התוכניות משתנות

התוכניות משתנות
3.3.1952
רות רצתה שאני אבוא על הסוס הלבן ואחלץ אותה מהקיבוץ. זאת עדיין נשארת התוכנית, אבל לא צריך לעשות את זה בצורת בריחה. התוכנית שלי היא שנשהה בקיבוץ לפחות עוד חצי שנה.
הקיבוץ כצורת חיים קומוניסטית מעניין אותי וגורם להעריך בו דברים. החברה פה מאד פתוחה כנגזר מהעובדה שהאנשים באים מ-10 מדינות שונות. מתייחסים אלי בחום, כמו אל סלב, אולי בגלל שהייתי לוחם נגד הנאצים, אולי בגלל שהם מבינים שחילצתי את רות ממשבר. באמת היא כל הזמן מחייכת. למרות האיסור הלא רשמי לדבר גרמנית, אנשים לא מעטים אוהבים לדבר גרמנית. אנשים רבים הם יוצאי צ'כיה, הם אוהבים לשמוע סיפורים על צ'כיה בתקופת הנאצים, חלקם ישבו במחנות השמדה של הנאצים. התחלתי לעבוד בחשמליה לפני שבוע, ראיתי שברגע שאתה עובד, אתה בתוך החבורה. רוב העבודה קלה מדי ולא מאתגרת, לגבי מישהו שלמד ועבד במפעלים גדולים, כמוני. אבל נראה, אולי אעבור לעבוד במפעל במשך הזמן. מה שמוסיף הרבה ליחס הטוב כלפי היא העובדה שנכנסתי לקבוצת הכדורגל המקומית, הנמצאת בליגה ב. יש שם בעיקר הונגרים וצ'כים מהקיבוץ.
רות מסכימה לדחות את תוכניותנו לכמה חודשים. בעיקר בגלל הזעזוע שייגרם לילדים בעצם עזיבתנו את הקיבוץ. בשבילי כאמור הקיבוץ הוא מעבדה חברתית מעניינת, ואני מרגיש פה ממש טוב.
אברי "מחשב מסלול מחדש"
12.4.1952
יומני היקר רציתי לשתף אותך במחשבה המתגבשת בתוכי בשבועות האחרונים: לעזוב את הקיבוץ תהיה טעות גדולה של שנינו. נכון זה מנוגד להבטחות שנתתי לרות לפני בואי, ואני מחייב להן, במידה ורות לא תקבל את טיעוני, אבל אז ראיתי את הקיבוץ מבעד לעיניה של רות, והיום אני רואה את הקיבוץ מבעד לעיני.
אתחיל מסיפור צדדי. כל בוקר אני יושב לארוחת בוקר עם צבי. הפכנו לידידים בזמן קצר, למרות שזה לא חריג, בחברה שיש בה עשרות זוגות שנפרדו ונישאו מחדש, ושמרו על יחסים טובים ביניהם. אני שמתי לב שצבי יושב בד"כ לבדו לארוחת בוקר, מה שמעיד על מצבו החברתי, ומסביר גם חלק מההתפרצויות שלו. אז התחלתי להתיישב לידו ולשוחח עימו. זה מצא חן בעיניו. אני מכריח אותו לדבר איתי בעברית.
צבי הוא בהחלט אדם חכם מענין ומשכיל. הוא מכניס אותי לפני לפנים של הפוליטיקה הישראלית, של הפוליטיקה של התנועה הקיבוצית, דברים שבלעדיו לא הייתי מבין כל-כך מהר. אנחנו חיים בתקופה של פילוגים והתגבשויות חדשות בשמאל הישראלי, וגם התנועה הקיבוצית עברה שני פילוגים משמעותיים, שבעקבותיהם נוצרה תנועה קיבוצית חדשה: "איחוד הקיבוצים והקבוצות" לחברים רבים בעלי נטייה שמאלית עזבו או גורשו מקיבוצי "השומר הצעיר". ההיסטוריה של רעידות האדמה האלו, מעניינת אותי מאד.
