוָה; וַיִּקָּדֵשׁ, בָּם. ( במדבר כ)

 

משה אינו מרפה מתפקידו וממשיך לתת תורה בעם, זו אולי הדוגמא הטובה הבאה להמחיש מיהו משה.

 

כ ואתכם לקח יהוה, ויוציא אתכם מכור הברזל ממצריים, להיות לו לעם נחלה, כיום הזה.  כא ויהוה התאנף-בי, על-דבריכם; ויישבע, לבלתי עוברי את-הירדן, ולבלתי-בוא אל-הארץ הטובה, אשר יהוה אלוהיך נותן לך נחלה.  כב כי אנוכי מת בארץ הזאת, אינני עובר את-הירדן; ואתם, עוברים, וירשתם, את-הארץ הטובה הזאת.  כג הישמרו לכם, פן-תשכחו את-ברית יהוה אלוהיכם, אשר כרת, עימכם; ועשיתם לכם פסל תמונת כול, אשר ציווך יהוה אלוהיך.  כד כי יהוה אלוהיך, אש אוכלה הוא:  אל, קנא.

 

ואז הוא מגדיל ואומר דברים שיחרטו לנו לכל החיים ובתפילות:

א ויקרא משה, אל-כל-ישראל, ויאמר אליהם שמע ישראל את-החוקים ואת-המשפטים, אשר אנוכי דובר באוזניכם היום; ולמדתם אותם, ושמרתם לעשותם.  ב יהוה אלוהינו, כרת עימנו ברית--בחורב.

 

ד שמע, ישראל:  יהוה אלוהינו, יהוה אחד.  ה ואהבת, את יהוה אלוהיך, בכל-לבבך ובכל-נפשך, ובכל-מאודך.  ו והיו הדברים האלה, אשר אנוכי מצווך היום--על-לבבך.  ז ושיננתם לבניך, ודיברת בם, בשבתך בביתך ובלכתך בדרך, ובשוכבך ובקומך.  ח וקשרתם לאות, על-ידך; והיו לטוטפות, בין עיניך.  ט וכתבתם על-מזוזות ביתך, ובשעריך.

 

משה מעביר לעם את עשרת הדברות כיוון שהדור הזה ברובו אם לא כולו אינו הדור שחזה במעמד הר סיני. וגם ממציא את התפילין.

בסיום הוא מנבא לעם על העתיד לו

 

י והיה כי יביאך יהוה אלוהיך, אל-הארץ אשר נשבע לאבותיך לאברהם ליצחק וליעקוב--לתת לך:  ערים גדולות וטובות, אשר לא-בנית.  יא ובתים מלאים כל-טוב, אשר לא-מילאת, ובורות חצובים אשר לא-חצבת, כרמים וזיתים אשר לא-נטעת; ואכלת, ושבעת. 

 

שימו לב הוא מבטיח להם לקבל הכל מהמוכן

ערים- אשר לא בנית

בתים מלאי כל טוב- אשר לא מילאת

בורות חצובים – אשר לא חצבת

וזיתים - אשר לא נטעת

והעיקר ואכלת ושבעת

 

בתיאבון

שבת שלום

תגובות  3  אהבו 

851

לששת,

כפי שכבר כתבתי באחת הרשומות והבאתי שם הוכחות,ספר דברים,"מישנה תורה,"הוא מאוחר ביותר מכל הספרים של התורה.חוקרים חושבים שזה הספר שכניראה נימצא בזמן השיפוצים בתקופת יאשיהו)60...

לששת,



כפי שכבר כתבתי באחת הרשומות והבאתי שם הוכחות,ספר דברים,"מישנה תורה,"הוא מאוחר ביותר מכל הספרים של התורה.חוקרים חושבים שזה הספר שכניראה נימצא בזמן השיפוצים בתקופת יאשיהו)600 ומשהו לפני הספירה)ולכן חלק מהדברים בא לתרץ מדוע משה לא ניכנס.



זה שאנחנו שרים"ומשה היכה על סלע"אינו הוכחה שמשה לקח את הכבוד לעצמו,הן הוא היה עניו.אבל אם מאמינים בגמול,חייבים להסביר מדוע משה לא ניכנס.



