מהי מטריצת הזיכרון הקולקטיבי? / מאת: גדעון ארן

מפתח אחר להבנת גוש אמונים נוגע לעובדת היותו תנועה אמונית יותר מכל דבר אחר. ככזאת שינתה יסודית את פני היהדות האורתודוכסית, ואת מעמד הדתיים ומעמד הדת במדינה. מעבר לכך, ג.א היא תנועת גאולה; שאיפתה להביא למהפך לא רק בנוגע לארץ אלא גם בנוגע לעם ולתורה. שינוי עמוק בישראל, בעולם ובקוסמוס כולו. לא פחות מזה. שלב מסויים במהלך המשיחי הגדול הזה, בהחלט לא טריביאלי, הרי זו החזרת כל הישראלים בתשובה. בעקבות הצלחות מוקדמות של התנועה, היא נסחפה באשליה המשכרת שחזון הבאת הציונות למשיח, לתורה ולמצוות, מתגשם ממש לנגד עיני מאמיני הגוש. כמו במחקר, כך בתנועה עצמה נוטים בינתיים להתעלם מפרט זה.
הנה דוגמא לתעתועי זיכרון ושיכחה קולקטיבים. למוטיב אחרון זה משמעות רבה בהקשר מאזן ההצלחות והכשלונות של ג.א והנסיון להעריך את מפעלה של התנועה בדיעבד. העובדה שג.א יכול להתברך ביותר מ- 200,000 מתנחלים אולי אינה שקולה כנגד עובדה אחרת, לה הוא מתכחש - בהתנחלויות חיים פחות מ- 200 'חילוניים לשעבר'.
