תקיעת שופר באמריקה

הרבּה שרון ברוס (מימין) בעת תפילה שמחה
בכניסה לבית הכנסת הרפורמי בלוס אנג'לס, אליו הזדמנתי בראש השנה, שומרים במדים שחורים עם מתקנים לגילוי חפצים חשודים. בארץ, באתי לבית כנסת נכנסתי ואיש לא שאל מי אני ומה אני. אינני חשוד ובכניסה לבתי הכנסת, איש אינו בודק. אבל כאן זה חו"ל. גם צריך להזמין מקום מראש ולשלם, כי מי שלא מזמין, נשאר בחוץ. בארץ, כשרציתי לתרום אחרי ראש השנה, התקשיתי לאתר את הגבאי בביתו...
בתוך הבניין, אולם גדול, צח וקר. אינני רואה רואים סימנים של בית תפילה יהודי וגם ארון הקודש נחבא מעיני. כמו נעלם. אז אמרו לי, שפה בית כנסת קבוע עם קהילה גדולה. יש כאן הרבּה מאד כסאות עץ פשוטים, לבנים, כמו כסאות פלסטיק. כל המקומות תפוסים והאולם מלא. קהל חביב, מאיר עיניים. אנשים מחייכים. לכל הגברים כיפות קטנות. לי משונה לראות שגם רוב הנשים בכיפות. חלקן עם טליתות.
עוד יותר מוזר לראות נשים אחדות חשופות חזה למדי. זה לא מפריע לעטות טלית שאינה מכסה דבר. אחרות, בעיקר צעירות, באו לתפילה בשמלניות קצרצרות. עניין של אופנה.
העיניים מתחילות להתרגל, ואז שמתי לב לתפילה. המחזורים, כמובן בעברית עם תרגום באתו דף, אבל המנגינות מוזרות. אף אחת מהתפילות לא נשמעה לי מוכרת. אף אחת!
הקהל דווקא הכיר את כל המנגינות. שרו עם החזן ורקדו עד כדי אקסטזה עם תפילותיו. אז שמתי לב, שליד הבמה יש שלושה מתופפים וגם אקורדיוניסט אחד ושלוש בנות שרו במקהלה אל המיקרופונים של בית הכנסת. אמת לומר, לא ראיתי מיקרופון בבית כנסת, לא בארץ ולא בחו"ל, כשהזדמנתי אליהם.
הרבּה היתה עטויה טלית ועל שער ראשה כיפה קטנה. היא ניהלה את הטקס בקול גדול וברמקול. וכך הגיע מועד התקיעה ואז נתגלה שופר גדול ומרשים. שמתי לב, שהתוקעת היא אשה מבוגרת" :זאת אמה של הרבּה" - לחשו באוזני.
כתבתי, שהגברים עטויי כיפות, לא הייתי בטוח שגם החזן כך. מרחוק, זה לא נראה. התקרבתי וראיתי שכיפתו חומה, כמו שערו, כאילו כדי שלא יבחינו בכיסוי הראש.
במהלך התפילה שרו וגם רקדו ולפעמים קצת עינטזו. לא הייתי בטוח אם אני בתפילת ראש השנה או במסיבת חתונה.
לקראת צהריים מישהו נתן סימן וכל המתפללים השתטחו על הריצפה, רובם הגדול במצב של השתחוות. מימי לא ראיתי יהודים משתחווים בבית כנסת בשעת תפילה.
מיהרתי לצאת מן המקום.
מכיוון שאינני שומר מצוות ואינני יודע על מנהג זה, שאלתי שני בקיאים והנה תשובותיהם:
אמר רבי מנחם: "אין זה נכון, שיהודים אינם משתטחים ארצה בתפילתם.
"בשני ימי ראש השנה משתטח היהודי בתפילתו פעם אחת (בתפילת מוסף, בעת אמירת הפסוקים: 'ואנחנו כורעים, משתחווים ומודים לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה') ובתפילת מוסף של יום הכיפורים, מספר פעמים, כשמשחזרים בתפילה את עבודת כהן הגדול בבית המקדש, בקודש הקדשים".
השיב רבי ישראל: "דעתי אינה נוחה ממנהג זה. דומני שהוא קיים שנים לא רבות, ומקורו בעדות הספרדיות".
משיבון אוטומטי
אם המשיבון אומר "שיחתכם חשובה לנו" – משמע הוא מודיע ש"לא איכפת לנו מכם"...
ליאיר דקל שבת שלום..
יפה רשמת את התרשמותך מבית הכנסת הרפורמי בלס אנגתלס,,
ולדעתי על פי התאור לא מקובלת עלי תקיעת שופר מרבנה ..ובכלל למה לשנות סדרי תפילה .
כמקובל..המקום ראוי...
ליאיר דקל שבת שלום..
יפה רשמת את התרשמותך מבית הכנסת הרפורמי בלס אנגתלס,,
ולדעתי על פי התאור לא מקובלת עלי תקיעת שופר מרבנה ..ובכלל למה לשנות סדרי תפילה .
כמקובל..המקום ראויי לכבוד .ועלמות החמד עם הטליתות הזויי בעניי ..
בית כנסת הוא מקום מכובד ..נא להתנהג בהתאם..אהבתי את כתיבתך ....תודה
גמר חתימה טובה..
