מה יחסנו כחילונים למורשת היהודית ובמיוחד לספרותה?

פתח דבר
אמנם מצאתי עצמי מזדהה לגמרי עם רשימתו של הרבלטל, אך יחד עם זאת עלי להדגיש שאני רחוק מעמדתם של האתיאיסטים הקיצוניים בישראל, הדוחים ופוסלים כל קשר עם המורשת היהודית, כי הם רואים בו פתח להדתה.
את עמדתי המורכבת מעט הסברתי בהקדמה לספרי ואביא אותה כלשונה:
המטרות של הספר
מדוע נבחר הביטוי הפרובוקטיבי משהו - "התמודדות ערכית עם פרשיות השבוע" בכותרת לספרי? מכיוון שהוא מבטא את המפגש שלנו - החילוניים עם פרשיות השבוע - עם חמשת חומשי התורה, שנכתבו לפני אלפי שנים, ע"י אנשים כל-כך שונים מאתנו, ולמרות זאת הם עדיין מדברים אלינו. פרשיות השבוע מזמנות לאדם החילוני התמודדות ערכית עם עולם רחוק-קרוב, ועם דילמות ערכיות שהן אקטואליות ורלוונטיות גם לזמננו.
מבלי להתיימר לגעת אפילו בקצה גלימתו של הרמב"ם, נראה לי שאנו עומדים בפני אותה הבעיה שבפניה עמד הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים". הרמב"ם אימץ את תורת אריסטו, את ערכיו והנחותיו המרכזיים, ומצוייד באלו בא להתמודד עם המורשת היהודית המתגלמת במקרא ובספרות חז"ל. אף אנו החילוניים בני זמננו, ההומניסטים, שגדלנו על מורשת אמונותיה וערכיה של "הנאורות" והמהפכה הצרפתית, על ערכי שיוויון ערך האדם, חרויות האדם ואחוות העמים, ערכי הדמוקרטיה, הרציונליזם והמדע, איננו יכולים שלא לגשת לטקסטים המקראיים, מתוך גישה ביקורתית.
אנו מחפשים בטקסט המקראי, ממש כמו הרמב"ם בזמנו, את הערכים שאנו דוגלים בהם.
כאמור, מטרתו של ספר זה היא להציג התמודדות חילונית-הומניסטית ומודרנית עם הטקסטים של התורה. מטרה שניה היא, תוך כדי התמודדות עם טקסטים אלו, למצוא בהם את המסרים ההומניסטים החבויים בהם, ולהצביע ואף להתריע על מסרים לא הומניסטיים המצויים ביניהם ("להבדיל בין חושך לאור"). מטרה שלישית של ספר זה היא להצביע על התפתחויות הומניסטיות במחשבתם של חז"ל, מפרשי ימי-הביניים ופילוסופים יהודיים בנושאים העולים בפרשיות השבוע.
מעבר לכל אלו, מטרת הספר היא לקרב את הטקסטים המכוננים הללו לציבור החילוני, שרובו התרחק מהם ואינו מכירם.
אמנם מצאתי עצמי מזדהה לגמרי עם רשימתו של הרבלטל, אך יחד עם זאת עלי להדגיש שאני רחוק מעמדתם של האתיאיסטים הקיצוניים בישראל, הדוחים ופוסלים כל קשר עם המורשת היהודית, כי הם רואים בו פתח להדתה.
את עמדתי המורכבת מעט הסברתי בהקדמה לספרי ואביא אותה כלשונה:
המטרות של הספר
מדוע נבחר הביטוי הפרובוקטיבי משהו - "התמודדות ערכית עם פרשיות השבוע" בכותרת לספרי? מכיוון שהוא מבטא את המפגש שלנו - החילוניים עם פרשיות השבוע - עם חמשת חומשי התורה, שנכתבו לפני אלפי שנים, ע"י אנשים כל-כך שונים מאתנו, ולמרות זאת הם עדיין מדברים אלינו. פרשיות השבוע מזמנות לאדם החילוני התמודדות ערכית עם עולם רחוק-קרוב, ועם דילמות ערכיות שהן אקטואליות ורלוונטיות גם לזמננו.
מבלי להתיימר לגעת אפילו בקצה גלימתו של הרמב"ם, נראה לי שאנו עומדים בפני אותה הבעיה שבפניה עמד הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים". הרמב"ם אימץ את תורת אריסטו, את ערכיו והנחותיו המרכזיים, ומצוייד באלו בא להתמודד עם המורשת היהודית המתגלמת במקרא ובספרות חז"ל. אף אנו החילוניים בני זמננו, ההומניסטים, שגדלנו על מורשת אמונותיה וערכיה של "הנאורות" והמהפכה הצרפתית, על ערכי שיוויון ערך האדם, חרויות האדם ואחוות העמים, ערכי הדמוקרטיה, הרציונליזם והמדע, איננו יכולים שלא לגשת לטקסטים המקראיים, מתוך גישה ביקורתית.
אנו מחפשים בטקסט המקראי, ממש כמו הרמב"ם בזמנו, את הערכים שאנו דוגלים בהם.
כאמור, מטרתו של ספר זה היא להציג התמודדות חילונית-הומניסטית ומודרנית עם הטקסטים של התורה. מטרה שניה היא, תוך כדי התמודדות עם טקסטים אלו, למצוא בהם את המסרים ההומניסטים החבויים בהם, ולהצביע ואף להתריע על מסרים לא הומניסטיים המצויים ביניהם ("להבדיל בין חושך לאור"). מטרה שלישית של ספר זה היא להצביע על התפתחויות הומניסטיות במחשבתם של חז"ל, מפרשי ימי-הביניים ופילוסופים יהודיים בנושאים העולים בפרשיות השבוע.
מעבר לכל אלו, מטרת הספר היא לקרב את הטקסטים המכוננים הללו לציבור החילוני, שרובו התרחק מהם ואינו מכירם.
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
רוב מה שכתבת נכון. ביחס למסקנתך הסופית, אצטט את ליבוביץ, שכתב כי התורה אינה ספר מדע בשום תחום. לדעתו התורה והתנ"ך עוסקים בעיקר בבעיות קיומיות, חברתיות ופילוסופיות. לכן מסקנתך כי יש לזרוק את כל הדת היהודית לפח מוטעית לחלוטין. המגמה שלי היא דווקא להתחבר למורשת ולא לבעוט בה, אם כי באופן ביקורתי.
כל טוב וחג שמח