הבשורה של אשה בורחת מבשורה
בעיני, הספר אשה בורחת מבשורה מאת דוד גרוסמן הוא אחד הטובים שנכתבו בעברית בדור האחרון. נודע לי שהספר עובד לתיאטרון. מיהרתי לראות ומצאתי מלאכת מחשבת של המעבד והבמאי חנן שניר - בימוי מעולה, משחק מצויין ומוסיקה שמוסיפה לאווירה. היה מאד מעניין ומרגש.

דרור קרן ואפרת בן צור בבית החולים
המחזה אשה בורחת מבשורה מצליח לרגש את הצופים. הבמאי חנן שניר, שעיבד את הספר של דוד גרוסמן, הצליח להעביר אל הבמה את האווירה ולספר את סיפורה של אשה שמביאה את בנה למבצע צבאי ויוצאת מן הבית מחשש שתגיע אליה ההודעה על מותו במלחמה. אחרי אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי - אחת ההצגות הטובות שראיתי. דיעה אישית.
אורה, שבנה החייל יוצא למבצע צבאי גדול, בורחת מביתה כדי לא להתענות בציפייה לבשורה הרעה, שאין לה ספק כי תגיע. כסרבנית-בשורה, אולי תוכל למנוע אותה ולהציל את בנה.
אינני אובייקטיבי לגבי הסופר דוד גרוסמן, וספרו "אשה בורחת מבשורה" הוא הטוב בעיני בין ספריו ואחד הטובים ביותר שכתב סופר ישראלי. לכן, כאשר שמעתי שהתיאטרון הקאמרי מציג הצגה על פי הספר - מיהרתי, למרות שטרם פורסמו ביקורות עליה. הייתי, צפיתי וחוויתי חוויה עצומה. ראיתי הצגות תיאטרון וגם הצגות טובות. נדמה לי שזו הטובה שבהן. הצגה מעוררת עניין והתרגשות, עשויה בעדינות, בחוכמה וברגישות.
כאשר התחילה ההצגה, עם במה ריקה וקירות לבנים - היה לי חשש שטעיתי והציפיות יתבדו. אולם הבמאי עשה עבודה מצויינת של עיבוד הספר בן 630 עמודים להצגת שעתיים, שבה משולב הסיפור של אורה, אם לחייל, שיצא למבצע צבאי והיא חוששת להישאר בבית לבדה ולקבל את הבשורה המרה, שקרה משהו לבנה. בעלה-גרושה, אילן, נמצא בדרום אמריקה בטיול והיא נוסעת מירושלים לתל אביב, אל אהובה לשעבר, אברם, מוכה הלם קרב. אורה לוקחת אותו עמה לטיול בכביש ישראל ובדרך מספרת לו על עופר, הילד שבצבא.
חנן שניר, שעיבד את הספר וביים את המחזה, הצליח לשלב במסע של השניים מוסיקה (אורי וידיסלבסקי), שמוסיפה השראה מצויינת תוך שימוש בשירי מלחמה מן התקופות השונות של הסיפור. תוך כדי המסע משתתפים השניים בסצנות קצרות מחייו של עופר, שבהן משתתף גם בעלה של אורה, אמנון. בכל סצנה כזאת מתגלה פרק נוסף מחייו של הנער וכך מקבל אברם את תולדות הילד ואנחנו, הצופים, מתרגשים יותר ויותר מפרק לפרק. תוך כדי המחזה אנחנו מתוודעים לקשר ההדוק בין אילן, אברם ואורה והילד-החייל. המחזה מסעיר ומסביר.
נהניתי מקריאת הספר, שהוא ארוך ולא פשוט, ונהניתי והתרגשתי גם בראיית המחזה. נראה לי, שהבמאי עשה מלאכת קסם בעיבוד הסיפור ומלאכת קסם שניה בבימוי. צוות השחקנים (דרור קרן, אפרת בן צור, אמנון וולף ועוד תשעה שחקנים, שהם גם נגנים וגם זמרים), שעוברים מתפקיד לתפקיד על ידי החלפת בגד ומעט תפאורה, עושים תיאטרון מרשים. המוסיקה חשובה לא פחות, כשהיא משתלבת ביצירת העלילה.