מכל מקום יום אחד התגלגלה שיחתנו על התוכנית של רות ושלי לעזוב את הקיבוץ, וצבי אמר לי משפט שיש בו הרבה אמת: "אם תבדוק את מניעי כל העוזבים תמצא שהם עזבו את הקיבוץ מתוך חולשה ולא מתוך חוזקה." לא המשכנו בדיון זה, כי הוא יודע שאיני נוהג לדבר איתו על רות, אבל אחרי שיחתנו, התחלתי לבחון את מצבנו בקיבוץ ואת התוכנית שלנו מחדש וראיתי שי הרבה אמת בקביעתו הכביכול קיצונית של צבי.
אני אישית התאהבתי בקיבוץ. בקיבוץ אתה מרגיש שייך לקהילה, דבר נדיר בעולמנו המודרני. אם נעזוב לחדרה איזה קהילה תהייה לנו? פה כל אחד יכול לתרום לקהילה, זה תלוי ברצונו. הקהילה עריבה לבריאותו, לרווחתו, ולחינוך ילדיו. היות וגורם הכסף מנוטרל, כולם מקבלים אותה משכורת, רוב האנשים עובדים מתוך מוטיבציה פנימית לשרת ולתרום (אולי אני קצת נאיבי, חלקם מחפשים עניין ועמדות כוח). אין פה כפייה של מקום עבודה וכל אחד מגיע למקום המתאים לו. ברוב הענפים יש צוות מגובש שמתמיד שנים. דרך העבודה אתה מכיר את רוב החברים והם מכירים אותך. מעריכים אותך לפי טיב עבודתך. אני כחשמלאי מוסמך זוכה כאן להערכת ואהדת הציבור.
רות לא תיארה נכון את מצבה בעבודה. רוב הבחורות כאן לא עובדות בחקלאות, אלא בשרותים ובחינוך. בכך היא לא שונה מרוב הבחורות. נכון שהיא עובדת "רק" 6 שעות, אבל ההתחשבות במחלתה היא התחשבות אמיתית. בשנים האחרונות היא אחראית על מועדון התרבות דבר שכרוך בבחירת העיתונות היומית וכתבי העת. זאת עמדה שיכולה להקנות לה סיפוק, בעיקר אם היא תפתח אותו לכיוון של בית קפה ולא רק חדר קריאה. רות גם יכולה להתחיל לכתוב טור משלה בעתון "חדשות ישראל", היוצא בארץ בגרמנית מש' 1936. בשביל זה עליה לקרוא הרבה יותר עתונות ישראלית, ולהיות יתר מעורה בנעשה בארץ.
רות לא מנודה בשום אופן מבחינה חברתית. יש לה מספר חברות וחברים, רובם "יקים" או צ'כים. יש לה משפחה גדולה וחזקה כאן, עם פגישות של "החמולה" ועוד. כנראה שבקרוב גם אביה ואמה יעברו לגור בקיבוץ. הפקידו בידיה הדרכה של חברת נוער מרוקנית לפני כמה שנים והיא מאד הצליחה איתם, והעלתה הצגת סיום מאד מרשימה בפני הקיבוץ. היא מכינה תפאורות ובגדים להצגות. היא מארחת את האמנים הבאים לקיבוץ. אני חושב שהיא יכולה לחזק עוד יותר את מעמדה אם תתנדב לעבודה עם המעברות או במפלגה. האיסור שהוטל עליה בזמנו, שלא לעסוק בפוליטיקה, התכוון רק למפלגה הקומוניסטית המוקצה פה מחמת מיאוס, מכיוון שאינה מפלגה ציונית, וסרה למרותה של רוסיה.
בקיצור המכתב שרות כתבה לי על מצבה הנואש בקיבוץ, נכתב בהשפעת הגירושין החפוזים מצבי ואינו משקף את מצבה האמיתי.
טובת הילדים. לילדים בקיבוץ יש קשר חזק עם חברי כיתתם או קבוצתם. הם גדלים ביחד מגיל צעיר. הולכים מפעוטון לגן ביחד. מהגן לביה"ס ביחד וכך עד סיום הלימודים. להוציא אותם מקבוצתם מבלי סיבה אמיתית, זאת תהיה פגיעה די קשה בהם, שכדאי להימנע ממנה.
