1110דינה אור-סטנדאפ-אולם הבימה

1110דינה אור-סטנדאפיסטית-אולם הבימה
צילומים-אלי ליאון
אמש ראיתי מופע של הסטנדאפיסטית דינה אור.
מה זה סטנד אפ-זה מונולוג של קומיקאי המופיע על הבמה או דיאלוג שהוא מקיים עם הקהל.בדיאלוג הוא מציג פן מבדר על מצבים שונים מחיי היום יום.
השם בא מהשפה האנגלית ופרושו לעמוד כי הסטנדאפיסט בדרך כלל עומד על הבמה.
בדרך כלל לכל סטנדאפיסט נושא וכל המופע סובב סביב אותו נושא.זה לא חייב להיות כך והוא יכול לעסוק בנושאים שונים ולעבור מנושא לנושא שאין כל קשר ביניהם הכל לפי המצב שנוצר באותו רגע.
אין טקסט כתוב. הרוב מאולתר.מאחר והבמה בדרך כלל ריקה ואין לא תפאורה ולא חפצים שונים הוא-הסטנדאפיסט חייב להחזיק את הקהל בדריכות להיות מוכשר ולבחור חומר היכול לבדר ולשעשע כי זו מטרתו.
הוא חייב לנצל כל מצב מזדמן כדי לפתח אותו ולהובילו לנקודה היכולה להצחיק.
אם הוא אינו מצליח בכך, הקהל ישתעמם ולא יהנה.חייבת להיות דינמיקה בינו לבין הקהל וחוזר חלילה.
אין סטנדאפיסט שאינו משלב בדיחות במופע שלו והוא חייב להחליפם מפעם לפעם כי אם הוא מצליח ובדיחותיו טובות הן עוברות מהר מפה לאוזן ואז לשמוע אותן פעם נוספת מעל במה יכול להיות לא נעים ומשעמם.
כדי להצליח בסטנדאפ תלוי הרבה מאוד בקהל של אותו ערב. האם הוא מגיב נכון ולענין והאם הסטנדאפיסט יודע להפוך כל תשובה,כל תגובה לדבר מצחיק,מענין ומשעשע.
אמש במופע של דינה אור שמענו בהתחלה לחימום האוירה כמה שירים בביצוע הזמר אודי רייס.הוא שר באנגלית שירי שנות ה60 בהגשה טובה וקול חזק ונעים. הפעם הוא הסתפק בשלושה שירים בלבד וחבל.
רינה שור התחילה את הופעתה עם בדיחות על "הוא והיא".חלקן היו חדשות וחלקן וריאציות של בדיחות שכבר שמענו מזמן.
הנה כמה דוגמאות:
מה היא אישה בשלה.היא בשלה הוא בשלו.
בשנות ה60 נילון היה סוג של ריפוד.
מה זה משחק מוקדם-להתחנן משך שעתיים.
אור פונה אל הקהל והתגובות לא מעודדות.היתה בקהל קבוצה כנראה מאורגנת מישוב מסויים בארץ והיא "התעסקה"עם ישוב זה יתר על המידה דבר שלא הצחיק ולא ענין את רוב הקהל.
היא ממשיכה בדו השיח עם הקהל ובסיפור מעשים שקרו לה עם שוטר תנועה שעצר אותה.
את יודעת כמה נסעת, שואל השוטר ומוסיף 142 ק"מ בשעה.עונה היא- אם ידעת למה שאלת.
שוטר עוצר גבר המדבר בטלפון תוך כדי נסיעה.עונה הגבר- מה פתאום לא דיברתי, צילמתי את עצמי לפיסבוק. מדבר אחר עונה-מה פתאום זה אישתי על הקו מדברת.אני לא הוצאתי מילה.
האולם מס'4 בהבימה היה מלא כולו זוגות מכל הגילים.
תמיד ימצא קהל שיצחק מכל סטנדאפיסט שהוא.
אור ממשיכה בדו שיח עם הקהל וכאשר הדו שיח לא משעשע היא ממשיכה בבדיחות ואומרת:
"לא נעים לשכב מתחת לאפס כל החיים".
אחת קנתה לבעלה מברשת לשירותים.אחרי שבוע הוא חזר לניר הטואלט.
מה ההבדל בין משה לויברטור-משה הוא שמוק אמיתי.
לרבקה יש אי קיו 150.אני חושבת שהיא התבלבלה עם הקולסטרול.
אור מנסה לספר בדיחות על פוליטיקאים מובילים או לנקוט עמדה בין ימין לשמאל או נושאים שבמחלוקת אך נזהרת ביותר ועוברת הלאה בלי דו שיח עם הקהל.
לסטנדאפיסט צריך שיהיו לו תשובות מצחיקות שהוא מוציא כאילו מהשרוול.הוא צריך לדבר בלי לחשוב הרבה.הכל צריך להיות זורם בטעם ובשטף,דברים אקטואליים ומצחיקים.
כושר לאלתר הנו המכשיר היסודי לסטנדאפיסט להצחקת קהל.
אור מנהלת את הדו שיח עם הקהל בצורה אינטליגנטית.אינה יורדת עליו.אינה מעליבה.אינה לוחצת יתר על המידה כאשר ניתקלת בסרבן או באדם שאינו מוכן לשתף פעולה.
אור מספרת על אישה שסיפרה בדיחות ומישהו מהקהל ענה לה -הבדיחות יפות אך שמענו אותן לפני 100 שנה.ענתה האישה מה אני אשמה שאת חיה כל כך הרבה זמן.
אור מטפלת בנושאים כגון ניר טואלט,חומרי ניקוי,שוטרים,שכנים.
קניתי ניר טואלט ריחני והבאתי הביתה.בעלי שאל מתי אני צריך להריח את זה.
לראות או לא לראות:ערב חביב,לא מחייב,חלק מהקהל צוחק וזה העיקר.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ביקורת , 18/5/2013 09:07
אלי ליאון
[email protected]
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.