לדעתי,אחרי כל שנות נדודים האלה והעומס והלחץ הנפשי,ברגע האחרון משה מרגיש שעשה כבר את שלו ומקבל התקפת לב.(זוהי רק דעתי)אבל חז"ל אמרו"משה מוציא-יהושע מכניס"להיכנס לארץ צריך מנהיג אחר,איסטרטגיה אחרת.הברכה של משה לשבטים,גם היא מוכיחה שהספר מאוחר.למשל שבט שמעון כבר לא ניזכר.מדוע?כי בתקופת יאשיהו,כשספר דברים כניראה חובר אז,שבט שמעון ניבלע ביהודה.איני רוצה לפרט עןד.אבל דווקא הברכה הזאת מוכיחה את השוני שחל מברכת יעקב לשבטים,לבין"ברכת משה"



זוהי רק הערה מיקצועית(גילוי נאות-חקר כתבי דת והתנ"ך במיוחד הם מיקצועי).אבל הרשומה שלך מצויינת,מלומדת ומרשימה.



את דעתי האישית על מות משה ביססתי על ניסיון חיים.יש אנשים שכשהם מגיעים לפנסיה פשוט מתים.תוך זמן קצר ,אם לא נימצא להם עיסוק בסדר גודל שהיה להם קודם.היכרתי שלושה אנשים כאלה.אבל זו אינה דעה מדעית.סתם השערה.


31/07/15

כן, טובה יקרה

כל אחד רשאי לתת לעצמו הסברים הגיוניים, כמובן תמיד אומרים פרוש בשיא

ובכל זאת  גם מי ששיכתב את הדברים בטח הסתמך על נתונים שהועברו דורות וזה קשה לאדם כמוני לקבל ...

כן, טובה יקרה



כל אחד רשאי לתת לעצמו הסברים הגיוניים, כמובן תמיד אומרים פרוש בשיא



ובכל זאת  גם מי ששיכתב את הדברים בטח הסתמך על נתונים שהועברו דורות וזה קשה לאדם כמוני לקבל את הגמול שהקב"ה עושה למשה, או את החשבון הזה



מנסיוננו אנו יודעים שמנהיגים ומצביאים בסוף ניזוקים וחבל.



 



תודה להערכתך


ששת שצ   שבת שלום ..

קראתי להנאתי את הרשומה "פרשת ואתחנן "

יש לי דיעה משלי אך העדפתי בעיקר ..להנות גם מהרשומה

 מהתגובות  שלך .ושל  טובה ....

ששת שצ   שבת שלום ..



קראתי להנאתי את הרשומה "פרשת ואתחנן "



יש לי דיעה משלי אך העדפתי בעיקר ..להנות גם מהרשומה



 מהתגובות  שלך .ושל  טובה ..



תודה היה לי מעניין..



נ. ב      סבי זל היה רב גדול בעירו במרוקו.. שנים רבות כשלו כל הנסיונות לעלות לארץ



מסיבות שונות..



לאחר שנים בשנת 1957 והוא כבר בספרד .בדרך לארץ חלה. והוחזר.לעירו שם נפטר ..



לא זכה למות בארץ כפי שביקש..



כמובן שאיני משווה,, למשה ...משום מה  נזכרתי..



המשך שבת שמחה..



 



 


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

החיים על פי פנסיה
פנסיה והחיים המון אנשים מחכים לפנסיה , מתכננים את הטיולים והחופשים הבילויים והמסעדות כל מה שלא היה זמן...
לקריאת הפוסט
ט"ו בשבט גם לאצות:
ט"ו בשבט מתקרב ובמרכז 'מגלים' חוגגים לא רק את האילנות, אלא גם את האצות. במהלך חודש פברואר, לכבוד ט"ו בשבט,...
לקריאת הפוסט
כל יום הוא היום האחרון לשארית חיי
צַוָּאָה הָיִיתִי כּוֹתֵשׁ אֶת הַדְּמָעוֹת שֶׁלִּי עַד דֹּק לְאַבְקָה תַּמְצִית הַכְּאֵב. מִפַּעַם...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה