ווברי

שנת 1966 ואני צעיר חבר קיבוץ בגליל התחתון. עיסוקי באותו זמן היה עבודה בעדר הבקר לבשר ביחד עם פאיז צעיר בדואי בן גילי ואשר עד היום נשארנו חברים. לעבודתנו נעזרנו בסוסים שבאותם הימים לא שימשו כסמל יוקרה ופולחן. כמובן שכבדואי היה מאד גאה בסוסתו. הגענו לידי החלטה לטייל יומיים על גב הסוסים. חוץ ממים לא נזקקנו לדבר מאחר ופאיז היה בן למשפחה מכובדת בשבט הגדול ערב אל הייב שהיה מפוזר ברחבי הגליל,דבר זה הבטיח לנו תזונה ולינה בדרך. יצאנו לדרכנו מוקדם בבוקר והתחלנו לחצות את בקעת בית נטופה למזרח חצינו את המוביל הארצי שהיה די טרי בתקופה ההיא והגענו לחלקת ירקות קטנה שבה עבדה אשה מבוגרת שנראתה סמל הבריאות. הוא ירד מהסוסה, החליף עם האשה את הברכות המקובלות ונשק לה. הוא הסביר לי כי זו סבתו אם אמו והיא באה מאותו מקום שכיום נקרא רומת הייב ואז נקרא הייב בטוף.
המשכנו בדרכנו מזרחה ונכנסנו למאהל קטן ששכן בשפולי אחת הגבעות העוטרות את העמק. עלינו מעט וכמובן הוזמנו לקפה. בדרך פאיז סיפר לי על בדואי בן השבט ששמו אסאד אל פאואז שהיה בן חייל אשר בזמן המרד הערבי הגדול (36-39 ׂׂ)היה מסתובב לבדו בלילות ובודק את מוכנותם של בני השבט לבואם של פורעים. באותם ימים היו גם פורעים שהיו תוקפים ערבים. בעודנו לוגמים את הקפה הגיע סוס למאהל ועליו רוכב לא פחות מאשר אסאד אל פאואז הנ''ל.
המשכנו בדרכנו ובשעת צהריים מאוחרת הגענו לקיבוץ חוקוק שם קיבל את פנינו שומר השדות של הקיבוץ בן כפרו של פאיז שלקח אותנו לארוחת צהריים. לאחר הארוחה המשכנו לג'יב יוסוף הנמצאת ליד קיבוץ עמיעד. ישנה שם באר שהבדואים מאמינים שזו הבאר אליה הוטל יוסף ע''י אחיו. בעמיעד מצאנו את חאלד אחיו של פאיז שקיבל בחכירה את השטח (כנראה עקב היחוס המשפחתי) הקים שם אוהל ורעה את עדרו. לאחר ארוחת ערב וישיבה סביב האש הדולקת הלכנו לישון.
בבוקר קמנו התרחקנו קצת מהאוהל לכיוון המצוק בכדי להשתין ואז הבחנו על הסלעים ביצורים שלי הייתה זו הפעם הראשונה שראיתי. פאיז אמר לי שאלו הם ווברי (הוגים כמו תורכי במילעיל) שחזרנו בררתי ואז נודע לי שזה שפן הסלע ולימים פגשתי בהם גם בעין גדי.
שמנו פנינו בחזרה הביתה ברכיבה כמעט רצופה של משך 8 שעות וכשהגענו ירדתי מהסוסה ולא יכולתי לסגור את הרגליים פשוטו כמשמעו,
לבסוף שתי הערות
א. פאיז בא ממשפחה רבת זכויות בשטח הבטחוני עוד מזמן מלחמת השחרור ואולי עוד לפניה. אחיו הצעיר ממנו שנה או שנתיים ושנפטר לפני כשנתיים היה אלוף המשנה הבדואי הראשון בצה'ל. ולכן זכויות המרעה שקיבלו מהמדינה.(מציע לחפש בגוגל חוסיין אל הייב)
ב.בענין ג'יב יוסוף. בפינה הדרום מערבית של בקעת בית נטופה מצוי תל הקרוי תל חנתון. לרגליו ישנה באר פעילה הנקראת ביר בדואייה. על פי אמונת הבדואים שם ארע המפגש בין משה רבנו לבנות יתרו
היי
דב יניב..ערב טוב
מעיסוקך כרועה ..עד פגישתך לראשונה בשפן הסלע ..
עברתם אתה וידדך הבדואי..מסע מרתק הבאת ,לפננו את שושלת ידידך הבדאים הידועים כנדיבים ,ומכניסי א...
היי
דב יניב..ערב טוב
מעיסוקך כרועה ..עד פגישתך לראשונה בשפן הסלע ..
עברתם אתה וידדך הבדואי..מסע מרתק הבאת ,לפננו את שושלת ידידך הבדאים הידועים כנדיבים ,ומכניסי אורחים..ובאותה הזדמנות היית נגיעה למקומות היסטורים על פי אמונתם ..
תודה יניב מעניין אהבתי גם את עיסוקך כרועה ..איזה כיף
לדב יניב ערב טוב
אכן מענין ספורך על טיולכם.
&n...
לדב יניב ערב טוב
אכן מענין ספורך על טיולכם.
נעמו דבריך וספורך המרתק.
ערב טוב מדלן
אכן בצעירותי הייתי רועה בקר ורועה צאן. השתדלתי להוציא את המיטב מעבודות אלה אשר יש בן ערך מוסף של השהות בטבע ולמידה שלו כמו גם הבנת דרכי בעלי החיים
תודה
...ערב טוב מדלן
אכן בצעירותי הייתי רועה בקר ורועה צאן. השתדלתי להוציא את המיטב מעבודות אלה אשר יש בן ערך מוסף של השהות בטבע ולמידה שלו כמו גם הבנת דרכי בעלי החיים
תודה
לאריקו ערב טוב
תודה על דבריך, אתה בעל הראיה המיוחדת של הטבע וודאי תבין את נקודת הראות של רועה שרוב זמנו נמצא בשדה
לדב יניב
סיפור מעניין. תקופה יפה שחלפה . הייתה אחוה בין יהודים לערבים , אחוה שהופרעה על ידי ראשי דת כמו בפרעות תרפט כשהשכנים הערבים ערכו פרעות בשכניהם היהודים איתם חיו בשכנות ...
לדב יניב
סיפור מעניין. תקופה יפה שחלפה . הייתה אחוה בין יהודים לערבים , אחוה שהופרעה על ידי ראשי דת כמו בפרעות תרפט כשהשכנים הערבים ערכו פרעות בשכניהם היהודים איתם חיו בשכנות עשרות שנים בחברון ובירושלים העתיקה. והכל בהסתה של המופתי הירושלמי חאג' אל אמין חוסייני ששלח רצים והפיץ שמועה שיקרית שיהודים רצחו ערבים בירושלים. זה אותו מופתי שכרת ברית עם היטלר להשמדת יהודי פלשתינה.
העלאתי כאן בעבר סיפור של שכנות ארוכת ימים עם משפחה ערבית שגרה בצפןו תל אביב. אני זוכר את הביקורים שערכו בביתינו ואת הכבוד שרחשו להורי. כיצד הרגיש בנם אצלנו כמו בבית.
האם יגיע יום ונחזור לשכנות טובה? לא כזו שאנו רואים בתיקשורת . חשדנות משני הצדדים.
ערב טוב יעקב
קצת קשה לי לחשוב על שינוי לטובה מאחר והיום כל פרשנות לדת קשורה בהקצנה של שנאת האחר, מספיק לראות מה קורה בשכונה שלנו