פרוטוקול קשה לעיכול-כמו ניכתב ע״י חרדי
והעיקר והעיקר לא לפחד כלל...ועיקר...
לא כתבת מה הסיבה ש׳ביקרת׳ שם?
כנראה שבמאה שערים היית מרגיש בבית.
ליאיר דקל,
תאור יפה ומעניין.אני בטוחה שהמינהגים שלנו בבית כנסת בתל אביב יראו בעיני יהודי מלוס אנג'לס מוזרים.עדיף שהנערות חשופות החזה והחצאיות הקצרות יבואו לבית הכנסת מאשר ילכו לכנסיה,.אז ...
ליאיר דקל,
תאור יפה ומעניין.אני בטוחה שהמינהגים שלנו בבית כנסת בתל אביב יראו בעיני יהודי מלוס אנג'לס מוזרים.עדיף שהנערות חשופות החזה והחצאיות הקצרות יבואו לבית הכנסת מאשר ילכו לכנסיה,.אז יש סיכוי שכשתתבגרנה,תארכנה את החצאיות וינשאו ליהודי טוב ולא לנוצרי.
בכל עדה וארץ יש מינהגים שונים מעט בבתי הכנסת.גם בארץ אם תכנס לבית כנסת של תימנים תראה מינהגים שונים מינהגים בבתי כנסת אשכנזים ושונים בתל אביב בבתי כנסת לא אורתודוקסים.העיקר הלב היהודי והאמונה.העיקר הטוב שבכל עדה.
הבלוג נכתב כדי שאביע בו דיעות ואספר סיפורים. בכותרת נאמר "סיפורים אמיתיים שקרו, קורים ויקרו". דגש על המלה "אמיתיים".
בפוסט האחרון תיארתי בית כנסת, שרובם הגדול של הגו...
הבלוג נכתב כדי שאביע בו דיעות ואספר סיפורים. בכותרת נאמר "סיפורים אמיתיים שקרו, קורים ויקרו". דגש על המלה "אמיתיים".
בפוסט האחרון תיארתי בית כנסת, שרובם הגדול של הגולשים וגם רוב המגיבים לא היו בסביבתו. כתבתי את התיאור וברור שדעתי נובעת ממנו. בניגוד לדעת אחדים, אינני דתי ואינני קרוב לכך.
כל אחד יכול להסכים או להתנגד לנאמר בבלוג ולהביע את דעתו. לשם כך נוצרה במה זו. אני, שכותב בשמי המלא, אשמח לקבל תגובות בשם מלא ולא בכינויים.
גמר חתימה טובה.
יאיר דקל...
נראה לי מעט מוזר שאתה כותב במרכאות סיפורים אמיתיים שקרו, קורים ויקרו. אם כתבת בגרשיים הווה אומר שבעברית ציחה לא התכוונת באמת..אחרת הן לא היו בגרשיים..אזזזזז מה דעתך לכתוב להבא אמת...
יאיר דקל...
נראה לי מעט מוזר שאתה כותב במרכאות סיפורים אמיתיים שקרו, קורים ויקרו. אם כתבת בגרשיים הווה אומר שבעברית ציחה לא התכוונת באמת..אחרת הן לא היו בגרשיים..אזזזזז מה דעתך לכתוב להבא אמת לאמיתה.
ועוד דבר מה...כתבת שאתה כותב בשמך..ומדוע תמונתך לא מתנוססת כאן.שנראה גם את בבואתך.
הרי שם אפשר לכתוב ככל שתאווה נפשי... אילו היית כותב בכינוי..דווקא הייתי נינוח.
ועוד דבר מה לא ברור.. למה התכוונת כשכתבת...-- כל אחד יכול להסכים או להתנגד לנאמר בבלוג ולהביע את דעתו. לשם כך נוצרה במה זו. אני, שכותב בשמי המלא, אשמח לקבל תגובות בשם מלא ולא בכינויים. הרי אתה סותר את עצמך..אם כל אחד יכול להביע את דעתו..מדוע שלא תקבל את דעתי כשאיני רוצה להחשף?!
מה דעתך?
לסאמי1, אני מצטט דברים מתיאור הבלוג. לכן הכנסתי את המלים במרכאות.
אתה מתלונן שאינני מכניס תמונה לבלוג - אז מדוע אינך כותב את שמך המלא והנכון?
יאיר דקל...
לתשובתי אלייך בענין המרכאות..זאת לא בושה ללמוד שוב את הפסיקים והמרכאות בעברית.הרי כל ציוונו מיטב משוררי ישראל מאז ועד היום.
ואני לכשעצמי נכנס לבלוג כי איני מאמין באמיתיות שכ...
יאיר דקל...
לתשובתי אלייך בענין המרכאות..זאת לא בושה ללמוד שוב את הפסיקים והמרכאות בעברית.הרי כל ציוונו מיטב משוררי ישראל מאז ועד היום.
ואני לכשעצמי נכנס לבלוג כי איני מאמין באמיתיות שכאן בין אנשים..כי זה שוב אתר כאתרים שונים ומשונים והאנשים הם וירטואלים.אזז לשם מה שמי האמיתי..וטוב לי כך.
ובהקשר לתמונתך ..אם כבר כתבת את שמך "האמיתי" מדוע לא לצרף תמונה? שנוכל להנות מ-זיו פנייך...