לשאלה אחת אין לי תשובה מלאה: האם דרושה קריאת הספר כדי להבין היטב את המחזה? המחזה לא קל ומרגש והסיפור לא פשוט. לי הוא היה ברור כי זכרתי את הספר. עדיין לא שאלתי לדעתם של אחרים.
כמה מלים לספר?
הסופר יגאל גלאי אמר פעם: "לא נחביר מלים". לפי המילון - לא נרבה במלים. במקרה של אשה בורחת מבשורה - זה לא מתאים. ספר של 630 עמודים לא הספיק לי.
המחזה אשה בורחת מבשורה מצליח לרגש את הצופים. הבמאי חנן שניר, שעיבד את הספר של דוד גרוסמן, הצליח להעביר אל הבמה את האווירה ולספר את סיפורה של אשה שמביאה את בנה למבצע צבאי ויוצאת מן הבית מחשש שתגיע אליה ההודעה על מותו במלחמה. אחרי אחד הספרים הטובים ביותר שקראתי - אחת ההצגות הטובות שראיתי. דיעה אישית.
אורה, שבנה החייל יוצא למבצע צבאי גדול, בורחת מביתה כדי לא להתענות בציפייה לבשורה הרעה, שאין לה ספק כי תגיע. כסרבנית-בשורה, אולי תוכל למנוע אותה ולהציל את בנה.
אינני אובייקטיבי לגבי הסופר דוד גרוסמן, וספרו "אשה בורחת מבשורה" הוא הטוב בעיני בין ספריו ואחד הטובים ביותר שכתב סופר ישראלי. לכן, כאשר שמעתי שהתיאטרון הקאמרי מציג הצגה על פי הספר - מיהרתי, למרות שטרם פורסמו ביקורות עליה. הייתי, צפיתי וחוויתי חוויה עצומה. ראיתי הצגות תיאטרון וגם הצגות טובות. נדמה לי שזו הטובה שבהן. הצגה מעוררת עניין והתרגשות, עשויה בעדינות, בחוכמה וברגישות.
כאשר התחילה ההצגה, עם במה ריקה וקירות לבנים - היה לי חשש שטעיתי והציפיות יתבדו. אולם הבמאי עשה עבודה מצויינת של עיבוד הספר בן 630 עמודים להצגת שעתיים, שבה משולב הסיפור של אורה, אם לחייל, שיצא למבצע צבאי והיא חוששת להישאר בבית לבדה ולקבל את הבשורה המרה, שקרה משהו לבנה. בעלה-גרושה, אילן, נמצא בדרום אמריקה בטיול והיא נוסעת מירושלים לתל אביב, אל אהובה לשעבר, אברם, מוכה הלם קרב. אורה לוקחת אותו עמה לטיול בכביש ישראל ובדרך מספרת לו על עופר, הילד שבצבא.
חנן שניר, שעיבד את הספר וביים את המחזה, הצליח לשלב במסע של השניים מוסיקה (אורי וידיסלבסקי), שמוסיפה השראה מצויינת תוך שימוש בשירי מלחמה מן התקופות השונות של הסיפור. תוך כדי המסע משתתפים השניים בסצנות קצרות מחייו של עופר, שבהן משתתף גם בעלה של אורה, אמנון. בכל סצנה כזאת מתגלה פרק נוסף מחייו של הנער וכך מקבל אברם את תולדות הילד ואנחנו, הצופים, מתרגשים יותר ויותר מפרק לפרק. תוך כדי המחזה אנחנו מתוודעים לקשר ההדוק בין אילן, אברם ואורה והילד-החייל. המחזה מסעיר ומסביר.
נהניתי מקריאת הספר, שהוא ארוך ולא פשוט, ונהניתי והתרגשתי גם בראיית המחזה. נראה לי, שהבמאי עשה מלאכת קסם בעיבוד הסיפור ומלאכת קסם שניה בבימוי. צוות השחקנים (דרור קרן, אפרת בן צור, אמנון וולף ועוד תשעה שחקנים, שהם גם נגנים וגם זמרים), שעוברים מתפקיד לתפקיד על ידי החלפת בגד ומעט תפאורה, עושים תיאטרון מרשים. המוסיקה חשובה לא פחות, כשהיא משתלבת ביצירת העלילה.
לשאלה אחת אין לי תשובה מלאה: האם דרושה קריאת הספר כדי להבין היטב את המחזה? המחזה לא קל ומרגש והסיפור לא פשוט. לי הוא היה ברור כי זכרתי את הספר. עדיין לא שאלתי לדעתם של אחרים.
כמה מלים לספר?
הסופר יגאל גלאי אמר פעם: "לא נחביר מלים". לפי המילון - לא נרבה במלים. במקרה של אשה בורחת מבשורה - זה לא מתאים. ספר של 630 עמודים לא הספיק לי.
בנק הוא לא ידיד
בזמן האחרון כמה מהבנקים הגדולים צמצמו את כוח האדם שלהם. רוצים עוד רווחים. בעתונים הכלכליים מצאתי שרווחי...
לקריאת הפוסט
לילה ללא שינה
על עטיפת הספר כתוב "ברוך דרור הוא שחקן, נשוי ואב לשניים ומתגורר בתל אביב". זה רומן הביכורים שלו והופיע ב-2020...
לקריאת הפוסט
זיקני ציון
היום, במלאות כששים וחמש שנה אני נזכר כי בשנת 1956 היינו מלאי מרץ כשסיימנו את בית הספר התיכון "אהל שם" ברמת גן,...
לקריאת הפוסט
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
הסיפור מרגש ביחוד למי שמכיר את ההרגשה הזו של אם שממתינה לבשורה מבנה שהיא יודעת כי הוא משתתף בקרב. חוויתי את זה כאשר סיפרו לי כיצד אמי הסתובבה בבית כמו לביאה ו"ידעה" כי קרה משהוא לאחי למרות שהשתתפנו שנינו במלחמה. ואכן היא חשה שניפצע ואיבד עין בפריצה לעזה ב56 .. היא חשה שאני בסדר. .טוב שהעלאת את הסיפור יחד עם תאור העלילה בתקופה שבה התעורר ויכוח חריף על האיסור להכניס לתכנית הלימודים את אחד הספרים שלו מה שעורר ויכוח חריף סביב השאלה והיו שקישרו את זה לצד השמאלי של המפה. מסיפור המעשה שהעלאת אפשר להבין שהסיפור תמים ומרגש.. (לא מדובר בספר הזה שהוצא מתכנית הלימודים)
מקובל שגרוסמן כותב ניפלא.אני מאמינה שההצגה טובה.סיפור העלילה אקטואלי ומעניין.ההבדל בין הצגה לספר הוא הזמן.בהצגה העיקר צריך להתרחש כאן ועכשיו כי יש רק שעה וחצי או שעתיים של הצגה.
הספר לעומת זאת ניקרא לאט וב"תשלומים"לכן הוא מתמשך.למרות שעיסוקי הוא ,בין השאר,ספרות,איני מתלהבת(אני יודעת שזה לא פולטיקלי קורקט,אפילו יאמרו חילול הקודש)מהספרים שלו.ישנם סופרים גדולים ממנו לדעתי,כמו מאיר שלו,(למרות דעותיו השמאלניות)אבל ספריו של שליו,של צרויה שלו,של א.ב.יהושע,ועוד טובים יותר,לטעמי, בעומקם,
להחשב בארץ הזאת(וגם בכלל)ל"סופר משובח",תלוי הרבה ביחסי הציבור שיש לסופר.מה עוד שהוא אב שכול.שזה סיפור שמדבר בעד עצמו.אני קראתי עמודים אחדים מהספר שהיזכרת ולא נהנתי ו(למדתי להנות ולהבין ספרים.)
אבל איש איש וטעמו הוא.כשאני רואה שיצא ספר חדש של שלו או אלה שהיזכרתי לעיל,למרות שהם עולים יותר,אני קונה אותו עוד באיבו.
אני מנסה בכל פעם מחדש לקרוא את גרוסמן ובכל פעם נוכחת שזה לא ספל התה שלי,כמו שאומרים בלעז.
טובה, כדבריך, כל אחד וטעמו. בראשית דבריי כתבתי "אחת ההצגות הטובות שראיתי. דיעה אישית". אני בהחלט מקבל שיש דיעות אחרות על הספר ועל המחבר.
בבוקלאב שלנו נדון הספר בשעתו ואז גיליתי שחבורת העוסקים בספרים מתחלקת לשניים: מחציתנו היינו אוהדי דוד גרוסמן ומחציתנו אוהדי עמוס עוז. אשר ליחסי ציבור, נראה לי שעוז מצטיין בהם הרבה יותר.