מוטקה > בלוגים > הבלוג של motinue > פרשת בראשית, צלם מחייב?

פרשת בראשית, צלם מחייב?

פרשת בראשית, צלם מחייב?

פרשת בראשית, בצלם אלוהים נבראת / מוטי לקסמן, תשע"ג. "ו?י??ב?או? כ?ל ע?ם ה?א?ר?ץ ב??ית ה?ב??ע?ל ו?י??ת??צ?הו? א?ת מ?ז?ב??ח?ת?יו ו?א?ת צ?ל?מ?יו ש??ב??רו? ה?יט?ב'". [א] "בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר. ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל".[ב] "אסור לנגוע ב??צ?ל?ם זה". [ג] "צ?ל?ם" במובאות האלה עוסק בדמות זרה ואסורה על היהדות. "צ?ל?ם" הוא גם מושג מרכזי באמונה היהודית, הוא מופיע בפרק הפותח את התורה כולה: "ו?י??ב?ר?א א?ל?ה?ים א?ת ה?א?ד?ם ב??צ?ל?מו? ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ב??ר?א א?תו?". [ד] האם מקרה הוא זה בלבד? הסופר המקראי אינו סבור כך, המונח חוזר ומופיע פעמים נוספות. כבר בהיערכות לבריאת האדם, אין ספק, זה מושג מרכזי: "ו?י??אמ?ר א?ל?ה?ים נ?ע?ש??ה א?ד?ם ב??צ?ל?מ?נו? כ??ד?מו?ת?נו?". [ה] בהמשך נקרא: "ז?ה ס?פ?ר ת?ו?ל?ד?ת א?ד?ם ב??יו?ם ב??ר?א א?ל?ה?ים א?ד?ם ב??ד?מו?ת א?ל?ה?ים ע?ש??ה א?תו?". [ו] גם באזהרה מפני רצח, מזכירים לנו:"ש??פ?ך? ד??ם ה?א?ד?ם ב??א?ד?ם ד??מו? י?ש???פ?ך? כ??י ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ע?ש??ה א?ת ה?א?ד?ם". [ז] אז מה הוא "צ?ל?ם" בחומש בראשית? דעות שונות בנדון. א. "בדפוס העשוי לו, [...] פירש לך שאותו צלם המתוקן לו צלם דיוקן יצורו הוא". [ח] "בצלמו בצלם שלו, שלא הוצרך שישאילו לו אחרים שום צלם". [ט] צלם, לפי פרשנויות אלה, היא דמות האדם המיוחדת לו. אבל, מהי הדמות המיוחדת לאדם? ב. "בצלמו שהוא צלם אלקים [...] בדמות מלאכים שהרי דיוקן מלאכים ואדם שוה". [י] "בצלם אלהים - מלאך, כי צלם יתברך וצלם מלאך אחד [...] לפיכך פירש אחר שאמר בצלמו ואמר בצלם אלהים שהוא בדמות מלאך". [יא] מחשבות אלה מבינות שדמות או דיוקן האלוהים עצמו או המלאכים הוא הדפוס מנחה לעיצוב האדם. זהירות, פרשנויות אלה מעלות בעיה עקרונית במחשבה היהודית. קישור בין דמות האדם לדמות אלוהים, קובע גם דמות לאלוהים. קביעה כזו יש בה הפחתה משמעותית בדמות האלוהים. במובן זה, כל הגדרה מחסרת, ממעיטה. "הלא האלהי אין לו גוף ותבנית". [יב] "אבל האחד יתברך אין לו גוף וצורה ואין לדמותו בשום בריה". [יג] באופן אחר: "שהוא יתברך אין לו גוף אלא דברה תורה בלשון בני אדם". [יד] גם הרמב"ם בי"ג העיקרים קובע, באופן הברור ביותר, "הבורא יתברך שמו אינו גוף, ולא ישיגוהו משיגי הגוף , ואין לו שום דמיון כלל". [טו] אכן, המיוחד בתפיסה הישראלית את אלוהי ישראל, בניגוד לאלילים האחרים במזרח הקדום, הוא בהעדר כל היבט מוחשי בו. בהתאם לכך, פרשנים שונים הציעו מובן אחר ל- "ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ע?