טוב, יומני אתה יכול להגיד שאני בשלב ההתאהבות עכשיו, שאני עיוור לחסרונות הקיבוץ, שאני שם את טובתי לפני טובתה של רות, שאת שהבטחתי יש לקיים. תזכור מה שכתבתי לרות בתחילת המפנה שעשינו: להגשמת תוכניות גדולות יש צורך באהבה וחזון. בינתיים הוכחתי שזה נכון. אין כל רע באהבתי לצורת החיים הזו שהצליחה להיפטר מכל הרעות של החברה הקפיטליסטית. את כספי אינני הולך למסור לקיבוץ, כך שנוכל תמיד לעזוב. נקווה שלא נגיע לזה, צריך לחשוב בצורה חיובית.
עכשיו השאלה היא איך אני מסביר את כל זה לרות? אולי אתן לה לקרוא את הפרק הזה ביומן ואח"כ נשוחח?
איתן
פוסט מעולה ומצויין זה שהעלית כאן ליפני מעט יממות
הגבתי לך על היופי והגדולה שבהישתנות נקודת-המבט-האישית
על חיינו ועל ההיתרחשויות...נותרתי 'חסרת-מילים אל מול &...
איתן
פוסט מעולה ומצויין זה שהעלית כאן ליפני מעט יממות
הגבתי לך על היופי והגדולה שבהישתנות נקודת-המבט-האישית
על חיינו ועל ההיתרחשויות...נותרתי 'חסרת-מילים אל מול 'תגובתך' הלא-מובנית
באמת שאתה כותב לעילא ולעילא אך את '''היתיחסויותייך&תגובותייך'''לי-לא-ברור...
לאן אתה מוביל?
(-ראה-שם-או שמא תירצה להיתייחס לפוסט שהעליתי-בכל בצניעות הראוייה-להישתמע)
היי עמליה,
תודה על המחמאות. חשבתי הרבה לפני שהעליתי את הפרק הזה. אני עוד לא יודע מה תהיה תגובתה של מרים (שהפכה לרות).
באשר להשתנות ההשקפות והערכים, קודם כל אל תקחי את מה שכתבתי באופן אי...
היי עמליה,
תודה על המחמאות. חשבתי הרבה לפני שהעליתי את הפרק הזה. אני עוד לא יודע מה תהיה תגובתה של מרים (שהפכה לרות).
באשר להשתנות ההשקפות והערכים, קודם כל אל תקחי את מה שכתבתי באופן אישי. זה היה דיון פילוסופי. אני לא מגנה עמדה החושבת שזה טוב לשנות מדי פעם את הערכים וההשקפות. למשל יש כאלה בקיבוץ שהפסיקו להאמין באידאל השיוויון (מהאידיאל נגזר הערך. למשל יש לנו את אידיאל השוויון, ממנו נגזר הערך של שוויון במשכורות החברים). יש לי ויכוחים עם חברים בעתונות הקיבוצית הרוצים לזנוח לגמרי את אידיאל השיוויון. אני אומר, אוקיי זנחנו את הערך של שיוויון במשכורות, אבל נשמור על האידיאל הזה, בחינוך ילדינו, בבריאות חברינו בתרבות ועוד.
את מבינה אני לא בעד שינוי של אמונות היסוד שאדם מאמין בהם. אבל כמובן שנדרשת התאמה של הערכים למה שקורה במציאות המשתנה.
אני מקווה שהבנת שזה לא היה נגדך. אגב פרנץ, אברי מאד נאמן לאידיאלים הקומוניסטים שלו, למרות התהפוכות הגדולות בחייו ובעולם.
שבת שלום, מאיתן.
תמשיכי לכתוב לי, זה עושה לי את היום
איתן-לא ערכים והשקפות
רק 'נקודת המבט'
זה כה מעט
לעומת...
למותר לציין שנהנית מההרחבות שלך,שמעשירות ומעוררות לחשיבהקרא עוד
איתן-לא ערכים והשקפות
רק 'נקודת המבט'
זה כה מעט
לעומת...
למותר לציין שנהנית מההרחבות שלך,שמעשירות ומעוררות לחשיבה
היי נורית,
בשביל לעשות את המהפך בתוכנית שלהם, שהיא עזיבת הקיבוץ, הם, לפחות אברי, חייב לשנות את נקודת מבטו על הקיבוץ. זוהי נקודת מבט שהוכתבה ע"י רות השוללת את הקיבוץ. במקרה הזה הוא גורלי ...
היי נורית,
בשביל לעשות את המהפך בתוכנית שלהם, שהיא עזיבת הקיבוץ, הם, לפחות אברי, חייב לשנות את נקודת מבטו על הקיבוץ. זוהי נקודת מבט שהוכתבה ע"י רות השוללת את הקיבוץ. במקרה הזה הוא גורלי להמשך חייהם, הוא לא תיאוריה בלבד. לכן נשמע מה יש לרות להגיד בנושא. לבסוף הם יגיעו לפשרה מסויימת.
הויכוח הזה על שלילת הקיבוץ או חיובו, הוא מאד אקטואלי מתחולל בליבותינו שלנו בני הדור השני. אני מניח שגם את בת הדור השני של הקיבוץ כמוני.
שבת שלום
כקיבוציקית לשעבר,חוויתי את הקיבוץ שלפני ההפרטה את
הלחץ שהופעל על החברים בכוח ובאשכרה סחטנות ואיומים על החברים.
הקיבוץ המופרט ועוד מלפני ההפרטה נעשה הפוך על הפוך.......
יותר ...
כקיבוציקית לשעבר,חוויתי את הקיבוץ שלפני ההפרטה את
הלחץ שהופעל על החברים בכוח ובאשכרה סחטנות ואיומים על החברים.
הקיבוץ המופרט ועוד מלפני ההפרטה נעשה הפוך על הפוך.......
יותר קאפיטאליסטי מקאפיטליסטי! איבד את צביונו .
בשיחחה שלי עם מזכיר הקיבוץ הוא אמר לי:"אם את מחפשת
פה עדיין ערכים ואידיאלים כמו שקיבלת ב"שומר הצעיר":של שוויון,
ערבות הדדית, סולידאריות וכו'....את יכולה ללכת לחפש אותם
במקום אחר כי לא תמצאי אותם כאן יותר....וחוץ מזה יש כאן
בקיבוץ כמה וכמה "נשמות טובות" ולא פרט.
ב. הבטחות חייבים לקיים,ביחוד לבת זוג/אהובה ובכלל...
אחרת אתה יוצא חנטאריש יותר מחאנטריש.
הקיבוץ הוקם כאידיאל/אוטופיה של חברה מתוקנת וצודקת.
( ראה תכניתו המעייינת של מודי בראון על הקמת הקיבוץ ו
התפתחותו והתמורות שעבר במהלך השנים. מתחילתו הנסיונית/רעיונית
הכמעט בלתי אנושית. בו הפרט נמחק ונטמע בחברה -והוקרב למענה.
נסיון ותעיה.
ועד ההפרטה שפרטה וריסקה את אושיות הקיבוץ. המתפורר
חברתית , ערכית וכו' וכו'.
לבי לבי לותיקים שרואים את השבר של חלומם.
אני תקווה שהקיבוץ יחווה רנסנס וישוב להיות מקום מיוחד.
פגשתי שם נוער נפלא,ומאלה שלא ברחו מהקיבוץ אחרי הצבא
הם נושאים בתוכם את מורשת סביהם מקימי הקיבוץ.
דווקא דור הביניים ,אלה שחוו את כל התהפוכות והקפריזות ה"חינוכיות"
כמו הלינה המשותפת ,יצאו הכי שרוטים וחבולים.
היי אביה, כשאני קורא את השם פיטנגו, אני נזכר בעצי הפיטנגו בגבעת חיים ובפריים המתוק. אחד כזה עומד ליד ביתו של אבי ז"ל.
אביה אני הייתי חבר קיבוץ מ-1964 עד 1997. מאז אני לא חבר קיבוץ אבל חי...
היי אביה, כשאני קורא את השם פיטנגו, אני נזכר בעצי הפיטנגו בגבעת חיים ובפריים המתוק. אחד כזה עומד ליד ביתו של אבי ז"ל.
אביה אני הייתי חבר קיבוץ מ-1964 עד 1997. מאז אני לא חבר קיבוץ אבל חי בקיבוץ של זוגתי (גזית).
יכולתי להיות ממורמר, על כל מה שהקיבוץ לא עשה למעני, על הפנסיה הקטנה, ועל 1001 עוולות שראיתי בקיבוץ. זה עניין של בחירה. אני בחרתי לסלוח לקיבוץ כי "לאשר אוהב - אסלח". את הקיבוץ אני אוהב קודם כל כאידיאה, ושנית כמציאות, לה נתתי הרבה מחלבי ומדמי, וממנה קיבלתי גם הרבה. יכולתי לבחור בקיבוץ של אשתי, את פוזת הקורבן, זה שהוא ברוגז עם הקיבוץ ודואג רק לעצמו. אבל אני בחרתי אחרת. בחרתי להית פעיל ומעורב בחיי קיבוצי (ולא אפרט משום דרכי צניעות).
ויכוחים על הקיבוץ במישור התיאורטי אני מנהל מעל דפי העתונות הקיבוצית, במוטקה זה לא מתאים. אבל בסיפור שאני טווה יש ויכוח כזה כי הוא גורלי לחיי הגיבורים. בפרק הבא תקראי את "כף החובה" של הקיבוץ. הדברים מורכבים אבל בסוף הם יצטרכו לקבל החלטה.
לבסוף רציתי להזמין אותך להיות "חברה" שלי במוטקה
שבת שלום
איתן
הקורבן של הקיבוץ הם הקיבוצנקים עצמם.
בגלל נסיבות חייהם,הסתירה הפנימית בין החיים במסגרת שאיבדה את תכניה וחזונה
התנוונה.
ומי שנקלע לחיות בקיבוץ באשת/איש חבר-ה.
בדרך...
איתן
הקורבן של הקיבוץ הם הקיבוצנקים עצמם.
בגלל נסיבות חייהם,הסתירה הפנימית בין החיים במסגרת שאיבדה את תכניה וחזונה
התנוונה.
ומי שנקלע לחיות בקיבוץ באשת/איש חבר-ה.
בדרך כלל נשאר במעמד חסר זכויות, כולל זכות הבחירה,
השתתפות באסיפות הקיבוץ ( מציאה גדולה,שיעמום ואונניה)
וכשחלה פרידה עקב גרושין/מוות של חבר הקיבוץ בן-ת הזוג.
הנוהג ללא סנטמנטים, כמו באיסלם: הרי את מגורשת
לי ולמשק ולכל מ שיש לו חשק/נשק....
איתן
יש לך דרך מקורית לקפוץ למסקנות,ללא בדיקת העובדות......
איתן
הקורבן של הקיבוץ הם הקיבוצנקים עצמם.
בגלל נסיבות חייהם,הסתירה הפנימית בין החיים במסגרת שאיבדה את תכניה וחזונה
התנוונה.
ומי שנקלע לחיות בקיבוץ באשת/איש חבר-ה.
בדרך...
איתן
הקורבן של הקיבוץ הם הקיבוצנקים עצמם.
בגלל נסיבות חייהם,הסתירה הפנימית בין החיים במסגרת שאיבדה את תכניה וחזונה
התנוונה.
ומי שנקלע לחיות בקיבוץ באשת/איש חבר-ה.
בדרך כלל נשאר במעמד חסר זכויות, כולל זכות הבחירה,
השתתפות באסיפות הקיבוץ ( מציאה גדולה,שיעמום ואונניה)
וכשחלה פרידה עקב גרושין/מוות של חבר הקיבוץ בן-ת הזוג.
הנוהג ללא סנטמנטים, כמו באיסלם: הרי את מגורשת
לי ולמשק ולכל מ שיש לו חשק/נשק....
איתן
יש לך דרך מקורית לקפוץ למסקנות,ללא בדיקת העובדות......
לאיתן יפה מאד כתבת ,ההשקפות הודגשו בספורך
...
לאיתן יפה מאד כתבת ,ההשקפות הודגשו בספורך
עלה והצלח חנוכה שמח.
תודה לך אריקו. אכן בפרק זה נתתי ביטוי להשקפותי על הקיבוץ.
שבוע טוב
איתן