ש??ה א?ת ה?א?ד?ם". "בריאה זו על הנפש נאמרה". [טז] "בצלמו. ענין צלם השגה שכלית, והכונה באמרו "בצלמנו", לפי שהנפש השכלית שבאדם אצולה מרוח קדשו". [יז] "בצלמנו היא השגה שכלית". [יח] כוון פרשני זה מעביר את הצלם מדמות הגוף לצד הרוחני שבאדם. תם הקושי? לא תם, הקושי רק מתחיל. הנתון הכתוב, "ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ע?ש??ה א?ת ה?א?ד?ם", אינו אומר דבר על מהו האדם ואיזה הוא!!! בכתוב זה אין תשובה על תכנה של ההשגה השכלית, על אופייה של נפש האדם שנבראה ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים? הרי מנהיגים וכהני דת רבים מדברים בשם אלוהים, גם בשם רוח אלוהים. בשם מה הם מדברים? איזה אלוהים הם נושאים בליבם? האם "נ?ש??א ע?ו?ן ו?פ?ש??ע ו?ח?ט??א?ה ו?נ?ק??ה ל?א י?נ?ק??ה פ??ק?ד ע?ו?ן א?בו?ת ע?ל ב??נ?ים ו?ע?ל ב??נ?י ב?נ?ים ע?ל ש??ל??ש??ים ו?ע?ל ר?ב??ע?ים". [יט] "א?ל ק?נ?ו?א ו?נ?ק?ם ה' נ?ק?ם ה' ו?ב?ע?ל ח?מ?ה נ?ק?ם ה' ל?צ?ר?יו ו?נו?ט?ר הו?א ל?א?י?ב?יו". [כ] או אולי, "ה', ה' א?ל ר?חו?ם ו?ח?נ?ו?ן א?ר?ך? א?פ??י?ם ו?ר?ב ח?ס?ד ו?א?מ?ת. נ?צ?ר ח?ס?ד ל?א?ל?פ?ים". [כא] "ח?נ?ו?ן ו?ר?חו?ם ה' א?ר?ך? א?פ??י?ם ו?ג?ד?ל ח?ס?ד. טו?ב ה' ל?כ??ל ו?ר?ח?מ?יו ע?ל כ??ל מ?ע?ש??יו". [כב] אמנם, הנביא מבהיר, "ה?ג??יד ל?ך? א?ד?ם מ?ה ט?ו?ב ו?מ?ה ה' ד?ו?ר?ש? מ?מ??ך? כ??י א?ם ע?ש?ו?ת מ?ש??פ??ט ו?א?ה?ב?ת ח?ס?ד ו?ה?צ?נ?ע? ל?כ?ת ע?ם א?ל?ה?יך?". [כג] אבל, זו הבהרתו, אולי גם אמונתו. במלים אחרות, קבלה משמעותית של "ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ע?ש??ה א?ת ה?א?ד?ם" כוללת בו זמנית גם הכרעה בסיסית, באחריות מלאה, איזה אלוהים הוא שב??צ?ל?מו? ב??צ?ל?ם א?ל?ה?ים ב??ר?א" את האדם. לפי האלוהים הנבחר על

תגובות  0  אהבו 

530
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

קשור?
מפגש מקרי שלא היה מקרי, מוטי לקסמן, יד בתמוז, תש"פ, 6 ביולי 2020. הילד, נמוך הקומה, ניגש לאמצע שולחן הצוות,...
לקריאת הפוסט
שבת חול המועד פסח
שבת חול המועד פסח, שיר השירים, ניסן תש"ף, מוטי לקסמן אמר רבי עקיבא: "לא היה כל העולם כולו כדאי כיום שניתן בו...
לקריאת הפוסט
פרשת יתרו, תש"ף
פרשת יִתְרוֹ, מוסר ייחודי או אוניברסלי? / מוטי לקסמן, תש"פ "לקחת את ידי בידך ואמרת לי: בואי נרד אל הגן....
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה